DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, February 26, 2013

BETUL KE NI



Seminar Antarabangsa P’raya Malaysia 4, 5 Mac 

ETALING JAYA-Parlimen Malaysia melalui pejabat Ketua Pembangkang akan menganjurkan Seminar Antarabangsa Pilihan raya Malaysia pada 4 dan 5 Mac ini.

Ia diadakan ekoran kegagalan SPR melaksanakan sepenuhnya cadangan Jawatankuasa Terpilih Parlimen yang hanya melaksanakan 8 daripada 14 cadangan.


Persidangan ini akan diadakan di bangunan Parlimen dan bakal disertai oleh semua pihak termasuk wakil kerajaan BN, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di samping badan-badan antarabangsa.

Perkara ini dimaklumkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang medianya hari ini.

Kata Anwar, antara isu-isu yang akan dibincangkan dalam sidang ini adalah menilai demokrasi pilihan raya di Malaysia, menangani cabran kritikal mengenai proses pilihan raya, amalan terbaik sebagai kerajaan sementara (caretaker), meratakan padang permainan, memerangi politik wang dan rasuah, menilai cadangan Jawatankuasa Pilihan Parlimen Malaysia pada reformasi pilihan raya dan agenda reformasi demokratik.

Sehingga kini enam penal antarbangsa bersetuju untuk membentangkan kertas mereka di sidang ini termasuklah Hakim Marlon Reis (Brazil), Prof. Gothom Arya (Thailand), Dr Mohamad Nasir Tamara (Indonesia), Damaso G. Mabual (Filipina), Mobashar Jaweb Akbar (India) dan Prof Dr Clinton Fernades (Australia).

Spaker Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Nika Ujang dijangka akan merasmikan perbukaan persidangan ini manakala Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz akan menjadi penalis di samping P Kamalanathan, ahli Parlimen Hulu Selangor.

No comments: