DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, February 26, 2013

ASPAN ALIAS : PEMILIHAN PERDANA MENTERI SECARA KONVENSYEN SEKARANG INI SUDAH LAPUK



Kerajaan negara ini bertambah lemah dari masa ke semasa kerana cara pemilihan pimpinan negara secara konvesyen itu sudah lapuk dan tidak relevan lagi di zaman ini.. Selama ini Perdana Menteri dipilih melalui konvensyen dalam mana Presiden UMNO itu adalah Perdana Menteri. Jika lemah seorang Presiden UMNO itu lemah lah Perdana Menteri negara ini dan berkecamuk lah keadaan negara dan pentadbirannya.


Sesungguhnya cara pemilihan Perdana Menteri dengan kaedah konvensyen ini tidak merupakan pemilihan yang ‘legitimate’ kerana ia hanya di pilih dan di tentukan oleh tiga empat ribu perwakilan yang boleh di jual beli undian mereka dalam pemilihan pimpinan parti UMNO itu. Seorang Perdana Menteri sekarang bukannya di pilih oleh rakyat yang ramai atau setidak-tidaknya oleh Ahli-Ahli Dewan Parlimen yang mewakili semua dan segenap lapisan rakyat yang berbilang kaum dan agama serta cara hidu itu.

Kita sewajarnya memilih seorang Perdana Menteri itu dengan memilih seorang yang mendapat keyakinan dari ahli-ahli Dewan Legislatif Parlimen dan itu sememangnya ada tertulis dengan jelas di dalam Perlembagaan negara kita. Saya yakin jika pemilihan seorang Perdana Menteri itu telah dilakukan seperti yang di kehendaki oleh Perlembagaan itu kita tidak akan mengalami mempunyai seorang Perdana Menteri yang terlalu sarat dengan kontroversi dan masalah peribadi beliau seperti yang sedang kita semua alami sekarang.

Bagaimana kita hendak meletakkan keyakinan kepada tiga empat ribu perwakilan UMNO sahaja untuk menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri Malaysia ini? Kita telah melihat bagaimana sejak hampir tiga puluh tahun dahulu seorang yang bercita-cita tinggi walaupun tidak berkelayakkan telah menjadi Presiden UMNO yang secara automatik menjadi Perdana Menteri kerana pemilihan secara konvensyen ini? 

Seperti yang berlaku sekarang rakyat ramai melalui wakil-wakil mereka di Parlimen tidak dapat menukar Perdana Menteri kerana seorang Perdana Menteri itu adalah Presiden UMNO sahaja. Orang Dayak serta Iban, misalnya, tidak dapat memberikan sumbangan untuk mencari seorang Perdana Menteri kerana wakil mereka bukannya ahli UMNO dan Presiden partinya.

Begitu juga orang Kadazan tidak dapat bersama-sama memilih seorang Perdana Menteri Melayu yang beragama Islam yang baik kerana wakil mereka tidak boleh menentukan siapa Perdana Menteri kita. Jawatan itu hanya boleh di tentukan oleh perwakilan Bahagian UMNO dan Cawangan yang berkumpul di Dewan Merdeka untuk memilih seorang Presiden UMNO dan seterusnya menjadi Perdana Menteri.

Kita memahami yang seorang melayu yang berwibawa wajar di pilih untuk menerajui pimpinan negara tetapi biarlah setiap rakyat, melalui wakil mereka dalam Parlimen itu, mempunyai hak untuk memilih pemimpin Melayu yang mana yang selayaknya menjadi Perdana Menteri itu. Dalam sistem sekarang ini sesiapa yang mempunyai lebihan seperti kekuatan kewangan dan pengaruh di kalangan ahli-ahli yang menjadi perwakilan UMNO itu akan mendapat mandat yang akhirnya menyumbang kepada kelemahan hari demi hari tentang kualiti kepimpinan yang di pilih oleh UMNO untuk menjadi Presidennya dan menjadi Perdana Menteri.

Sekarang ini misalnya,  Najib mungkin tidak di terima dan di persoalkan oleh rakyat jelata tetapi tidak siapa yang boleh menggantikan beliau dengan mudah kerana beliau di pertahankan oleh UMNO itu sendiri. Malahan orang Melayu keseluruhannya pun tidak berupaya untuk menentukan siapa yang sepatutnya menjadi Perdana Menteri jika mereka tidak menjadi ahli UMNO atau wakil rakyat UMNO di Dewan Parlimen itu.

Itulah sebabnya kini dalam UMNO begitu lemah dan tidak lagi mempunyai moral untuk mentadbir negara tidak dapat diketepikan dengan mudah kerana UMNO akan mempertahankan penyandang yang datangnya dari UMNO itu. Justeru kelemahan UMNO memilih kepimpinan mereka akan menjadikan semua pihak di tadbir oleh pimpinan yang lemah dan akhirnya merosakkan keperibadian kepimpinan dan maruah negara kita tercinta ini.

Oleh kerana rakyat inginkan juga peralihan dan pertukaran Perdana Menteri itu, maka rakyat terpaksa menolak UMNO secara ‘total’ dalam pilihanraya kali ini kerana selagi UMNO memerintah, parti itu akan menonjolkan pemimpin yang sentiasa menjadi persoalan rakyat tentang kewibawaannya itu.

Jadi tidak salah rakyat ramai menolak UMNO untuk mengelakkan negara di pimpin oleh pemimpin yang tidak boleh dipercayai yang di juarakan oleh UMNO itu. Dalam sistem sekarang ini rakyat terpaksa berpakat untuk menolak UMNO secara ‘total’ bagi mengelakkan melayu dari parti ini menjadi Perdana Menteri kerana beliau hanya di pilih oleh perwakilan UMNO yang tiga empat ribu itu sahaja dan bukannya dari rakyat yang ramai.

Kali ini kita lakukan yang terbaik semasa pilihanraya ini bagi memilih pihak yang lain dan membolehkan seorang Melayu berwibawa dipilih untuk menjadi Perdana Menteri negara kita dan tidak lagi kita berada di bawah tadbiran seorang Perdana Menteri yang pengecut dan lemah serta lesu dan tidak bermaya yang mewakili UMNO itu..

Sekarang ini berbagai program perubahan yang di retorikkan oleh pimpinan dan kita mesti percaya yang seorang pemimpin yang penuh dengan slogan dan teori yang besar-besar itu akan hanya kekal dengan teori mereka tetapi tidak akan mampu malakukan apa yang beliau slogankan itu.

Apabila kita melakukan sistem pemilihan melalui peruntukan Perlembagaan itu maka kita boleh memilih seorang pemimpin Melayu yang berwibawa tidak kira beliau datangnya dari UMNO sendiri atau dari Pakatan Rakyat.

Yang pentingnya ia mestilah pilihan rakyat melalui wakil-wakil semua bangsa yang berada di Dewan Parlimen itu. Kita tidak ada pilihan lain sebenarnya.

No comments: