DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, April 16, 2010

UMNO WAJAR DIHAPUSKAN ?

Oleh : Tun Telanai


Salah satu daripada elemen penting dalam kehidupan seorang manusia adalah memimpin. Bila kita mampu memimpin diri kita ke arah syakhsiah cemerlang maka ia merupakan kejayaan bagi kita. Di samping itu, kita mesti memimpin diri orang lain agar kehidupan kita bersama manusia lain di dunia ini dapat diseimbangkan ke arah generasi Al-Quran.


Setiap manusia di muka bumi ini dijadikan oleh Allah s.w.t untuk menjadi khalifah. Sama ada dia memimpin diri sendiri atau orang lain, ia dinamakan sebagai khalifah. Namun begitu, tidak semua mampu mentadbir dirinya dan orang lain dengan baik mengikut landasan Islam yang sebenarnya.


Lebih penting daripada itu pemimpin adalah sebagai idola dan pentazkirah kepada yang dipimpin atau pengikut. Sebagai seorang pemimpin yang menjadi idola kepada masyarakat, pemimpin seharusnya memiliki akhlak yang terpuji mengikut adab-adab kemanusiaan sejagat dan lunas-lunas Islam yang tulin. Ciri-ciri pentazkirah pun harus ada pada seorang ketua bahkan ciri-ciri seorang ulama.

Persoalan yang wajar ditanya oleh orang Melayu di Hulu Selangor kepada para pemimpin UMNO yang kini giat berkempen membantu MIC ialah :


1.Apa kelebihan orang Melayu selama 52 tahun UMNO menjadi tunggak Kerajaan?
Adakah status orang Melayu terpelihara dan hak-hak orang Melayu mendapat jaminan?



2.Adakah pembangunan orang Melayu, UMNO sebagai parti Melayu dan Islam sebagai agama resmi semakin mantap atau menjadi kuda tungganga UMNO atau sebaliknya?


3.Apakah dasar jangkapanjang yang dirancang oleh UMNO asal telah dipelihara dan dilaksanakan dengan jayanya; sebaliknya telah diselewengkan oleh para pemimpin UMNO yang bersikap self fish.


4.Apakah kemajuan orang-orang Melayu dibidang perniagaan, usahawan, pertanian dan perindustrian terpelihara selari dengan DEB dan kini diganti dengan Model Ekonomi Baru (MEB)?


5.Lihat dan perhatikan siapa yang mendapat faedah-orang Melayu atau cuma anak-anak, suku sakat, kroni? Anak Dr Mahathir dan adik Najib menjadi orang terkaya di Asia. Bagainmana pula kedudukan rakyat marhain yang sebahagian besarnya adalah orang Melayu. Kedudukan orang Melayu tidak banyak berubah, yang paling banyak berubah ialah elit-elit politik dalam UMNO.


"UMNO TIADA, RAKYAT PASTI SEJATERA"

3 comments:

Anonymous said...

salam..
jangan alpa di dunia sendiri..
jangan memalukan keluarga kerana keangkuhan n kedegilan diri tu..
kuarga anda cukup tersiksa kerana disisih masyarakat kampung..
apa yang anda dapat kerana mengutuk umno?hey cmon la..diz iz not the way to fight!!mcm lembu yang dicucuk idung je..cari kat youtube..anwar ada dlm majlis pkr hina islam..dalam majlis tu siap ada arak lagi..buka mata n minda..
ini bukan jihad kalau sama2 islam mengutuk dan mengata!!

Tun_Telanai said...

Bodohnya kamu. Tidak jawab soalan yang ditanya, tetapi jawab persoalan lain.

Orang macam anda, UMNO cukup suka.

Anonymous said...

sape yang bodoh sekarang?? orang yang takot jek akan mengutuk macam ni dalam blog..pentingkan diri..orang mcam saya tak perlukan orang macam kamu untuk memimpin sesuatu.rumah sendiri pun tak terpimpin..