DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, November 3, 2009

DR ASRI VS DATUK KUSHRIN MUNAWI

Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani
Sumber
:
http://perakexpress.com/www/2009/11/03/dr-asri-vs-datuk-kushrin-munawi/

Datuk Kushrin Hj Munawi – nama yang bagi aku adalah cukup sinonim dengan UMNO. Dia adalah pencacai Umno. Hidupnya tidaklah segemilang mana jika Umno tak menolongnya. Dulu dia rapat dengan bekas MB Muhammad Muhd Taib. Jasanya pada Umno melayakkan dia dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pengarah JAIS. Tak berapa lama menjadi KP JAIS, dia dianugerahkan pangkat Datuk. Entah apa lah jasa si mamat ni kepada Islam pun aku tak pasti. Tup-tup dapat Datuk…baik sungguh al-sultan Selangor.


Kushrin ni jika nak tau, pernah berkempen untuk Umno-BN secara terang-terangan. Semasa pra-election 2008, dia berucap di hadapan khalayak kakitangannya dan mengeluarkan arahan rasmi: Jangan terlibat dengan politik di luar terutamanya PEMBANGKANG. Maknanya, dia nak bagi tau…jika nak terlibat dengan Umno-BN…masih boleh dimaafkan…


Hari ini, kecoh satu Malaya bila Dr Asri ditahan tanpa dakwaan. Aku jenuh menahan gelak, bila JAIS yang tengin dan sangap itu menahan Dr Asri atas alasan, beliau mengajar tanpa TAULIAH. Cukuplah tu…JAIS. Biarlah KP engkorang sahaja yang tengin, jangan semua JAIS dicop tengin juga.


Pagi-pagi buta hp aku bertalu-talu. Kes Dr Asri nilah…aku buat rumusan mudah: ‘Ini semua kerja Kushrin…apa engkorang ingat budak-budak JAIS yang lembik ubun-ubun tu berani nak pi tangkap membabi-buta jika tak ada endorsement dari orang atas. Jika tak ada apa-apa…Kushrin arahkan bebas sajalah…habis cerita!”


Ada orang tanya, kenapa Kushrin arah? La…dia kan Umno. Kerja dia merosakkan agama…itu sahaja. Umno mana saying agama. Umno pelingkup agama…sebab tu Kushrin tak endah betapa ramai umat Islam terjebak dengan arak di Kilang Carlsberg dan dia dok sebok orang mengajar tak dak tauliah.


Lebih dari tu? La…lepas ni, busuk la nama Selangor. Selangor yang MB nya pun ‘kurang cerdik’ berpolitik ditambah dengan ‘kesangapan’ segelintir exco-nya…faham-fahamlah…aku nak mention nama dia pun naik melugai perut dah…maka, inilah masanya nak menambah kucar-kacir di Selangor. Biar porak-peranda semuanya dan lepas tu, melingkuplah!


Aku tak faham sungguh…apabila Umno berkuasa dulu, depa kontrol sultan. Nak lantik Pengerusi MAIS, mesti dapat endorsement MB. Khir Toyo masa tu power betul. Tup-tup bila Khalid jadi MB, dia ubah enakmen…Sultan boleh lantik Pengerusi MAIS tanpa dapat persetujuan daripada dia. Maka, naik tocanglah UMNO yang dok sembunyi belakang sultan…dan dalam politik yang 1001 kemungkinan ini, aku tak boleh baik sangka dengan anasir Umno dalam JAIS atau MAIS atau Pejabat Mufti sendiri…maka aku syak, mereka terlibat dalam skandal terbaru ini!


Datuk Mufti Selangor? Hmmm…baik tak payah sembanglah. Aku boleh kata: Dialah antara mufti paling penakut di Malaysia! Dan aku teringat kata Dr Asri: “Waktu saya jadi mufti dulu pun, semua mufti boleh datang ceramah kat Selangor, kecuali Mufti Perlis.” Awat mufti Selangor…mufti Perlis ni mazhab apa sampai hang jaki sangat kat dia…dan aku cukup kesal, mufti Selangor kekal membisu hingga la ni!


“UMNO HANCUR, RAKYAT SELAMAT”


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

No comments: