DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, August 14, 2007

ANUGERAH UMNO SEMPENA 50 TAHUN NEGARA MERDEKA

Dipetik Daripada : http://n32.blogspot.com/
Oleh : Tun Telanai

Assalamu’laikum wm.wrt,

CERITA 1 : JANGAN SAMPAI MENANG SORAK TETAPI AGAMA DAN BANGSA TERGADAI [SIARAN 070807]


NST hari ini menyiarkan laporan dari kajian yang dibuat oleh sebuah badan bebas iaitu Merdeka Center berhubung isu-isu dan kebimbangan rakyat dalam menghadapi Pilihanraya Umum yang akan datang. Kajian ini dibuat berasaskan pandangan 1,022 responden dan dilakukan dalam bulan Jun baru-baru ini.


Menurut kajian tersebut 86% masyarakat Melayu bersetuju dengan kepimpinan Dollah Badawi sebagai PM, diikuti 71% India dan 54% Cina. 76% Melayu merasakan yang ekonomi negara kini baik diikuti 45% India dan 58% Cina.

Kajian ini sekadar satu indikator kecenderungan masyarakat pengundi berdasarkan pandangan 0.004% rakyat Malaysia yang seramai 26 juta!Jika ia benar dan tepat bermakna kalau pilihanraya umum dipanggil hari ini besar kemungkinan Umno akan menang besar, manakala kerabat BN lain khasnya MCA dan Gerakan akan menerima kekalahan yang besar juga. Mungkin Umno akan berjaya memerintah kembali Kelantan, mungkin pengaruh PAS di Parlimen dan Dewan-dewan Undangan Negeri akan lenyap.

Mungkin DAP akan menikmati gelombang kejayaan yang luar biasa sehingga mampu barangkali menawan Pulau Pinang!Adakah ini yang dikehendaki oleh masyarakat pengundi kita?

Adakah mereka sudah bosan dengan pemerintahan yang membawa slogan Membangun Bersama Islam di Kelantan? Adakah mereka merasakan khidmat Tuan Guru Nik Abd Aziz selama lebih 17 tahun di Kelantan sebagai MB pertama bertaraf ulamak dan Tuan Guru itu harus dicampak ke tepi begitu sahaja.

Adakah orang Melayu rela dan tidak sensitif langsung dengan pimpinan Melayu yang korap dan rendah moralnya, lalu sanggup melihat mereka ini terus memimpin dan mengetuai anak bangsa?

Adakah masyarakat Melayu berpuas hati dengan nasib agama Islam yang semakin tercabar dan dicabar kebelakangan ini?Kalau kajian Merdeka Center ini tepat, maka jawapannya: Ya! Kami berpuas hati dengan apa yang ada. Tak kiralah kalau Umno berjaya melahirkan pemimpin seperti Zakaria Md Deros, Isa Samad, Mat Taib, Osu Sukam, Zainuddin Maidin, Bung Mokhtar, Mohd Said Yusof (Jasin) dan lain-lain. Tak kiralah kalau politik wang sudah tertunjam dalam darah daging bangsa ku, tak kiralah kalau pemimpin ku lebih cenderung kepada pub dan rumah urut dari ke masjid. Semuanya itu tidak penting, yang penting kami berpuas hati dengan apa yang ada.

Bagaimana dengan gejala sosial dan keruntuhan akhlak dikalangan remaja Melayu, bagaimana dengan kes penagihan dadah yang besar jumlahnya dikalangan orang Melayu, Mat Rempit, bohsia? Jika demikianlah kehendak orang Melayu, Allah selamatkanlah kita semua. Fikirkanlah perkara ini masak-masak sebelum terlambat, jangan biarkan bangsa dan agama kita menang sorak tetapi agama dan bangsa tergadai!

CERITA 2 : KESENGSARAAN RAKYAT DI BAWAH MALAYSIAKU GEMILANG [SIARAN 100807]

Saya yakin tidak ada hati yang tidak terusik apabila mendapat tahu atau membaca berkenaan bencana yang menimpa keluarga Allahyarham Kasmuri di Kampung Tengah, Kluang semalam. Kasmuri dan isteri serta tiga orang anaknya Hishamudin 13, Izwanuddin 9 dan Nurul Macella 8 terkorban apabila rumah mereka hangus terbakar dalam kejadian jam 3.30 pagi ketika semua anggota keluarganya sedang nyenyak tidur.

Cuma anaknya seorang lagi yang turut berada di rumah tersebut iaitu Norfarhana 15, yang terselamat. Tiga lagi anak berada di IPTA kerana melanjutkan pelajaran masing-masing.

Kebakaran dan kematian akibatnya kerap berlaku. Tetapi dalam insiden ini puncanya sungguh menyayat hati. Buletin Utama TV3 semalam dan seluruh akhbar media perdana pagi ini mensabitkan puncanya kepada lilin yang dibakar untuk menerangi rumah itu. Kenapa lilin dan bukan cahaya lampu yang menerangi rumah mereka?

Ini kerana Allahyarham Kasmuri tidak menjelaskan bil TNB nya sebanyak RM800 yang tertunggak sehingga mengakibatkan TNB telah memotong bekalan letrik ke rumahnya. Menagapa dibiarkan sehingga terputus bekalan?
Kerana Kasmuri dikatakan dalam keadaan terhimpit lantaran terpaksa menanggung perbelanjaan 3 orang anaknya Faezah 20 di UPM, Salahuddin di Universiti Tun Hussien Malaysia dan Juliana 18 di sebuah Kolej Matrikulasi di Pulau Pinang. Kasmuri dilaporkan bekerja di syarikat pembuat jubin Malaysian Mosaic dan isterinya pula sebagai pembantu kedai makan. Mereka dikatakan hidup atas pendapatan RM1800 sebulan dengan sewa rumahnya RM200 sebulan.

Inilah realiti kehidupan rakyat Malaysia hari ini dengan pendapatan sebanyak itu keluarga ini tidak dikira miskin, akan tetapi kos hidup semasa mengakibatkan mereka terhimpit dan jatuh miskin. Inilah yang ditekankan dan diutarakan saban hari oleh parti-parti pembangkang dan NGO bahawa tekanan kos hidup akibat kenaikan harga barangan dan perkhidmatan melemaskan hidup rakyat di negara ini.

Saya yakin ramai lagi yang mungkin berpendapatan lebih rendah dari Kasmuri yang pasti lebih tertekan dan terhimpit dalam senyap. Mungkin kalau rumah mereka turut terbakar dan mereka turut terkorban seperti Allahyarham Kasmuri barulah terbuka kelopak mata pihak-pihak yang berkenaan.

Kerana itu jangan mudah memandang kecil tuntutan MTUC untuk gaji minima RM900 dan COLA RM300 itu. Ianya satu keperluan bagi mengharungi hidup yang semakin perit ini. Mujurlah kakitangan kerajaan sudah diringankan sedikit bebanan mereka, tetapi bagaiman dengan jutaan yang lain. Kita belum pun membicarakan darihal tekanan hidup yang mendorong individu kepada jenayah dan gejala yang seumpamanya.

Saya mengambil kesempatan mengucapkan takziah kepada anak-anak Allahyarham Kasmuri dan mendoakan semoga mereka semua berjaya dan dapat keluar dari kepompong kemiskinan yang ditanggung dan dideritai oleh ibu-bapa mereka sehingga membawa kepada maut.

Malaysiaku Gemilang sepatutnya berjaya mengangkat rakyatnya dari kemiskinan dan nestapa seumpama ini. Inilah rintihan rakyat di bawah, pandang-pandang dan ambil tahulah nasib mereka. Kita boleh berbelanja berbillion ringgit untuk pembangunan fizikal dan infrastruktur tetapi segala-galanya tidak bermakna jika rakyat menderita sengsera seperti ini.

CERITA 3 : PDRM, BPR BAGAIKAN PAGAR MAKAN PADI [SIARAN 130807]

Tun Hanif Omar 68, adalah seorang negarawan yang terbilang.Beliau memiliki beberapa rekod yang belum dapat disaingi oleh sesiapa pun setakat ini. Antaranya beliau merupakan satu-satunya individu yang pernah memegang jawatan Ketua Polis Negara atau IGP yang paling lama iaitu selama 20 tahun dari 1974 ketika Ketua Polis Negara ketika itu Tan Sri Abd Rahman ditembak mati sehinggalah 1994.

Beliau juga merupakan IGP yang termuda iaitu menyandang jawatan tertinggi polis itu pada usia 35 tahun. Semasa berkhidmat juga Tun telah mengambil cuti untuk menamatkan Ijazah Undang-undangnya. Kini beliau merupakan Timbalan Pengerusi Kumpulan Genting Berhad. Penglibatan beliau dalam syarikat perjudian terbesar dalam negara ini sedikit sebanyak menjejaskan rekod cemerlang beliau dimata rakyat.

Apa pun, Ahad lepas dalam ruangan mingguannya Point of View dalam akhbar The Sunday Star, Tun telah mengkritik hebat beberapa institusi yang pernah satu ketika dahulu rapat dengan beliau semasa beliau IGP dahulu.Sesunggunya kritikan beliau ini perlu diberi perhatian serius kerana ia datangnya dari seorang bekas IGP yang memiliki rekod perkhidmatan yang cemerlang. Dan pastinya kritikan ini dikeluarkan berdasarkan pengalamnnya dan ilmunya yang luas dalam bidang kepolisian dan undang-undang.

Di bawah tajuk:


The fence that eats the rice

Pagar yang memakan padi

Tun telah mengkritik dua institusi besar yang menjadi perhatian umum hari ini khususnya dalam membicarakan penguatkuasaan undang-undang dan ketenteraman awam serta rasuah. Dua institusi itu adalah PDRM dan BPR. Kata beliau dua insititusi yang dihormati masyarakat ini telah sejak 10 tahun kebelakangan menjadi institusi yang dikenali kerana sebab-sebab yang tidak baik.

Tun menyatakan yang beliau pernah memberi taklimat kepada Suruhanjaya Di Raja Penambahbaikan PDRM bahawa beliau mendapat tahu yang 40 peratus dari pegawai kanan PDRM hari ini boleh ditahan tanpa perlu banyak penyiasatan jika dilihatkkan pada gaya hidup masing-masing. Seorang Ketua Polis Negeri dikatakan memiliki harta berjumlah RM18 juta.Adakah boleh kita menolak dakwaan Tun ini?

Mungkin kita boleh meneropong dan melihat sendiri gaya hidup para pegawai kanan ini. Ramai yang dibayar gaji lebih rendah dari pengarah eksukutif syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia tetapi memiliki rumah dan kereta yang lebih besar dan mewah. Anak-anak para pegawai kanan polis juga memandu kereta yang hebat-hebat dan memiliki gaya hidup yang luar biasa.

Inilah kebimbangan yang ingin diluahkan oleh Tun, kerana menurut beliau keadaan telah menghancur-ranapkan apa yang beliau dan bekas-bekas pegawai kanan polis bina sebelum ini.Kata Tun laporan dan cadangan-cadangan Suruhanjaya Di Raja yang beliau maksudkan itu telah pun diterbitkan kira-kira dua tahun lalu, namun imej PDRM masih begitu juga. Dan beliau mendakwa yang kini terdapat dua kumpulan dalam PDRM yang sesungguhnya menjejaskan kerja para pegawai tingkat bawah. Satu kumpulan kata beliau menahan kepala-kepala samseng yang dikatakan terlibat dengan jenayah manakala satu kumpulan lain dengan bantuan BPR membuat penyiasatan pula terhadap kumpulan yang pertama kerana kononnya mempercayai yang tindakan kumpulan pertama ini menjejaskan pemberi maklumat untuk kumpulan mereka.

Dan Tun tidak berselindung apabila beliau mendedahkan bahawa kumpulan-kumpulan ini satunya diketuai oleh IGP dan satu lagi oleh seorang Pengarah PDRM yang dilindungi oleh Timbalan Menteri Keselamatan Dalm Negeri. Kata Tun lagi kedua-dua IGP dan Timbalan Menteri berkenaan pernah dituduh terlibat dengan rasuah, mereka disiasat oleh BPR dan apa yang diketahui Peguam Negara telah melepaskan kedua-dua mereka atas sebab yang hanya diketahui Peguam Negara, jadi siapakah tanya Tun yang boleh dipercayai?

Lalu Tun mengajukan serangan beliau terhadap Peguam Negara pula. Kata Tun, Peguam Negara juga telah hilang maruah kerana sikap keras kepalanya dan juga kerana kegagalannya dalam beberapa kes profil tinggi sehingga ada diantara kes yang telah lama berada ditangannya tidak pun muncul untuk didakwa. Ini merupakan satu malapetakan kerana Pejabat Peguam Negara adalah institusi kedua paling penting dalam sistem keadilan jenayah.

Saya seakan tidak percaya tulisan ini datangnya dari Tun Hanif Omar, tetapi itulah hakikatnya. Dan melalui artikel ini terbukti rasuah dan penyalahgunaan kuasa sudah sampai ketahap yang paling kritikal dalam negara. Bayangkan mereka yang diberikan amanah dan keyakinan untuk memelihara keselamatan negara dan ketenteraman awam, tetapi mereka pula bersekongkol dalam kerja-kerja kotor dan memalukan ini.

Pagar sudah makan padi kata Tun, apalah agaknya reaksi Perdana Menteri yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri apabila membaca artikel Tun ini. Ini bukan artikel dari seorang blogger atau surat dari pembaca, tetapi ianya datang dari seorang bekas Ketua Polis Negara yang membawa bersamanya segunung pengalaman dan kecermerlangan kerja yang diiktiraf negara?

Pada siapakah lagi rakyat mahu bergantung harapan dalam keadaan begini?

Kesimpulannya : Rangkaian berita yang dipetik daripada blog Rosalan SMS sangat membimbangkan. Nasib agama, bangsa dan negara menghadapi masa depan yang malap dan gelap akibat hasil kerakusan tangan-tangan para pemimpin UMNO yang zalim yang bersifat IBLIS laknatullah tidak menjaslan amanah yang diberi. Agama, bangsa dan negara akan didagangkan sepertimana mereka lakukan ke atas barangan dan perkhidmatan untuk mendapatkan keuntungan perbadi.

Adalah menjadi tanggungjawab kepada semua para pengundi yang akan mengundi pada PRU ke-12 nanti adalah WAJIB memastikan UMNO tidak boleh lagi bermaharajalela sewenang-wenangnya membelasah dan melahap harta dan keselamatan rakyat sesuka hati mereka sahaja, tanpa memperdulikan nasib rakyat berbagai lapisan. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menyahkan UMNO dari muka bumi Malaysia ini yang tercinta ini melalui proses pilihanraya yang adil dan demokratik. Jangan biarkan UMNO rakus untuk berkuasa semula melalui penyelewengan dan penipuan serta keganasan yang sudah pun dirancangkan dan akan dilaksanakan pada PRU ke-12. Mereka sudah testing di PR kecil di Batu Talam, Machap dan Ijok,mereka sudah berjaya dengan strategi dan tektik tersebut [di ITPA-ITPA juga serupa].

Adalah juga menjadi tanggungjawab kita menghalang UMNO daripada menggunakan kemudahan kerajaan untuk berkempen kerana pada ketika itu UMNO bukan kerajaan lagi. Awasi perlakuan PDRM yang menjadi sebahagian daripada parti komponen BN. Si Dajal Rashid dengan SPRnya dan lain-lain agensi kerajaan yang disalahgunakan untuk memberi bantuan agar kemenangan percuma berpihak kepada UMNO/BN. Marilah kita bersama-sama memboikot suara-suara syaitan [media massa milik dan pro-UMNO mulai sekarang.

Jangan biarkan UMNO berkuasa semula dengan kemenangan paling besar melebihi 2/3. Kalau tidak, kita akan menerima pembalasan atau bala daripada Allah s.w.t. kerana kita memilih pemimpin yang zalim, perompak harta rakyat, menyalahgunaan kuasa, kududukan dan pecah amanah yang rakyat berikan. Banyak lagi pemimpin yang baik akhlak dan perangai. Jadikan UMNO dan para pemimpinnya sebagai musuh yang wajib ditentang habis-habisan. Biar putih tulang, jangan putih mata. Humbankan seluruh pemimpin UMNO ke lautan dalam.

Berdoalah semoga Allah memampus dan menghancurkan UMNO dari dalam seperti anai-anai.

Lawan Tetap lawan sehingga ke lubang cacing.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian, wassalam. Terima kasih.