DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, July 21, 2013

DARI MANA RM377.45 JUTA DITABUR DI KUALA BESUT



BESUT: Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R Terengganu) mempersoalkan sumber wang yang digunakan oleh Umno BN untuk membeli undi menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) N.01 Kuala Besut.

Pengarah Sekretariat Royalti PRK Kuala Besut Naraza Muda mendakwa akibat wang royalti Petroleum Terengganu yang tidak disalurkan melalui kerajaan negeri, Umno BN menggunakan wang tersebut untuk kempen mereka.

"R Terengganu merasakan pengkhianatan terbaru Umno Terengganu terhadap duit royalti minyak tidak sepatutnya berlaku. Kami merujuk kepada taburan duit RM377.45 juta yang digunakan untuk memancing undi di PRK Kuala Besut.


"Inilah akibatnya wang royalti tidak disalurkan melalui kerajaan Negeri. Wang ini untuk pembangunan rakyat Terengganu bukan untuk kempen Umno," dakwa beliau dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurut Naraza juga, R Terengganu turut terkejut dengan projek rakyat yang dinamakan Taman Ilmu bernilai RM300 juta kepada syarikat asing sedangkan projek itu tidak disiapkan sepenuhnya.

"Dengan keluasan 700 ekar projek ini sepatutnya disiapkan dan dipercayai hanya memerlukan peruntukan RM50 juta lagi untuk disiapkan.

"Berapa pun nilainya untuk modal insan pendidikan anak negeri sewajarnya diteruskan. Taman Ilmu untuk menempatkan beberapa universiti dan kolej di atas sebidang tanah di Tembila, Besut," katanya.

Tambah Naraza, projek kerajaan negeri yang dipimpin oleh Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said kurang memberi tumpuan, perhatian dan keutamaan termasuk berkaitan kewangan terhadap projek pembinaan yang diinisiatifkan oleh Datuk Seri Idris Jusoh sewaktu menjadi menteri besar pada 2004.

Projek dijalankan atas sebuah tapak 700 ekar sebagai tapak untuk beberapa universiti dan kolej pendidikan, dengan kerajaan negeri akan menyediakan tujuh kemudahan iaitu pejabat pentadbiran, dewan konvokesyen, pusat pelajar, perpustakaan, asrama, infrastruktur dan kompleks sukan.

Justeru R Terengganu mendesak Ahmad menjelaskan isu tersebut dengan segera.

No comments: