DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, April 28, 2013

KEMPEN UNTUK UMNO BAGI CHE MAT CHE ALI PENGARAH JAWI BAGAIKAN BURI_ DAN DUIT DEMI KESENANGAN DUNIA

Jawi dan politik

LIHAT BETUL-BETUL WAJAH CHE MAT INI TAK UBAH SEBIJI MACAM BERUK SEBAB ITU IA MENJADIKAN BURI_ DAN DUIT SEBAGAI MAZHAB PEGANGANNYA

SIAPA tak kenal Pengarah Jawi (Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan), Dato' Che Mat Che Ali.

Populariti beliau tiada kena mengena dengan kecemerlangan tugas atau sifat amanahnya dalam melaksanakan tugas-tugas dakwah. Che Mat lebih dikenali sebagai orang yang kerap kali berada di tempat yang salah pada masa yang salah.

Beliau dikesan berada di Masjid Wilayah Persekutuan menjelang pilihan raya kecil Permatang Pauh pada Ogos 2008 ketika Saiful Bukhari Mohd Lazim melafazkan sumpah laknat kerana mengaku dil*wat oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Kelibat Che Mat juga dikesan di Masjid Amru Al-As, Taman Dato' Senu, Kuala Lumpur pada 29 April 2011 ketika trio Dato' T - Dato' Eskay, Dato' Shuib Lazim dan Tan Sri Rahim Tamby Chik - bersumpah laknat kononnya individu yang dirakam beraksi lucah dengan seorang wanita Cina yang disebarkan mereka ialah Anwar Ibrahim.

Kelibat Che Mat dalam dua majlis sumpah mubahalah itu mengundang tanda-tanya. Ini kerana sebagai Pengarah Jawi, pengurusan dua masjid yang terletak dalam Wilayah Persekutuan itu secara langsung berada di bawah kuasa beliau.

Che Mat juga antara tiga individu yang disaman Anwar Ibrahim kerana didakwa campurtangan dalam kes siasatan qazaf membabitkan Saiful Bukhari. Malah ada bukti yang menunjukkan wang Baitulmal digunakan untuk membayar yuran guaman tiga orang defendan yang antaranya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Jamil Khir Baharom.

Ketika hari penamaan calon pilihan raya umum (PRU) ke-13, 20 April lalu, kelibat Che Mat dilihat di pusat penamaan calon bagi kawasan Parlimen Jerai. Apa urusan Che Mat di situ juga menjadi tanda tanya kerana bidang kuasa Che Mat sebagai Pengarah Jawi hanyalah di wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya. Mungkin Che Mat hadir untuk memberikan sokongan kepada bekas bos beliau, Jamil Khir Baharom yang bertanding di atas tiket BN.

Baru-baru ini, Che Mat muncul lagi. Kali ini beliau membuat sidang akhbar khas mengumumkan kesediaan Jawi untuk menyaman calon PAS Parlimen Putrajaya, Dato' Husam Musa kerana didakwa "menyebarkan fitnah" menuduh jabatan itu memecat serta-merta ahli jawatankuasa (AJK) Surau Abdul Rahman Auf di Presint 11, Putrajaya.

Che Mat yang juga Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan berkata, satu laporan polis dibuat 26 April lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya berhubung dakwaan Husam itu.

"Husam buat fitnah, memang dia buat fitnah kepada Jawi, kepada penjawat awam. Saya akan saman dia dan saya akan lapor polis kerana difitnah," katanya kepada pemberita.

Isu pemecatan itu disiarkan melalui laman sosial facebook Husam P125 Putrajaya yang menyatakan 'AJK Surau dipecat serta merta kerana benar Calon P-125 Putrajaya berta'aruf'.

Nampaknya Che Mat begitu prihatin dengan nama baik Jawi walaupun tindakannya selama ini tidak banyak membantu memelihara nama baik Jawi di kalangan masyarakat umum.

Sama-samalah kita menanti keterangan-keterangan saksi berhubung isu pemecatan AJK surau berkenaan. Walaupun Che Mat cuba menafikan insiden pemecatan itu, sumber memaklumkan bahawa suara azan tidak lagi kedengaran di surau tersebut untuk beberapa waktu, selepas AJK surau dipanggil menghadap Jawi.

Pembabitan pegawai-pegawai tinggi Jawi dan Jakim dalam kempen-kempen politik BN bukanlah suatu perkara yang asing. Bekas Ketua Pengarah Jakim, Brig Jen (B) Dato' Abdul Hamid Zainal Abidin pernah dibantah majoriti jemaah Jumaat Masjid Negara sewaktu kempen PRU 1999 kerana membaca khutbah berbau politik. Sebahagian besar jemaah melaungkan takbir dan menunaikan solat secara berasingan kerana tidak puashati dengan sikap Zainal yang memperalatkan mimbar untuk kempen politik BN.

Selepas insiden pemberontakan jemaah di Masjid Negara itu, Zainal dilantik Senator dan menjawat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (2001-Mac 2004). Tugasnya menjaga hal ehwal agama termasuk Jakim dan Jawi. Selepas menang di kawasan Parlimen Parit Buntar pada PRU 2004, Zainal dilantik Pengerusi MARA.

Mimbar Jumaat khususnya di Wilayah Persekutuan pada PRU ke-13 ini juga tidak lekang daripada kempen politik. Selama dua minggu berturut-turut (19 dan 26 April), para jemaah disogokkan dengan khutbah berbau politik yang disediakan Jakim.

Jadi sebenarnya, susah untuk mengasingkan Jakim dan Jawi dari politik apatah lagi jika wujud individu-individu seperti Che Mat dan Zainal. Masing-masing punya cita-cita politik.

MUngkin Che Mat juga berangan-angan untuk menjejaki laluan kerjaya Zainal (kini Tan Sri Dato' Seri). Itupun jika BN masih kekal di Putrajaya selepas 5 Mei ini.

1 comment:

Anonymous said...

perwatakannya mmg sya kenal,dan saya anggap dia mmg x sesuai menjadi pengarah jawi.ini semua mainan politik.