DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, December 14, 2012

RAKYAT MEMANG TAHU DARI DULU LAGI TUGAS-TUGAS PDRM YANG MENEKAN PEMBANGKANG ADALAH KERJA-KERJA JAHAT MENTERI @ PEMIMPIN UMNO MUSA HASSAN HANYA MENGESAHKAN SAJA



Bersih 2.0: Kerajaan diperintah bayar RM70,000 kepada Mahfuz, Salahudin
MENTERI MULUT LUAS NI MENYALAHGUNAAN KUASA-NYAHKAN KAMU DARI KERUSI MKDN

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan penangkapan terhadap dua Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub pada hari Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu adalah salah.


Sehubungan itu mahkamah mengarahkan kerajaan membayar gantirugi kepada kedua-dua mereka masing-masing RM70,000.

Mahfuz dan Salahudin sebelum ini memfailkan saman malu terhadap empat pihak ekoran penangkapan salah terhadap mereka itu.

Saman itu difailkan terhadap Kerajaan Malaysia, Ketua Polis Negara, Ketua Polis Daerah Brickfields dan seorang anggota polis, Inspektor Mohd Zaid.

Mereka menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk dan gantirugi teladan, kos serta lain-lain relif atau perintah yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
 Kedua-dua pemimpin dan ahli parlimen PAS itu diwakili oleh empat peguam iaitu Zulhazmi Shariff, Faiz Fadzil, Abdul Aziz Hamzah dan Surya Putra Taulan.
 Pada 9 Julai lalu, mereka ditahan di Stesen Sentral Kuala Lumpur ketika perhimpunan Bersih 2.0.

Penahanan tersebut adalah di luar kawasan yang diwartakan polis sebagai kawasan larangan untuk dimasuki oleh beberapa individu termasuk mereka.

Mereka ditangkap kira-kira pukul 11.50 pagi sebelum ditahan hampir 10 jam di lokap polis di Balai Polis Jinjang.

'Kes saya bukti ada campurtangan politik dalam polis'

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menyifatkan kemenangan beliau dalam kes Bersih 2.0 menunjukkan bukti memang wujud campurtangan orang politik dalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

Bercakap kepada Harakahdaily beliau berkata, keputusan mahkamah hari ini juga memperjelaskan bahawa tindakan polis menangkap mereka kemungkinan dibuat atas tindakan politik dan bukan atas faktor keselamatan.

"Pada saya apa yang cuba didedahkan oleh (Tan Sri) Musa Hassan (bekas Ketua Polis Negara) bahawa wujud campurtangan orang politik dalam polis khususnya menteri dalam negeri adalah benar," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur siang tadi yang memutuskan penahanan kedua-dua mereka sewaktu perhimpunan Bersih 2.0 dilakukan secara salah.

Hakim Dr Prasad Sandosham Abraham juga memutuskan supaya kerajaan dan Polis DiRaja Malaysia membayar RM70,000 setiap seorang daripada mereka.

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, keputusan mahkamah hari ini juga secara keseluruhannya memberi gambaran bahawa himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu itu adalah tidak mengancam keselamatan negara seperti didakwa kerajaan.

"Menteri isytihar Bersih 2.0 haram, pakai baju kuning satu jenayah dan ditangkap dan bermacam tuduhan buruk diberikan terhadap Bersih.

"Dengan keputusan hari ini, ia membersihkan segala dakwaan itu. Malah saya mendesak (Menteri Dalam Negeri) Datuk Seri Hishammuddin Hussein meletak jawatan," katanya.

Sebelum ini, Musa dalam satu kenyataan mendedahkan ada campur tangan luar, dalam tugas Polis Diraja Malaysia (PDRM) semasa beliau memimpin pasukan tersebut.

Beliau berkata, semasa pimpinannya, pegawai junior dan seorang ketua polis daerah pernah menerima arahan daripada seorang menteri tanpa pengetahuannya.

No comments: