DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, December 31, 2012

2013: PILIH PAKATAN PERTAMA KALI DALAM 55 TAHUN



KUALA LUMPUR: Biar 2013 menamatkan pencacatan negara dan membawa era transformasi yang sebenar dengan memilih kerajaan Pakatan Rakyat buat pertama kalinya dalam tempoh 55 tahun.

Demikian kata Pengerusi DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang dalam perutusan sempena tahun 2013.


Menurut Ahli Parlimen Ipoh Timur itu, empat tahun pemerintahan Najib akan dikenang oleh rakyat Malaysia sebagai pentadbiran yang penuh dengan menjunamnya pelbagai indeks global dan hakikat yang tidak enak ini telah ditonjolkan melalui tiga laporan antarabangsa dalam bulan terakhir tahun ini.

Di bawah adalah perutusan beliau.

Hampir empat tahun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah menjanjikan satu demi satu program transformasi – kerajaan, ekonomi, politik, pendidikan, sosial dan sebagainya dengan slogan 1Malaysia di bawah satu demi satu agensi.

Yang dicapai oleh semua pengumuman dan inisiatif itu adalah gelaran “Negara Akronim” sementara pencacatan negara dalam semua aspek kehidupan masih berterusan.

Empat tahun pemerintahan Najib akan dikenang oleh rakyat Malaysia sebagai pentadbiran yang penuh dengan menjunamnya pelbagai indeks global dan hakikat yang tidak enak ini telah ditonjolkan melalui tiga laporan antarabangsa dalam bulan terakhir tahun ini, iaitu:

Rasuah – Dalam empat tahun pemerintahan Najib, kedudukan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International (TI) Malaysia jatuh ke paras paling rendah dalam tempoh 18 tahun – No. 56 pada 2009 dan 2010, No. 60 pada 2011 dan No.54 pada 2012 dibandingkan dengan kedudukan paling teruk No. 23 di bawah Mahathir dan No. 47 di bawah Tun Abdullah – menunjukkan rasuah di bawah Perdana Menteri kini lebih buruk daripada di bawah semua Perdana Menteri sebelumnya, Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein, Tun Mahathir dan Tun Abdullah.

No.1 di dalam larian modal per kapita: Laporan Global Finance Integrity menunjukkan berdasarkan per kapita, Malaysia dengan populasi 28 juta, berada di tempat No.1 dalam pengaliran keluar wang haram – sama ada dalam bentuk wang gelap yang mengalir keluar daripada negara pada 2010, yakni sebanyak RM196.8  bilion, atau pada dekad lalu (2000-2010), sejumlah RM871 bilion atau sama dengan RM31,000 setiap seorang pendudukan negara dengan populasi 28 juta.

Kejatuhan berganda tahap matematik dan sains pelajar Malaysia dibandingkan dengan negara luar juga dengan kumpulan sebelumnya – Di dalam TIMSS 2011 untuk pelajar gred lapan, Malaysia berada di kedudukan No. 26 dengan mata 440 daripada 1,000 untuk matematik malah lebih rendah untuk sains pada kedudukan No. 32 dengan mata 426, kedua-duanya di bawah purata antarabangsa. Itu juga merupakan mata terburuk untuk Malaysia di dalam empat TIMSS dari 1999 hingga 2011, misalnya matematik jatuh sebanyak 79 markah daripada 519 pada 1999 sehingga 440 pada 2011; di dalam sains, jatuh sebanyak 66 poin daripada 492 pada 1999 kepada 426 poin pada 2011.

Ini bukan petanda transformasi negara tetapi deformasi (pencacatan) negara.

Biar 2013 menamatkan pencacatan negara dan membawa era transformasi yang sebenar dengan memilih kerajaan Pakatan Rakyat buat pertama kalinya dalam tempoh 55 tahun.
Selamat Tahun Baru 2013 kepada semua rakyat Malaysia.

4 comments:

Anonymous said...

Jual agama, jual bangsa, jual negara... peerah PR!!!!

Anonymous said...

saya amat yakin bahawa orang yang ada kepentingan diri dan orang yang bodoh tidak bermaklumat saja yang akan menyokong BN.

kepada yang mengutamakan kepentingan diri, jawablah di hadapan tuhanmu kelak.

kepada yg bodoh tidak bermaklumat, anda juga akan terus dalam kehinaan.

Anonymous said...

sudah sampai masa utk kerajaan be end di pencen kn. 55 tahun dh menguruskn negara tp pemimpin2 nye yg gemok2. tarikh persaraan semakin hampir.

Anonymous said...

saya ada lah org yg tiada apa2 kepetingan dalam BN. Tapi dari saya lahir 40 tahun dulu hingga sskarang dapat pelbagai rezeki dan kehidupan yg aman dari Allah. Tak pernah rasa dizalimi. Semoga Allah terus merahmati pemerintahan sekarang.