1. Sebelum penubuhan Persekutuan Tanah
Melayu pada 1948 dan juga penggabungan membentuk Malaysia pada 1963, setiap
negeri di Malaysia mempunyai kedaulatan, kekayaan dan sejarah yang tersendiri.
Konsep
& Semangat Federalisme
2. Apabila bergabung membentuk
Persekutuan Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia, penggabungan ini diikat
dengan Perlembagaan Malaysia. Hubungan antara negeri-negeri dan kerajaan pusat
pula dijelaskan melalui konsep federalisme yang bermaksud wujudnya dua
peringkat kerajaan, iaitu kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang tiap-tiap
kerajaan itu mempunyai had bidang kuasa masing-masing serta bebas daripada
campur tangan orang lain.
3. Konsep federalisme ini dinyatakan
dengan jelas dalam dalam Jadual 9, Perlembagaan Malaysia. Ada senarai
negeri, senarai pusat dan senarai bersama. Walaubagaimanapun, bidang kuasa itu
kadangkala dicabuli.
4. Misalnya, kerajaan negeri berkuasa
penuh dalam soal tanah dan juga soal hal ehwal agama Islam. Namun kewujudan
Majlis Tanah Negera serta Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) seakan
bercanggah dengan bidang kuasa negeri dalam kedua-dua perkara ini. Hakikatnya
kerajaan persekutuan tiada kuasa dalam soal tanah dan agama selain hanya di
tiga wilayah persekutuan iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.
5. Semangat federalisme pula membawa
erti bahawa kedua-dua pihak iaitu kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri
mestilah saling sokong-menyokong dan bersatu. Ini terungkap jelas pada moto
‘Bersekutu Bertambah Mutu’ pada jata negara. Sabotaj antara satu sama lain
bererti sabotaj kepada Malaysia secara keseluruhannya.
6. Dalam isu penyerahan royalti minyak
petroleum 5% kepada kerajaan Terengganu dan Kelantan yang dinafikan hanya
kerana berbeza warna bendera parti pemerintah, ia jelas suatu pencabulan
semangat federalisme yang ketara.
7. Begitu juga dengan dalam soal
agihan kerusi Dewan Negara yang merupakan dewan tertinggi dalam cabang
legislatif Malaysia. Kesemua 13 negeri di Malaysia hanya boleh menghantar
2 wakil bagi setiap negeri untuk menduduki kerusi Dewan Negara / Senat.
Kesemuanya berjumlah 26 orang manakala Perdana Menteri (atas nama YDP Agong)
pula boleh melantik 44 orang untuk ke Dewan Negara. Di mana semangat
Federalisme jika kuasa seorang PM jauh lebih besar berbanding kuasa
negeri-negeri yang membentuk Malaysia?
8. Kini, dengan pengamalan demokrasi
yang dilihat tempang, Dewan Negara dilihat hanya sekadar ‘rubber stamp’.
9. Lebih malang lagi, ia juga dilihat
sebagai pintu belakang untuk melantik wakil rakyat yang kalah untuk menjadi
menteri. Ia amat memalukan.
Persempadanan
Semula (garrymandering)
10. Kuasa negeri-negeri dalam Dewan
Rakyat juga tidak seimbang dan agak mengelirukan bagaimana jumlah kerusi
parlimen ditentukan.
11. Kerusi parlimen bagi 4 negeri
(Perlis, Terengganu, Melaka dan Negeri Sembilan) adalah 25 kerusi hampir
menyamai kerusi parlimen negeri Perak (24 kerusi) dan menyamai negeri Sabah (25
kerusi).
12. Jika diukur dari segi jumlah jumlah
populasi dan jumlah pemilih berdaftar, Selangor sepatutnya mendapat jumlah
kerusi parlimen yang paling banyak namun hanya mempunyai 22 kerusi sedangkan
Sarawak pula memiliki kerusi tertinggi iaitu 31 kerusi walaupun jumlah populasi
dan pemilihnya adalah keempat tertinggi.
13. Jika dikatakan jumlah keluasaan yang
menjadi pertimbangan utama, ia boleh dipertikaikan kerana keluasan Terengganu
adalah dua kali ganda Negeri Sembilan tetapi diperuntukkan jumlah kerusi
perlimen yang sama banyak iaitu 8 kerusi.
14. Dalam Perlembagaan Malaysia, tidak
dinyatakan dengan jelas kriteria dalam membuat persempadanan semula.
15. Yang ada digariskan hanyalah:
Prinsip
yang berikut hendaklah seboleh-bolehnya diambil kira dalam membahagikan
mana-mana unit kajian semula kepada bahagian-bahagian pilihan raya menurut
peruntukan Perkara 116 dan 117, Perlembagaan Malaysia adalah:
(a)
di samping mengambil perhatian tentang wajarnya semua pemilih diberi peluang
yang semunasabahnya mudah untuk pergi mengundi, bahagian-bahagian pilihan
raya patutlah disempadankan supaya tidak merentasi sempadan Negeri dan patutlah
juga diberikan perhatian kepada kesulitan bahagian pilihan raya Negeri
merentasi sempadan bahagian-bahagian pilihan raya
persekutuan;
(b)
perhatian patutlah diberikan kepada kemudahan pentadbiran yang boleh didapati
di dalam bahagian pilihan raya itu bagi mengadakan jentera pendaftaran dan
pengundian yang perlu;
(c)
bilangan pemilih di dalam setiap bahagian pilihan raya di dalam sesuatu Negeri
patutlah lebih kurang sama banyak kecuali bahawa, dengan mengambil kira
kesulitan yang lebih besar untuk sampai kepada pemilih di dalam daerah desa dan
kesukaran lain yang dihadapi oleh bahagian-bahagian pilihan raya di luar
bandar, ukuran pewajaran bagi kawasan patutlah diberikan kepada bahagian-bahagian pilihan raya;
(d)
perhatian patutlah diberikan kepada kesulitan yang akan timbul dengan perubahan
bahagianbahagian pilihan raya, dan kepada pemeliharaan hubungan tempatan.
16. Ada kerusi parlimen mencatatkan
jumlah pemilih seramai 112,224 orang (Kapar, Selangor) manakala ada juga
parlimen yang hanya 6608 orang (Putrajaya).
17. Ada sesetengah kerusi parlimen di
Johor, Perak dan Sabah mempunyai jumlah pemilih yang jauh lebih rendah
berbanding pemilih kerusi DUN di Kelantan atau Kedah.
18. Persoalan yang masih belum mampu
dijawab kini adalah bagaimana sesebuah kerusi parlimen ditentukan. Tanpa garis
panduan yang jelas, bermakna ruang penyalahgunaan kuasa dalam hal ini
terbentang luas.
19. Ia juga bermakna, kuasa politik
negeri-negeri yang jauh berbeza juga bukanlah suatu gambaran semangat
federalisme yang sihat.
20. Adakah logik jika masa depan negara
ini boleh ditentukan oleh 5 buah negeri iaitu Sarawak, Sabah, Johor, Selangor
dan Perak yang membentuk 128 kerusi daripada 222 kerusi parlimen?
No comments:
Post a Comment