DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Thursday, March 29, 2012

STRATEGI TERBAIK-SPR SEKUTU UMNO-BN

Anwar: Tak guna Pakatan ada pilihanraya serentak jika SPR terus membenarkan penipuan

Written by Melissa Lee, Malaysia Chronicle





Di tengah-tengah kebimbangan awam yang semakin meningkat pilihanraya umum ke-13 akan banyak menjurus kepada tipu helah dan penipuan secara terang-terangan, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah memberi amaran kepada Pakatan Rakyat beliau bahawa mereka tidak akan mengadakan pilihanraya negeri serentak dengan kerajaan Perdana Menteri Najib Razak, jika Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia yang keras kepala gagal untuk melaksanakan pembaharuan pilihan raya yang bermakna.

"Kami mempunyai bukti yang menarik dan fakta untuk menyokong hujah kami bahawa proses pilihanraya adalah satu penipuan. Jadi itulah isunya dan ia akan mempengaruhi keputusan kami," Anwar memberitahu satu sidang akhbar di Parlimen pada Rabu.

Usaha tinggi hasil tiada

Najib dijangka untuk membubarkan Parlimen persekutuan dan mengadakan pilihanraya di seluruh negara sebelum akhir tahun ini. Selain daripada kerajaan persekutuan, pakatan Barisan Nasional Najib menguasai 9 negeri, manakala Pakatan mengawal Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Wilayah Persekutuan.

Jika Pakatan Rakyat berjaya mengalahkan BN seperti yang dikatakan, maka PU-13 Najib hanya akan melihat penyertaan daripada 9 negeri-negeri BN termasuk perebutan untuk 222 kerusi Parlimen persekutuan. Tempoh Pakatan dalam negeri yang ditadbirnya hanya akan berakhir pada Mac 2013.

Setakat ini, usaha untuk merombak sistem terkenal rasuah pilihanraya di negara ini telah meningkat. Malah Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai pembaharuan pilihanraya dimana Najib dengan tidak rela menubuhkannya selepas mercu tanda Julai 9, 2011 perhimpunan Bersih 2.0 untuk pilihanraya yang bebas dan adil telah dituduh berat sebelah dan enggan menerima cadangan pembangkang, ‘NGO’, kumpulan hak sivil serta badan-badan pemantau pilihan raya.

Hanya sehari yang lalu, SPA membuat kesimpulan mesyuarat akhir dengan kedua-dua Pakatan Rakyat dan BN tidak dapat bersetuju mengenai terma cadangan yang dibua tkepada Parlimen. Malah, pengerusi Maximus Ongkili, yang merupakan seorang wakil BN, telah berkata SPA akan membentangkan usul pada hari Isnin walaupun terdapat "perbezaan pendapat".

Keputusan akhir di tangan kerajaan negeri

Aduan dari Bersih dan Pakatan bahawa majoriti saranan mereka telah ditolak, dan satu-satunya konsesi adalah penggunaan dakwat kekal.

Selain daripada itu, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah menuduh SPR - yang disebabkan oleh pelaksanaan cadangan SPA – yang mengheret kakinya ke atas pembersihan daftar pemilih, yang diburukkan oleh nama-nama rekaan, duplikasi dan terdapat beribu-ribu contoh di mana umur pengundi berdaftar jauh melebihi 100.

"Kami masih harus menyatakan bantahan kami yang kukuh kerana sehingga kini, SPR tidak membersihkan daftar pemilih, terutamanya apabila pilihanraya adalah terlalu dekat," kata Anwar.

Ketua Pembangkang berusia 64-tahun itu juga berkata keputusan muktamad terletak pada kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat, dan para pemimpin masih mengkaji keberkesanan mengadakan pemilihan serentak. Takut pemanipulasian daftar pengundi boleh banyak menjejaskan peluang Pakatan Rakyat, tekan Anwar.

"Saya fikir kita perlu duduk bersama mereka lagi. Tiada keputusan telah dicapai setakat ini. Kita mempunyai pilihan sama ada kita harus memegangnya semua bersama-sama tetapi ia masih terbuka," katanya.

Bermatlamat 2/3 dengan taktik kotor?

PU-13 Malaysia yang ditunggu-tunggu akan menjadi pilihanraya yang paling hangat dipertandingkan sejak kemerdekaan daripada pemerintahan British pada tahun 1957. Ia telah dianggap sebagai Ibu Segala Pilihanraya Kotor, dengan tiada sebrang tindakan diambil oleh pentadbiran Najib yang dijangka sepenuhnya menggunakan semua jentera kerajaan dan rasmi untuk menjamin kemenangan ke atas Pakatan Rakyat.

Najib baru-baru ini berkata dalam satu temu bual dengan agensi berita asing bahawa ia akan menjadi sukar bagi BN untuk mendapatkan kembali majoriti dua pertiga Parlimen yang ia kalah buat kali pertama dalam 5 dekad semasa pilihan raya umum 2008. Walaubagaimanapun, dalam bulatan politik, ia adalah diketahui bahawa beliau telah memberi jaminan kepada ketua-ketua partinya bahawa beliau akan menyampaikan dua pertiga dan tidak akan teragak-agak untuk menggunakan semua cara dan kaedah yang ada.

"Ya, dia masih boleh merebut dua pertiga. Sistem pilihanraya sangat, sangat lemah dan mudah untuk dimanipulasi kerana dominasi politik BN lebih daripada 55 tahun yang lalu.Ini telah membenarkan mereka untuk berkelakuan sepertimana yang mereka mahu, meletakkan semua tanda henti dan cek untuk memastikan mereka menang. Inilah mengapa SPR melambatkan dan enggan untuk membuka gulung audit," beritahu naib presiden PKR Tian Chua, Ahli Parlimen Batu, kepada Malaysia Chronicle.

Sumber : Malaysia Chronicle

No comments: