DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Thursday, March 29, 2012

SELEPAS INI BANYAK LAGI PERKARA ANEH-ANEH AKAN MUNCUL KERANA UMNO HAMPIR MATI

"Impeach" atau pecat? Najib cuma takutkan perdebatan rasional dengan Anwar

Written by N Surendran

Saya merujuk kepada kenyataan oleh peguam Umno Shafee Abdullah dan Senator BN S Nallakaruppan pada 28 Mac bahawa ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu dicabar oleh Parlimen kerana 'salah laku'.

Mereka bergantung dan merungut tentang tuduhan lama yang sama salah laku seksual yang direka oleh kerajaan BN terhadap Anwar Ibrahim, dengan kerjasama polis dan Peguam Negara.

Rakyat tidak pernah percaya pembohongan yang memalukan ini, dan telah memberikan sokongan, kepercayaan dan simpati mereka terhadap Anwar Ibrahim dan gabungan parti pembangkang Pakatan Rakyat yang diketuai beliau.

Kejahilan terlampau biasa bagi Umno dan BN

Kenyataan Shafee dan Nalla juga menunjukkan kejahilan terlampau mengenai prosedur pemecatan dan parlimen di Malaysia dan Komanwel. Tiada peruntukan atau pendahuluan bagi pemecatan di Dewan Rakyat.

Di England, prosedur pemecatan kali terakhir digunakan lebih 200 tahun lalu dalam kes Lord Melville

dan kini ia lapuk. Rasional penyelesaian pemecatan tersebut adalah untuk memegang Menteri dan Eksekutif yang bertanggungjawab dalam pentadbiran negara.

Untuk mencadangkan bahawa ia akan digunakan terhadap Ketua Pembangkang menunjukkan salah faham yang besar tentang proses pemecatan. Dengan evolusi usul tidak percaya, jawatankuasa pilihan dan diteliti dengan mendalam oleh parlimen dan disoal siasat,mekanisme pemecatan lama telah ketinggalan zaman.

Jatuh kembali ke dalam politik kotor

Contoh Shafee ialah pemecatan Bill Clinton yang menunjukkan dia tidak memahami mekanisme pemecatan di Amerika, di mana pemecatan digunakan sebagai satu kaedah untuk mengeluarkan ahli-ahli kerajaan Persekutuan seperti Presiden.

Ia adalah tidak munasabah dan pelik bagi Shafee dan Nalla untuk mengancam Ketua Pembangkang dengan proses pemecatan yang purba dan telah digantikan .

Sekali lagi, kita dapat melihat ketidakupayaan lengkap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan BN untuk melibatkan diri dalam perbahasan dan perbincangan rasional bersama pembangkang.

Sebaliknya, Najib dan Umno terus bergantung kepada serangan peribadi yang cetek dan tidak berasas oleh orang-orang seperti Nallakaruppan dan sekutu beliau, yang jelas dilaporkan dalam media elektronik dan cetak yang dimiliki Umno.

No comments: