DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, March 2, 2010

KELUAR PARTI: TAFSIRAN AKHBAR CINA

Lim Hong Siang
MerdekaReview:

Nanyang Siang Pau, dalam satu komentar politik yang disiarkan di muka surat A2, berjudul "Senjata Terbaik", memetik Seni Perang oleh Sun Tzu, bahawa strategi terbaik untuk menjahanamkan musuh adalah dengan menggunakan "musuh dalam selimut" musuh (atau kuda trojan).


Komentar ini bermula dengan "senjata yang terbaik di dunia bukanlah bom nuklear atau bom atom, bukan pistol malah bukannya pisau, tetapi taktik untuk melaga-lagakan satu sama lain, malah meleraikan rakan seperjuangan yang rapat menjadi musuh yang bertentangan...".


Ini kerana "musuh" dalam selimut musuh inilah yang paling memahami kelemahan dan segala strategi dalam kem dirinya, dan apabila orang sedemikian digunakan untuk melawan balik orang yang berada dalam selimut bersamanya, ia merupakan senjata yang paling berkesan.


Malah, penulis ini melontarkan kemungkinan Fairus menembak balik Pakatan Rakyat, setelah keluar dari PKR. Misalnya, Fairus boleh berkempen untuk menyerang DAP dan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng, yang juga merupakan Ketua Menteri Negeri Pulau Pinang.


Sementara itu, analisa Lum Chih Feng di Oriental Daily, beliau menganggap fenomena ini mendedahkan kecuaian parti ketika melantik calon PRU ke-12. Perkara ini telah diakui oleh Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR sebelum ini. Lum berpendapat, PKR tidak menyediakan kursus untuk mendidik wakil rakyatnya yang terpilih kerana "tsunami politik".


Lum Chih Feng menganggap PKR kini tidak memiliki kelebihan dalam sumber dan masa. Justeru itu, Lum menjangkakan bahawa Anwar akan mengambil langkah baru. Seandainya tidak, Anwar akan terkurung dalam situasi untuk "mengawal", dan ia semestinya tidak memihak kepada Anwar.
Baca artikel ini seterusnya di sini.

KOMEN :


Saya amat bersetuju dengan pandangan yang dikemukakan oleh Lum Chih Feng bahawa PKR gagal memilih calon yang berwibawa. PKR perlu menjadikan ia sebagai satu pengajaran yang amat berguna untuk memilih calon pilihan raya akan datang. Ia bukan terhad kepada PKR sahaja, malah PAS juga perlu menjadi kes yang melanda PKR sekarang sebagai teladan dalam mencari calon-calon yang ada keikhlasan dan kejujurasn dalam perjuangan dan sanggup berkorban untuk parti.Ia wajib dijadikan satu iktibar yang amat berguna kerana politik adalah satu 'game'yang memerlukan kepintaran yang luar biasa.


Persoalannya kenapa mereka keluar dari PKR dan tidak ada sedikit pun rasa sayang terhadap parti dan rasa hilang hormat terhadap pemimpin. Saya kira ada beberapa factor yang mempengaruhi golongan bertindak begitu :


1. Golongan ini merupakan golongan spesis ‘ babi dan anjing’. Babi dan anjing merupakan binatang yang suka kepada keburukan dan kebusukan. Maksud saya ialah keturunan golongan ini bukanlah daripada golongan orang baik-baik, yang menghormati dan menghargai jasa dan pengorbanan orang lain.Keturunan mereka suka mengena orang [mengeksploit keadaan dan kesempatan] untuk kepentingan diri sendiri.


2. Golongan ini bukan pejuang tulin. Darah yang mengalir dalam tubuh mereka bukanlah darah manusia yang ada ihsan, tetapi darah yang pekat bercambur sejenis darah babi dan anjing [hasil daripada pemakanan dan memiliki harta yang secara haram melalui rasuah, komisyen, penipuan, gunakan kududukan dan sebagainya yang menyimpang dari garis panduan yang ditetapkan oleh Islam] yang menjadi tempat iblis-syaitan berpesta. Oleh itu, nawaitu mereka berjuang adalah untuk mencari kesempatan mencari harta sebanyak mungkin, mencari kedudukan supaya orang memuliakan mereka di dunia, mencari puki wanita di mana-mana kesempatan yang ada dan gemar meminum air syaitan. Saya yakin, sekiranya PR dapat menguasai kerajaan sepenuhnya, mereka ini tidak akan menukar haluan perjuangan kerana mereka akan dapat apa yang mereka cita-citanya.


3. Mereka adalah golongan orang gila dan tidak siuman kerana mereka suka kepada keadaan buruk, perlakuan kezaliman yang berluasa dan ketidakadilan yang berterusan berlaku dalam negera ini kerana dengan keadaan sedemikian mereka akan dapat mengambil kesepatan dan mendapat sedikit habuan duniawi .


4. Mereka adalah golongan ‘oportunist’ yang senantiasa mencari peluang dan ruang untuk memenuhi hawa nafsu yang rakus.


5. Mereka adalah golongan munafik. Hukumannya sangat berat. Kalau zaman Melaka dahulu kala, mereka akan dihukum bunuh. Kepala mereka akan dipancung atau mereka akan disular dan mayatnya bakar dan abunya akan dihanyutkan ke tengah lautan yang dalam.


“UMNO TIADA, RAKYAT AMAN DAN SEJAHTERA”
"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA DARI UMNO LAKNATULLAH"

1 comment:

nik ismail said...

mereka ini adalah golongan yang tidak berpegang kepada teguh dengan perjuangan parti ,mereka adalah golongan yang lemah, tidak amanah ,tidak suka kepada perpaduan parti dan PKR bernasib baik kerana mereka telah keluar kalau tidak mereka akan jadi musuh dalam selimut,