DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, December 9, 2009

PANDANGAN SEORANG PENYOKONG PAS BUKAN MELAYU


PAS, sebuah parti yang memperjuangkan prinsip Agama Islam kini menjadi sebuah parti politik pembangkan yang penting dan utama di Malaysia selepas pilihan raya umum 08 March 2008. Untuk menubuhkan Kerajaan di beberapa negeri yang dimenangi PAS, PKR dan DAP, PAS telah bersama-sama dengan PKR dan DAP untuk menubuhkan Pakatan Rakyat (PR).

Kewujudan Pakatan Rakyat ini telah memberikan suntikan penting kepada arena politik negara kerana Malaysia kini melangkah ke arah Negara Demokrasi yang berlandaskan sistem 2 parti (supaya check and balance dapat diwujudkan).

Masyarakat bukan Melayu kini mula melihat dan menilai PAS (Negara Kebajikan) kerana mereka beranggapan PAS sudah wujud sebagai parti politik yang penting di Malaysia. Kini, media massa cina telah mula memberikan sedikit sebanyak laporan mengenai PAS, malah ada yang memaparkan berita PAS di muka surat pertama mereka. Hal ini menunjukkan PAS semakin mendapat tempat dalam hati pengundi Cina. Tambah pula dengan masalah kenaikan harga minyak dan situasi negara, maka kita telah memberikan peluang kepada PAS (undi) pada pilihan raya yang lepas supaya mereka dapat memerintah di beberapa buah negeri.

Pandangan bukan Melayu tehadap PAS semakin bertambah baik disebabkan pemerintahan adil dan saksama yang diamalkan oleh Nizar di negeri Perak dan Nik Aziz di Negeri Kelantan (maaf, saya tidak menyatakan Kedah di sini). Malah ada orang yang menyatakan sokongan orang cina terhadap PAS adalah jauh lebih tinggi daripada sokongan kepada UMNO pada masa kini.

Bukit Gantang adalah contohnya, hampir 80% pengundi bukan Melayu telah memberikan peluang kepada PAS (peratusan ini adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan peratusan pengundi Cina yang mengundi DAP atau MCA di sesuatu kawasan).

Ya, pemerintahan adil dan saksama serta jaga rakyat yang diamalkan oleh Nizar telah mendorong kepada senario tersebut. Saya adalah salah seorang daripada kategori 80% tersebut. Sehingga kini, undi saya masih di PAS selagi BN tidak faham kenapa saya tidak mengundinya .Akan tetapi sebaik saja selepas pilihan raya umum, wujud berita di mana Presiden PAS Hadi Awang telah berbincang dengan UMNO, malah akan menubuhkan Kerajaan Perpaduan dengan UMNO.

Pada ketika itu, kepercayaan saya terhadap PAS masih teguh malah saya telah memperjelaskan kepada kawan-kawan saya yang telah mengundi PAS pada ketika itu bahawa ini mungkin merupakan taktik mereka untuk merengankan hubungan dalam PR, Kita harus percaya kepada pendirian PAS sebelum pilihan raya.Tetapi, Presiden PAS dan Timbalan Presiden PAS yang sekali lagi mengungkitkan isu Kerajaan Perpaduan ini telah menjadikan pendirian saya terhadap PAS semakin goyah.

Kini, ramai kawan-kawan saya (peyokong PAS) telah tertanya-tanya sama ada mereka mengundi parti yang salah pada pilihan raya yang lepas?

Saya juga tertanya-tanya:Kenapa PAS sanggup merosakan sistem demokrasi 2 parti yang sudah hampir wujud di Malaysia?Kenapa PAS sanggup bekerjasama dengan mereka yang merampas pentadbiran Negeri Perak?

Kenapa PAS sanggup bekerjasama dengan mereka yang merampas royalti minyak ketika PAS memerintah?

Adakah PAS sudah terima ideologi sebegini?Kenapa PAS tidak mahu tunggu sampai pilihan raya umum ke 13 baru menubuhkan Kerajaan Perpaduan dengan Pakatan Rakyat?

Ya, Hadi Awang dan Nasharuddin kata Kerajaan Perpaduan bukan bermaksud UMNO dan PAS akan bergabung,Tapi bagi saya Kerajaan Perpaduan bermaksud mereka akan menubuhkan kerajaan bersama-sama,sekiranya ini berlaku maka mereka telah menginkari janjian mereka, dan mereka tidak akan mendapat undi saya pada pilihan raya akan datang.


“UMNO HANCUR, RAKYAT SELAMAT”


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

No comments: