DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, October 24, 2009

BAJET 2010 : MASA DEPAN NEGERA TIDAK MENENTU

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Najib Tun Razak, PM dan Menteri Kewangan telah membentangkan bajet 2010 berjumlah RM191.5 bilion yang bertemakan 1Malaysia: Kemakmuran Bersama.


Media massa pencacai dan penjilat kerajaan UMNO memberi gambaran yang amat eluk, tidak ada satu pun cacat-celanya. Semua rakyat tanpa mengira apa pun kedudukan mereka dalam Negara ini akan mengecapi bajet tersebut kata pengulas-pengulas yang diupah. Semua projek dari projek infrastruktur termasuk pembinaan jalan termasuk luar Bandar, kampung, jambatan, bekalan air, perkhidmatan pembentungan, pelabuhan dan perkhidmatan laut, serta projek lapangan terbang dan lagi dan lagi. Eluk belaka. Bersih belaka. Benarkah begitu.


Dalam bajet tersebut, Najib sembunyikan reality yang menakutkan masa depan Negara ini dan kehidupan masa depan anak cucu kita. Najib sembunyikan :


1. Malaysia gagal mencipta pasaran domestic yang besar. Kegagalan ini berpunca daripada kegagalan dasar kerajaan menjana pendapatan rakyat melalui penambahan peluang-peluang perkerjaan dan memperbaiki perkembangan ekonomi yang memberangsangkan. Pendapatan perkapita rakyat hanya RM15,819 setahun. Jadi, kuasa beli rakyat rendah dan pasaran domestic tidak mampu menampung barangan keluaran tempatan. Kita terpaksa bergantung kepada eksport [menjual] barangan buatan Malaysia ke luar Negara.


2. FDI Malaysia pada tahun 2009 jatuh RM3.36 billion berbanding tahun 2008. Kejatuhan ini bermakna syarikat luar Negara tidak berminat melabur di Malaysia. Kenapa? Tepuk dada, tanyalah iman.


3. Hutang kerajaan pusat meningkat dari 41.5% dari KDNK tahun 2008 kepada 52.4% tahun 2009. Pendapatan kerajaan dari hasil cukai menurun 8% menjadi RM162.1 billion daripada yang dijangkakan RM176.2 billion. Mengapa kerajaan galak berhutang?


4. Kerajaan memerah pendapatan petronas semahu-mahunya. Pendapatan petronas sebanyak RM67.8 billion tahun 2008, 43.5% darinya, kerajaan mengambilnya bagi tujuan dia yang tahu.


5. Petronas tidak berupaya menabung lebih banyak untuk masa depan kerana pemborosan kerajaan membelanjanya. Tahun 2005, petronas menabung sebanyak 42.5%, sekarang hanya 21.1% sahaja daripada hasil pendapatannya.


6. Perbelanjaan mengurus dikurangkan menjadi RM138.3 billion berbanding RM160.2 billion tahun 2008, pengurangan sebanyak 13.7%. Begitu juga belanja pembangunan juga dikurangkan sebanyak 4.4% menjadi RM51.2 billion, berbanding tahun 2008, sebanyak RM53.6 billion.


Apa kesannya kepada rakyat?


“UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA”.


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

No comments: