DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, December 31, 2008

UMNO MENGKIANATI SUMPAH MELAYU-SIRI 1

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Artikal ini ditulis bertujuan: Pertama, bagi membolehkan para pengundi di P.36-Kuala Terangganu berfikir secara matang dan membuat keputusan yang tepat dengan tidak memberi undi kepada UMNO. UMNO sudah lama membuat kerosakan terhadap bangsa dan Islam. 17 hari lagi pengundi-pengundi masih mempunyai masa untuk berfikir dan merenung kejahatan-kejahatan yang UMNO pernah lakukan selama ini. Tindakan UMNO sejak negara mencapai kemerdekaan banyak melakukan perkara-perkara yang memudaratkan bangsa Melayu dan Islam dan sedikit sangat tindakannya membawa faedah kepada bangsa dan Islam dalam jangka masa panjang.


Tujuan kedua, memberi kesedaran kepada PEWARIS sebuah NGO yang terlalu aktif menyokong UMNO secara membuta-tuli tanpa mahu meneliti sejarah perjuangan UMNO dulu, kini dan selama-lamanya merugikan Melayu dan Islam. PEWARIS
secara bebal bertindak menyokong kekalkan ISA yang telah disepakat di antara para ulama menyatakan ISA itu bertentangan dengan Islam. Sekiranya inilah pegangan PEWARIS, maka kita dapat membuat kesimpulan bahawa UMNO yang menjadi kerajaan sekarang bertindak melebihi daripada kuasa Allah swt. Allah sendiri di Padang Masyar kelak, segala amalan hamba-hambanya di dunia ini akan dihisab seadil-adilnya, sebelum hamba-hambaNYA itu dimasukkan ke dalam syurga atau ke neraka. Tindakan UMNO memenjarakan orang di bawah ISA tanpa melalui sebarang proses undang-undang menunjukkan yang UMNO itu lebih mengetahui dan lebih berkuasa daripada Allah swt.


Bagi memenuhi tujuan tersebut, mari bersama-sama kita tinjau kembali saranan-saranan yang terkandung dalam ‘Sumpah Melayu’ .


Tiga bulan sebelum UMNO ditubuhkan secara rasmi pada 11 Mei oleh pengasasnya, Dato’ Onn Jaafar, pada 10 Februari 1946, orang Melayu di seluruh negara telah diajak dan dikempen untuk menghadirkan diri di satu perhimpunan besar-besaran bagi melakukan upacara mengangkat sumpah atau dalam bahasa sekarang disebut ‘piagam pelanggan’ yang dipasang disetiap Jabatan dan agensi kerajaan.


Ia berupa satu ikrar yang mengandungi agenda atau garis panduan yang wajib dipatuhi dan ditaati oleh semua orang Melayu bagi membentuk tamadun bangsa untuk terus kekal sepanjang zaman. Piagam inilah yang disebut sebagai ‘Sumpah Melayu’ untuk Melayu. Maka orang Melayu pun bersumpah bahawa inilah asas keramat orang Melayu untuk terus mengharungi cabaran masa depan yang lebih cemerlang demi agama, bangsa dan negara.


Dalam meniti usia yang ke-62 tahun, UMNO sudah menjangkau usia tua. UMNO mulai diserang berbagai penyakit yang tidak boleh diubati, melainkan mati, iaitu penyakit tua dan nyanyuk. Oleh sebab keadaan sedemikianlah UMNO sanggup mengkianati sumpah keramat tersebut dan satu demi satu sumpah yang pernah diikrarnya dulu itu diingkari serta dilanggarnya demi sebuah impian mengejar kuasa, kedudukan dan harta-kekayaan dengan membelakangkan kepentingan ramai bangsa Melayu yang masih daif hidup pasca baru merdeka sehinggalah kini 52 tahun negara merdeka.


Orang yang nyanyuk selalu terlupa apa yang diperbuatkannya. Yang buruk dikatakan baik dan baik dikatakan buruk. Semuanya dipersalahkan kepada orang lain, dia juga yang baik dan tidak ada sebarang kecacatan. Contoh, perbuatan rasuah dan pecah amanah merupakan perbuatan yang paling jijik dan berdosa besar, tetapi UMNO menganggap ia adalah satu budaya baru bagi orang-orang yang berkuasa dan berduit. Mereka mempergunakan proses undang-undang untuk membersihkan diri dari sebarang dakwaan tanpa dibawa ke mahkamah terlebih dahulu bagi membuktikan yang mereka itu tidak bersalah. Pembersihan atau pemutihan ini dilakukan oleh Peguam Negara.


Oleh sebab itu, beberapa pemimpin besar UMNO terlepas dari tuduhan rasuah, mereka dibersihkan/diputihkan oleh Peguam Negara. Politik wang yang diamalkan dalam proses pemilihan pemimpin UMNO sekarang ini bukan berbentuk rasuah. Ia dikatakan ‘politik wang’ yang boleh dilaksanakan oleh UMNO. BPR tidak boleh bertindak kerana amalan ini di luar bidang kuasanya, hanya Lembaga Disiplin UMNO sahaja boleh bertindak berdasarkan ketentuan yang dibuat oleh pucuk pimpinan UMNO. Lembaga ini bertindak mengikut arahan pucuk pimpinan bagi mengenalpasti ‘siapa yang hendak dimusnahkan’ . Hal seumpama ini berlaku ke atas diri Isa samad yang menang Naib Presiden pada tahun 2004, tetapi Mohd Ali Rustam terselamat.


Dalam tulisan ini, saya akan cuba membincangkan satu demi satu sumpah yang diperbuat itu dan kini telah dikianati oleh UMNO secara beransur-ansur. UMNO adalah sebuah parti yang dipimpin oleh orang-orang Melayu yang sanggup mengkianati bangsanya sendiri, tidak seperti parti-parti bangsa bukan Melayu khususnya parti yang dipimpin oleh kaum Cina.


Sumpah Melayu [SM] yang pertama, menyatakan bahawa orang Melayu berjanji dan bersumpah akan bersatu padu dan patuh untuk menegakkan agama Islam tanpa ada perasaan hasad dengki, kianat, iri hati dan berbalah sesama sendiri. Betulkah begitu?


Lihat senario politik orang Melayu. UMNO adalah parti memecah-belahkan perpaduan dikalangan orang-orang Melayu. Dalam programnya untuk mengUMNOkan seluruh umat Melayu, maka UMNO mengambil pendekatan bermusuhan dengan orang Melayu yang berada di luar UMNO. Golongan Melayu di luar UMNO dianaktirikan dan didiskriminasikan dalam semua sektor yang dikuasai oleh UMNO.


Golongan ini dinafikan hak untuk mendapatkan pinjaman TEKUN misalnya, program rumah Mesra Rakyat, program PPRT, program rumah murah, bantuan yang dikeluarkan oleh jabatan dan agensi-agensi kerajaan disekat, peluang-peluang perniagaan ditutup dan dihalang untuk memiliki rumah-rumah kedai yang dibina oleh pemaju turut diletakkan di bawah kawalan UMNO. Golongan ini sukar untuk mendapatkan kemudahan-kemudahan tersebut kerana disyaratkan mereka dipaksa menjadi ahli UMNO terlebih dahulu.
Borang-borang permohonan dikawal dan diletakkan di pejabat UMNO. Sebarang permohonan wajib disalurkan melalui pemimpin dan pejabat UMNO bahagian, setelah diperakukan oleh JKKKP. Kalau tidak permohonan tersebut tidak akan dipertimbangkan. Langkah itu menggambarkan seolah-oleh duit peruntukan berkenaan datangnya daripada poket UMNO. Mentaliti para pemimpin UMNO pada keseluruhannya belum lagi matang [masih kuno dan berfikiran jumud] dan belum faham berkaitan dengan pengurusan negara.


Di negeri-negeri yang dikuasai oleh pembangkang, UMNO menubuhkan JKKKP, sedangkan negeri-negeri berkenaan sudah ada JKKKN dan Majlis Ketua Kampungnya sendiri. Tujuan UMNO ialah untuk mengelirukan rakyat, disamping dapat bersaing dengan JKKKN atau Ketua Kampung bagi menyalurkan bantuan untuk rakyat. Para pemimpin UMNO menganggap bahawa UMNO itu kerajaan dan kerajaan itu UMNO. Jadi, kononnya duit yang diperuntukan itu datang daripada poket UMNO, hakikat sebenarnya duit peruntukan itu adalah hasil kerajaan [baik di peringkat pusat atau negeri] yang dikutip daripada berbagai jenis cukai daripada rakyat jelata.


Apabila kerajaan negeri Kelantan jatuh ke tangan PAS [bersama dengan SM46 yang bergabung dalam Angkatan Perpaduan Ummah] pada tahun 1990 dan negeri Terangganu pada tahun 1999, UMNO bertindak ke atas kedua-dua negeri itu macam dirasuk syaitan. Pagi-petang dan siang-malam kerajaan kedua-dua negeri ini diserang dari kiri-kanan dan depan-belakang dengan menggunakan kuasa dan kewangan yang kukuh untuk menjatuhkan kerajaan yang ditadbir oleh PAS. Tindakan biadap UMNO ini tidak dilakukan ke atas negeri Sabah, ketika Sabah diperintah oleh PBS, pimpinan Joseph Pairin Kitangan. Sabah dilayan mesra. UMNO hanya biadap dan kurang ajar terhadap sesama Melayu dan Islam. Rakyat dan kerajaan negeri Kelantan dan Terangganu ditekan, diancam dan diugut. Bantuan perkapita disekat dan dilambat-lambatkan. Kelewatan ini pembangunan negeri tidak dapat berjalan dengan lancar seperti yang dirancangkan. Rakyat menderita kesan perbuatan bongkak dan sombong UMNO ini.


Pada tahun 2000, Royalti minyak 5 peratus yang dinikmati lebih tiga dekad ditarik balik daripada kerajaan Terangganu pimpinan PAS. Kerajaan UMNO menukar royalti menjadi wang ihsan. Wang ihsan ditabur ke seluruh negeri Terangganu. Wang ihsan ini difaraidkan dikalangan para pemimpin dan ahli-ahli UMNOPUTRA, golongan bukan UMNO hanya jilat jari, makan kuah dan tulang sahaja. Akhirnya kerajaan Terangganu pimpinan PAS jatuh semula ke tangan UMNO pada tahun 2004, tetapi Kelantan masih kekal di bawah pentadbiran PAS sehingga kini.


Jadi, dimana janji dan sumpah untuk bersatu padu sesama orang Melayu beragama Islam? Semua tindakan yang disebutkan itu mendatangkan perbalahan, dengki dan kianat. Siapa yang melakukannya, tidak lain dan tidak bukan melainkan tindakan durjana UMNO yang rakus dengan kuasa yang Allah swt memberi pinjaman sementara waktu.


Bersambung ke siri ke-2/6

Luangkan masa jenguk-jeguklah blog saya :
http://tuntelanai.blogspot.com/
Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi:
http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wallahu'alam bishshawab

No comments: