DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, August 19, 2007

KJ : PEMIMPIN YANG DAYUS


Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,

Hari ini 19 Ogos 2007 terdapat dua berita yang menarik untuk kita kongsi bersama. Kedua-dua berita tersebut disiarkan oleh Malaysiakini.com. Pertama, dalam perhimpuanan Pemuda MCA pada 18 Ogos kelmarin, Pemuda MCA tolong ajar Pemuda UMNO supaya lebih beradab dan berhati-hati ketika berucap jangan ikutkan hati untuk memancing undi untuk mendapatkan 3K,1W dan 1A.

Ketua Pemuda MCA Liow Tiong Lai menyindir Ketua Pemuda UMNO [Timbalannya] mencabut dan melambai-lambaikan keris sewaktu Persidangan Perhimpunan Agung Pemuda UMNO tahun lagu menjadi satu kontroversi sehingga ia terus menghantui masyarakat bukan Melayu. Bagi mereka insiden itu mengambarkan betapa ganas dan tidak harmonisnya Pemuda UMNO terutama dalam isu perpaduan kaum dalam negara. Ucapan berapi-api dikalangan Pemuda UMNO akan mepertahankan agama, bangsa dan negara sehingga ke titisan darah terakhir bagi masyarakat bukan Melayu mengingatkan kembali mereka kepada peristiwa berdarah 13 Mei 1969.

Ucapan berbau perkauman ini terus dimainkan dalam perhimpuan agung parti itu yang disiarkan secara langsung melalui media massa milik UMNO dan Astro. Beberapa orang perwakilan UMNO telah dikenalpasti sebagai ‘penghasut’ dan membakar semangat perkauman di kalangan rakyat di Negara ini. Pihak polis telah menjalankan penyiasiatan dan hasilnya telah diserahkan kepada Peguam Negara, Abdul Ghani 4tahil untuk tindakan selanjutnya. Dasar Ghani ialah mempertahankan survival UMNO walau bagaimana cara sekali pun, bukan untuk menjalankan tugas mencari keadilan. Tugas AG ini dipengaruhi sepenuhnya oleh UMNO. Ghani hadir di Pejabat Peguam Negara sebagai ‘robot’ yang sudah pun diprogramkan untuk menjaga UMNO, maka adalah PASTI para perwakilan yang terlibat tidak akan didakwa di mana-mana mahkamah di Malaysia. Adilkah?

Berita pertama, Malaysiakini.com melaporkan Khairy Jamaluddin yang hadir dalam mesyuarat tersebut menjadi 'kelu' apabila diminta mengulas kritikan pedas Pemuda MCA yang disasarkan kepada UMNO khususnya Pemuda dengan berkata : “Ianya bukan budaya MCA dan bukan juga Pemuda MCA untuk melambai-lambaikan pedang bagi menuntut sesuatu. Kenapa tidak melambai handphone? Handphone melambangkan komunikasi dan boleh diterjemah untuk menggalakkan persefahaman”. Selepas itu, Liow menerbit dan melambaikan naskah Perlembagaan Persekutuan dan ini diikuti oleh seluruh EXCO Pemuda MCA di atas pentas.

Hai, Khairy mana jantan kamu? Kamu tidak ada telor [pinjam kata-kata Rosli Ismail di Agendadaily] ke?

Berdasarkan kenyataan Mohamad Norza Zakaria, Setiausaha Politik Menteri Kewangan Kedua, Nor Mohamed Yaacop , Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO dan Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur mengatakan kamu : ada segala-galanya untuk jadi pemimpin”. Dan katanya lagi kamu : “Khairy juga boleh berdebat dengan sesiapa sahaja dan kualiti sedemikian menjadikan Khairy lebih baik daripada orang lain”

Sebenarnya kamu pondan. Jagoh kampong. Hanya berani di gelanggang sendiri, tetapi di gelanggang orang lain, kamu takut menikus. Hancur agama dan bangsa, sekiranya kamu diangkat sebagai pemimpin. Penakut dan dayus.

Berita kedua, Ketua Wanita MCA, Dr Ng Yen Yen menyifatkan bahawa Malaysia tidak lagi selamat seperti dahulu lagi. Kadar jenayah dalam berbagai sector meningkat secara mendadak sangat membimbangkan. Nyawa dan harta rakyat tidak selamat lagi. Bila-bila masa sahaja nyawa boleh melayang daripada badan dan boleh diletopkan dengan C4 dengan mudah. Pembunuhnya selamat, boleh bercuti di luar negeri, makan-makan, shoping dan melakukan lawatan dari satu negera ke satu negara lain dengan atas alasan ‘lawatan kerja sambil cuci mata’.

Rujuk : http://www.malaysiakini.com/news/71346

Kesimpulannya, semua ini terjadi adalah angkara UMNO dan para pemimpinya yang rakus terhadap kuasa. Kalau sayangkan kehormurnian antara kaum dan Negara dan menjadikan semula Malaysia sebagai tempat yang selamat, aman dan damai, tolong hapuskan UMNO dalam pilihanraya ke-12 nanti.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

Sekian, wassalam. Terima kasih


No comments: