DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, July 17, 2013

SEMBUNYI MORSI SATU LAGI JENAYAH TENTERA MESIR



Menyembunyikan Presiden pilihan rakyat, Dr.Morsi merupakan satu lagi jenayah kumpulan "perampas kuasa" di Mesir yang sehingga hari ini tidak diketahui secara tepat di mana beliau disembunyikan.

Pada awal rampasan kuasa berlaku, situasi masih samar dengan tindakan sebuah unit dalam tentera yang dinamakan "Pengawal Republik". Tidak kurang yang beranggapan Pengawal Republik menyembunyikan Morsi suatu yang "baik" dan menyebelahi Morsi.


Sememangnya unit Pengawal Republik bertugas menjaga keselamatan Presiden. Selepas kejatuhan Mubarak 2011 sehingga Jun 2012, Pengawal Republik tidak mempunyai tugasan ini kerana tiada seorang Presiden dipilih sehingga Morsi diisytiharkan Presiden yang sah Julai 2012, unit ini kembali bertugas.

Panglima unit ini merupakan salah seorang yang menjadi anggota kepada Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata yang dipengerusikan oleh Menteri Pertahanan, Abdul Fatah As-Sisi.

Andaian bahawa unit Pengawal Republik menyebelahi Morsi dengan menyembunyikannya adalah silap. Dengan kenyataan demi kenyataan oleh pimpinan Ikhwan dan pertubuhan hak asasi manusia kebelakangan ini membayangkan bahawa keadaan Mursi dalam bahaya.

Pada Ahad 14 Julai, Naib Presiden FJP Dr.'Esom Eryan secara jelas meminta keluarga, peguam dan pakar perubatan dibenarkan untuk menziarahi Morsi. Kenyataan AJK FJP Pusat, Dr.Mohammed Beltaji yang menyusul sehari kemudian juga menggelarkan tindakan menyembunyikan Morsi sebagai "jenayah kejam" dilakukan oleh tentera.

Begitu juga desakan dunia seperti Turki, Jerman dan wakil Kesatuan Afrika yang turut menggesa Morsi dibebaskan.

Semalam, Dewan Senat yang mengadakan persidangan di Raba'ah (selepas Bangunan Senat di Tahrir tidak lagi dibenarkan setelah dekri tentera yang membubarkan dewan ini) menubuhkan sebuah jawatankuasa kesihatan dan keselamatan yang terdiri dari wakil Kesatuan Perubatan dan Kesatuan Peguam yang akan cuba menziarahi Morsi terdekat. Selain itu, mereka turut meminta kunjungan wakil PBB ke Mesir atas tujuan yang sama.

Sementara hari ini, sebuah pertubuhan hak asasi manusia "As-Syehab" pula mendesak tentera dan kerajaan "haram" hari ini mendedahkan di mana Morsi disembunyikan. Dari sumber Ikhwan sendiri, mereka menerima maklumat Morsi disembunyikan di Bangunan Pengawal Republik dan ada yang mengatakan di Kementerian Pertahanan.

Walau dimana jua sekalipun, Morsi kini ditahan dan dilayan seperti orang salah, satu tindakan yang tidak selayaknya diterima seorang pemimpin pilihan rakyat.

No comments: