DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, May 15, 2013

PAK SUBKY LATIF :APA LAGI YANG CINA MAHU?’

GARA-gara kejayaan besar DAP dan kecundang teruk MCA dalam PRU13 bertanyalah orang-orang yang desprado dalam kalangan Umno, ‘Apa  lagi yang Cina mahu?’

Tidak dipastikan Perdana Menteri Najib tergamak bertanya begitu. Dia hanya menyifatkannya sebagai tsunami Cina. Bermacam-macam boleh ditafsirkan termasuklah maksud apa lagi yang Cina mahu?


Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka yang gagal dalam percubaannya untuk ke Parlimen ternayata kecewa kemenangan DAP lalu dia meluahkan persepsinya tidak senangnya kepada kecenderungan mengundi orang Cina. Demikian juga Noh Omar sekalipun menang di Tanjung Karang tetapi gagal merampas semlua Selangor.

Mereka berdua bersama-sama media dikuasai pemimpin Umno dan lain-lain membebel terhadap persepsinya terhadap pengundi Cina yang mereka  sifatkan tidak mengenang budi setalah dikatakan banyak yang diberi dan apa lagi yangCina mahu?

Semuanya baik tsunami Cina, tidak mengenang budi dan apa lagi yang Cina mahu, adalah meraban orang yang tidak pernah merasa kalah. Bukan sekadar jadi calon yang tidak pernah kalah, bahkan partinya sendiri amat jarang kalah.

Paling terkedu ialah calon yang tidak pernah kalah seperti Ali Rustam dan Ghani Othman. Apa rasanya mengalami kekalahan setelah berkali-kali tidak pernah kalah? Orang petama kali kalah seperti Kamilia Ibrahim, calon bebas Kuala Kangsar tidak kecewa sangat kerana dia sendiri tidak pernah merasa menang. Bagi yang berbelas tahun menang, tiba-tiba kalah, maka dunia ini dirasakan sentaisa gelap.

Orang yang tidak pernah kalah dan partinya pun jarang kalah, apabila ia berdepan dengan pengalaman hampir kalah dan partinya seandiri kalah dibanyak tempat seperi Najib dan Noh, pengalaman itu sendiri cukup melemahkan pertimbangan.

Bagi PAS yang sentiasa kalah, sudah lali dengan kekalahan, apabila mereka kalah mereka bersabar. Maka segala berkata Cina begitu dan begini adalah gara-gara kekalahan orang yang tidak pernah kalah.

Segala latah baik Najib, Ali dan Noh tidaklah mencerminkan kebijaksanan dan ketenangan sebagai pemimpin berwibawa.

Tetapi dengan bermacam-macam yang diberi selama ini, adakah semua sudah diberi dan semua  dapat apa yang diberi? Mungkin Robert Kok, Vincent Tan, Tan Koon Swan, Ling Liong Sik telah diberi semua tetapi  adakah semua Cina sudah diberi semua?

Sabda Nabi SAW  kepada bapa saudarnya Abu Talib yang menyampaikan bermacam tawaran manis musyrikin Quraisy bermaksud kira-kira, sekalipun matahari diletakkan  di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku, tidak sekali-kali  aku meninggalkan dakwah.......

Apa-apa jua yang kita beri pada anak-anak dan isteri kita, tidak bererti kita telah memberi segala-galanya. Kita beri apa yang terdaya  dan tidak dapat beri apa yang tidak terdaya.

Adakah anak Mahathir merasa  cukup apa yang telah diberi? Mereka pun mahu banyak lagi. Sudah banyak yang Najib beri pada isterinya, tetapi banyak lagi yang dia mahu.

Adalah benar sudah banyak lesen dan peluang perniagaan diberi kepada saudagar-saudagar Cina, mungkin sama dengan memberi matahari dan bulan, tetapi yang belum diberi yang dituntut oleh Cina bersama Melayu, India dan lain-lain ialah sebuah pentadbiran yang bersih, adil, tidak rasuah, pemimpin yang tidak melarikan kekayaan negara, keadilan sosial, negara dan masyarakat berkebajikan.

Adakah semua itu sudah diberi? Kalau orang Umno dan orang  Melayu kampung tidak mahu apa yang orang Cina mahu itu, itu adalah kebodohan mereka sendiri. Tetapi Ali Rustam tidak boleh marah Cina yang minta  apa yang Umno dan BN tidak boleh beri. Semua yang Cina mahu lagi itu adalah yang Pakatan Rakyat sedia beri, bukan saja untuk mereka tetapi untuk kita semua.

PR MAHU KPN BARU TANGANI ISU PERKAUMAN

1 comment:

Anonymous said...

Jangan haraplah walau satu butir habuk pun keadilan dan ketelusan dari KPN yang baru kelak. Kalau yang lepas dikatakan Melayu Ori pun 2 x 5 sahaja, apalagi kali ini dari kalangan Mamak Kutty. Memang sejak berzaman kerjanya mengipas dan memutar untuk memporak perandakan bangsa Melayu yang sememangnya banggang itu.