DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, April 19, 2013

NAJIB BANGSA LAKNAT PEMBOBONG DAN MENCABULI IKRAR INTEGRITI PILIHAN RAYA YANG DITANDATANGANINYA.



Bagi Umno, wanita layak terima kad diskaun sahaja

                      (Najib memberikan kad diskaun untuk ibu tunggal)

KUALA LUMPUR: Adakah Umno menyifatkan wanita hanya layak menerima kad diskaun sahaja dan tidak layak menjadi pemimpin?

Persoalan itu timbul apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumpan ibu-ibu tunggal dengan kad diskaun, insuran dan umpan-umpan lain.

Umpan itu ditaburkan ketika dilaporkan di sana-sini bahawa pemimpin Wanita Umno kecewa dengan "penghinaan" parti itu terhadap mereka apabila pemimpin tertinggi sayap itu tidak diletakkan sebagai calon dalam pilihan raya umum 5 Mei ini.

Berikutan tindakan Umno itu, Naib Ketua Wanitanya, Datuk Kamilia Ibrahim menyifatkan tindakan itu menunjukkan bahawa BN tidak memberi pengiktirafan sewajarnya ke atas sumbangan pemimpin tertinggi wanita

Ketika luahan kekecewaan itu dilaporkan Najib berjanji, ibu-ibu tungal akan diberikan skim insuran nyawa, kad diskaun yang boleh digunakan di kedai-kedai 1Malaysia dan khidmat undang-undang percuma .

Dalam ucapan pada perhimpunan Jaringan Untuk Wanita Ibu Tunggal Malaysia (Juwita) yang dihadiri kira-kira 6,000 ibu tunggal itu, antara lain Najib menyifatkan ibu-ibu tunggal sebagai bank undi Barisan Nasional (BN).

Ketika Najib sedang sibuk menaburkan umpannya, Transparency International-Malaysia (TI-M) mengkritik Najib kerana mencabuli Ikrar Integriti Pilihan Raya yang ditandatanganinya.

Setiausaha Agung TI-M, Josie M Fernandez juga menyelar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) kerana gagal mengambil tindakan ke atas politik wang.

"Kerajaan sementara dan calon-calonnya melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang menyatakan kesemua hadiah, pinjaman, tawaran, janji dan pengumuman itu adalah untuk memancing undi.

"Kesemua ini bertentangan dengan janji Perdana Menteri kerajaan sementara untuk berpegang kepada prinsip integriti dan akauntabiliti ketika pilihan raya umum ke-13," kata beliau.

Josie menekankan, kempen pilihan raya sepatutnya berorientasikan polisi dan bukan wang.

No comments: