DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, April 23, 2013

APA RESPON PENYOKONG DAN KEPIMPINAN PR MASALAH SPR CUBA MEMBANTU UMNO/BN MENANG DENGAN CARA PENIPUAN SEPERTI INI

Undi awal 30 April, tetapi polis sudah mengundi semalam?


(Kertas undi Parlimen Setiawangsa yang diterima anggota polis)

KUALA LUMPUR: Warga internet semalam kecoh apabila laporan yang mengatakan kertas-kertas undi untuk anggota polis sudah mula diedarkan semalam sedangkan pengundi awal hanya akan berlaku 30 April ini.

Beberapa blog semalam mula menyiarkan beberapa gambar kertas undi untuk Parlimen Setiawangsa dan Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur mula diedarkan kepada anggota polis untuk proses undian.

Padahal menurut SPR sebelum ini, istilah pengundi pos sudah tidak ada dan hanya berlaku pengundian awal.


(Kertas undi untuk Parlimen Bandar Tun Razak yang diterima anggota polis undi undi pos)

Pengundian awal pula menurut SPR akan bermula 30 April, lima hari sebelum pengundian berlaku iaitu pada 5 Mei.

"Salah seorang sahabat seorang anggota Polis mendakwa telah diarahkan untuk mengundi hari ini meskipun difahamkan tarikh pengundian awal sepatutnya ialah 30 April," lapor blog Milo Suam semalam.

Selain itu, terdapat foto yang menunjukkan kertas undi kepada petugas pilihan raya terbabit turut dicetak dua nombor siri berbeza iaitu di borang dan kertas undi.

Pengendali blog Milo Suam ketika dihubungi mengesahkan perkara ini.

Beliau menerima panggilan dari rakannya itu dan memaklumkan mengenai.

"Saya minta dia memberikan bukti, lalu dia ambil gambar kertas undi itu dan dihantar kepada saya," katanya kepada Harakahdaily.

Selain itu, anggota polis di Bandar Tun Razak juga mula menerima kertas undi bersama sampul semalam.

Laman facebook Polis Diraja Malaysia pula mengesahkan undi pos bermula 23 April 2013 di samping undi awal yang akan bermula 30 April.

Berikut penjelasan polis dalam laman web Polis Diraja Malaysia itu.

PRU13 (GE13) KEKELIRUAN ANTARA UNDI POS DAN UNDI AWAL:

Merujuk kepada kekeliruan yang ditimbulkan melalui media sosial berkaitan anggota polis sudah mula mengundi, berikut adalah perbezaan di antara Undi Pos dan Undi Awal:

UNDI POS - akan diadakan lebih awal iaitu sebaik sahaja kertas undi dicetak dan pengundi pos perlu mengembalikan kertas undi yang telah ditanda kepada Pegawai yang bertanggungjawab untuk menyerahkan kepada Pejabat Pegawai Pengurus selewat-selewatnya pada jam 5.00 petang pada hari mengundi. Bagi PRU 13, undi pos telah bermula PADA 23 April 2013 iaitu setelah pihak PDRM menerima kertas undi dari pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

UNDI AWAL - akan diadakan lebih awal sebelum tarikh pengundian biasa. Kertas-kertas undi yang telah ditanda akan disimpan dengan selamat dan akan dibuka untuk pengiraan pada jam 5.00 petang pada hari pengundian sebenar. Bagi PRU 13, pengundian awal telah ditetapkan pada 30 April 2013.

No comments: