PEMANGKU
Sultan Perak/Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah telah bercakap jujur tentang PAS
dalam titah baginda di Majlis Wacana Perpaduan Ummah di Dewan Bahasa dan
Pustaka 19 Februari lalu.
Saya
peturunkan petikan titah baginda seperti berikut: PAS telah melalui pahit
maung perjuangan, era jatuh dan bangun, bermula dar sebuah organisasi, terdiri
dari kumpulan ulama di dalam UMNO, kemudiannya keluar dari UMNO memilih untuk
mewujudkan entiti politik sendiri.
“PAS telah melakukan pelbagai anjakan unuk
kelangsungan perjuangan dan menerokai pelbagai titik perimbangan untuk
mengembangkan pengaruhnya.
“Dari organisasi yang amat daif, menumbanag
ihsan berteduh di bawah bumbung madrasah milik ulama UMNO, dengan berbekalkan
mesin taip buruk, PAS hari ini telah muncul sebagai kabilah politik yang
menguasai pelbagai teknologi komunikasi moden.
“PAS didokong bukan lagi oleh tok guru dan
lebai kampung, tetapi oleh barisan profesional dan teknokrat dari pelbagai
lapisan dengan pemikiran semakin terbuka, berdaya usahawan tinggi,
mengikhtiarkan sumber rezeki secara berdikari."
Titah
itu adalah merangkum tentang PAS yang sebenarnya, mencerminkan gambaran sejarah
wadah kelahiran dan penampilan gerakan Islam yang terpenting sejak
merdeka.
Ia
satu pandangan bebas tidak dipengaruhi dan tidak terpengaruh dengan sesiapa,
adalah satu penghormatan yang amat berharga dari seorang waris takhta di
negara ini.
PAS
wajar bersyukur atas pandangan tinggi dari istana itu. PAS tidak ada sebarang
peranan bagi mendorong baginda membuat rangsangan yang sangat bermakna
itu. Bolah dikatakan PAS memilki jambatan yang ajaib bagi sampai kepada baginda
hingga penghomatan terpuji itu datang dari pandangan dan fikiran bebas
baginda.
Apa
yang disampaikan itu adalah pengamatan dan kajian seorang Raja yang berminat
dengan rakyatnya, memerhatikan segala gerakan pekerti masyarakat. Siapa yang
ada dalam masyarakat, apa yang difikir dan dibuat oleh rakyat dan apa
kecenderungan penududk dan ke arah mana mereka tuju?
Rakyat
dan negeri berbangga beroleh seorang warga istana yang memahami dan bersedia
memikul peranan wali negeri sesuai dengan tanggungjawab ulil amri yang
diamanah Allah.
Dekat-dekat
awal kemunculan dan khidmat PAS dalam masyarakat dan politik negara bahawa PAS
berhadapan dengan fitnah dari seteru politiknya betapa jamaah Islam itu adalah mewakili
kumpulan orang yang sedia setia kepada pemerintahan beraja, ia cenderang kepada
khilafah bercorak republik.
Fitnah
itu bukan saja mengabui fikiran setengah masyarakat, malah ia menjalar
membelenggu benak penghuni istana. Ia telah menjarakkan hubungan dengan istana,
sehingga mengelirukan antara kerabat istana.
Sekalipun
berulang kali PAS merapakkan bukan pandangan PAS yang mengira parti itu
anti raja, tetapi ia adalah angkara mainan politik sempit seterunya yang
cemburu dengan potensi pengaruh Islam yang berkembang itu.
Apapun
segala perkembangan dan sangka baik yang digambarkan oleh Raja Musa Perak itu
adalah tanda jelas betapa PAS sudah melepasi semua tembok yang memisahkan
PAS dengan semua lapisan masyarakat termasuk kayakinan penghuni istana
betapa PAS bukan pihak yang wajar dicurigai kerana dalam khilafah Islamiyah itu
tidaklah menentukan bahawa ulil amri itu berlaku dalam pentadbiran republik,
maka sepanjang sejarah Islam ulil amri banyak diwakili oleh pemegang dinasti.
Selain
dari Nabi Sulaiman a.s. adalah seorang monarki, khalifah Islam yang
terakhir dari Turki adalah Raja yang bergelar Sultan.
Atas
kesyukuran ini, PAS telah bebas dari anggapan tidak mahu beraja dan
adalah wajar bagi PAS memberikan respons dan reaksi sejajar dengan pandangan
jauh orang waris takhta yang menarik perhatian semua pihak.
No comments:
Post a Comment