DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, March 8, 2013

PAK SUBKY LATIF :DEEPAK BERTINDAK TERHADAP PERDANA MENTERI



Justeru Perdana Menteri Najib dan isteri tidak bertindak terhadap Deepak Jaikishan atas buku The Black Rose yang mendedahkan penglibatan pasangan itu dalam skendal peletupan mayat wanita Mongolia, Altantuya, maka Deepak pula sebaliknya bertindak menyaman Perdana  Menteri Najib.


Kata pepatah Melayu, kalau gunung tidak datang kepada Muhammad, maka Muhammad datang kepada gunung.

Buku The Black Rose atau Mawar Hitam mendakwa pasangan ketua kerajaan itu ada peranan dalam skandal pembunuhan wanita itu dan meletup hancurkan mayatnya, dan keduanya juga ada peranan atas pemalsuan akaun bersumpah kedua Balasubramaniam bagi membatalkan akaun sumpah pertamanya.

Kedua-dua dakwaan itu adalah membabitkan jenayah besar yang jika  disabitkan oleh mahkamah akan ada hukum tertentu ke atas mereka dan sekali   gus tidak melayaknya Perdana Menteri menjadi calon dan meneruskan jawatan Perdana  Menteri.

SPRM sekarang ada unit menapis kelayan bakal calon pilihan raya. Nama bakal calon akan ditentukan layak atau tidak menjadi calon. Justeru Perdana Menteri tidak membersihkan namanya daripada dakwaan Deepak, sekalipun dia belum disabitkan oleh mahkamah, tetapi dia adalah seorang yang diragui.

Maka wibawa SPRM dicabar lagi apakah ia ada integriti untuk membuat keputusan atas bakal calon Parlimen  Pekan itu?

Kita tidak pernah mendengar sebelum ini SPRM diberi tugas penapisan calon itu. Bila mula diperkenalkan maka ia ujian keupayaan membuat keputusan bebas.

Adakan saman Deepak itu sempat didengar sebelum  PRU13? Masa terlalu suntuk bagi mahkamah membicarakannya sebelum PRU dan tempoh hayat penggal Parlimen yang ada hampir luput. Apakah sistem kerajaan yang ada memungkin dakwaan ke atas Perdana Menteri atau tidak menjadi tanda  tanya.

Sama ada mahkamah sempat bersidang atau tidak atas isu itu, Najib dipercayai menyertai PRU sebagai calon yang diragui bersihnya.

Imej Perdana Menteri memang sudah dilihat buruk atas banyak hal yang ketaranya adalah skendal pembelian kapal selam dari Perancis  dan peletupan mayat Altantuya. Dengan pendedahan dan saman Deepak ke atasnya menjadikan imej dan  wibawa Perdana Menteri bertambah hodoh.

Semuanya jadi sulit sekarang. SPRM sulit bagi menentukan kelayakannya jadi  calon, Pendakwa Raya dan polis sulit untuk siasatan dan pendakwaan, mahkamah sulit untuk memperoses saman itu, Umno juga sulit untuk mencalonkannya lagi.

Beban buat Umno ialah terpaksa memikul imejnya yang dipertikai itu. Umno terpaksa berketuakan watak sedemikian dan mencalonkannya untuk menjadi Perdana Menteri lagi. Dengan imej itu bagaimana orang hendak mempercayai slogan Janji Ditepati untuk tema BN bagi PRU13.

Apabila dakwaan Deepak tidak dilayan dan tidak diselesaikan segera, ia menjadi Umno memasuki PRU13 dengan imej yang buruk. Ia mengemukakan kepada rakyat calon Perdana Menteri yang didakwa berjenayah besar. Apakah rakyat hendak Umno sogokkan lagi dengan Perdana Menter begitu?

Apa ertinya imej Umno dengan ketua dan calon Perdana Menterinya yang begitu? Ada integritikah parti seperti itu?

Kemunculan Deepak sebagai topik baru dalam politik menjelang pilihan raya telah mnjadikan politik Umno, kerajaan dan Perdana Menteri cemar dan pekung. Jelaslah, semua sudah tidak  tahu nak buat apa.

No comments: