DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, March 1, 2013

DAP ‘KAWAN’ PERLU DISANTUNI –UMNO PARTI JAHAT DAN ZALIM- TGNA



Nik Abdul Aziz menurunkan tanda tangan pada poster yang di tampal pada kereta peserta Konvoi Explo‘R’ace sempena Karnival BioKelantan 2013.
 
KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan kerjasama dengan DAP sambil menyifatkan tidak salah berkawan dengan ‘orang jahat’ asalkan berniat memberi kesedaran Islam kepada mereka.

Nik Abdul Aziz juga menegaskan DAP adalah ‘kawan’ yang perlu disantuni Pas bertujuan memperbetulkan dan memberi nasihat kepada kelompok itu.

Dalam masa yang sama beliau berkata, Umno sering menuduh DAP jahat, tetapi, sebenarnya parti orang Melayu itu sendiri yang lebih jahat kerana dakwanya mengambil pendekatan berteraskan kebangsaan tetapi menolak Islam.

“Kita boleh berkawan dengan orang jahat untuk memberi nasihat, Umno marah kepada Pas berkawan dengan DAP, (Umno) kata DAP jahat, tapi kenapa DAP jahat? Kamu (Umno) jahat juga.

“Berkawan dengan Pas, insya-Allah Pas akan beritahu tentang Islam, syurga begini, neraka begini. Dia hendak dengar atau tidak, peduli apa. Paling penting, tujuan kita berkawan untuk baiki dia (DAP).

“Berkawan dengan Umno, Umno pun jahat juga. Macam mana tidak jahat, Umno tolak Islam ambil kebangsaan, agah(berlagak sombong),” katanya semasa menyampaikan kuliah Jumaat di hadapan Pejabat Pas negeri di sini, semalam.

Dalam pada itu, beliau turut mengecam Mufti Perak, Tan Sri Harussani dalam sebuah akhbar yang menyatakan sikap Pas lebih teruk daripada kafir, baru-baru ini.
Nik Abdul Aziz seterusnya mengelar mufti berkenaan sebagai ‘mufta’ iaitu orang yang tidak pandai yang perlu diberi petua oleh orang lain selain turut melabel Harussani sebagai mabuk dan tidak sedar diri kerana didakwa membuat kritikan tanpa rujukan kedua-dua pihak.

“Mufti sepatutnya mendengar (penjelasan) kedua-dua pihak. Di rumah, anak kita berbalah, kita panggil kedua-duanya, barulah sah yang mana betul yang mana salah, adik atau kakak. Penghulu kampung bila rakyat berbalah, dia panggil dua-dua (pihak). Hakim mahkamah buat keputusan kena ada dua-dua (pihak), kadang-kadang ambil masa puluhan tahun.

“Mufti apa begini? Ini bukan mufti tapi ‘mufta’. Kenyataan Harussani memburukkan nama mufti sahaja, buruk nama orang kampung, (pakai) kopiah 24 jam tapi bercakap tidak betul,” katanya.

Nik Abdul Aziz dalam laman facebook beliau sebelum ini, menasihatkan Harussani supaya lebih berhati-hati mengeluarkan kenyataan dan tidak melampau dalam menunjukkan sokongan beliau kepada Barisan Nasional (BN) dan Umno.

Sinar Harian melaporkan beliau kecewa dengan kenyataan itu dan meminta mufti berkenaan merujuk kepada sumber yang sahih sebelum membuat ulasan terhadap beliau dan pemimpin Pas lain.

 
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi pendiriannya bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah ALLAH, sebagaimana diputuskan Majlis Syura Ulama sebulan lalu.

Sambil menegaskan perkara itu tidak sepatutnya dijadikan isu, Nik Abdul Aziz berkata, yang menjadi permasalahan kini ialah tidak boleh sama sekali menterjemahkan perkataan ‘God’ dan ‘Lord’ kepada ALLAH.

“Kalimah ALLAH kita telah putuskan sebulan lepas, saya tak payah ulang dah benda ni, benda yang tak patut dijadikan isu, jadi isu.

“Nama ALLAH telah digunakan oleh syaitan dan iblis di dalam syurga lagi. Iblis jumpa Nabi Adam di syurga, dia kena guna nama ALLAH, ayah Nabi Muhammad nama Abdullah, dia peluk Islam, jadi apa susah kita? Cuma masalahnya, terjemah God dan Lord kepada ALLAH, itu tak betul,” katanya selepas merasmikan Karnival Antarabangsa Bio Kelantan 2013 Persidangan dan Pameran di Kelantan Trade Centre di sini, semalam.

Nik Abdul Aziz berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendedahkan persetujuan penggunaan kalimah ALLAH oleh bukan Islam terjawab apabila ia ditandatangani Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri.

Majlis Syura sebelum ini memutuskan bahawa sesiapapun boleh menggunakan kalimah ALLAH, namun tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia, begitu juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah ALLAH.

Majlis itu turut memutuskan bahawa menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan ALLAH tidak dibolehkan kerana ia salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar selain boleh membawa kekeliruan yang nyata.

Dalam pada itu, Nik Abdul Aziz enggan mengulas lanjut menyarankan agar keputusan Majlis Syura Ulama sebelum ini dirujuk kembali bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung perkara itu (kalimah ALLAH).

Sumber : SINAR HARIAN

1 comment:

Amuraria said...

PENYAMUN KERIAU PENYANGAK !ABU JANGAN LUPA !