DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, August 22, 2012

LAGI TANAH MELAYU DIJUAL AKAN DIDEDAH


Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Mansor Othman berikrar akan mendedahkan lebih banyak kes melibatkan tanah di kampung Melayu yang dijual kepada pemaju swasta yang didakwanya dilakukan oleh pemimpin Umno.

Mansor berkata, langkah ini sama seperti kes Kampung Terang di Balik Pulau apabila dua pemimpin Umno dikritik atas dakwaan membuat keuntungan segera dengan menjual tanah milik masyarakat Melayu.

Kedua-dua pemimpin itu bagaimanapun menafikannya.

Mansor berkata demikian dalam pertemuan dengan 22 penduduk kampung Batu Uban yang menerima notis pengosongan daripada pemaju bumiputera menjelang Hari Raya.

Notis itu meminta penduduk berkenaan mengosongkan tanah mereka sebelum Hari Merdeka.

Beliau juga mengetengahkan contoh lain melibatkan kes di Kampung Buah Pala, Sungai Nibong dan beberapa tempat di Seberang Petai.

“Tindakan pemaju melakukan perkara ini sudah menjadi trend – mengusir penduduk tanpa pampasan yang setimpal – kami sudah berjaya menyelesaikan maalah ini ekoran pentadbiran sekarang sensitif kepada isu ini,” kata Mansor.

Katanya, memang benar pemaju mempunyai hak untuk menuntut tanah itu dengan mendapatkan arahan mahkamah tetapi kerajaan negeri juga berhak untuk tidak memajukannya.

“Jadi tolong berbincang dengan kami dan jangan didorong oleh hasutan,” katanya.
Sumber : Malaysiakini

Baca juga artikel ini :


No comments: