DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, August 27, 2012

ISU AIR: SERANG PAKATAN TETAPI NEGERI BN YANG KERING

Najib, bila nak buat empangan di Pahang

Sebelum ni "tukanglawan" pernah dedahkan satu artikel berkenaan bekalan air tak ade di pahang, ye la dok sibuk pasal air di selangor sampaikan BN terlupa pasal masalah air di pahang,, jom baca kat sini.

Rupa-rupanya tempat najib pun tak ade air jugak, la, ingatkan "tukanglawan" tempat perdana menteri dah cukup maju.. rupanya takde air. kah..kah..kah...

Ni bawah ni artikel yang didedahkan harakahdaily

Di Pahang pada hari raya ke-2 hingga raya ke-3 juga tiada bekalan air di Felda Cini 1 & Felda Cini 3. Felda ini merupakan kawasan undi Najib tapi malangnya Najib tak mampu nak jaga. Jangan cerita nak jaga Malaysia, tempat sendiri pun kantoi.

Menyambut hari raya di sana terpaksa bawak anak-anak mandi di anak sungai dalam ladang sawit, seksanya.


Ok, najib sila buat empangan di pahang kata air banyak sangat di
Felda kawasan Najib tiada air di hari raya


Di Pahang pada hari raya ke-2 hingga raya ke-3 juga tiada bekalan air di Felda Cini 1 & Felda Cini 3. Felda ini merupakan kawasan undi Najib tapi malangnya Najib tak mampu nak jaga. Jangan cerita nak jaga Malaysia, tempat sendiri pun kantoi.

Menyambut hari raya di sana terpaksa bawak anak-anak mandi di anak sungai dalam ladang sawit, seksanya.


Lagi kawasan Felda di Pahang tiada air di hari raya


Saya pulang berhari raya di daerah Bera baru baru ini iaitu di kawasan Felda Bukit Mendi dan Felda Bukit Puchong juga tiada air paip pada sehari sebelum hari raya hingga hari raya pertama dan kedua.

Hasrat untuk bercuti selama 5 hari di Felda Bukit Mendi terpaksa dipendekkan kepada 3 hari sahaja berikutan tiada air paip.

Masalah ini sudah lama berlaku sejak saya berkahwin pada 1990 masalah ini tidak diatasi oleh kerajaan. 2 hari tidak dapat mandi, membasuh dan sebagainya.

Bukan 7, 12 tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air

(Masalah ini bukan di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

Air: Serang Pakatan tetapi negeri BN yang kering

(Laporan Sinar Harian masalah air di Jengka 7, negeri PM sendiri)

TEMERLOH: Ketika media Umno saban hari menyerang kononnya kerajaan negeri Selangor, Kedah dan Kelantan tidak pandai menguruskan bekalan air, media yang agak bebas melaporkan masalah bekalan air sedang melanda negeri BN.

Hampir setiap tahun, penduduk negeri Perdana Menteri iaitu Pahang menghadapi masalah air.

Nak dikatakan air tidak cukup, Kerajaan BN lah saban hari berkempen agar projek Langat 2 dilaksanakan kerajaan negeri Selangor untuk hadapi krisis air.

Langat 2 adalah projek untuk menyalurkan bekalan air dari Sungai Pahang melalui sungai dan terowong buatan manusia ke Lembah Klang.

Namun rupa-rupanya, penduduk Pahanglah saban hari menghadapi masalah air.

Menurut laporan Sinar Harian, penduduk Jengka 7 menghadapi masalah bekalan air hampir setiap tahun khasnya di hari raya Aidil Fitri.

Pada hari itulah mereka terpaksa berbaris panjang untuk mendapatkan bekalan air untuk minuman, membersihkan pakaian bahkan membersihkan pinggang mangkuk yang bertimbun-timbun di hari raya.

"Jika begitu, yang tidak pandai mengurus air sebenarnya kerajaan BN. Air banyak tetapi tidak sampai kepada pengguna...inilah kelemahan mengurus yang nyata," kata salah seorang mangsa ketiadaan air ini.

(Muhyidin wajar membantu Najib menyelesaikan masalah air di Pahang dahulu sebelum membuat kenyataan sebegini supaya orang tidak ketawa.)

Media Umno selalu sahaja memaparkan kerajaan negeri Selangor, Kelantan dan Kedah tidak pandai menguruskan air di negeri masing-masing.

Padahal apa yang dibangkitkan tidak ada pun bahkan sekadar reka-rekaan semata-mata dan bukan isu.

Di Selangor misalnya, kerajaan negeri mendakwa amaran Syabas untuk mencatu air di negeri itu hanya retorik politik untuk menekan kerajaan negeri dan menggusarkan rakyat Selangor.

Padahal air di empangan penuh bahkan melimpah apabila hujan turun. Semuanya bertujuan mahu menekan kerajaan negeri agar meluluskan projek Langat 2.

Bagi kerajaan negeri Selangor, mereka keberatan untuk meluluskan projek ini kerana kosnya terlalu tinggi dan tidak wajar.

Ia hanya bertujuan untuk mengisi tokoh-tokoh korporat kroni BN sahaja.

"Ia akan menyebabkan tarif air terpaksa dinaikkan nanti. Ini akan menyusahkan rakyat," kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Bagi penulis blog Cucu Mat Kilau (CMK), cerita ketiadaan air ini memalukan. "Inikah yg dikatakan masyarakat 'Janji ditepati'?" soal beliau dalam blognya.

"Hari ni eksklusif keluar di Sinar Harian Pahang. Mana PM?... Kelantan dan Selangor dikatakan tidak pandai mengurus air.. Tapi di Pahang lebih teruk rupanya.. Hampir 40 tahun masa

lah berlaku... kasihan mereka yg teraniaya," tulis beliau merujuk kepada laporan Sinar Harian itu.

Lebih memalukan JBA Pahang baru dikorporatkan awal tahun ini.. sekarang dah jadi Pengurusan Air Pahang Berhad (PAIP), tapi servis makin HANCUR dan cukup mengecewakan, tulisnya lagi.



No comments: