Written by Viktor Wong, Malaysia
Chronicle
Pelbagai
khabar angin tersebar baru-baru ini mengenai berkemungkinan besar pilihanraya
umum ke-13 (PRU13) akan diadakan tidak lama lagi pada tahun ini dan jika ia
benar-benar berlaku, rakyat akan sekali lagi keluar mengundi dan parti yang
memperolehi jumlah kerusi parlimen yang paling banyak akan mengambil-alih
tampuk pemerintahan kerajaan pusat.
Keputusan PRU yang lalu
Berbalik
kepada pilihanraya umum ke-12 (PRU12) yang diadakan pada tahun 2008 yang lalu,
daripada jumlah pengundi berdaftar seramai 10.9 juta orang, dilaporkan hanya 70
peratus sahaja yang telah keluar mengundi pada pilihanraya tersebut.
Berdasarkan
keputusan PRU12 yang lalu, Barisan Nasional (BN) memperoleh lebih kurang 52
peratus undi dan memenangi 140 daripada 222 kerusi parlimen, manakala Pakatan
Rakyat (PR) pula berjaya memperoleh 48 peratus undi dengan kemenangan sejumlah
82 kerusi parlimen.
Bagaimanapun,
30 peratus daripada 10.9 juta pengundi berdaftar tidak keluar mengundi pada
hari tersebut. Jika sekiranya kadar tersebut diambil kira, BN hanya memperoleh
sokongan pada 36 peratus sahaja, manakala PR pula 34 peratus.
Dan
jika kita berpandukan pula dengan jumlah yang merangkumi 4 juta rakyat Malaysia
yang berumur 21 ke atas dan tidak mendaftarkan diri mereka sebagai pengundi,
peratusan sokongan yang BN dapat hanya pada kadar 26 peratus, manakala PR pula
akan mendapat 25% daripada itu.
Statistik
daripada PRU12 jelas menunjukkan bahawa kedua-dua gabungan parti-parti kerajaan
dan pembangkang hanya memperoleh kadar undi yang lebih rendah daripada jumlah
pengundi berdaftar yang tidak keluar mengundi.
Oleh
itu, persoalannya adalah, sejauh manakah kesahihan kerajaan BN yang ada
sekarang untuk mendakwa diri mereka berhak untuk berkuasa dan memerintah negara
ini? Hakikatnya adalah sejumlah besar rakyat Malaysia yang tidak mendaftarkan
diri mereka sebagai pengundi merangkumi kadar lebih kurang 27 peratus daripada
jumlah mereka yang layak mengundi pada keseluruhannya.
Dengan
itu, kedua-dua gabungan parti-parti kerajaan dan pembangkang hanya memenangi
peratusan undi yang lebih rendah daripada yang dijangka oleh kerana agak ramai
sekali rakyat Malaysia yang telah mencapai umur 21 tahun ke atas tidak
mendaftarkan diri mereka sebagai pengundi.
Kedudukan di dalam DBKL
Marilah
kita memerhati dengan terperinci mengenai kedudukan perwakilan di dalam Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di mana kesahihannya sebagai “pemerintah” yang
sah boleh dipersoal haknya jika dipandang dari sudut demokrasi yang sebenarnya.
Di
dalam PRU12 yang lalu calon-calon PR telah memenangi 10 daripada 11 kerusi
parlimen yang ditandingi di kawasan-kawasan di dalam bandaraya Kuala Lumpur,
tetapi tidak mempunyai seorang pun wakil PR di dalam lembaga penasihat DBKL.
Ahli-ahli lembaga penasihat DBKL adalah dilantik oleh kerajaan persekutuan BN
sejak pembentukan bandaraya Kuala Lumpur pada tahun 1972.
Ketua
pemuda Gerakan Lim Si Pin adalah merupakan satu-satunya wakil BN yang
menganggotai lembaga penasihat DBKL yang menasihati Datuk Bandar Kuala Lumpur
di dalam urusan dan pentadbirannya pada setiap hari. Di dalam PRU12 yang lalu,
Lim kalah kepada calon PKR Tian Chua hanya memperoleh sejumlah 20,330 undi.
Peratusan yang Lim hnaya perolehi adalah hanya pada kadar 4.08 peratus sahaja.
Dengan
hanya peratusan sokongan pada kadar 4.08 peratus sahaja, Lim berupaya untuk
mempengaruhi urusan, dasar dan perjalanan pentadbiran DBKL yang mengurus
ibunegara tersebut jika dibandingkan dengan ahli-ahli parlimen PR yang telah
dipilih oleh rakyat.
Selain
daripada itu, Datuk Bandar juga adalah merupakan seorang penjawat awam yang
dilantik oleh kerajaan persekutuan.
Sejumlah
497,741 pengundi berdaftar mengundi untuk memilih 11 ahli parlimen di dalam
kawasan metropolitan tersebut, dan daripada jumlah tersebut PR memperoleh
sebanyak 308,377 undi iaitu 62 peratus berbanding dengan BN yang hanya mendapat
38 peratus.
Daripada
statistik yang telah diketengahkan itu, ianya dengan jelas menunjukkan bahawa
penguasaan kerajaan BN terhadap pentadbiran bandaraya Kuala Lumpur sememangnya
bertentangan dengan amalan demokrasi dan kehendak rakyat yang bermastautin di
bandaraya tersebut.
Pulihkan pilihanraya kerajaan tempatan
Bagi
membentuk suatu perwakilan peringkat perbandaran yang akauntabel serta
berasaskan kepentingan dan kehendak rakyat, cadangan untuk mengadakan
pilihanraya kerajaan tempatan wajar diambil perhatian dan perlu dipulihan
dengan segera.
Usaha
untuk memulihkan pilihanraya kerajaan tempatan adalah merupakan manifesto PR di
dalam PRU12 yang lalu dan tajuk tersebut dijangka akan terus menjadi bahan
kempen yang utama di dalam PRU13 yang bakal diadakan tidak lama lagi.
Sejak
PR berjaya menawan negeri Selangor dan Pulau Pinang pada tahun 2008, kedua-dua
kerajaan negeri telah menunjukkan inisiatif dan usaha mereka untuk memulihkan
pilihanraya kerajaan tempatan di negeri masing-masing. Pulau Pinang secara
umumnya telah mengadakan satu pemilihan berbentuk pilihanraya terhad di mana beberapa
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengelola pengundian tersebut untuk
memilih wakil-wakil daripada kalangan NGO untuk menduduki kerusi-kerusi ahli
Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang telah diperuntukan untuk golongan
tersebut.
Baru-baru
ini juga, kerajaan negeri Pulau Pinang juga telah membentangkan Rang
Undang-undang Pilihanraya Kerajaan Tempatan pada sidang Dewan Undangan Negeri
bagi membolehkan pilihanraya peringkat kerajaan tempatan diadakan.
Walaubagaimanapun,
sehingga kini Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) masih enggan memberikan kerjasama
untuk menguruskan pilihanraya kerajaan tempatan tersebut dan kerajaan negeri
sedang menimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap SPR di atas
keengganan mereka untuk menguruskan pilihanraya tersebut.
Di
pihak SPR pula, pihaknya telah memberikan alasan bahawa undang-undang
pilihanraya kerajaan tempatan telah dibeku dan dimansuhkan berikutan warta yang
dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan pada tahun 1976 dan oleh itu pilihanraya
kerajaan tempatan hanya dapat dipulihkan jika satu rang undang-undang diusulkan
di parlimen.
Di
negeri Selangor pula, kerajaan negeri tersebut juga telah melancarkan usaha
tersebut dengan suatu bentuk pilihanraya kerajaan tempatan secara olok-olok
untuk memilih 30 peratus ahli-ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)
sebagai suatu langkah awal percubaan.
Walaubagaimanapun,
pilihanraya kerajaan tempatan ini akan hanya dapat diadakan dengan lebih
berjaya selepas PRU13 yang bakal diadakan pada tahun ini.
Umumnya,
kedua-dua BN dan PR perlu memberikan perhatian yang lebih serius terhadap
pilihanraya kerajaan tempatan ini. Proses demokrasi peringkat kerajaan tempatan
ini adalah merupakan suatu saluran di mana kehendak harian rakyat jelata perlu
diambil kira secara lebih menyeluruh di peringkat politik tempatan.
Jikalau
rakyat Malaysia memandang langkah pemisahan kuasa politik di antara kerajaan
persekutuan dengan kerajaan-kerajaan negeri adalah perlu, ianya juga perlu
dilanjutkan ke peringkat kerajaan tempatan. Parti-parti yang kalah dalam
pilihanraya peringkat negeri atau persekutuan bolehlah mengekalkan kedudukan
relevan dan pengaruh mereka dengan berusaha memenangani kerusi-kerusi di dalam
pilihanraya peringkat kerajaan tempatan.
Dengan
adanya sistem pilihanraya kerajaan tempatan ini, ianya akan dapat membantu
parti-parti yang tidak memerintah untuk terus memainkan peranan mereka untuk
kepentingan rakyat dan pada masa yang sama mengekalkan kedudukan mereka di mata
umum secara relevan serta mengelakkan parti-parti yang memerintah daripada
memonopoli sepenuhnya kuasa mutlak untuk memerintah.
2 comments:
NAMPAK MACAM ALA-ALA KOMUNIS TERSELINDUNG NIH UMNO-APCO-BN PUNYA KERJA! KUASA YANG TAK CUKUP POPLAR TAPI MASIH MENGUASAI DENGAN CARA KUKU BESI YANG AMAT LICIK ! SEMUA HANYA KERANA HABIS DIMONOPOLI BERBAGAI JABATAN,AGENSI & PERUNDANGAN. ABU SAJA JAWABNYA !
Sokong pandangan sdr. Kita perlu kerja lebih kuat lagi untuk memahamkan lebih ramai lagi rakyat yang didakyahkan alat propaganda umno-apco ni.
Post a Comment