DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, February 29, 2012

KRISIS POLITIK KEDAH: ANWAR TIDAK TERLIBAT DIMANA-MANA

SUDAH sah memang kabinet negeri Kedah menghadapi masalah. Walaupun tidak setepat jangkaan penulis (4 kosongkan pejabat, 1 letak jawatan), tapi 2 yang enggan dilantik semula ini sudah membuktikan dengan sendirinya perantakan itu memang berlaku.

Sekaligus, tindakan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak menafikan perkara ini sejak krisis mula dicium media, adalah tidak benar sama sekali. Penulis tidak mahu menyimpulkannya dalam bentuk negatif, tapi bukankah penafian itu bererti Azizan menipu rakyat?

Begitu juga dengan 2 Exco yang terlibat (Datuk Phahrolrazi dan Datuk Dr. Ismail Salleh), masing-masing menafikan pada mulanya ada berlaku krisis tapi dengan sempurnanya majlis angkat sumpah semalam, semua sudah jelas – pergeseran itu memang berlaku.

Kenyataan masing-masing Azizan dan 2 Exco terbabit boleh dirujuk disini.

Tujuan penulis membangkitkan hal ini ialah untuk membuktikan bahawa dalam soal krisis politik di Kedah ini Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak terlibat mana-mana. Kesemua 5 Exco yang disebut-sebut pada awalnya berantakan dengan Azizan dan 2 yang menolak perlantikan semula diakhirnya, adalah terdiri Exco dari parti PAS sendiri.

Jika 3 Exco dari PKR yang memberontak, itu mungkin boleh dikatakan Anwar terlibat, tapi jelasnya sekarang semua mereka adalah Exco dari PAS!!

Oleh itu, tidak usahlah Azizan cuba menyembunyikan kelemahan sendiri dengan mengaitkan Anwar di dalam hal ini. Belajarlah menerima kelemahan sendiri, itu adalah lebih baik.

Yang nyata, permainan politik Azizan begitu jelas, walaupun katanya bersedia menerima 2 anggota Exco yang enggan dilantik semula, tapi jelasnya tidak ada lagi portfolio yang tinggal untuk diserahkan kepada mereka.

Kesemuanya sudah dibahagi-bahagikan antara Datuk Ir. Amirudin Hamzah, Datuk Dr. Hamdan Mohamad Khalib dan Abdul Ghani Ahmad.

Ini semua merumuskan bahawa kelemahan dalam cara mentadbir itu memang wujud di Kedah, sebab itu PAS pusat terpaksa masuk campur walaupun Azizan dikhabarkan pada awalnya sebagai berkata “berhak melantik Exco tanpa perlu merujuk kepada Presiden Parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang”, rujuk disini.

Apa pun penulis meminta semua pihak akur kepada arahan pucuk kepimpinan parti PAS yang mahu semua ahli Exco kerajaan negeri sedia ada dikekalkan dalam jawatan masing-masing. Tidak usahlah memanjangkan lagi hal ini kerana ia hanya memberi gambaran yang tidak baik.

Lagipun penulis dimaklumkan oleh sumber dalaman parti PAS bahawa Azizan tidak akan dilantik semula Menteri Besar jika Pakatan Rakyat berjaya mengekalkan Kedah dalam pilihanraya akan datang – yang mana adalah juga antara syarat-syarat yang ditetapkan Phahrolrazi untuk menerima kembali jawatan Exco Kedah.

Sumber : SuaraPakatanRakyat

Artikel Berkaitan :

Pas Timbang Formula Selesai ‘Krisis Exco’ Esok

MB Kedah Kecam Komplot Bagi Singkirkannya

No comments: