DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, December 26, 2011

KEDUDUKAN ISTIMEWA MELAYU LWN HAK ISTIMEWA PEMIMPIN UMNO

Daripada buku The Reluctant Politician: Tun Dr. Ismail and His Time, laman 82-83:

…the leaders of the Alliance realised the practical necessity of giving the Malays a handicap if they were to compete on equal terms with the other races. The only point of controversy was the duration of the ‘special position’ — should there be a time limit or should it be permanent? I made a suggestion which was accepted, that the question be left to the Malays themselves, because I felt that as more and more Malays became educated and gained self-confidence, they themselves would do away with this ‘special position’ because in itself this ‘special position’ is a slur on the ability of the Malays and only to be tolerated because it is necessary as a temporary measure to ensure their survival in the modern competitive world: a world to which only those in the urban areas had been exposed. (Drifting c12)

Jelas sekali dari kacamata Tun Dr. Ismail, kedudukan istimewa Melayu adalah hanya sesuatu yang bersifat sementara, yang diperkenalkan untuk membolehkan orang Melayu bersaing secara adil dengan kaum-kaum lain. Ia bukan satu hak semata-mata kerana mereka dilahirkan Melayu.

Namun pemimpin UMNO kemudiannya menjadikan kedudukan istimewa ini hak yang tidak boleh diganggu gugat. Berpusat kepada ‘hak’ ini mereka mengapi-apikan semangat Melayu dan menjadikan orang Melayu sentiasa merasa tidak selamat, terancam dengan kemajuan dan kekayaan kaum-kaum lain.

Tun Dr. Ismail juga yakin orang Melayu akan menolak kedudukan istimewa Melayu apabila semakin ramai di kalangan mereka yang berpendidikan dan mempunyai keyakinan diri. Namun akibat asuhan UMNO, orang Melayu masih tidak mempunyai keyakinan diri.

Saya kira sudah sampai masanya orang Melayu memperjuangkan kedudukan istimewa mereka di dalam erti kata sebenarnya, yakni memberikan peluang kepada sesiapa yang ketinggalan untuk bersaing secara adil.

Peluang-peluang perniagaan, khususnya di dalam bidang-bidang kritikal perlu dibuka kepada orang Melayu dengan cara memberikan latihan dan pendedahan. Pendidikan orang Melayu perlu ditingkatkan dengan memberi pendedahan awal kepada bidang sains dan teknologi. Syarikat-syarikat besar perlu diberikan galakan dan tekanan politik untuk menyediakan skim latihan dalam kerja (apprentice) kepada anak-anak Melayu.

Pembinaan kapasiti ini adalah penting untuk menbebaskan orang Melayu daripada belenggu ketinggalan dan kelemahan.

Penyalahgunaan kedudukan istimewa Melayu menjadi hak istimewa pemimpin Melayu untuk menyalahgunakan kuasa, menyelewengkan kekayaan negara dan membolot segala peluang sebenarnya menyebabkan orang Melayu terus ketinggalan dan terpaksa hidup terhina sebagai bangsa lemah yang mengharapkan perlindungan dan bantuan untuk hidup.

Apakah Melayu yang terkenal sebagai pejuang itu begini sikapnya?

Oleh : Tun Telanai

No comments: