DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, February 11, 2011

APA DISEBALIK KEJATUHAN HOSNI MUBARAK

Saya memetik tulisan Dr. Mujahid Yusof Rawa yang disiarkan oleh Harakahdaily.net. Tujuannya untuk pembaca membuat satu perbandingan di antara permainan politik di Mesir dengan di Malaysia. Saya berpendapat apabila membaca rencana ini keseluruhannya, ia mempunyai titik-titik persamaan yang wujud di Malaysia.

Di antaranya, saya petikan beberapa contoh di sini :


Kalau dahulu yang berkumpul hanya di sekitar beratus orang sahaja kali ini perkumpulan tidak lebih dari puluhan ribu manusia. Kalau dahulu perhimpunan hanya melibatkan kumpulan tertentu yang mendesak sesuatu, seperti perhimpunan Ikhwan, tetapi kini semua jenis manusia berkumpul tanpa mengira usia tua atau muda, kumpulan politik atau orang biasa, lelaki dan wanita.


Perhimpunan berbagai bentuk latarbelakang ini menghimpun berbagai spektrum pemikiran dari gerakan sivil, gerakan Islam dan golongan liberal. Kali ini ia bukan kebangkitan Ikhwanul Muslimin seperti lazimnya malah rakyat yang berhimpun menafikan Ikhwan yang menjadi dalang utamanya, mereka mengatakan ini adalah Kebangkitan Semua, Kami Cintakan Mesir, Kami Benci Pengkhianat.


(Ulasan : Trend ini mula berlaku di Malaysia.Contoh perhimpunan bersih pada tahun 10 November 2007 dan perhimpunan anti kenaikan harga pada tahun pada tahun 2008. Apa yang perlu dibuat ialah perancangan yang rapi yang melibatkan semua pihak yang berkepentingan. Elakkan berlaku rusuhan dan kerosakan harta benda awam. Ianya menampakkan hasil yang memusakan. Buktinya UMNO dulunya sangat benci dengan demontrasi, kini merekalah yang mnejuarainya pula. Binatang- cakap tidak serupa bikin).


Apa maknanya semua ini? Para penganalisis menyebutnya sebagai ‘unprecented in the history of modern Egypt’. Mereka menamakannya sebagai Kebangkitan Rakyat bersifat Nasional yang bosan dengan kengkangan dan kawalan ketat kepada naluri kebebasan rakyat Mesir.


(Ulasan : Ini berlaku di Malaysia. Semua saluran media alternatif ditutup,akhbar parti pun UMNO haramkan, dibiarkan majalah dan akhbar picisan berlambak di pasaran kerana ia tidak membincangkan keburukan UMNO. Bincang pasal seks, hantu dan gossip berkaiatan artis tidak bolehkan. Parti yang tidak sehaluan dengan UMNO, tidak ada saluran yang sah untuk menyampaikan maklumat pandanangan kedua kepada rakyat. UMNO memiliki dan mengawal keseluruhan media cetak dan elektronik, kini UMNO merancang hendak kawalan internet pula.Setiap hari UMNO menghentam lawannya, tetapi lawannya tidak dibenarkan menjawap balik di atas berbagai tuduhan yang dilemparkan itu. Rakyat Mesir telah rasa keperitan ini.)


Mubarak cuba menghidupkan sentimen bahayanya puak Islam jika menguasai negara. Tetapi lebih besar daripada itu ia tentang kezaliman, menyekat kebebasan, keganan polis, salah guna aparatus pemerintah untuk kepentingan kroni dan rasuah yang berleluasa. Semua pihak sudah muak dengan semua gejala ini sehingga mereka tidak lagi mengambil kira perbezaan pemikiran sebagai halangan, malah sanggup berganding bahu merentasi aliran pemikiran menuntut berakhirnya regim diktator ini.


(Ulasan : Kaedah ini amat popular digunakan oleh para pemimpin UMNO. Meniti dari mulut ke mulut di kalangan para pemimpin UMNO dan pengikutnya. Satu lagi UMNO suka sangat bangkitkan soal perkauman. Ketuanan Melayulah, Islamlah perlu dijaga kononnya dan mengungkit asal usul bangsa seperti kata Ketua UMNO Bukit Bendera, SU Politik PM sendiri dan Menteri Pertahanan mempersoalkan kesetiaan bukan Melayu. Lihatlah dalam kempen PRK DUN Tenang. UMNO boleh sokong ucapan pemimpin bukan Islam yang menghentam, menghina dan memperlecehkan Islam, bukan sekadar PAS yang dihina, tetapi ISLAM itu sendiri turut dihina dan diperlecehkan.Gila kepada kuasa, UMNO rela lakukan apa sahaja tanpa mengambikira berapa kos yang perlu dibayarnya).


Apa yang lebih penting sekarang ialah menjayakan misi penunjuk perasaan iaitu menggulingkan dahulu Mubarak. Kedua, kebangkitan rakyat mesti tidak dicemari dengan perpecahan sesama golongan penentang Regim kerana kerapuhan ini memberi ruang kepada regim untuk terus menguasai keadaan. Ketiga, keseluruhan rakyat Mesir mesti diyakinkan bahawa kebangkitan ini adalah untuk mereka dan bukan kepentingan mana-mana kumpulan mahupun Ikhwan sendiri dan akhirnya satu bentuk konsensus kepada siapakah yang mewakili penentangan ini adalah penting supaya kebangkitan rakyat ini tidak tersasar dari tujuan asalnya.


Namun apa yang lebih utama ialah melakarkan halatuju pasca kejatuhan Mubarak, apa akan terjadi, bagaimanakah peta baru yang akan dilakarkan kea rah demokrasi berpilihanraya, demokrasi berparlimen, kebebasan media, pemulihan institusi kepolisian, pelan memerangi rasuah dan lebih penting ialah pembelaan terhadap kemiskinan yang menular di Mesir.Keseimbangan antara pemulihan dan kesan jangkamasa transformasi kepada perubahan regim melibatkan kepedulian berbagai aspek antaranya keselamatan, pemulihan ekonomi, trauma kebebasan setelah dikongkong begitu lama dan peranan kepimpinan transformasi bagi memudahcarakan transisi ini. Sehingga kestabilan benar-benar muncul , Mesir mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan.


(Ulasan : Perenggan ini amat penting. Seluruh rakyat wajib difahamkan mengenai matlamat dan hala tuju Pakatan Rakyat selepas ia berjaya mengulingkan regim UMNO. Program 100 hari adalah baik, tetapi berapa ramai rakyat yang sudah faham mengenainya. Jadi, peranan seluruh jentera dan kepimpinan Pakatan perlu turun padang sekarang bertemu rakyat , terangkan kebaiknya berbanding tawaran yang dibuat oleh UMNO yang sudah memerintah setengah abad. Jangan lengah-lengah lagi. Masa tidak menunggu kita. Turun bertemu dengan setiap rakyat dari rumah ke rumah seperti kempen pilihan raya. InsayaAllah kita akan berjaya).


Bacaan seterusnya di
sini


“NYAHKAN UMNO, RAKYAT PASTI SEJAHTERA”

1 comment:

Amuraria said...

MESIR BERSEKONGKOL DENGAN REJIM ZIONIS MEMIJAK & MENINDAS GERAKAN ISLAMIAH, APAKAH MALAYSIA PUN YANG PARTI UTAMANYA BERSEKUTU DENGAN APCO MENERIMA NASIHAT DARI ZIONIS JUGA ?