DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, January 21, 2011

RAKYAT WAJIB TUMBANGKAN UMNO DALAM PRU KE-13

Sepanjang pemerintahan Najib, rakyat bawahan cukup merana dan tersiksa dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Kesannya akan dirasai oleh rakyat bawahan terutama mereka yang berpendapatan rendah. Para peniaga di pelbagai peringkat akan mengambil kesempatan dalam hal ini.


Tahun 2010, harga petrol, diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG). Petrol RON97 telah dinaikan beberapa kali. Harga petrol RON97 dinaikkan pada 1 Disember 2010 sebanyak 15 sen dan terahkir pada 6 Januari lalu dari RM2.30 kepada RM2.40. Jika rakyat tidak memprotes dari awal, tahun 2011 ini akan menyaksikan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang membimbangkan. Sudah tersenarai ynag akan dinaikkan ialah harga minyak masak. Oleh itu rakyat perlu disedarkan segera supaya gejala kenaikan harga barang dapat dibendung.


Medan yang paling berkesan menghukum UMNO adalah pada PRU ke-13 nanti. Rakyat telah menunjukkan buktinya. Tekanan kuat kepada kerajaan (baca; UMNO) pada tahun 2008, memaksa UMNO terpaksa mengaku kalah. Pada 4 Jun 2008, kerajaan Pak Lah selepas mengalami tsunami politk telah mengumumkan kenaikan harga minyak petrol dan diesel masing-masing daripada RM1.92 kepada RM2.70 dan RM1.58 kepada RM2.58 berkuatkuasa serta merta iaitu selepas tengah malam 4 Jun 2008. Dengan erti kata lain pada 12.00 tengah malam 5 Jun 2008 harga minyak petrol dan diesel akan dijual mengikut harga baru dengan kenaikan RM0.78 sen dan RM1.


Kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 40 peratus itu adalah besar dan menjejaskan sosio-ekonomi rakyat. Rakyat bawahan yang semakin gelisah dengan situasi itu menjadi bertambah tertekan dan terus tertekan. Dalam suasana ketidakstabilan politik yang berlaku ketika itu, memaksa UMNO akur dengan tekanan rakyat, harga minyak diturunkan.


Apa yang amat menghairan ialah slogan yang digunakan Najib ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’ merupakan omongan kosong. Tradisi membelakangkan rakyat, kroni dibela terus dilaksanakan. Sebagai contoh keuntungan sebelum cukai yang diperolehi syarikat Independent Power Produser (IPP) pada tahun kewangan 2006/2007 adalah sejumlah RM7,630,629 juta. Tetapi, nilai subsidi yang disumbangkan kepada syarikat itu adalah sejumlah RM35,695 juta setahun.


Nilai ini berdasarkan harga jualan gas kepada syarikat itu, sebanyak 70% lebih rendah daripada harga pasaran. Subsidi tersebut hanya akan dikurangkan 5% setiap tahun mulai Julai 2008 sehingga dihapuskan sepenuhnya 15 tahun dari sekarang.Dengan keuntungan yang begitu besar serta diberikan ganjaran subsidi yang begitu tinggi (70%), jelaslah UMNO memelihara kroni-kroni melalui syarikat IPP itu. Manakala 27 juta rakyat marhein pula terpaksa menanggung kesan kenaikan harga petrol berikutan tindakan kerajaan menarik semula subsidi akibat langkah penstrukturan subsidi bahan api itu.


“MARI SAMA-SAMA TOLAK UMNO, PASTIKAN RAKYAT SEJAHTERA”

1 comment:

Amuraria said...

HANYA DIMALAYSIA SEMUA BENTUK KEBEJATAN ,SELEWENGAN,RASUAH,SALAHGUNA KUASA,KELENTONGAN DITAMBAH DENGAN MEDIA HAPRAK BARUA YANG TAK BERETIKA SANGUP BERSEKONGKOL DENGAN REGIM PARTI KARAT BIRU PALING PERKAUMAN UMNO@APCO !
SAMPAI BILA MELAYU MAHU JADI KALDAI ?