DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Thursday, October 28, 2010

BAJET QARUN


"Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan".


"Karun berkata: "Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, karana ilmu yang ada padaku," dan apakah ia tidak mengetahui, bahawasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu, tentang dosa-dosa mereka."


Seterusnya


Laporan Ketua Audit Negara yang dibentangkan di Parlimen pada hari Isnin yang memaparkan segala cerita-cerita gerun mengenai pembaziran, salah urus, salah guna dana awam dan korupsi - sepertimana yang diserlahkan oleh tajuk-tajuk utama berikut:


1. Federal Government debt hits five-year high;
2. KTMB mired in RM1.4 billion debt;
3. Only 18/2% of pupils bring free eBooks to school;
4. Stimulus funds used for chandeliers, home theatre, government audit shows;
5. PTPTN to face whopping RM46 bil deficit;
6. PTPTN okayed RM23 mil to students who didn't apply;
7. Millin-ringgit scanner stuck in KLIA, under utilisation woes;
8. "Sandwich kosong" for school kids, sardines missing.

Seterusnya baca di
sini


Projek Pembinaan Politeknik Muadzam Shah yang tidak siap biarpun hampir 10 tahun dimulakan, kini mengalami peningkatan kos sejumlah RM75.74 juta, iaitu 34.6% berbanding kos asal. Malah, kos ini belum mengambil kira kos perkhidmatan perunding yang perlu dibiayai kerajaan berjumlah RM10.55 juta. Apa yang menarik, projek ini terletak di daerah Pekan, kawasan parlimen Perdana Menteri, Najib Abdul Razak.


Boleh
percaya lagikah UMNO mermerintah.


Konsensus Bebas bermengkal hati apabila membaca kerugian berjumlah RM1.45 billion yang ditanggung oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) seperti yang dinyatakan dalam Laporan Audit Negara 2009. Hakikatnya, kerugian ini ditanggung oleh kerajaan, yang akhirnya dibiayai oleh wang dan dana rakyat. Begitu teruk sekali situasi KTMB, sehinggakan Ketua Audit Negara melaporkan bahawa prestasi kewangan KTMB "mengecewakan".


Pembaziaran oleh agansi milik kerajaan

"UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA"

No comments: