DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Thursday, September 30, 2010

BUKU 'THE MARCH TO PUTRAJAYA' DIHARAMKAN


Kementerian Dalam Negeri telah mengenakan perintah larangan terhadap sebuah buku tulisan Kim Quek yang boleh menghasut pembaca untuk membenci Perlembagaan.Ketua Setiausaha kementerian itu Datuk Seri Mahmood Adam berkata buku bertajuk 'The March to Putrajaya-Malaysia's New Era Is At Hand' tidak sesuai untuk bacaan umum."

Bahan penerbitan itu dikenakan Perintah Larangan kerana isi kandungannya mempunyai unsur-unsur tohmahan dan spekulasi serta tuduhan-tuduhan tidak berasas terhadap pemimpin negara serta boleh menimbulkan kebencian dan kemarahan masyarakat."Sekiranya ia dibiarkan, ia boleh memudaratkan ketenteraman awam dan kepentingan negara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mahmood berkata mereka yang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau memiliki bahan penerbitan dilarang, jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya sekali.Buku "The March to Putrajaya - Malaysia New Era Is At Hand" itu yang mengandungi 361 muka surat dikatakan memutar belit banyak perkara dan menghasut rakyat untuk membenci Perlembagaan.

KOMEN :

Apa hendak jadi dengan negara ini. Setiap hari kebebasan rakyat untuk bercakap, berbincang, mengeluarkan pendapat, berdebat, menulis, berhimpun, berceramah dan berbagai aktiviti lagi telah menerima kekangan dan halangan yang paling hebat di abad ke 21 ini, di era IT ini maklumat di hujung jari. Pihak berkuasa di negara ini bersungguh-sungguh untuk mematian dan menguburkan amalan demokrasi yang sihat yang menjadi sanjungan bagi setiap negara yang mengakui dirinya bertamadun.

Minggu lalu, buku karton Zunar dirampas dan Zunar dtahan. Kini tiba pula giliran Kim Quek pula. Buku tulisannya dirampas kerana adanya gambar Anwar Ibrahim dan cerita-cerita yang berkaitan dengan beliau serta mengandungi cerita-cerita yang Najib Tun Razak tidak mahu dengar. Najib mahu seluruh saluran media massa di negara ini memuja dan memuji beliau selama-lamanya.


Adalah mustahil. Kritik mengkritik sudah wujud sejak dari Nabi Adam lagi. Apakah Najib hendak mematikan budaya yang sihat ini bagi menjaga UMNO dan pemerintahannya kekal. Kritikan amat dialu-alukan oleh pemerintahan yang jujur dan ikhlas dalam perjuangannya. Contohilah para sahabat Nabi saw seperti Khalifah Umar Al-Khatab.

Alasan yang diberikan oleh Mahmood Adam bahawa buku 'The March to Putrajaya-Malaysia's New Era Is At Hand' tidak sesuai untuk bacaan umum.

Apa yang suai?


Adakah buku-buku, suratkhabar, majalah-majalah (keluaran Utusan Melayu contohnya seperti Mastika, URTV, Wanita dll) tabloid dan berbagai lagi bahan-bahab bacaan yang menghidangkan bahan-bahan bacaan berbentuk tahyol, hantu, soal jawab berkaiatan hubungan seks, cerita-cerita berunsur seks, hiburan dengan artis wanita berpakaian seksi berpelukan dengan penuh warna-warni dan berbagai lagi itu yang bercambah di pasaran sesuaikah dengan bacaan umum?

Belilah Utusan Malaysia, Metro dan sebagainya, kita sangat malu pada anak-anak kita yang sedang remaja tenguk isi kandungannya yang sangat memualkan dan memalukan. Kandungannya sesuaikah dengan budaya Melayu dan ajaran Islam yang kita amalkan?

Jadi, alasan yang diberi oleh Mahmood merupakan pembohongan yang besar dan amat nyata. Tujuannya semata-mata melaksankan arahan bukan untuk menegakkan amal makrof nahi mungkar. Tujuannya untuk menjaga kepentingan para pemimpin UMNO daripada dikritik oleh rakyat yang mengeluarkan pendapat ke dua sebagai satu bahan untuk mereka bermuhasabah. Tulisan itu tidak boleh memudaratkan keselematan negara.

Alasan para pemimpin negara (yang korup dan tidak beramanah) akan menimbuhan kebencian dan kemarahan masyarakat adalah betul kerana negara ini ada parti-parti pembangkang dan ada parti pemerintah yang tidak pernah sehaluan (perbezaan) dari segi ideologi dan pandangan serta pendekatan dalam berbagai isu.


Kenapa pihak KDN tidak mengambil tindakan terhadap suratkhabar dan majalah yang memburuk-burukkan para pemimpin dalam Pakatan Rakyat (terutama UM). Bukankah ini juga boleh menimbulkan kebencian masyarakat terhadap para pemimpin parti-parti seperti PAS, PKR, DAP dan lain-lainnya. Janganlah menjadi seorang manusia yang munafik.

Hakikatnya UMNO dan para pemimpin itu bukannya bersih. Allah tidak menurunkan mereka dari langit untuk memerintah bumi Malaysia ini.


Akhirnya ke mana hala tuju negara ini hendak di bawa?

Adakah keseluruhan kehidupan rakyat Malaysia hendak dikongkong dan dipaksa berundur kebelakang. Atau adakah pemerintahan negara ini akan akan bertukar dari sistem demokrasi kembali ke sistem lampau yang berunsurkan sistem autokritik atau diktator atau komunisme atau kembali ke sistem feudal bagi menjamin UMNO terus berkuasa selama-lamanya.

Saya amat percaya kepada kuasa yang ada pada Allah swt. Allah TIDAK pernah mengekalkan sebuah pemerintahan pun di dunia ini yang akan kekal selama-lamanya. Sampai masanya ia akan tumbang seperti kerajaan-kerajaan terdahulu yang banyak didedahkan dalam al-Quran dan buku-buku sejarah. Saya syorkan pada Mahmood bacalah al-Quran terjemahan untuk mengetahui kehancuran tamadun dan kerajaan-kerajaan terdahulu sebagai teladan dan peringtan.

Hanya masa akan menentukan kehancuran UMNO dan para pemimpinya.

"UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA"

1 comment:

Anonymous said...

salam, bila difikirkan dengan hati yang lapang, tenang serta hidayah dari ALLAH kenapa orang sanggup mengatakan kepada TOK GURU.... GILA, mungkin saudara saudara bolih fikir kenapa bolih jadi begitu????
Tepuk dada tanya lah IMAN.....
Jika kita tak kata kat orang, orang pun tak kata kat kita.
Cuba kita contohi RASULALLAH SAW!!!