DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Friday, November 13, 2009

SELANGOR PERTIKAI PUSAT TIDAK SALUR DANA

Sumber : Malaysiakini.com[ http://www.malaysiakini.com/news/117057]

Tindakan kerajaan persekutuan mengurangkan peruntukan kepada kerajaan Selangor dipertikai sedangkan negeri itu menyumbang hasil sebanyak RM16 billion kepada kerajaan pusat, kata menteri besar ketika mengumumkan peruntukan sebanyak RM1.3 bilion untuk Bajet 2010.

"Jika 20% daripada jumlah tersebut (RM3.2 bilion) dipulangkan kepada negeri Selangor, ini akan menjadikan peruntukan yang boleh diterima daripada kerajaan persekutuan lebih dua kali ganda daripada bajet semasa," kata Tan Sri Khalid Ibrahim dalam pembentangan bajetnya di sidang DUN hari ini.

Beliau juga berkata pemberian daripada kerajaan persekutuan yang diterima sehingga 27 Oktober tahun ini hanya berjumlah RM408.26 juta. "Jumlah ini merupakan 16.6% daripada Bajet 2009 jika dibandingkan dengan penerimaan pada tahun 2008 menunjukkan penurunan peratusan penerimaan sebanyak 21.65% daripada keseluruhan Bajet 2008 dan 17.64% daripada Bajet 2007," katanya.

Turut dipertikaikan adalah amalan baru menjalankan projek-projek persekutuan secara terus oleh Pejabat Pembangunan Negeri melalui Unit Pelaksanaan dan Penyelarasan (ICU), sebuah unit dalam Jabatan Perdana Menteri.

"Sebelum ini, projek-projek tersebut dilaksanakan oleh Pejabat Tanah dan Daerah dengan mengambil kira kesesuaian projek berdasarkan keperluan penduduk dan daerah masing-masing."Kini ia terus dilaksanakan oleh ICU selepas Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan.

Malahan, pembangunan projek-projek ini sekarang tidak lagi dilaporkan kepada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan ataupun pejabat daerah walaupun projek ini sepatutnya untuk tujuan pembangunan negeri," katanya.Khalid juga berkata, jumlah projek yang semakin berkurangan dan penyaluran peruntukan yang turut merosot menunjukkan kerajaan pusat bersikap tidak adil dalam menyalurkan peruntukan ke negeri itu.

Jelasnya, kerajaan persekutuan juga bertindak meluluskan kenaikan Pemberian Bayaran Perkhidmatan kepada kakitangan kerajaan negeri yang terlibat melaksanakan projek-projek Persekutuan.Jelasnya, perkara ini telah diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Kewangan Negara pada 25 Ogos lepas. "Perkara ini tidak sepatutnya berlaku, iaitu apabila kakitangan diberi insentif untuk melaksanakan projek-projek (kerajaan) Persekutuan sahaja sebaliknya tiada insentif untuk melaksanakan projek-projek negeri Selangor," katanya.

Khalid juga berkata, kerajaan pusat tidak mengambil kira jumlah cukai pendapatan yang dibayar oleh rakyat Selangor.

"Sebaliknya, dengan sikap mengabaikan pemberian bantuan kepada negeri-negeri tertentu dalam Persekutuan Malaysia, ternyata kerajaan persekutuan melanggar prinsip federalisme yang besar kemungkinan melembapkan ekonomi dan pembangunan negara secara menyeluruh," katanya.

Tambahnya, ini akan dibimbangi akan menyebabkan "ketidakseimbangan nasional apabila kapasiti pertumbuhan maksimum tidak dapat dicapai.".


PENDAPAT PENULIS:

Sudah sampai masanya kerjasama di antara Kerajaan Persekutuan [pusat] dalam system federalisme perlu dikaji semula. Sampai bila Kerajaan-kerajaan Negeri [yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat] hendak menjadi hamba abdi kepada Kerajaan Persekutuan [KP]. KP senantiasa membuli kerajaan-kerajaan negeri yang diperintah selain daripada UMNO. KP wujud kerana ada kerajaan negeri, tanpa negeri, KP tidak wujud. Begitu juga dengan system beraja, ia wujud kerana adanya rakyat, tanpa rakyat raja tiada.

Apa kata sekarang, kerajaan-kerajaan negeri yang terlibat cuba berpakat buat undang-undang sendiri [walaupun tidak sah] sekat jangan salurkan sebarang hasil negeri ke kantong KP. Bukan salah kita, UMNO yang menguasai KP bertindak kurang ajar terlebih dahulu dengan membelakangkan Perlembagaan Negara. UMNO tetap bersifat celaka selama-lamanya.

Contoh, KP yang dikuasai UMNO dajal itu mengutip hasil daripada negeri Selangor berjumlah RM16 billion dan dipulang kembali ke kerajaan negeri hanya sebanyak RM RM408.26 juta sahaja. Kerajaan Negeri Kelantan sepatutnya menerima royalty minyak 5% setahun sejumlah RM2 billion semenjak dari tahun 2005 [setahun Kelantan berhak terima sejumlah RM400 juta], tetapi Kelantan tidak dibayar satu sen pun dari hasil minyak tersebut, semua dibolot oleh UMNO celaka di peringkat persekutuan.

Kini, Najib Tun Razak tukar royalty kepada wang ehsan seperti Mahathir lakukan terhadap Terangganu semasa PAS perintah. Wang ini akan disalurkan kepada Ketua-ketua Bahagian UMNO melalui ICU. Para pemimpin UMNO dan kumpulannya akan kenyang dengan wang ehsan ini, rakyat dari parti lain akan hanya menjilat jari.

Bagaimana pula dengan Kedah dan Pulau Pinang? Pulau Pinang saya menjangkakan KP mengutip hasil yang lumayan dan tidak dipulangkan kepada negeri, saya jangkakan UMNO lakukan seperti yang ia lakukan terhadap Selangor.

Kita perlu bertindak mengikut undang-undang kita sendiri, kalau ikut undang-undang yang sedia ada, kita akan kalah selama-lamanya. Undang-undang dalam genggaman kita, sila gunakan secara bijaksana.

Mari bersama-sama kita berjuang memusnahkan UMNO. Perjuangan menuntut keadilan, menentang kezaliman yang dilakukan oleh UMNO selama ini adalah sebahagian suruhan agama. Orang yang melarikan diri daripada menentang UMNO adalah orang-orang yang sesat, orang tidak beragama.


“UMNO HANCUR, RAKYAT SELAMAT”


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

No comments: