DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, November 10, 2008

LAYAKKAH NAJIB TUN RAZAK KE SERI PERDANA?-SIRI KE-2 [AKHIR]

Oleh : Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Saya memohon maaf kepada semua pelayar yang mengunjungi bolg saya : tuntelanai.blogspot.com yang lama tidak sempat di’update’kan kerana ketidaksempatan waktu disebabkan tugas-tugas rasmi di dalam dan di luar pejabat serta hal-hal peribadi sehingga perkembangan politik semasa pun tidak dapat mengikutinya secara tetap. Tulisan terakhir saya disiarkan di laman sahabat baik saya [
http://www.marhaendaily.net/v1/mar_a_tun_telanai066.html] pada 12 Oktober lalu.


Pada kesempatan ini saya akan menyambung tulisan saya sepertimana yang telah dijanjikan. Bagaimana kaedah terbaik untuk menyekat laluan Najib Tun Razak gagal ke Seri Perdana sebagai Perdana Menteri [PM] Malaysia ke-6?


Pada 3 November lalu secara rasmi Najib telah diisytiharkan sebagai Presiden UMNO yang baru bagi mengantikan Abdullah Ahmad Badawi yang akan melepaskan jawatan itu pada bulan Mac 2009. Najib memperolehi 141 pencalonan daripada 142 bahagian yang sempat mengadakan mesyuarat agung masing-masing daripada 191 bahagian seluruh negara yang belum lagi mengadakan mesyuarat, selebihnya akan mengadakan mesyuarat pada hari-hari berikutnya sehingga Ahad, 9 November 2008, tarikh terakhir setiap bahagian mesti mengadakan mesyuarat tahunan seperti yang ditetapkan. Pencabar Najib, Tengku Razaleigh Hamzah hanya berjaya mendapat satu pencalonan daripada bahagiannya sendiri, Gua Musang. Setelah tamat tempoh untuk bahagian-bahagian UMNO mengadakan mesyuarat agungnya kelmarin, keputusan menunjukkanan Najib memperolehi 177 pencalonan atau 92.7 peratus daripada seluruh negara.


Ikut tradisi yang diamalkan di negara ini, mana-mana orang yang menjadi ketua sesebuah parti yang memperolehi majoriti sokongan di Parlimen, maka orang itu akan dipilih sebagai Perdana Menteri. Jadi, Najib sudah pasti akan menjadi PM ke-6 pada bulan Mac nanti. Oleh itu, Pakatan Rakyat [PR] yang diketuai oleh Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang perlu bertindak segera sebelum kita melangkah kaki masuk ke tahun baru 2009. Apa cara sekali pun dan berapa kos yang perlu dibayar, PR perlu mengambil langkah-langkah yang paling drastik untuk menyekat kemaraan Najib ke Seri Perdana.


Kaedah pertama, Ketua Pembangkang dan juga Penasihat PKR Anwar Ibrahim perlu menjadikan perjuangan untuk mengambilalih kuasa daripada UMNO sebagai perjuangan di antara hidup dan mati. Anwar perlu menjadikan PR sebagai sebuah pasukan tentera. Misi pasukan tentera ialah menentang musuh-membunuh atau dibunuh [tafsirannya ialah peperangan dalam strategi berpolitik bukan penggunaan senjata sebenar]. Jika Anwar dan PR lambat bertindak dan membiarkan Najib berjaya memegang kuasa, maka masa depan Anwar dan PR berada kedudukan yang amat berbahaya.


Jawatan Ketua Pembangkang yang disandangkannya akan dilucutkan [disqualified] dan kerjaya politik Anwar akan dimatikan melalui proses perundangan sepertimana yang berlaku ke atas beliau 10 tahun lalu. Dua strategi telah diagendakan bagi bertujuan tersebut. Strategi pertama telah dilaksanakan. Abdul Gani Patail, Peguam Negara telah berusaha memindahkan perbicaraan kes liwat Anwar dari Mahkamah Seksyen ke Mahkamah Tinggi, tetapi percubaan tersebut telah gagal. Hakim SM Komathy Suppiah memutuskan bahawa Mahkamah Seksyen mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes itu dan tandatangan Abdul Gani Patail ke atas sijil pemindahan itu tidak sah kerana Abdul Gani sendiri terlibat dengan tuduhan salah laku rasuah yang sedang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah [BPR] dan Abdullah Ahmad Badawi sendiri telah memberi jaminan bahawa Abdul Gani Patail tidak akan dilibatkan dalam kes liwat ini. Tiba-tiba Abdul Gani Patail muncul mahu membawa kes ini ke Mahkamah Tinggi. Agenda siapa disebalik percubaan yang gagal ini?


Saya rasa sebahagian besar rakyat di negara ini masih ingat diawal perbicaraan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu. Majistret Aizatul Akmal Maharani mengeluarkan perintah supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi berikutan permohonan oleh Timbalan Pendakwa Raya Salehuddin Saidin. Kemudian diikuti tindakan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Abdul Kadir Musa pada mulanya membebaskan Abdul Razak Abdullah Baginda dengan bon RM1 juta dengan dua orang penjamin atas alasan masalah kesihatan tanpa sekuriti adalah kes pertama dalam sejarah perundangan di Malaysia.

Paling ganjil apabila Mahkamah membebaskan orang yang dituduh dalam kes bunuh dengan bon tanpa sekuriti pada hal kesalahan membunuh tidak boleh dijamin. Dalam keadaan biasa, mahkamah akan menetapkan jumlah jaminan dan jika tertuduh gagal hadir di mahkamah, mahkamah akan menghantar surat tunjuk sebab kepada penjamin bagi memberikan penjelasan bagi pihak tertuduh yang gagal hadir. Kemudian mahkamah akan menetapkan jumlah wang yang akan dirampas daripada penjamin jika tertuduh gagal hadir di mahkamah.

Langkah tersebut mendapat bantahan awam yang menyebabkan mahkamah terpaksak akur dengan desakan awam mengenakan syarat tambahan dengan mendepositkan wang tunai RM1 juta atau sekuriti yang setara dengannya selain melaporkan diri di balai polis seminggu sekali dan menyerahkan pas perjalanan ke mahkamah. Selepas tamat tempoh ikat jamin RM1 juta pada 5 Januari 2007, mahkamah tidak membenarkan disambung ikat jamin dan Razak Baginda disumbatkan ke dalam penjara Sungai Buluh.

Menjadi satu persoalan yang tidak ada jawapan sehingga kini yang mana pada mulanya Hakim Datuk K. N Segara yang sepatutnya mendengar kes tersebut, tetapi kemudian secara tiba-tiba Pesuruhjaya Kehakiman [kemudian dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi] Datuk Mohamed Zaki Mohamed Yassin diarah mengendalikan kes tersebut. Hasilnya pada 31 Oktober lalu, Razak Baginda dibebaskan dan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar daripada Unit Tindakan Khas [UTK] didapati ada prima facei dan diperintahkan untuk membela diri. Strategi yang serupa digunakan terhadap Anwar, tetapi setakat ini gagal.

Perlantikan Tan Sri Zaki Tun Azmi sebagai Ketua Hakim Negara yang baru juga merupakan strategi kedua UMNO untuk membunuh kerjaya politik Anwar. Zaki menjadi orang pertama yang dilantik terus sebagai hakim Mahkamah Persekutuan dan tidak mengikuti urutan kebiasaannya di mana seseorang itu terlebih dahulu dilantik menjadi hakim Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.


Zaki seorang manusia yang mempunyai pekerti yang buruk di kaca mata masyarakat yang responsive terhadap isu-isu semasa. Dengan kerana hendak berkahwin dengan wanita muda bagi memuaskan nafsu seksnya, Zaki sanggup berbohong dan menipu isteri pertama dan keluarganya sendiri. Zaki berkahwin dengan Nor Hayati Yahaya pada bulan Mei 2005 dan mereka berpisah selepas tiga bulan mendirikan rumahtangga. Mereka berkahwin menggunakan khidmat kadi dari Thailand dan kedua-duanya bersetuju untuk membakar sijil asal perkahwinan mereka bagi menyembunyikan perkara itu daripada pengetahuan isteri pertamanya. Perbuatan Zaki tidak mendaftar perkahwinan mereka di Malaysia adalah satu perbuatan yang biadap [kerana beliau adalah seorang peguam] dan melanggar undang-undang syariah [dalam bab nikah-cerai] yang digunapakai di negara ini. Disamping itu, beliau adalah seorang tokoh korperat, berdarah UMNO dan peguam untuk UMNO berabad lamanya. Berdasarkan itu, Zaki tidak layak dilantik sebagai Ketua Hakim Negara. Beliau tidak ada akhlak yang baik untuk mereformasikan sistem keadilan di negara ini dan sistem kehakiman kita akan dipersoalkan jika kes-kes yang melibatkan UMNO dan kerajaan.

Jadi, bagi menjamin survival kerjaya politik Anwar masa depan, maka Anwar dan PR perlu bergabung tenaga bagi memastikan Najib tidak berpeluang melangkah masuk ke Seri Perdana. Persiapa rapi perlu dibuat dari sekarang bagi menghadapi serangan dari sistem perundangan negara yang akan dimanipulasikan untuk mengnyahkan Anwar daripada arus politik dalam negara ini.


Kaedah kedua adalah melalui Pakatan Rakyat [PR]. PR mesti menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka mempunyai kekuatan dan sokongan majoriti [termasuk Ahli-ahli Parlimen daripada Barisan Nasional (BN)]. Menunjukkan kekuatan bermaksud lima [5] buah kerajaan-kerajaan negeri [termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur] di bawah pemerintahan atau di bawah penguasaan PR perlu segera mengubal dasar dan perlaksanaan dasar menjurus menjaga kebajikan keseluruhan rakyat tanpa mengira agama dan kaum. Sekarang Dewan Undangan setiap negeri sedang sibuk dan membahaskan pembentangkan bajet masing-masing untuk tahun 2009, selepas Dewan Rakyat berbuat sedemikian pada 29 Ogos lalu.


Setiap kerajaan negeri di bawah tadbiran PR perlu memperbanyakkan peruntukan mengatasi kemaslahan rakyat bagi mengurangkan bebanan hidup yang semakin meningkat seiring kejatuhan harga komoditi utama seperti getah dan kelapa sawit. Menstabilkan harga dua komoditi utama ini adalah di bawah tanggungjawab kerajaan persekutuan, tetapi kerajaan negeri di bawah PR boleh membantu rakyat miskin melalui sumber yang ada seperti mengurangkan tarif air, bantuan penggunaan elektrik dan berbagai jenis cukai lagi yang dikutip oleh kerajaan negeri. Sungguh pun tindakan ini boleh mengurangkan pendapatan kerajaan, tetapi ia merupakan satu pengorbanan kerajaan kepada rakyat dalam keadaan ekonomi yang kritikal sekarang ini.


Sebagai contoh, menambah peruntukan dan berkerjasama dengan pihak swasta untuk membina lebih banyak rumah untuk rakyat yang tidak berumah perlu diberi perhatian serious. Pembinaannya dan peruntukan perlu ditambah dan dilaksanakan berdasarkan keperluan sebenar rakyat yang memerlukan rumah, bukan memberi peruntukan ala kadar seperti yang dilakukan oleh kerajaan UMNO. Setiap rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan fahaman politik ada hak untuk mendapat kemudahan perumahan yang selesa. Dalam konteks ini, orang Melayulah yang banyak tidak berumah kerana mereka tidak mampu membeli rumah yang dibina oleh pemaju swasta yang bernilai ratusan ribu ringgit seunit, maka sewajarnya orang Melayu mendapat lebih kuota [tanpa menafikan hak kaum lain ] peruntukan bilangan perumahan yang dibina dengan harga yang mampu dimiliki seperti dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kedah.


Bajet kerajaan negeri di bawah PR perlu memenuhi keperluan lima [5] hak asasi [basic need] rakyat seperti makanan [termasuk air dan elektrik], pakaian, perumahan, pendidikan dan kesihatan. Lima perkara ini tidak boleh diperdagangkan untuk mencari keuntungan sepertimana peringatan Nabi Mohamad s.a.w kepada pemerintah yang mesti bertanggungjawab menjaga kebajikan keseluruhan rakyat di bawah pimpinannya.


Kerajaan diumpamakan seperti bapa dalam sesebuah keluarga. Bapa berkewajiban menjaga kebajikan anak-anaknya dengan tidak mengabaikan lima perkara asasi tadi. Bapa perlu menyediakan makan-minum secukupnya kepada seluruh anggota keluarga di bawah tanggongannya. Bapa mesti memastikan anak-anaknya berpakaian. Bapa juga perlu menyediaan kemudahan perumahan yang sesuai untuk berlindung daripada hujan dan panas. Bapa juga mesti memberi pendidikan [ilmu] untuk anak-anaknya bagi memboleh mereka meneruskan kehidupan apabila dewasa kelak dan apabila sakit mereka juga perlu menerima rawatan dengan sewajarnya. Jadi, bapa sebagai ketua keluarga perlu mengadakan kemudahan-kemudahan tersebut mengikut kemampuan masing-masing.


Kerajaan juga adalah ketua keluarga yang bertanggungjawap menjaga kebajikan rakyat di bawah pemerintahannya. Dalam konteks ini, kerajaan yang ada sekartang telah gagal melaksanakan tangungjawab ini dengan sempurna. Mereka memperdagangan keperluan asasi ini untuk mencari keuntungan yang maksima. Oleh itu, kehidupan rakyat semakin tertekan, mereka menjadi bertambah miskin.


Mereka perlu mengurangkan peruntukan untuk projek-projek yang tidak membawa faedah/keuntungan secara terus kepada rakyat seperti yang diamalkan oleh UMNO. UMNO yang berkuasa memfaraidkan kekayaan negara berdasarkan kelompok tertentu. Manusia yang berada dekat dengan pemimpin yang berkuasa dan menjadi sekutu mereka, maka mereka menjadi kaya-raya dengan merompak harta rakyat secara ‘legal’ berdasarkan undang-undang rimba [jungle law] yang reka-cipta untuk menjaga survival elit-elit politik kelompok berkuasa.


Kerajaan lima buah negeri ini hendaklah menjadikan pemimpinnya miskin [bersederhana dan jangan terlalu mewah mengikut style para pemimpin UMNO], tetapi rakyatnya kaya-raya. Lima kerajaan ini mesti bersih dan dilihat bersih dari semua aspek pentadbiran. Tidak ada tempat dan ruang untuk pemimpin yang tidak moral dan tidak berakhlak seperti yang berlaku di negari Perak baru-baru ini. Kerajaan PR perlu mencontohi teladan yang telah ditunjukkan oleh Musyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang berjaya memerintah Kelantan lebih 18 tahun yang serba kesederhanaan berpandukan kepada al-Quran dan al-Sunnah.

Kaedah ketiga, para pimpinan PR perlu berusaha memadamkan api perkauman yang ditiupkan oleh UMNO. Pemimpinan PR jangan terikut-ikut api perkauman yang dimainkan oleh UMNO terutama dalam soal hak dan ketuanan Melayu. Isu ini nampaknya UMNO berjaya mempengaruhi sebahagian pimpinan PR terutama PAS. Contoh terbaru UMNO berjaya mengheret pimpinan PAS mempersoalkan perlantikan pemangku Pengurus Besar PKNS Low Siew Moi. Persoalannya apa salahnya Low dilantik memegang jawatan tersebut kerana walaupun beliau memegang jawatan tertinggi dalam agensi kerajaan, tetapi beliau tidak terlepas dari pemantauan dan terpaksa melaksanakan dasar-dasar yang ditetapkan oleh kerajaan negeri. Selama 51 tahun orang Melayu diberi peluang menjadi ketua dikebanyakan agensi kerajaan, khususnya di PKNS sendiri, berapa banyak orang Melayu yang menguasai kekayaan hartanah dan bangunan-bangunan perniagaan di Selangor. Jawapannya kosong. Jadi, apa perlu diheboh-hebohkan. Perlantikan Low berdasarkan merit, tetapi perlantikan orang Melayu berdasarkan kepentingan politik. Oleh sebab itu keseluruhan agensi orang Melayu yang mengetuainya menemui kemusnahan.


Melalui isu perkauman ini juga UMNO telah berjaya mempengaruhi Raja-raja Melayu. Raja-Raja Melayu sekarang ini mulai bercakap mengenai ketuanan Melayu dan agama Islam. Orang Melayu dihasut jangan memberi sokongan kepada PKR yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim yang kononnya PKR dikuasai oleh orang bukan Melayu. Anwar dikatakan boneka yang akan dipengaruhi dan dikuasai oleh kuasa politik bukan Melayu yang akan menghancurkan ketuanan Melayu dan agama Islam atas kepentingan peribadi Anwar untuk mernjadi Perdana Menteri. Sekiranya, Anwar berjaya dalam misinya itu, kekuasan politik orang Melayu dalam negara ini akan hancur. Melayu akan musnah di tanah airnya sendiri. Persoalan ini saya akan jawab dalam tulisan yang lain bagi membuktikan bahawa UMNOlah merupakan parti dan pengkhianat terhadap bangsa dan agama, bukan parti lain kerana selama 51 tahun UMNO memerintah kedudukan orang Melayu dalam semua sektor semakin mengecil dan menuju jalan kehancuran.


Kaedah keempat ialah Anwar perlu mencari sebanyak mungkin kumpulan atau golongan yang anti Najib. Dalam UMNO sendiri yang tidak suka kepada Najib adalah ramai. Perkara ini pernah didedahkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tun berkata ada golongan tertentu yang cuba menghalang Najib menjadi PM ke-6. Kenyataan Tun ini perlu diberi perhatian khas dan berusaha mencari golongan tersebut. Persaingan hebat merebut jawatan dalam UMNO yang berakhir semalam [9 November 2008] mencerminkan UMNO sedang menghadapi perpecahan yang serious. UMNO sekarang telah membentuk kumpulan dan berpuak-puak di antara mereka sesama mereka. Jika kita perhatikan pencalonan yang diterima oleh calon, calon dari kumpulan Najib mendapat pencalonan yang tertinggi. Kumpulan Abdullah termasuk menantunya Khairy Jamaluddin mendapat pencalonan yang rendah dan ada calon yang tidak memperolehi jumlah pencalonan yang cukup untuk menempatkan diri dalam heiraki UMNO. Dalam UMNO sekarang ini telah wujud sekurang-kurangnya empat kumpulan. Kumpulan Najib, kumpulan Abdullah, kumpulan Khiary dan kumpulan Tengku Razaleigh Hamzah. Carilah peluang yang terbuka luas ini untuk berkerjasama bagi menghalang Najib menjadi PM ke-6.

Kaedah kelima, latarbelakang Najib yang kotor yang dilanda dengan pelbagai skandal dan tuduhan rasuah serta isu pembunuhan Altantuya Shaariibuu sangat baik bagi PR untuk membentuk satu persepsi rakyat terhadap imej Najib yang buruk itu. Gerakan ke arah tersebut perlu dimulakan sekarang. Kempen, ceramah, edaran poster disebarkan kepada umum, internet dan berbagai sumber yang ada perlu digembling bagi tujuan tersebut. Ia perlu diadakan secara bersitematik dan berorganisi supaya ia dapat mencapai matlamat yang diinginkan.


Sebagai kesimpulannya, saya berpendapat lima kaedah [mungkin para pembaca ada pendapat lain] tersebut wajar dilaksanakan secara bijaksana, cermat dan bertata tertib. Saya percaya ia berupaya mengagalkan hasrat Najib itu dan PR perlu berwaspada agar segala tindakan yang dilakukan itu tidak makan diri balik. Langkan-langkah ini mampu untuk menghalang Najib memegang kuasa dan beliau akan gagal ke Seri Perdana. InsayaAllah.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi: http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wallahu'alam bishshawab.


No comments: