DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, July 16, 2008

ANWAR SEORANG PEJUANG SEJATI

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Sebagaimana yang dijangkakan Anwar Ibrahim telah ditangkap oleh pasukan polis bertopeng. Lagak pasukan ini seolah-olah meniru gaya GESTAPO ketika Indonesia di bawah merintahan Suharto dan mereka juga berlagak seolah-olah mereka pasukan polis Israel yang dikenail sebagai MOSAD yang sanggop melakukan apa sahaja terhadap rakyat Palestin tanpa ada unsur-unsur kemanusiaan. Garang, ganas,kejam dan tidak berperi kemanusiaan. Itulah skap yang ditunjukan oleh pasukan polis kita yang berani bertindak terhadap pihak yang tidak melawan. Pihak yang mengalah dan ketika musuh berada di depan mata.

Kalaulah sikap sebegini diterjemahkan terhadap penjenayah sebenar, sudah tentu kes-kes yang melibatkan pembunuhan, penculikan, rogol, rompakan dan jenayah berat lain yang melibatkan beberapa orang wanita dan kanak-kanak dapat dilumpuhkan dan pelakunya dapat ditangkap dan dihukum mengikut lunas-lunas perundangan yang sepadan dengan kesalahan yang dilakukan mereka. Seterusnya kadar jenayah di Malaysia dapat dikurangkan, malah rakyat dapat hidup dengan aman dan tenteram tanpa takut dan ragu-ragu terhadap nyawa dan harta mereka selamat.

Malaysiakini melaporkan Polis menahan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar rumahnya di Segambut Dalam dan dibawa ke ibu pejabat polis Kuala Lumpur tengahari ini. Beliau ditahan sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket - dipercayai Bahagian Jenayah Berat, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya.Menurut peguam R Sivarasa, pihak polis telah menunggu kepulangan Anwar dan sebaik sahaja tiba, mereka membawa mantan timbalan perdana menteri itu, ke dalam kereta polis bercermin gelap dan membawanya ke IPK Kuala Lumpur dan seterusnya baca link ini :
http://www.malaysiakini.com/news/86193


Sementera itu, Malaysiakini juga membuat tinjauan pendapat mengenai debat khas di antara Anwar dengan Shabery Cheek, Menteri Penerangan. Keputusannya Anwar adalah pemenang dalam debat tersebut. Sila baca link ini : http://www.malaysiakini.com/news/86203.

Kami sebagai rakyat Malaysia menuntut Shabery Cheek mengotakan janjinya untuk meletakan jawatannya sebagai Menteri, sekiranya maruah kerajaan terjejas. Sekarang bukan sahaja kredibiliti kerajaan dipersoalkan oleh berjuta rakyat yang menonton siaran tersebut, malah maruah Shabery jatuh merundum seperti buah nangka busuk.
Laporan daripada Malaysiakini.com:

Anwar ditahan polis bertopeng
Polis menahan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar rumahnya di Segambut Dalam dan dibawa ke ibu pejabat polis Kuala Lumpur tengahari ini.Beliau ditahan sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket - dipercayai Bahagian Jenayah Berat, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya.

Menurut peguam R Sivarasa, pihak polis telah menunggu kepulangan Anwar dan sebaik sahaja tiba, mereka membawa mantan timbalan perdana menteri itu, ke dalam kereta polis bercermin gelap dan membawanya ke IPK Kuala Lumpur.Anwar tiba di IPK Kuala Lumpur jam 1.11 tengahari dengan dikawal oleh konvoi 15 kenderaan.

Manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengesahkan kepada pemberita di Parlimen bahawa Anwar telah ditahan.Katanya, beliau menerima panggilan telefon dari Anwar yang mengesahkan bahawa beliau telah ditahan.Anwar juga, katanya, memberitahu bahawa beliau dilayan secara kasar oleh anggota polis yang menahannya itu.Wan Azizah berkata, Anwar memintanya pulang ke rumah untuk menenangkan anak-anaknya dan kemudiannya pergi ke pejabat polis terbabit.


Naib presiden PKR, Azmin Ali tiba kira-kira jam 1.26 tengahari, dan menyifatkan tindakan polis itu sebagai "tidak bertamadun" kerana Anwar telah mengesahkan akan datang.Lagi pula, tambahnya, masa yang diberikan oleh polis sehingga jam 2 petang juga belum lagi tamat.Beliau juga menyifatkan tindakan polis sebagai tidak wajar kerana Anwar dikeluarkan dari keretanya di tepi jalan utama.


Kira-kira 40 penyokong Anwar termasuk ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat kini berhimpun di IPK Kuala Lumpur.Mereka termasuk Yusmadi Yusof, Zuraidi Kamaruddin, Dr Zulkifly Ahmad, Dr Hatta Ramli, Tian Chua serta Karpal Singh.Wan Azizah pula tiba dengan anak perempuannya, Nurul Nuha pada jam 1.30 hari.


Difahamkan Anwar akan didakwa mengikut Seksyen 377C, Kanun Keseksaan. Dalam pindaan terbaru, peruntukan ini berbunyi seperti berikut: Di bawah seksyen ini, seseorang melakukan kesalahan jika dia membuat hubungan seks dengan orang lain dengan memasukkan sesuatu benda ke dalam faraj atau dubur orang yang satu lagi itu. Jika sabit kesalahan, orang yang melakukan kesalahan itu boleh dihukum dengan hukuman pemenjaraan sehingga 20 tahun dan boleh juga dihukum sebat.


Kelihatan sepasukan anggota polis memantau pergerakan para penyokong yang berhimpun di situ. Turut kelihatan ialah sebuah trak meriam air.Ahli Parlimen PKR, Wee Choo Keong, yang berada di dalam bangunan itu berkata, Wan Azizah dan dua anaknya - Nurul Izzah dan Nurul Nuha - dibenarkan menemui Anwar di tingkat tujuh pada kira-kira jam 2 petang.

Pada jam 2.35 petang, Wan Azizah dan anak-anaknya, serta peguam Sankara Nair muncul dari bangunan tersebut.Pada jam 2.40 petang, ahli Parlimen DAP termasuk Lim Kit Siang, Tan Kok Wai, Fong Kui Lun dan Anthony Loke juga kelihatan meninggal dari bangunan tersebut.

Loke berkata, mereka hanya dibenarkan menunggu di kantin, dan semua ahli Parlimen Pakatan akan balik ke Parlimen untuk "membangkitkan isu tersebut".Pada jam 2.50 petang, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar berkata, pihak polis sudah mula menyoalsiasat Anwar.Katanya, perhimpunan sokongan kerdipan lilin akan diadakan di luar bangunan tersebut jika Anwar tidak dibebaskan hari ini.Peguam Latheefa Koya pula berkata, Anwar ditahan sebagai suspek, tetapi pihak polis mahu merakamkan kenyataannya sebagai saksi mengikut Seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah."(Pada kira-kira jam 2.40 petang, peguam) Sulaiman Abdullah masuk bersama peguam Param Cumaraswamy. Anwar akan diwakili oleh tiga peguam termasuk Sulaiman. Param berada di situ sebagai tokoh antarabangsa," katanya.(Param merupakan bekas pelapor Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi kebebasan hakim dan peguam)


Pemenang debat isu minyak ialah...


Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim muncul sebagai "pemenang" debat mengenai kenaikan harga minyak yang disiarkan secara langsung malam tadi, demikian menurut tinjauan pendapat oleh Malaysiakini.Tinjauan selama 12 jam itu dimulakan sebaik sahaja perdebatan Anwar dengan menteri penerangan Datuk Shabery Cheek selesai pada jam 10 malam tadi.

Hasilnya menunjukkan pembaca Malaysiakini percaya prestasi Anwar jauh lebih menyerlah daripada Shabery.Sejumlah 18,684 pembaca menyertai tinjauan pendapat tersebut, dengan 17,240 atau 95 peratus bersetuju bahawa hujah-hujah Anwar adalah lebih meyakinkan.Menariknya, walaupun Anwar dilihat lebih menyerlah dalam perdebatan tersebut, tetapi majoriti pembaca (57 peratus) berkata beliau kelihatan bergantung pada notanya.S

habery pula kelihatan kurang merujuk kepada nota-notanya.Bagaimanapun, 90 peratus pembaca percaya, menteri penerangan itu mengelak menjawab banyak soalan yang dikemukakan oleh moderator dan dua orang penalis.Diminta memberi mata 1 hingga 10 bagi kedua-dua pendebat tersebut, Anwar ternyata lebih menyerlah daripada Shabery.Perdebatan selama sejam itu merupakan yang pertama membabitkan seorang menteri dengan seorang tokoh pembangkang yang disiarkan secara langsung di TV.

Apa lagi LETAKLAH JAWATAN segera untuk menjaga maruah anda.

Anwar, engkaulah salah seorang pejuang sejati di abad ini yang tidak takut mati kerana rakyat. Semoga Allah menjaga engkau dan kerajaan yang zalim ini tumbang menyembah bumi akhirnya.

“SELAMATKAN RAKYAT SELAMATKAN NEGARA”
‘PROTES SAMPAI TURUN”

Sekian. Wallahu'alam dan terima kasih

6 comments:

Anonymous said...

i have one question to ask and if this doesnt prove that this arrest of DSAI is politically motivated , I dont know what is!!!

I ask you this, from Merdeka 1957 up to now, can you tell me how many Malaysian males have been arrested for the crime of sodomising another man (lets leave alone conviction).

Just tell me how MANY Malaysians !!!!

ZERO!!!!! Other than Datuk Seri!!!!

Not politically motivated???? 51 years from 1957 to 2008!!!!ZERO!!!!!!



statistically speaking, it is an IMPOSSIBILITY to arrest and convict a person of such a crime when for 51 years theres NO SINGLE ARREST!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Such travesty of justice! Women and girls increasingly get raped, burnt and murdered but yet the Nazi police and this Nazi Umno focused all their energy on such malicious and haven’t-been-proven as true accusation! Besides, such laws are outdated in this modern world and not in conjunction with the UN Universal Declaration of Human Rights (UDHR) ; where gays (not about Anwar here) are criminalized! Further, the accuser gets such a VIP treatment and is even invited to that Najib’s mansion; sick! And yet, many victims of violence cannot even get justice from the police, particularly women and girls from sexual crimes! UMNO leaders, you are evil and sick Malays! By the way, PR, please ensure brave Anwar is not poisoned whilst in detention! One last word, many more Malays/Muslims will be supporting Anwar after this; as from the last injustice! Hang on there, dear Dr. Wan and children!! Many women and girls are behind you!

Noor Aza Othman.

Anonymous said...

Siapa yang lawan UMNO pasti akan dizalimi oleh polis ala-nazi

WAK SAPU said...

Jom pakat komen debat Shabery dan Anwar kat http://waksapu.blogspot.com/

Transkrip debat tersebut pun ada. Boleh tengok dan komen.

WAK SAPU said...

Anwar, engkaulah salah seorang pejuang sejati di abad ini yang tidak takut mati kerana rakyat.

Tapi apasal awai-awai hang lari ke kedutaan kedutaan Turki??? La...apasai hang takut sangat??? Hang lari tinggalkan rakyat. Kalau kapten lari ke Turki, prebet akan lari ke mana? Prebet tak ada duit. Anwar banyak kawan. Boleh lari kat mana saja dia suka.

Anonymous said...

Semua polis yang terlibat dlm kes DSAI dAh dicucuk hidungnya.Seperti kerbau...Yang memberi arahan orang yang penakut lagi bachol..DSAI bukan penjenayah kejam..cubala pikir sikit.sia sia je jadi polis tp bodoh.

**JANGAN JADI POLIS YG BODOH DI PERALATKAN OLEH PEMIMPIN UMNO YG RAKUS DAN KEJAM..