DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, June 29, 2008

APAKAH JENIS MANUSIA INI?

Oleh Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,






Tahniah buat Mohamad Ezam bin Mohd Nooor kerana telah diterima kembali sebagai ahli UMNO, walaupun tidak sampai sebulan permohonan beliau kemukakan memalui Presiden UMNO, Abdullah Ahmad Badawi pada 28 Mei lalu di bangunan Parlimen. Rujuk link ini : [ http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0627&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_04.htm ]


Sesungguhnya Ezam seorang manusia yang luar biasa di kaca mata para pemimpin UMNU khususnya bagi Abdullah dan Majlis Kerja Tertinggi [MKT] UMNO yang bermesyuarat pada hari Khamis, 26 Jun lepas. Berbanding individu lain, yang sama ragam dengan Ezam menghadapi laluan sukar untuk diterima kembali menjadi UMNO.


Kemasukan semula ke dalam UMNO oleh orang yang pernah melakukan penderhakaan ke atas UMNO dan para pemimpinnya akan melalui beberapa proses tertentu. Bukan secara otomatik mereka akan diterima kembali menjadi ahli UMNO. MKT akan bersidang bagi menentukan kedudukan seseorang itu sama ada ia kan diterima menjadi ahli UMNO semula atau pun dibiarkan bergantung tidak bertali yang makan masa yang lama. Berlainan pula dengan Ezam. Beliau diterima dengan kadar yang segera. Apa muslihat UMNO dalam hal ini?


Berdasarkan hakikat itulah agaknya, Ezam sebelum itu terpaksa melakukan sesuatu bagi menarik perhatian para pemimpin UMNO bagi menyokong permohonannya itu. Satu langkah yang dikira berkesan ialah menyerang kepimpinan PKR khususnya Anwar Ibrahim. Serangan yang dilakukan oleh Ezam terhadap Anwar bertujuan mencuit perasaan kepimpinan UMNO yang berada dalam keadaan terumbang-ambing selepas PRU ke-12.


Ezam terpaksa melakukannya bagi menunjukkan kejaguhannya menentang Anwar dan PKR yang menang besar dalam PRU lalu. Kemenangan tersebut mengakibatkan buat pertama kali dalam sejarah UMNO, UMNO hilang majoriti 2/3nya di Parlimen. Gelagat Ezam akan bertambah hebat lagi dalam kempen pilihan raya kecil Sanglang, Perlis nanti. Ia akan bermati-matian akan turun berkempen di pilihan raya kecil di Sanglang untuk memenangkan UMNO sepertima ia pernah lakukan terhadap UMNO sebelum ini. Menyerang UMNO habis-habisan dengan sumpah pemudanya untuk menegakan sebuah pentadbiran yang bersih di dalam negara ini, konon-kononnya. Ezam tidak akan melepas peluang terbaiknya di Sanglang bagi menunjukkan taat setianya kepada UMNO khususnya kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi yang dirundung itu malang kerana sanggop menerimanya kembali ke dalam UMNO. Bersiap sedialah para pemimpin Pakatan Rakyat [PR] bagi menghadapi Ezam di Sanglang nanti.


Saya pada mulanya malas untuk mengulas kemasukan semula Ezam ke dalam UMNO. Parti yang paling ia benci di dunia ini pada ketika beliau bersama kepimpinan pembangkang. Apa yang tidak beliau katakan kepada UMNO semasa beliau berjuang dalam era reformasi, kemudian berjuang dalam parti KeADILan [sekarang PKR] dan dalam GERAK.


Semua kata-kata yang dikeluarkan daripada mulutnya bersifat menghina, mengkeji dan memperlecehkan dengan perkataan-perkataan yang penuh kesat dan keji, seolah-olah UMNO itu sebuah parti bertaraf bernajis besar [macam seekur babi hutan] yang tidak boleh dipegang dan disentoh apatah lagi untuk memasuki ke dalamnya. Apa yang diperkatakannya dulu, walaupun kata-kata itu terlalu hanyir dan berbau busuk, kini beliau terpaksa menelannya balik demi kepentingan peribadi.


Saya paksakan tangan ini menaip kerana manusia Ezam ini saya dapati beliau benar-benar seorang manusia yang hipokrit. Seorang manusia ‘munafik’ dalam istilah Islamnya. Saya tidak tahan dengan serangan berani matinya terhadap Anwar Ibrahim di suatu majlis ‘Mempertahankan Perjuangan Pengasas Bangsa’ Dewan Tunku Abdul Rahman,Kuala Terengganu 19 Jun lepas. Dalam majlis anjuran UMNO Terangganu itu, beliau bersumpah dengan nama Allah dan Rasul bahawa dia akan melakukan apa sahaja cara untuk menghalang Anwar daripada menjadi Perdana Menteri Malaysia bagi kepentingan agama, bangsa dan negara atas prinsipnya sebagai seorang muslim konon-kononnya.


Bukan setakat di Terangganu sahaja, sekali Ezam menyerang Anwar bertubi-tubi di satu program anjuran Umno bahagian Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur pada 26 Jun lepas [
http://www.malaysiakini.com/news/85084]. Ezam mengelar Anwar sebagai pengkianat terhadap bangsa Melayu. Setakat hari ini, Ezam hanya menghala muncung senapangnya ke arah Anwar dan PKR. Ia belum lagi menghala muncung senapang ke arah parti-parti lain dalam PR khususnya PAS. Saya percaya dan yakin, demi untuk UMNO, muncung senapangnya nanti pasti akan menghala ke arah PAS pula. Kita akan tunggu dan lihat ketika beliau yang pastinya akan turun berkempen membantu UMNO di Sanglang nanti.


Adakah mungkin Ezam akan mengatakan Islam yang diperjuangan oleh PAS yang dibawa oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat dan Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang menyeleweng daripada Islam sebenar yang dibawa oleh Nabi Mohammad s.a.w?


Mungkinkah beliau akan berkata Islam sebenar ialah yang Islam yang dibawa oleh Abdullah Ahmad Badawi yang dikenali sebagai ‘Islam Hadhari’ sepertmana yang dipertahan oleh Mashitah Ibrahim dan lain-lain ulama dalam UMNO?


Politik serba kemungkinan akan berlaku. Bacaan politik tidak ada satu sifir yang tetap, tidak sepeti sifir matematik yang dipelajari oleh anak-anak kita di sekolah. Ikut bacaan politik semasa kita, berasaskan perjuangan yang dibawa dan dilaung-laungkan oleh beliau semenjak tahun 1998 hingga 2007, tidak sesiapa pun yang boleh menjangkakan bahawa Ezam sanggop turun bergelomang dengan najis yang masih lagi melekat kukuh dibatang tubuh UMNO itu. Walaupun, kita menyedari bahawa selepas beliau dibebaskan daripada hukuman dua tahun dalam tahanan ISA dan dua tahun hukuman penjara kerana melanggar undang-undang OSA berkaitan tuduhan rasuah terhadap Rafidah Aziz, kita mulai diberitahu bahawa beliau sedang berjinak-jinak dengan para pemimpin kanan UMNO. Berita-berita tersebut seringkali dinafikannya dan akhirnya apa yang dinafikanya dulu, kini menjadi kenyataan. Beliau kembali menjilat ‘buntut’ UMNO.


Satu sikap buruk Ezam ialah beliau sering bersumpah. Semasa beliau memimpin Pemuda dalam PKR [sebelum itu KeADILan], beliau membentuk satu barisan pemuda yang diberi nama ‘Gagasan Pemuda’ beruniform dan bertopi lembik ala-tentera. Bergerak seluruh negara, bersumpah dipentas-pentas ceramah menentang UMNO habis-habisan dan mengembalikan politik bersih, tanpa rasuah, ada intergriti dan berbagai-bagai slogan yang dicipta untuk menarik perhatian rakyat menyokong perjuangan parti yang ia merupakan sebahagian daripada kepimpinanya. Gagasan ini mati dipertengahan jalan apabila beliau dengan beberapa rakan pemudanya seperti Loman Adam, Roslan Kassim, Abdul Ghani Harun, Tian Chua dan lain-lainnya ditahan di bawah ISA kerana didakwa menyimpan senjata merbahaya untuk menumbangkang kerajaan secara kerasan.


Jadi, sumpah yang hamburkan dimerata tempat yang ia berceramah sekarang adalah merupakan permainan politiknya semata-mata. Berapa banyak Ezam telah bersumpah semenjak beliau bergelomang dengan gerakan reformasi dalam negara ini. Tidak terbilang banyaknya. Usahlah risau sangat akan sumpah-sumpahnya itu. Apa yang kita harapkan semoga sumpahnya itu memakan dirinya balik. Akhirnya ia terbuang dan mengakhiri usia tua dalam keadaan kehinaan sepertimana yang diterima oleh Dr.Mahathir Mohmad sekarang dan lain-lain pemimpin yang bertindak rakus dan zalim terhadap rakyat. Terpinggir dan dilupakan oleh masyarakat.


Melalui tulisan ini, sukacita saya hendak memetik balik beberapa kenyataan yang beliau pernah keluarkan dalam satu temu ramah dengan Malaysia Today [Zulkifi Mohamed] sebaik sahaja beliau mengistiyarkan diri keluar daripada PKR, melepaskan jawatan Timbalan Pengerusi Perhubungan Keadilan Selangor dan Ketua Bahagian Shah Alam pada 18 Februari 2007 :


Kenyataan 1 :


MT: Sebab sebenar saudara letak jawatan?Hendak tumpukan kepada GERAK tiada sebab lain?


[GERAK [Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi] ditubuhkan olehnya untuk memulihkan sistem demokrasi dalam negera ini dan menentang amalan rasuah]MT: Itu alasan atas kertas, apa sebab sebenarnya?Sebab itulah, hendak tumpukan kepada GERAK.


Ulasan :


Sebenar Ezam berbohong. Sebenarnya ia sedang mencari ruang dan tapak untuk kembali kepada UMNO sepertimana ia lakukannya sekarang. Oleh itu, langkah pertama, ia perlu letak jawatan dalam semua jawatan dalam PKR. Kedua, beliau menjadikan GERAK sebagai platform untuk menghubungkan beliau secara perbadi dengan pucuk pimpinan UMNO khususnya Abdullah Ahmad Badawi. Jadi, tidak hairanlah pada tahun 2007, beliau telah datang sendiri ke pejabat Abdullah menyerah satu dokumen yang didakwanya amalan rasuah yang melibatkan seorang menteri. Sampai sekarang dokumen rasuah itu tidak didedahkan kepada umum.


Kenyataan 2 :

MT: Maksud ‘trend’ yang bagaimana?


Trend perebutan.Malah, kalau saudara melihat bukti yang saya sebutkan, iaitu kedudukan Anwar Ibrahim. Tidak ada seorangpun pemimpin parti yang bincang, fikir, sehinggalah saya masuk dalam temurapat, tiga hari sebelum mesyuarat bahagian bermula. Maknanya, sebelum itu tidak ada seorangpun pemimpin pusat yang fikirkan mana nak letak Anwar Ibrahim, nak calon dia ka, tak nak calon dia ka, nak letak dia ka - tidak berfikir. Sebabnya, bagi saya, fokusnya lain. Ia bukannya berfokus kepada agenda besar. Agenda besar kita ialah Anwar Ibrahim.


MT: Jadinya, yang cadangkan usul tentang kedudukan Anwar ialah saudara?

Ya, dalam temurapat. Pada 27 dan 28 Januari di Kuala Lumpur. Persoalannya, mengapa pimpinan parti tidak pernah fikirkan perkara ini. Saya tidak ada dalam pimpinan lagi. Nasib baik ada temurapat, bayangkan jika tidak ada temurapat itu dan saya tidak dipanggil. Maknanya, isu Anwar Ibrahim ini habis macam itulah. Sebab dalam temurapat itu pemimpin tidak pernah fikirkan soal Anwar Ibrahim. Masalahnya mereka hanya memikirkan kedudukan masing-masing.


Ulasan :



Jadi, sekarang kenapa pula bermati-matian menentang Anwar sedangkan dalam temu ramah tersebut ia mengaku yang beliau yang yang mencadangkan Anwar diberi kedudukan yang sewajarnhya. Kalau beliau seorang jujur dan ikhlas dalam perjuangan, beliau akan menggunakan platform parti untuk mengeluar pandangan siniskal bagi kemajuan parti, bukan bertindak meninggalkan parti dan menghentam parti dari luar. Sikap yang ditunjukkan ini merupakan satu sikap yang ada pada orang yang tidak bermoral dan tidak berakhlak.


Sekiranya Ezam bermoral dan berakhlak tinggi, ia tidak dapat dipengaruhi oleh faktor luaran [umpan pangkat, kedudukan dan duit oleh UMNO] untuk memburukkan kawan dan parti yang sama-sama kita tubuhkan. Tindakan Ezam sekarang ini melanggari syariah Islamiah kerana persolannya : Adakah UMNO sekarang ini lebih bersih berbanding parti-parti yang bergabung dalam PR yang ia perlu keluar dan mengkritik parti-parti lain selain daripada UMNO? Adakah sekarang ini Abdullah lebih mulia [tidak rasuah, tidak membazir duit rakyat, jaga kepentingan Melayu dan agama, tidak amalkan kronisme dan nepotisme serta tidak lagi amalkan pergaulan bebas boleh pelok sesiapa yang ia mahu] daripada Anwar, Nik Aziz dan Haji Hadi serta Lim Guan Eng.


Membuat
kenyataan memburukkan Anwar dan parti dan segala macam lagi selepas ini adalah sesuatu yang serius dan amat mendukacitakan. Memang, sebagai sebuah parti yang demokratik, ahli parti boleh mengeluarkan kenyataan terbuka mengenai sesuatu yang terjadi. Bertindak dari luar dalam parti lawan, itu bukanlah cara seorang ahli politik yang matang. Di sini kita dapat lihat bahawa perjuangan Ezam selama ini adalah berasaskan kepentingan peribadi.


Dalam temu ramah itu juga, Ezam benci kepada perbutan jawatan dalam parti. Persolannya, adakah UMNO telah memenuhi kehendak beliau supaya dalam parti tidak ada perbutan jawatan. Dalam sejarah UMNO, perebutan jawatan adalah budaya UMNO sehinggakan setiap calon yang hendak bertanding dalam heiraki politik UMNO terpaksa megeluarkan belanjaan jutaan ringgit. Isa Samad adalah contoh terbaik dalam soal ini. Sebab itu, MKT UMNO terima Ezam sebagai ahli, tetapi bersyarat yang Ezam tidak boleh bertanding dalam sebarang jawatan dalam UMNO pada tahun ini. Ini membawa maksud MKT telah sedar bahawa Ezam kembali kepada UMNO membawa agenda peribadi.


Sila rujuk link ini untuk menilai hati budi Ezam sepenuhnya :
http://malaysia-today.net/blog2006/beritankom.php?blogid=4&archive=2007-02


Kini, sah Mohamd Ezam bin Mohd Noor kembali kepangkuan UMNO. Kita hendak melihat bolehkah Ezam dalam UMNO bercakap mengenai soal moral, agama dan undang-undang. Siapa yang bermoral dan yang tidak bermoral. Pemimpin dari parti mana yang banyak terlibat rasuah, skandal seks, menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan peribadi, penggunaan harta awam, melacurkan institusi-institusi Negara untuk kepentingan parti, merompak khazanah Negara dan membahagi-bahagikannya sesama kroni seperti dalam filem P.Ramlee “ Ali Baba Bujang Lapok”. Siapa tidak kenal dengan Rafidah Aziz, Rahim Tamby Chik, Khalil Yaakob, Daim Zainuddin, Adnan Yaakob, Khir Toyo, Ali Rustam, Isa Samad, Nazri Aziz, Osu Sukam Azalina Othman Said, Taib Mahmod, Musa Aman, Ali Abdul Hassan Sulaiman dan ramai lagi.


Bermoralkah sebuah kerajaan yang melakukan rasuah politik, menggunakan kuasa mempengaruhi dan memperalatkan seluruh jentera-jentera kerajaan, melakukan berbagai penyelewengan dan penipuan untuk menang dalam pilihan raya dan mengekalkan kuasa, tetapi dalam masa yang sama kita menafikan hak-hak itu terhadap lawan kita? Bermoralkah mengamalkan dasar ‘matlamat menghalalkan cara’? Bermoralkah apabila bercakap lain, berbuat lain-cakap tidak serupa bikin?


Bermoralkah kita apabila kita menghentam orang habis-habisan melalui berbagai saluran media dan jentera-jentera yang kita miliki, tetapi kita tidak benarkan dan menyekat orang yang kita serang itu untuk mempertahankan diri. Kita menafikan haknya untuk menikmati apa yang kita menikmati?


Bermoralkah kita apabila kita menggunakan proses undang-undang yang direka-cipta khusus untuk menghancurkan musuh kita tanpa kita mengikut dasar undang-undang ‘role of law’ tetapi kita laksanakan kaedah ‘role by law’?


Golongan mana dan parti mana yang melanggar undang-undang yang digubalnya sendiri. Siapakah yang menggunakan institusi-institusi pendidikan untuk kepentingan politik, sedangkan undang-undang tidak membenarkannya? Golongan mana dan parti mana yang melanggar undang-undang AUKU? Siapa makan siapa dalam mengejar kuasa, kedudukan dan kekayaan.


Sebagai kesimpulannya, rakyat yang bernaung dan memberi sokongan kepada PK janganlan terpengaruh dengan ilusi dan sandiwara Ezam selepas ini khususnya dalam kempen pilihan raya di Sanglang Perlis yang berlangsung tidak lama lagi itu. Ezam seorang manusia ‘munafik’.


Ezam memenuhi ciri-ciri seorang munafik sepertima sebuah hadis riwayat
Abdullah bin Amru ra., ia berkata:

Rasulullah saw. pernah bersabda: “Ada empat sifat yang bila dimiliki maka pemiliknya adalah munafik murni. Dan barang siapa yang memiliki salah satu di antara empat tersebut, itu bererti ia telah menyimpan satu tabiat munafik sampai ia tinggalkan. Apabila berbicara ia berbohong, apabila bersepakat ia berkhianat, apabila berjanji ia mengingkari dan apabila bertikai ia berbuat curang “
Nomor hadis dalam kitab Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 88


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian.Terima kasih. Wallahua'lam