DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, December 8, 2007

PERDANA MENTERI TIADA KUASA MUTLAK MEMBUBARKAN PARLIMEN

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,



Semakin dekat dengan tarikh pilihanraya umum ke-12, semakin tidak ketentuan minda Pengerusi SPR [Suruhanjaya Penipu Rakyat], Abdul Rashid [raSHIT] Abdul Rahman. Dalam usaha beliau untuk mempertahankan UMNO agar terus mengekalkan 2/3 kuasa memerintah, maka raSHIT telah bertindak melampaui tugas-tugas beliau sebagai Pengerusi SPR yang kononnya dikatakan bebas, tulus dan adil. Beliau merayau di sana-sini bagaikan seorang yang dirasuk ‘hantu jembalang’. Menyinggung semua parti-parti pembangkang khususnya PAS dan NGO-NGO yang mahu mereformasikan system pilihanraya kita yang tempang dari segala sudut.


RaSHIT nampaknya sudah tidak normal lagi. Sudah dihinggap penyakit ‘gila babi’. Mana mungkin orang yang sudah tidak siuman boleh diamanahkan mengendali pilihanraya umum ke-12 [PRU ke-12] nanti. Usaha kerajaan UMNO untuk meminda Perlembagaan Negara khas untuk melanjutkan tempoh persaraanya ke 66 tahun, dilihat sebagai usaha kerajaan yang ‘gila kuasa’ , tamak dan haloba serta menunjukkan kerakusan serupa dengan iblis laknatullah.


Kerajaan seperti ini tidak memperdulikan etika dan perundangan untuk mencapai kemenangan sanggop menggunakan perkhidmatan orang yang sudah gila dan nyanyok, asalkan raSHIT dengan fikirannya yang ‘kegilaan’ itu berupaya menipu dan memanipulasikan keadaan memihak kepadanya.

RaSHIT dengan minda yang ‘gila’nya itu mula menyerang pembangkang dengan mengeluarkan kenyataan yang merupakan satu kenyataan yang ‘gila’ juga mengatakan yang beliau tahu bila tarikh PRU ke-12 akan diadakan, sengaja beliau tidak mahu mengumumkannya, tetapi disangkal oleh Abdullah dan Najib [PM dan TPM]. Sebenarnya dari segi Perlembagaan, SPR yang sepatutnya menentukan tarikh pilihanraya, bila tarikh yang paling sesuai diadakan, setelah diambil kira semua factor, bukan Abdullah. Abdullah tidak ada hak dalam soal ini. UMNO tetap UMNO berperangai busuk.


Si raSHIT tidak henti setakat itu sahaja, ia terus melalut sampai mempertikai keputusan mahkamah di Likas, mengugut pembangkang hendak memendekkan tempoh kempen pilihanrya dan yang paling tidak wajar yang keluar daripada mulut raSHIT yang kotor dan berbau busuk itu ialah belum lagi PRU-12 bermula, beliau telah meramalkan bahawa UMNO akan kembali berkuasa, pembangkang akan kalah teruk. Kenyataan ini sungguh biadap dan kurang ajar. Sah beliau adalah agen UMNO di SPR. Adakah beliau salah seorang yang bertanggungjawab mencelarukan PRU ke-11 lalu yang menjadikan PRU terkotor dalam sejarah pilihanraya di Malaysia?


Kenyataan yang terkeluar daripada mulutnya itu membawa tiga maksud yang tersirat. Pertama, membawa maksud bahawa beliau [yang menguasai SPR] dan lain-lain institusi kerajaan seperti Jabatan Pendaftaran Negara, pasukan polis, kehakiman, jentera-jentera milik kerajaan, media, peruntukan kewangan yang besar untuk membeli undi dan sebagainya sedang giat merancang, merangka berbagai strategi dan taktik bagi tujuan membuat penipuan, menyeleweng dan menyalahgunaan kuasa untuk mengekalkan kuasa UMNO. Sebagai buktinya yang dapat kita lihat ialah strategi pemindahan pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain tanpa kebenaran pengundi yang terlibat, pindaan kawasan dan tempat pembuangan undi sesuka hati, membawa masuk pengundi baru ke kawasan-kawasan yang pembangkang menang [seperti di Ipoh Timur untuk mengalahkan Lim Kit Siang dan di Kelantan], daftar pemilih yang caca-merba dan membiarkan UMNO melanggar Akta Kesalahan Pilihanraya 1957 tanpa ada sebarang teguran [rujuk kes PR Kecil di Ijok]


Kedua, membawa maksud sekiranya UMNO hendak menang besar seperti dalam PRU ke-11 lalu, pembangkang mesti diwarnai sebagai parti yang kotor dan berulat. Pembangkang perlu ditekan, diganggu dan diganasi dari pelbagai sudut. Kegiatan kempen, ceramah dan aktiviti pembangkang mesti dihadkan, dikekang dan dihalang melalui tindakan undang-undang [Akta Polis-disuruhannya pohon permit, tetapi permit tidak diluluskan hanya untuk main silap mata sahaja-strategi ini mudah faham, nawaitunya untuk mengharamkan sebarang aktiviti yang tidak mendapat permit polis] yang digunapakai oleh pasukan polis, manakala para pengundi akan diugut, diancam dan ditakut-takutkan.


Ketiga, SPR dan pasukan polis sendiri bagi pihak UMNO telah ‘test market’ di Batu Talam, Machap dan di Ijok. UMNO mencapai kemenangan cemerlang [walaupun bukan UMNO yang bertanding]. PRU ke-12 nanti akan berlangsung seperti format yang dilaksanakan dalam pilihanraya kampus [pemilihan dalam UMNO juga dijadikan rujukan] yang dipenuhi dengan ketegangan, kempen kotor, ugut-mengugut, ancam mengancam, provokasi dan sebagainya yang pernah kita alami dalam setiap kali pilihanraya yang kita lalui.


Jadi, UMNO akan terus mendapat perlindungan secekupnya dan kemenangan sudah pun terjamin, tetapi bagi kita terpaksa menghempas pulas untuk mencari peluang dan ruang berceramah dan berkempen menemui para pengundi, namun begitu kemenangan belum terjamin lagi.


Berbalik ke tajuk asal, PM tidak ada kuasa mutlak untuk membubarkan Parlimen. Sesungguhnya dari segi Perlembagaan, Perdana Menteri tidak diberi kuasa secara mutlak membubarkan Parlimen. Parlimen mengandungi tiga kompenan-yang DiPertuan Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Dewan Negara tidak boleh dibubarkan, hanya Dewan Rakyat sahaja boleh dibubarkan. PM tidak boleh sesuka hatinya membubarkan Parlimen, kecuali usia Dewan Rakyat telah genap tempohnya pada Mac 2009 nanti. PM tidak boleh berlagak yang ia mempunyai kuasa multak untuk membubarkan Parlimen mengikut perancangannya sendiri.


Perkara 40 (2)(b) Perlembagaan menyebut : “Yang DiPertuan Agong boleh bertindak mengikut budibicara baginda [untuk] tidak menyetujui permintaan pembubaran Parlimen…..”. Dengan jelas Perlembagaan menyebut perkataan PERMINTAAN bukan NASIHAT. Selain itu, tidak disebut perkataan PERDANA MENTERI. Pembubaran Parlimen dalam semangat Perlembagaan Negara adalah untuk kepentingan nasional, bukan untuk kepentingan UMNO untuk meraih kuasa dan merompak harta rakyat yang dilesenkan oleh kuasa yang ada.


Berdasarkan perkara 40(2)(b) di atas, PM tidak ada kuasa mutlak untuk membubarkan Parlimen, ianya terletak atas kuasa budi bicara Yang DiPertuan Agong sama ada baginda bersetuju atau tidak untuk membubarkan Parlimen bergantung kepada mustahaknya Parlimen dibubarkan demi kepentingan rakyat dan baginda boleh memastikan pilihanraya yang bakal diadakan dilaksanakan secara adil dan saksama. PM hanya boleh meminta dan ianya bukan boleh diberi secara otomatik.Tindakan BERSIH menyembahkan dan memohon perkenan Yang Dipertuan Agong supaya mereformasikan system pilihanraya di Negara ini adalah merupakan satu tindakan yang tepat dan betul kaedahnya. Raja Berperlembagaan bermaksud Raja-raja mempunyai kuasa-kuasa yang terhad, bukan seperti para pemimpin, ahli dan penyokong UMNO seperti lembu dicucuk hidung dan hanya sebagai bertindak sebagai ‘yes man’. Yang DiPertuan Agong bukan boneka kepada pemerintah.


Pendapat Sultan Pahang [komen tentang BERSIH dan pada PRU ke-11] tidak boleh diambil kira dalam Perlembagaan Persekutuan kerana baginda lebih menjaga kepentingan UMNO daripada menjaga kepentingan rakyat yang masih ramai lagi miskin dan papa kedana di Negara yang dikatakan kaya raya ini. Gempa bumi yang melanda kawasan perjudian [di Bukit Tinggi dan Genting, di Pahang] yang terkenal di dunia, walaupun scalanya kecil, tetapi sudah cukup bagi orang-orang yang beriman terus memperkuatkan iman dan memperkukuhkan aqidah dan berwaspada. Ianya merupakan satu amaran daripada Allah s.w.t


Ya, memang Negara ini kaya, tetapi pembahagian kekayaan Negara tidak seimbang di kalangan rakyat terbanyak, hanya para pemimpin, anak-menantu dan kroni-kroninya sahaja yang memiliki kuasa yang mewah dan kaya raya. Kehidupan mereka penuh kepura-puraan. Hidup penuh dengan kemewahan dan membazir. Mereka sanggop membazir beratus ribu ringgit, demi mengejar nombor kereta yang tidak ke mana akhirnya. Ini semua adalah untuk menunjuk kesombongan dan keegoan. Adakah ini hasil daripada ajaran Islam Hadhari yang ada had dan harinya itu?


Dalam masa yang sama, rakyat disuruh berbelanja secara berhemat, sedangkan para pemimpin bersikap boros. Rakyat marhaen terus berada dalam kemiskinan kerana pengkianatan yang dilakukan oleh para pemimpin UMNO yang dipilih oleh rakyat yang buta maklumat. Mereka tidak amanah dan tidak ada akhlak sebagai pemimpin. Rakyat berkerja keras membanting tulang empat kerat dalam suasa Negara menghadapi kenaikan kos belanja hidup yang semakin meningkat dari masa ke semasa. Tahun 2008, dijangkakan harga minyak akan dinaikkan yang menyebabkan lonjakan harga terhadap barangan dan perkhidmatan. Inflasi akan meningkat sekitar 20% yang menyebabkan rakyat hidup bertambah menderita di bawah pemerintahan UMNO.


Kesimpulannya, kuasa mutlak pembubaran Parlimen bukan terletak di tangan Abdullah sebagai PM, tetapi terletak dibidang kuasa budi bicara Yang DiPertuan Agong berasaskan keperluan semasa demi kepentingan rakyat dan Negara, bukan untuk Abdullah dan kroni-kroninya. Dalam waktu yang sama, kita perlu berusaha memperjuangkan menghapuskan UMNO di muka bumi Malaysia ini dan mengembalikan haq rakyat untuk kembali bernafas selesa.


Pra syarat terpenting bagi mencapai hasrat tersebut ialah pertama, raSHIT mesti dibuang ke dalam tong najis, kedua, system pilihanraya di Negara ini perlu segera dipulihkan, ketiga, memastikan UMNO tidak sewenang-wenangnya menyalahguna kuasa dalam PRU ke12 nanti, keempat, memastikan UMNO tidak menggunakan jentera dan harta awam untuk berkempen dan kelima, masuk ke gelanggang pilihanraya sebagai anak jantan.


Sekiranya perkara asas ini tidak dapat jaminan yang kukuh daripada SPR, maka masuk pilihanraya pada kali ini juga kita akan sembelih lagi. Nabi Mohammad s.a.w selalu berpesan kepada umatnya, jangan biarkan kita dipatok dua kali ditempat yang sama. Kita ada maruah dan harga diri. Adakah kita sanggop mengadaikan maruah dan harga diri apabila kita sudah tahu bahawa system pilihanraya kita dipenuhi dengan penipuan dan penyelewengan?


Ikuti sidang media yang diberikan oleh Dr.Zulkifli Ahmad, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat :


http://www.malaysiakini.tv/?vid=1520


RASHIT MESTI DIMUSNAHKAN DENGAN APA CARA SEKALI PUN DARIPADA TERUS MENJADI PENGERUSI SPR. KALAU TIDAK, KITA PERLU BERGADING BAHU BERSAMA MEMBOIKOT PRU KE-12 NANTI.BERANIKAH KITA?


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian. Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb

No comments: