DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, October 24, 2007

SIAPA DSP BORHAN DAUD?

Dibawa Khas Oleh : Tun Telanai

Assalamu’alaikum wm.wrt,

DSP Borhan Daud adalah seorang pegawai polis yang bertanggungjawab menangkap, menahan dan menyiksa Abdul Malek Hussin selama 57 hari, sebelum Malek dibebaskan dari tahanan ISA pada tahun 1998. Malek baru-baru ini telah memenangi kes samannya terhadap kerajaan Malaysia dan mahkamah mendapati penahanan beliau di bawah ISA adalah tidak sah dan mempunyai ‘niat jahat’.

Cucu Mat Kilau telah menceritakan siapa dia Borhan ‘binatang ganas berwajahkan manusia’ ini. Ikuti tulisan beliau seterusnya :

Terlebih dahulu Cucu mengambil peluang untuk mengucapkan syabas dan tahniah kepada Abdul Malek Hussin, bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri), diatas kemenangan dalam kes saman RM2.5 jutanya baru-baru ini. Kemenangan yang jelas dan nyata membutkikan serta membuka mata kerajaan yang memerintah supaya menghapuskan akta zalim dan tidak berperikemanusiaan itu. Sesungguhnya, dengan kemenangan ini kita harapkan semoga ianya akan terusmembakar semangat kepada kita untuk meneruskan perjuangan bagi menegakkan Islam dan keadilan di bumi Malaysia ini.

Membaca luahan Saudara Malek dalam artikel Malek: Pengalaman ngeri sebagai tahanan ISA sesungguhnya tidak tergambar difikiran kita bahawa beginikah buruknya sifat yang ditunjukkan oleh "penguasa-penguasa" yang diberikan tanggungjawab untuk menjaga keselamatan rakyat marhaen selama ini. Bukankah semua anggota polis yang terlibat mendera Malek Hussin adalah beragama Islam. Apa guna lambang "Allah" dan "Muhammad" pada topi yang dipekai oleh mereka !! Sungguh zalim dan biadap sekali. Selama ini kita hanya mendengar rintihan dan luahan yang disampaikan oleh beberapa orang tahanan ISA yang didera secara umum dan tidak terlalu detail seperti yang berlaku kepada Malek Hussin. Apakah begini sikapnya mereka yang berkuasa dalam negara Islam Hadhari seperti Malaysia ini. Dimanakah letaknya harga diri mereka sehingga tergamak menyiksa seorang manusia yang menyokong parti pembangkang dengan sebegitu teruk sekali. Cucu tidak dapat membayangkan perkara sebegini boleh terjadi dalam sebuah negara yang bertamadun hari ini.

Kita biasa mendengar tentang kekejaman dan penyiksaan yang dilakukan oleh tentera dan polis Israel terhadap umat Islam di Palestin selama ini. Sangkaan kita mereka itu sudah terlalu zalim, bahkan perlakuan dan sikap yang ditunjukkan langsung tidak mencerminkan manusia yang beradap dan berperikemanusiaan. Ditindas, dizalimi, disiksa dan dibunuh bagaikan haiwan.

Namun jika manusia seperti Malek Hussin juga dizalimi seperti itu, maka apakah bezanya anggota polis dan tentera Malaysia dengan Israel? Hari ini kita dapat melihat anggota polis banyak terlibat dengan kegiatan-kegiatan yang tidak bermoral dan diluar sifat kemanusiaa, Lihat sahaja apa yang berlaku kepada kes Altantunya yang mana turut melibatkan anggota polis UTK yang dipercayai bersubahat untuk meletupkan wanita warga Mongolia itu. Di Batu Buruk Trengganu, anggota polis sanggup menembak dengan sewenang-wenangnya rakyat yang tidak bersalah dengan peluru hidup.

Itu belum lagi termasuk cerita-cerita ganas dan geri yang kita dengan di penjara dan mereka-mereka yang pernah disoal siasat dalam kes-kes jenayah atau pun sebagainya.

Sebagai manusia yang waras, kita tidak marah dan geram sekiranya perlakuan yang dibuat terhadap Malek Hussin atas kes-kes seperti membunuh, merogol, merompak dan sebagainya. Namun Malek hanya menyertai suatu perhimpunan dalam sebuah negara demokrasi seprti Malaysia ini. Mengapa harus beliau didera sebegitu rupa !! Ditumbuk, ditapar, dihenyak-henyak, ditempeleng dan apa yang lebih memeranjatkan lagi diberi minum air kencing dan makan tahi anjing.

Masya Allah... Inikah dia pihak berkuasa yang ditugaskan menjaga keselematan dan kesejahteraan rakyat dalam sebuah negara merdeka seperti Malaysia ini. Bahkan apa yang mereka lakukan saling tak tumpah seperti apa yang berlaku kepada nenek moyang kita semasa penjajahan Jepun dan era komunis dulu. Kita biasa mendengar kes dipaksa minum air sabun dan sebagainya.

Itu zaman Jepun !! Kini zaman moden era globalisasi ... masih ada manusia yang tergamak memberi insan lain meminum air kencing !!! Jika beginilah rupanya pihak penguasa keselamatan di Malaysia ini, memang sah dan benarlah telahan banyak pihak bahawa pihak polis dinegara kita adalah Paksa Dera Rakyat Marhaen (PDRM). Mereka bukan mahu menggunaka undang-undang untuk menegakkan kebenaran dan sebagainya, sebaliknya mereka memaksa dan mendera individu-individu yang tidak sebulu dan sealiran dengan parti pemerintah (UMNO-BN). Apa nak jadi tanahairku ini. Justeru itulah kita tidak hairan semakin hari generasi muda semakin kurang ajar dan berani melakukan kesalahan-kesalahan jenayah.

Terbaru, kes bunuh seorang kanak-kanak berumur 7 tahun di Kapar, Kelang. Secara logiknya tidak mungkin seorang budak berumur 15 tahun sanggup membunuh seorang kanak-kanak hanya kerana mengganggu binatang peliharaannya. Namun mengapakah ini berlaku? Mungkin kerana mereka meniru dan mengikut apa yang mereka lihat selama ini. Sesuatu perlu dilakukan jika kita mahu melihat generasi akan datang dapat hidup dalam sebuah negera yang aman dan harmoni seperti yang kita idam-idamkan. Negara kita kini sudah tidak selamat lagi, penuh dengan penjenayah di sana sini.

Berbalik kepada kes Malek Hussin, kemenangan beliau itu seharusnya dapat membuka mata kerajaan bahkan dunia akan kepincangan yang berlaku dalam amalan demokrasi di negara ini sebenarnya. Apa guna kita berbangga menghantar manusia ke bulan sedangkan sikap dan habitat binatang masih berada dalam naluri mereka-mereka yang berkuasa. Biarpun agak lama baru keputusan diterima. Namun sesungguhnya kemenangan Malek ini akan memberi jalan dan harapan untuk lain-lain tahanan ISA .

Saman yang difailkan pada Mac 1999, terhadap anggota cawangan khas, Borhan Daud; Ketua Polis ketika itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor dan kerajaan Malaysia itu sebenarnya memberi tamparan hebat buat kerajaan dan UMNO sendiri. Mereka merasakan bagai ada sesuatu yang tidak kena kepada badan kehakiman, lantaran kini keputusan yang jelas berlandaskan keadilan telah dibongkar satu persatu. Biarpun hampir 8 tahun baru keputusan diterima, tetapi sekurang-kurangnya ia berjaya memberi semangat dan moral kepada rakyat untuk meneruskan perjuangan selepas ini.

DSP Borhan Daud Jatuh Payung Terjun

Dalam kes saman Malek ini sebenarnya, ramai yang tertanya-tanya siapakan ASP Borhan Daud dan mana hilangnya manusia ini. Rahim Noor, umum sudah kenal dan tahu kisahnya terutamanya dalam Kes Anwar Ibrahim. Tetapi siapakah Borhan Daud, orang yang bertanggung jawab menjadi master mind untuk mendera dan menyiksa Malek Hussin. Mana hilangnya beliau selama ini.

Al-Kisahnya,pada tahun 2006 lalu Cucu telah ditakdirkan untuk bertemu secara tidak sengaja dengan manusia bernama DSP Borhan Daud ini. Cucu juga pernah menjenguk ke rumah beliau. Dan kali terakhir Cucu bertemu beliau ialah sekitar awal tahun 2007 lalu. Lokasinya biarlah Cucu rahsiakan.

Persoalannya, mengapakah Cucu boleh terbertemu dengan DSP Borhan ini. Sedangkan Cucu sendiri tidak mengenali beliau secara jelas. Namun namanya dan kelibatnya amat sinonim dengan gerakan reformasi dulu. Terutamanya ketika tragedi penangkapan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Damansara dulu. Wajahnya juga ada dipaparkan dalam beberapa buah laman reformasi dan juga akhbar. Kerana DSP Borhan adalah antara anggota polis cawangan khas yang paling berwibawa. Lantaran itu beliau sering diberi tugas yang besar terutamanya dalam membendung pengaruh Anwar selepas pemecatannya 2 September 1998 itu.

Bagaimanakah Cucu boleh kenal secara dekat dengan DSP Borhan. Kisahnya adalah kerana urusan perniagaan. Cucu merupakan salah seorang usahawan dalam sebuah syarikat yang menjalankan perniagaan di bidang telekomunikasi. Syarikat terbabit sering mengadakan roadshow usahawan ke seluruh negara. Cucu menyertai perniagaan tersebut setelah melihat pasaran bidang telekomunikasi begitu meluas ketika itu. Maka sebagai usahawan Cucu sering hadir dalam setiap kali program yang diadakan di tempat Cucu. Dipendekkan cerita, semasa program tersebutlah Cucu berkenalan dengan seorang wanita muslimah sejati (bertudung bulat labuh).

Wanita tersebut merupakan salah seorang usahawan yang cukup berjaya terutamanya dalam perniagaan bercorak jualan langsung di tempat Cucu. Perkenalan Cucu dengannya menyebabkan kami sering berbincang dan mengatur strategi bersama-sama untuk membangunkan perniagaan yang kami ceburi. Pendek kata setiap hari Cucu akan bersama beliau kemana sahaja menjalankan urusan perniagaan tersebut.

Apa yang menghairankan Cucu ialah, biarpun beliau bertudung labuh dan berjilbab namun beliau bebas keluar dengan lelaki siang dan malam. Cuma bula jam menghampiri pukul 12.00 malam beliau akan bergegas pulang kerana khuatir suaminya akan marah. Maka nak menjadikan cerita, pada suatu hari Cucu bertanyalah kepada beliau "Suami akak tak marah ke, akak selalu kelaur rumah". Jawanya "Suami akak tak kisah janji dia tahu akan jujur dalam bisnes". Tertarik dengan jawapan itu, Cucu bertanya pula "Suami akan ada di mana, saya tak pernah nampak pun akan bawak dia setiap kali program.. asyik datang sorang-sorang jer?" Dia menjawab "suami akan sakit sekarang ni...dah dekat 3 bulan terbaring atas katil.. terjatuh payung terjun".

Cucu jadi bertambah minat untuk tahu siapakah suami wanita terbabit, terutamanya perihal jatuh payung terjun. Maka Cucu berkata "Datu hari nanti bolehlah saya berjalan rumah akak, saya nak gak kenal-kenal dan tau cerita suami akak".

Tidak lama selepas itu, setelah mengaturkan pertemuan pada suatu hari selepas selesai program Cucu teringin untuk ke rumah wanita terbabit. Ada dua perkara yang ingin Cucu lakukan, pertama nak bertemu dan berkenalan dengan suami wanita terbabit dan kedua untuk mengambil dan memberi beberapa produk kesihatan daripadanya. Dalam perjalanan ke rumah beliau yang jaraknya hanya 2km dari pusat bandar, Cucu tertanya-tanya siapakah suami wanita terbabit. Sesampai di rumah beliau sebelum masuk ke rumah, Cucu bertanya suaminya mana? Beliau menjawab kalau Cucu tengok mungkin Cucu kenal. Terfikir pulak Cucu siapa dia? Artis ke? Juatwan ke? Hartawan ke?. Cucu pun dipersilakan masuk ke dalam rumah. waktu itu sekitar jam 10.30 malam.

Belum sempat duduk, Cucu sudah terperanjat dan terkejut beruk apabila melihat satu keratan akhbar yang diframekan pada dinding rumah. Antara lain kelihatan perkataan DSP Borhan Daud disebelahnya ada gambar beliau. Masya Allah kata Cucu "Aku kenal manusia ni !! Dialah yang membelasah Malek Hussin dulu ketika ditahan ISA". Oleh kerana Cucu menjadi penulis siber semenjak 1998 lagi, maka wajah-wajah SB yang popular memang "amatku kenali" termasulah DSP Borhan Daud. Ketika itu wanita terbabit pergi membuat air minuman untuk dihidangkan. Cucu membelek-belek album gambar, memang sah banyak gambar beliau dalam kes reformasi, termasuk ketika tangkapan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dalam hati Cucu terngiang-ngiang... "Rupanya akak ni isteri DSP Borhan Daud.. Tapi pelik pakai tudung labuh macam muslimah PAS... Patutlah masa berbual, aku kutuk kerajaan dia marah".

Cucu menenangkan fikiran dan duduk, semasa berbual Cucu pun bertanya tentang suaminya. Katanya suaminya ada diatas dalam bilik, terbaring jer.. kalau nak berjalan perlu dipapah. Hobi suaminya ialah main "Kereta Control" dan beliau gemar membuat aktiviti payung terjun. Namun begitu ketika menjalankan aktiviti terbabit di Melaka tak silap Cucu, semasa penerjunan dibuat, payung terjunnya tidak dapat dibuka sehingga beliau mengucap beberapa kali dan akhirnya terbuka juga namun dalam jarak yang rendah. Ini menyebabkan suaminya terjatuh pada rimbunan pokok-pokok berdekatan tempat latihan tersebut. Beliau tercedera dan tidak sedarkan diri, kakinya patah dan tak silap Cucu suaminya telah dimasukkan ke wad kecemasan akibat kecederaan serius ketika itu. Mujurlah suaminya masih dapat terus hidup katanya. Namun begitu pembedahan dibuat dan pihak hospital memasukkan besi bagi menyambung tulang-tulangnya yang patah. Masuk hari terebut, semasa Cucu dirumahnya sudah lebih 3 bulan suaminya terlantar.

Dalam hati Cucu, Masya Allah ... inilah agaknya balasan Allah terhadap kekejaman DSP Borhan Daud selama ini. Sebelum ini kita dengar Dr.Ristina meninggal, kemudian peguan Mokhtar Abdullah dan beberapa orang lagi perancang konspirasi Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat bala dari Allah SWT. Macam-macam cerita yang kita dengan, sememangnya menunjukkan bala Allah itu diberi percuma ketika didunia lagi. Maka dalam hati Cucu, inikah balasan untuk DSP Borhan, mujurlah dia masih boleh bernyawa dan payung terjunnya masih boleh kembang walaupun dia sudah hampir menempah maut ketika itu. Mungkin untuk memberi keinsafan dan kesedaran terhadap dosanya selama ini.

Dipendekkan cerita, selang beberapa hari selepas itu Cucu datang lagi menjenguk rumahnya dan kali ini Cucu dapat berjumpa dan bercakap sendiri dengan manusia yang bernama DSP Borhan Daud. Susuk badannya agak kurus sikit ketika itu, beliau kelihatan agak pucat. Namun air mukanya kelihatan seperti tidak segarang dan seganas yang disangka. Dari perbulan demi perbualan maka sahlah yang manusia yang Cucu temui itu adalah manusia yang membelasah dan menyiksa Malek Hussin selama ini. Mungkin takdir dan rezeki Cucu untuk bertemu beliau. Dari perbualan demi perbualan memang benar, selepas kes Anwar beliau mendapat sedikit habuan dan dinaikkan pangkat dan bertukar ke Melaka kemudian ke tempat Cucu. Beliau merupakan antara pemayung terjun yang cukup pakar, namun takdir menentukan akhirnya beliau hampir menghembuskan nafas yang terakhir akibat kejadian tersebut. Pendekkata, banyak hal juga yang Cucu tanya kepada beliau tentang politik dan sebagainya.

Cucu mula terputus hubungan dengan isteri beliau dan beliau sendiri selepas tidak lagi menjalankan perniagaan dalam syarikat terbabit. Namun begitu Cucu pernah terserempak kali terakhir dengan beliau pada tahun 2007 ini, ketika berlangsungnya Pekan Fest di Bandar Di Raja Pekan. Dalam pertemuan singkat itu Cucu bertanya, adakah beliau sudah sihat... beliau berkata kini sudah boleh berjalan seperti biasa setelah berehat hampir 6 bulan terlantar di rumah. Cucu bertanya lagi, apa yang dibuat sekarang... terutamanya di Pekan ketika itu. Menurutnya beliau mengiringi YAB Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak yang mengadakan lawatan ke Pekan Fest waktu itu. Sejak itu, Cucu tidak lagi bertemu dengan beliau hingga ke hari ini. Apapun Cucu masih ingat dan tahu rumahnya, kenderaannya dan semua yang melibat beliau. Itu pun jika beliau tidak berpindah dari lokasi terbabit. Ini bermakna beliau kini menyambung kembali tugasnya, dan mungkin menjadi pengiring Najib agaknya.

Dengan kisah yang Cucu paparkan ini, maka sama-samalah kita mengambil ikhtibar bahawa Allah SWT lebih mengetahui apa yang hambanya lakukan. Selama ini Cucu pernah terniat untuk menulis cerita DSP Borhan ini. Namun memikirkan Cucu dan isterinya adalah sahabat perniagaan maka Cucu lupakan niat tersebut. Namun kini, bila membaca apa yang beliau lakukan terhadap Malek Hussin, sesungguhnya menjadi tanggungjawab Cucu untuk memaparkan kisah beliau ini agar ia menjadi iktibar kepada manusia yang zalim dan tidak berperikemanusiaan seperti ini.

Apakah tindakan Abdul Malek Hussin selanjutnya?

Adalah dicadangkan Malek mengambil tindakan-tindakan seperti berikut :

1. Mengambil tindakan mahkamah terhadap Borhan dan Abdul Rahim berdasarkan keputusan bertulis daripada mahkamah.

2. Malek dan seluruh keluarganya hendaklah melakukan munajat kepada Allah s.w.t memohon supaya kedua-dua orang ini serta keluarga mereka ditimpakan bala-bencana yang amat pedih di dunia dan diakhirat kelak.

3. Malek dan keluarganya jangan memberi kemaafan di atas perbuatan kebinatangan mereka itu. Tunggu perbicaraan dihadapan Allah diakhrat nanti.

4. Ajak bersama seluruh umat Islam yang prihatin mengerjakan sembahyang hajat beramai-ramai agar seluruh keturunan mereka berdua tidak mendapat hidayah daripada Allah s.w.t. Biarkan mereka senantiasa berada dalam kehinaan disebabkan kezaliman yang mereka telah lakukan terhadap sesame insane yang tidak berdosa.

5. Rahim sudah pencen dan sudah tua. Pastinya beliau tidak mempunyai kekuatan fizikal lagi. Manakala Borhan semakin sampai penghujung usia. Gunakan kekuatan fizikal balas balik sepertimana mereka berdua telah lakukan terhadap saudara. Pepatah Melayu ada menyebut :”Hutang darah pastikan dibayar dengan darah jua”.

“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

Sekian, wassalam. Terima kasih. Wallahua'lam

No comments: