DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, October 29, 2007

50 TAHUN MERDEKA: BALA ALLAH MULAI MENIMPA PDRM?-SIRI AKHIR

Oleh: Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,



Saya telah menulis tiga siri mengenai isu kebejatan dan kebobrokan Pasukan Polis DiRaja Malaysia [PDRM].

Siri pertama [http://marhaen.ngepeng.com/mar_a_tun_telanai013.html], saya membangkitkan persoalan, bagaimana sebuah institusi PDRM yang telah mencapai usia 200 tahun [dua abad] pada bulan Mac lalu, namun tindak-tanduk PDRM semakin hari semakin jauh kebelakang.

PDRM nampaknya menuju kembali ke zaman batu, iaitu zaman yang tidak bertamadun yang bertuhankan alam. Ketika itu, siapa kuat, dialah yang berkuasa dan mengamalkan undang-undang rimba [jungle law]. Tidak ada sesiapa yang berani bangkit bersuara menentang ketidakadilan yang dilakukan oleh pihak yang mempunyai kuasa dan kekuatan ketika itu.


Dalam tulisan saya itu, saya nyatakan PDRM tidak menjalankan tugasnya secara professional. PDRM menjalankan tugasnya secara bias dan mengdiskriminasikan pihak lain. Pada umumnya, kita lihat peranan utama PDRM ialah menjaga survival UMNO. Ini boleh dibuktikan melalui tingak-laku PDRM. PDRM tidak pernah menganggu, menyekat, menghalang, menyeroboh, menangkap, menumbuk, menyepak, memukul, melepaskan gas pemedih mata dan menembak peluru hidup, malah PDRM membantu, mengalak dan menyokong segala aktiviti-aktiviti atau majlis-majlis yang dianjurkan oleh parti UMNO [ bukan majlis rasmi kerajaan].


Berbeza layanan yang diterima oleh parti-parti pembangkang khususnya parti PAS dan PKR. Parti-parti pembangkang teruk dikerjakan oleh PDRM yang motonya “Cepat, Mesra dan Betul” yang bangun bangkit membela rakyat marhaen [bukan untuk kepentingan peribadi seperti amalan biasa para pemimpin UMNO yang rasuah di sana-sini-dulu, kini dan selama-lamanya] dalam berbagai isu seperti menentang kenaikan harga minyak, tol, kadar tariff elektrik, air, barangan dan perkhidmatan.


Semuanya ini adalah untuk rakyat [termasuk para anggota polis sendiri]. Lihat peranan PDRM dalam setiap kali pilihanraya umum atau kecil yang pernah diadakan. Contohnya pilihanraya kecil di Indera Kayangan, Sanggang, Kuala Berang, di Permatang Pasir dan pada tahun ini di Batu Talam, Macap dan paling hebat di Ijok. Kita boleh merumuskan bahawa tugas dan peranan PDRM hanyalah untuk berkhidmat kepada UMNO.


Peranan dan tanggungjawab PDRM telah menyempang jauh daripada Perlembagaan Negara. PDRM sepatutnya menjadi payung untuk rakyat bertumpang teduh untuk mencari sekelumit keadilan dalam suasana UMNO gilakan kuasa, kerakusan para pemimpinya merembat peluang-peluang ekonomi dan khazanah rakyat, menimbunkan kekayaan peribadi dengan meminggirkan kebajikan rakyat [datang setahun sekali ketika hendak sambut raya aidil fitri], kekejaman serta kezaliman yang dilakukan oleh UMNO berterusan tanpa ada halangan. Apakah warna biru tua yang menjadi lambang Barisan Nasional [BN] yang menghiasai setiap bangunan yang menempatkan PDRM membawa erti PDRM adalah milik mutlak UMNO?


Siri kedua [
http://marhaen.ngepeng.com/mar_a_tun_telanai014.html] pula saya menelanjangkan kejahatan PDRM khususnya Special Branch [SB] yang berperangai lebih teruk dan ganas seperti IBLIS laknatullah yang melakukan kezaliman sesama insan yang tidak berdosa [melainkan bangit menentang UMNO yang zalim dan kejam melalui perlaksanaan dasar-dasar dan peraturan yang tidak mendatangkan faedah kepada sebahagian besar rakyat, malah rakyat menjadi lebih sengsara hasil perlaksanaan dasar-dasar tersebut].Sifat kebinatangan dan keIBLISan ini didedahkan oleh bekas mangsa salah-tahan di bawah ISA Abdul Malik Hussin.


Siri ketiga [
http://marhaen.ngepeng.com/mar_a_tun_telanai015.html] , saya menceritakan pula sifat dungu dan banggang sebahagian para angota PDRM. Sebahagian daripada mereka ini berperangai lebih UMNO daripada UMNO. Setiap kali ada arahan yang dikeluarkan oleh para pemimpin untuk menghalang aktiviti-aktiviti pembangkang khususnya PAS, maka mereka cepat-cepat bertindak melampaui batas-batas sebagai seorang insan yang mempunyai aqal dan hargai diri seperti peristewa ‘Sunday Bloody’ dan peristewa hitam Pantai Batu Buruk. Tidak boleh ada langsung bendera, banner, sticker, risalah, surat khabar untuk didedahkan kepada rakyat melainkan ianya mesti datang daripada UMNO. Kalau tidak ia akan dimusnahkan. Kadang-kadang terfikir juga di kepala saya : Adakah orang-orang yang menganggotai PDRM keluaran sekolah Hundry Gurney atau pun para anggotanya terdiri daripada robot atau mesin yang boleh disetkan?


Dalam siri terakhir ini, saya cuba menjawab beberapa persoalan : Adakah PDRM kita bertindak menegakkan keadilan kepada semua pihak dan menjunjung Perlembagaan Negara atau pun mereka bertindak mengikut telunjuk arahan pemimpin UMNO?


Seiring dengan sambutan dua abad penubuhan PDRM, satu laporan telah diterbitkan oleh Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia [PDRM] untuk tatapan umum. Suruhanjaya ini adalah lantikan kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi yang ketika itu baru sahaja mengambilalih kuasa daripada Tun Dr.Mahathir Mohamad. Tujuan dibentuknya suruhanjaya ini kononnya untuk memperbaiki imej PDRM yang kelihatan amat buruk dan jelak di bawah pentadbiran lama. Namun, laporan yang diterbitkan itu sangat memalukan imej pasukan polis Malaysia [yang sebelum ini tidak diketahui oleh rakyat] yang menyebut bahawa penguatkuasa undang-undang negara ini merupakan jabatan kerajaan yang paling korup dan bersalah atas “berleluasa dan pencabulan hak asasi yang konsisten.”


Suruhanjaya berkenaan mengemukakan 125 saranan kepada kerajaan. Diantaranya ia menyeru diwujudkan sebuah badan pemantau yang bebas bagi menyiasat dakwaan pencabulan yang dilakukan oleh pasukan polis. Suruhanjaya berkenaan juga meminta : Pertama, disiasat kematian semasa dalam tahanan polis. Perkara ini menimbulkan kebimbangan kepada kumpulan hak asasi manusia. Laporan itu menyebut terdapat seramai 80 orang telah mati dalam tahanan antara 2001 dan 2004, tetapi siasatan hanya dibuat ke atas enam kes sahaja, bagaimana pula terhadap 74 kes yang lain? Kedua, mengenai cadangan untuk menghapuskan amalan rasuah di kalangan anggota polis dan ketiga, PDRM perlu meningkatkan pematuhan kepada hak asasi manusia seperti yang diperuntukkan undang-undang Negara.


Walau bagaimana pun saranan tersebut ditentang oleh institusi kepolisan di negara ini dengan alasan bahawa [pendapat penulis] mereka tidak perlu dipantau oleh rakyat kerana mereka berpendapat selama ini mereka melaksanakan penguatkuasaan undang-undang mengikut Perlembagaan dan peraturan yang ditetapkan, malah mereka mempunyai pertanggungjawaban yang besar terhadap keamanan dan ketenteraman awam terutama dalam menjaga survival UMNO [bukan untuk rakyat dan negara]. Lagi pun hanya segolongan kecil para anggotanya yang terlibat dalam kegiatan rasuah, menyalahgunaan kuasa dan lain-lain gejala negatif yang dipandang jejek oleh rakyat turut dilakukan dan amalkan [sudah dibudayakan oleh UMNO] oleh kelompok lainnya terutamanya dikalangan ahli politik khususnya para pemimpin UMNO. Imej pasukan polis 2 x 5 dan 5 x 2 dengan sikap dan tingkahlaku para politikus UMNO dan BN. Jadi, pihak polis tidak ambil berat terhadap saranan-saranan tersebut kerana ‘kita serupa’.


Penentangan ini diterima baik oleh kerajaan Abdullah dan Abdullah secara langsung telah menepikan saranan yang dibuat oleh Suruhanjaya tersebut yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agong dan dengan Abdullah sendiri sebagai penasihatnya. Hakikat sebenarnya ialah Abdullah amat takut berhadapan dengan pasukan polis yang selama ini menjadi benteng pertahanan bagi sebuah kerajaan yang korup dan kepimpinan beliau sendiri yang lemah [asyik tidur, tidur, tidur, tidur] dalam berbagai sektor urusan mentadbir negara ini. Pasukan polislah yang menjadi harapan UMNO dulu, kini dan selama-lamanya menjadi ‘batu penghalang’ yang mempunyai berbagai sumber kekuatan yang mematikan serangan pihak pembangkang dan mengekalkan UMNO terus berkuasa. PDRM tahu mengenai kelemahan UMNO ini, maka PDRM menggunakan strategi mengugut dan mengancam kerajaan pimpinan Abdullah, sekiranya saranan Suruhanjaya itu terutama dalam penubuhan Pemantau yang akan membuat pemantauan terhadap sebarang tindak-tanduk pasukan polis, maka mereka tidak lagi memberi sokongan [mereka akan bertindak adil dan tidak bias mengikut Perlembagaan dan undang-undang] kepada UMNO dalam pilihanraya umum ke-12 nanti.


UMNO tahu, tanpa sokongan [dalam pelbagai bentuk] daripada pasukan polis, UMNO bakal menghadapi masalah besar ketika berhadapan dengan pihak pembangkang [PAS dan PKR]. Oleh itu, Abdullah membiarkan sahaja saranan itu tinggal saranan dalam sebuah dokumen yang tebal, tidak dilaksanakannya. Dalam mendiamkan diri selama ini bermakna Abdullah telah membentuk satu kerjasama yang erat dengan pasukan polis. Kerjasama timbal-balik ini bererti Abdullah [UMNO] amat perlu perkhidmatan pasukan polis dan pasukan polis juga perlu mendapat perlindungan daripada UMNO untuk meneruskan gaya hidup yang levish. Mereka saling perlu- memerlukan di antara satu sama lain.


Abdullah [baca : UMNO] memerlukan pasukan polis bagi menutup segala ruang [saluran maklumat] yang ada bagi menghalang rakyat mengetahui maklumat yang sebenar mengenai UMNO dan para pimpinannya serta menghalang kebangkitan rakyat menentang kerajaan UMNO yang korup dan pasukan polis pula perlu mendapat hak keistemewaan bagi meneruskan kegiatan ‘mengganas’ membelasah rakyat Melayu-Islam sewenang-wenangnya [bukan Melayu tidak terlibat dalam agenda ini kerana golongan ini mempunyai kuasa politik yang besar-rujuk kes isu babi di Bukit Bruang, Melaka dan juga rujuk kes babi Kampung Nipah, Negeri Sembilan] dan mereka bebas [pegawai bawahan dikecualikan] melakukan amalan rasuah seperti yang didakwa oleh mantan Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar tanpa diambil sebarang tindakan [rujuk kes Musa Hassan, anak Bakri Omar dan beberapa orang pegawai kanan polis yang rasuah yang disebut dalam laporan Suruhanjaya berkenaan]. Untuk mengetahui secara lebih mendalam mengenai tingkah-laku pasukan polis kita, sila rujuk link-link yang disediakan di bawah ini:


http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/8/12/focus/18562367&sec=focus
http://n32.blogspot.com/130807
http://malaysia-today.net/blog2006/letters.php?itemid=7261
http://malaysia-today.net/blog2006/guests.php?itemid=7819http://www.parti-pas.org/modules.php?name=News&file=article&sid=319


Amat malang buat rakyat Malaysia kerana PDRM sendiri tidak faham atau buat-buat tidak faham kerana dipengaruhi oleh kepentingan politik pimpinan atasan UMNO, disamping untuk menjaga kepentingan peribadi [kenaikan pangkat dan mencari kekayaan peribadi] tidak mematuhi Perlembagaan dan undang-undang [rujuk kes keputusan mahkamah di Johor dan kes Mohamad Sabu di Negeri Sembilan mengadakan aktiviti dalam primis sendiri]. Pasukan polis perlu patuh dan memberi perlindungan terhadap hak asasi manusia. Mematuhi undang-undang, membuang budaya bebas daripada hukuman yang berleluasa dalam PDRM, mengancam untuk menyiasat dan mendakwa pengadu membuat laporan palsu. serta mengiktiraf, mencegah dan mengawasi pencabulan terhadap hak asasi manusia dan undang-undang termaktub dalam sistem kepolisan adalah cabaran utama pihak pasukan polis sekiranya mereka mahu institusi kepolisan negara ini dipandang mulia dan dihormati.


Sebelum tercetusnya peristewa hitam di Pantai Batu Buruk, Kuala Terangganu pada 8 September lepas, para penyokong dan ahli-ahli parti pembangkang khususnya PAS tidak pernah bertindak balas terhadap ‘keganasan’ yang dilakukan oleh pihak polis. Pihak polis bertindak melampaui sempadan sebagai seorang insan. Para penyokong pembangkang datang menghadiri ceramah untuk mendengar pandangan kedua [pandangan pertama dari sudut pandangan kerajaan selalu benar mereka dengar 24 jam melalui saluran hubungan udara, bumi dan lautan-sudah muak] daripada pihak pembangkang pula tanpa membawa sebarang senjata, yang mereka bawa hanyalah ‘pistol asli dengan dua butir peluru hidup yang tergantung dicelah kangkang’ yang hanya digunakan ketika tidur bersama dengan isteri. Salahkah mendengar pandangan kedua ini dalam negara yang diwar-warkan sebagai negara demokrasi?


Tahap keganasan polis sudah sampai ke tahap yang melampau. Kesabaran sesiapa pun sebagai manusia biasa, pasti ada hadnya. Selama ini para penyokong dan ahli PAS [PKR juga] dihalau, dikejar, dipukul, ditendang, disepak dan diterajang bagaikan seekur anjing kurap yang tidak ada nilai di mata pasukan polis yang jelas dan terang dipengaruhi dan diarah oleh pemimpin UMNO yang korup. Pihak polis tidak perlu atau mencari helah atau membuat penafian tentang perkara ini. Kami tidak perlu lampu untuk menyuluh di malam hari, apatah lagi di hari siang, sudah tentu ianya terang benderang. Politik baling batu, sembunyi tangan bukan asing bagi rakyat Malaysia. Ianya adalah mainan para pemimpin UMNO yang takut pada bayang-bayangnya sendiri. Begitu juga mengkambinghitamkan pihak lain juga adalah budaya politik baru yang dibawa oleh UMNO bagi menutup keburukan dan kejahatan yang mereka lakukan terhadap rakyat dan negara ini. Mereka semuanya haprak. Mereka bukan lagi menjadi platform untuk membela agama, bangsa dan negara.


Para pemimpin UMNO yang korup ini merasakan bahawa mereka boleh menipu semua orang dalam waktu yang sama. Kepercayaan itu tidak benar, ada kalanya penipuan yang berterusan itu boleh menghempap ke atas kepala sendiri. Di zaman NAZI di bawah pengarauh Adoft Hitler dahulu, Menteri Propagandanya bernama Joseph Geobbles pun tidak boleh menipu semua rakyatnya. Terdapat segolongan rakyat yang prihatin bangkit menentang Hitler secara senyap-senyap dan mendapat sokongan daripada pihak Berikat [Baca buku : Hitler’s War-Germany’s Key Strategic Decisions 1940-1945 oleh Heinz Mangenheimer].


Begitu juga di Malaysia, masih ramai lagi rakyat di luar sana yang boleh berfikir dan lebih cerdik daripada para barua-barua UMNO yang terkurung di IPTA-IPTA di seluruh negara. Mereka ini [para pemimpin di IPTA] boleh juga diumpamakan sebagai sekumpulan ‘anjing-anjing’ yang senantiasa berkelaparan yang selalu menjelirkan lidah, menjilat dan menganggat ekur untuk membodek tuannya untuk mendapatkan sesuap nasi. Mari kita sama-sama berdoa mudah-mudahan manusia jenis ini mendapat latnat daripada Allah s.w.t dihari akhirat kelak kerana kedudukan dan kuasa yang ada pada mereka adalah kurniaan Allah tidak digunakan ke jalan yang haq dan benar, tetapi digunakan untuk menegakkan sebuah kerajaan yang zalim dan korup.


Keganasan pihak polis tidak setakat mengejar, menyepak-terajang, memukul dan melepaskan gas pemedih mata terhadap ahli, penyokong dan pimpinan bawahan, malah kepemimpinan atasan PAS juga turut menjadi mangsanya. Allahmarhom Dato’ Fadzil Mohd.Noor, Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Dato’ Abdul Aziz Nik Mat turut juga merasainya [siri akan datang saya akan senaraikan perangai syaitan para anggota pasukan polis yang kita harapkan untuk menjaga keamanan dan kesejahteraan kita semua].


Di Terangganu, khususnya selepas UMNO dapat menawan semula Terangganu melalui strategi pemindahan atau membawa pengundi luar [bukan rakyat Terangganu] untuk mengundi di Terangganu [seperti yang akan digunakan di Kelantan pada PRU ke-12 nanti dan di negeri-negeri lain yang pembangkang kuat], UMNO mengambil tindakan yang paling keras untuk menghalang sebarang maklumat disampaikan kepada rakyat melalui ceramah-ceramah PAS yang diadakan di seluruh Terangganu. Ceramah-ceramah dan aktiviti PAS sering diganggu dan diceroboh oleh pihak polis, walaupun diadakan diprimis sendiri. Sila ikuti kronologi sekatan polis terhadap majlis-majlis ceramah PAS pada tahun 2005 sebagai contoh:


23 Mac 2005 – Merobohkan 13 binaan rumah peserta RTB Belimbing Api, Jabi, Besut.
24 Mac 2005 – Bantahan dan penyerahan memorandum kepada Pentadbir Tanah Besut membantah tindakan tersebut.
18 Mei 2005 – Penyerahan memorandum kepada Pejabat Tanah Setiu membantah tindakan yang bakal diambil kepada Peserta RTB Pengkalan Merbau dan Padang Setar, Setiu.
19 Mei 2005 – Operasi meroboh rumah peserta RTB Pengkalan Merbau, Setiu di mana polis melepaskan gas pemedih mata terhadap peserta RTB.
26 Mei 2005 – Operasi meroboh rumah peserta RTB Bujal Kemaman termasuk sebuah masjid yang hampir siap dibina. Satu memorandum bantahan telah dihantar pada jam 8.00 pagi kepada Pejabat Tanah Kemaman sebelum operasi tersebut dijalankan.
30 Mei 2005 – Bantahan dan penyerahan memorandum kepada Ketua Polis Daerah Kemaman, Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Daerah Kemaman, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kemaman dan Pentadbir Tanah Kemaman.
19 Jun 2005 – Demontrasi dan penyerahan memorandum kepada Menteri Besar Terengganu di Wisma Darul Iman.
6.7.2005: Kronologi ringkas operasi khas meroboh masjid dan keganasan FRU di ceramah Mat Sabu


Jam 12 malam- FRU dan PGA (Pasukan Gerak Am) bertolak dari Kuala Terengganu menuju Kemaman. Lebihkurang 200 orang bersama anjing-anjing pengesan.


Jam 6 petang-2 jentolak dan 2 lori bersangkar memasuki Balai Polis Kijal.


Lebihkurang jam 7 petang- 15 buah lori Pejabat Daerah Dungun dan K. Terengganu, MDD dan MPKT memasuki Pupuk Semangat di Teluk Kalong, Kemaman.


7.7.2005: 3.00 pagi-FRU dan PGA memasuki Kg Bujal. Semua jalan menuju ke Bujal ditutup.


5.30 pagi-FRU dan PGA mengepung masjid dan menangkap 8 orang yang sedang bersolat.


8.30 pagi-Operasi pembersihan masjid dilakukan sehingga jam 4.30 petang.


6.00 petang-FRU dan 6 buah trak berada di tapak ceramah di Kampung Mak Cili, Kemaman.9.30 malam- Ceramah diteruskan.


10.20 malam-OCPD bersama FRU memasuki pekarangan pentas ceramah dan dikepung.10.35 malam-Gas pemedih mata ditembak sebanyak 10 buah. Selepas 20 orang ditangkap, operasi dihentikan.


7 Julai 2005–Operasi membersihkan sisa runtuhan Masjid Bujal, Kemaman. Pasukan polis telah menghantar bala-tenteranya menghalang orang ramai mempertahankan kesucian tempat masjid. Pada sebelah malamnya pula, ceramah anjuran PAS di Pasti Mak Chili diganggu pihak Polis dengan tembakan gas pemedih mata dan semburan air asid. 20 orang ditahan dan beberapa orang cedera.


12 Julai 2005 – Penyerahan memorandum kepada SUHAKAM diketuai oleh Haji Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS di pejabat SUHAKAM, Kuala Lumpur dan pada malamnya di Kg. Gong Manok, Kuala Besut, pasukan polis bertindak menghalang ceramah daripada diteruskan walaupun telah ada perundingan sebelum itu.


13 Julai 2005-Pasukan polis telah bertindakan ganas mengarahkan majlis ceramah di Kampung Gong Manok, Kuala Besut dihentikan, walaupun PAS telah mengemukakan permohonan mengikut prosedur yang betul bagi menganjurkan ceramah tersebut, bahkan polis telah memberikan kerjasama yang amat baik. Pihak polis telah berkunjung ke tempat ceramah pada sebelah petang sebelum ceramah diadakan dengan meminta penganjur memastikan orang ramai berada dalam kawasan berpagar. Malangnya, pada jam 10.45 malam, sepasukan FRU dan beberapa anggota polis telah masuk dan mengarahkan supaya ceramah tersebut dihentikan dengan memberi tempoh selama lima minit kepada penganjur. PAS angkur dengan arahan tersebut dan bersurai.


6 Ogos 2005-Di Kg. Gong Kiat, Kuala Terengganu, pasukan polis sekali bertindak menghalang terus ceramah daripada diadakan.


7 Ogos 2005-Di Banggol Tok Jiring, Kuala Terengganu, pasukan polis dengan gaya kumpulan pengganas menghalang ceramah daripada diadakan.


8 Ogos 2005 – Ceramah PAS di Pengkalan Atap yang diadakan di dalam Surau Kampung Tanjung, Batu Rakit diserang oleh pihak Polis. 8 orang ditahan dan beberapa orang cedera. Salah seorang dari yang ditahan mengalami cederaan yang agak serius iaitu patah tulang betis kanan (right fibula) akibat dipukul dan dipijak oleh beberapa orang anggota FRU sebaik dia ditahan selepas ceramah.


11 Ogos 2005 (Banggol Katong, Kuala Terengganu) – ceramah yang dibuat dalam rumah persendirian turut dihalang. Ceramah dipindah ke Surau Pengadang Baru turut diganggu dengan menyekat laluan utama ke surau berkenaan.


12 Ogos 2005-Di Bukit Kubang Jambu dan Seberang Takir, Kuala Terengganu, pasukan polis semakin menjadi-jadi menganggu ceramah PAS. Ceramah di Seberang Takir dihalang daripada menggunakan pembesar.


Di Batu Rakit sebelum ini, polis telah menembak gas pemedih mata ke satu majlis yang hampir tamat tanpa memberikan sebarang amaran supaya berhenti akibat dari rasa tertipu kerana tersalah tempat ceramah PAS. Ceramah yang diberikan oleh Naib Presiden PAS di Kemaman juga berakhir dengan gas pemedih mata.


26 Ogos 2005-Keganasan dan ‘brutal’ pasukan polis telah sampai kemuncaknya apabila menyerang ceramah Israq dan Mikraj yang sempat diadakan selama 20 minit adalah anjuran Perhubungan PAS Negeri yang diadakan dalam Masjid Taqwa Batu 6, Kuala Terangganu. Pencerobohan secara biadap dan kurang ajar ini mengakibatkan berlaku kekecohan dan pertempuran antara pihak polis dan orang ramai yang marah dengan tindakan tersebut. 12 orang telah ditahan dan diremankan untuk siasatan lanjut. Dalam kejadian itu, pihak polis telah melepaskan kira-kira 20 gas pemedih mata termasuk ke dalam Masjid At Taqwa bagi menyuraikan orang ramai serta para pemimpin PAS dari masjid itu.


Antara yang terkena gas itu adalah Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Dewan Ulama PAS, Dato' Harun Taib. Ceramah yang sepatutnya berjalan di Padang Bola Pekan Batu 6 telah dipindahkan ke dalam Masjid At Taqwa selepas polis mula mengacau majlis itu. Polis juga tidak membenarkan majlis itu diadakan di Masjid At-Taqwa dan menambak gas pemedih mata dan water canon (semburan air bercampur asid) sehingga beberapa orang telah pengsan. Seorang tua bernama Pak Ya, 58 tahun berasal daripada Kg Paloh Kuala Terangganu yang berada dalam masjid jatuh diatas lantai akibat gas FRU yang disedut kedalam paru paru.Beliau memang sudah mengindap lemah jantung sebelum ini. Akibat dari gas FRU itu , Pak Ya meninggal dunia pada 27.8.05.


Penulis skripnya adalah orang yang sama seperti apa yang digambarkan dalam media massa kawalan UMNO laknatullah terhadap peristewa 8 September lalu. Digembar-gemburkan hanya rakyat yang menjadi ahli dan penyokong parti PAS yang merusuh, membantah serta merosakkan bangunan UMNO di kawasan kuala Nerus dan merosakkan harta awam, tetapi Idris Jusoh dajal laknatullah ini terlupa untuk mengadakan upacara membakar bendera dan memanggil wartawan untuk merakamkan gambar upacara tersebut seperti yang terjadi di Pantai Butu Buruk.


Hasil munajat dan doa daripada orang-orang yang kena zalim, maka Ketua Operasi yang juga yang juga Ketua SB Terangganu, ACP Tun Majid Tun Abdul Rahim dan isteri nya Patimah Hassan, terkorban akibat kemalangan jalan raya di 102.6km Jalan Jerangau-Jabor pada 30 Ogos 2005, iaitu selepas tiga hari Haji Hadi kena sembor gas pemedih mata. Kita doakan kepada Allah s.w.t semoga roh sidajal ini dimasukkan ke dalam neraka jaham kerana sepanjang hidupnya adalah penyokong sebuah kerajaan yang zalim dan korup yang menentang perjuangan untuk menegakkan Islam sebagai ad-din dalam kehidupan umat manusia di bumi Allah ini.


Kesan daripada peristewa ini telah merintis jalan pertemuan dengan mantan Ketua Polis Negara, Bakri Omar dan pegawai-pegawai kanan polis lainnya. Hasil daripada pertemuan tersebut, ceramah-ceramah PAS di seluruh Negara perlu mengikut prosedur yang ditetapkan dan pihak polis tidak menganas lagi memburu ahli dan penyokong PAS seperti penjenayah besar. Keadaan kembali tenang dan PAS dapat meneruskan kegiatan ceramahnya di seluruh negara seperti biasa aman tanpa menimbulkan keadaan kacau-bilau sehinggalah meletusnya peristewa hitam 8 September lalu.


Hampir dua bulan peristewa ‘Black September 8’ di Pantai Batu Buruk, Kuala Terangganu. Kita amat perlu memberi perhatian serious kesan daripada peristewa tersebut. Kita perlu mengucapkan syabas dan tahniah di atas keberanian penduduk-penduduk di Terangganu, khususnya penduduk-penduduk yang tinggal disekitar Batu Buruk, Kuala Terangganu kerana mereka semua berani bangkit menentang PDRM yang lengkap bersenjata. Amat menghairan dalam tempoh 200 tahun pasukan polis kita ditubuhkan di Negara ini, tetapi segala tindak-tanduknya melambangkan pemikiran yang kolot dan tidak professional dalam menjalankan tugasnya. Pasukan polis kita masih lagi mahu mengekalkan lebel ‘anjing’ kepada UMNO yang boleh diarah mengikut hawa nafsu para pemimpinnya yang korup.


Kepada para anggota yang tidak terlibat dalam sebarang aktiviti ganas mengikut telunjuk para pemimpin UMNO yang dayus dari dulu sehingga kini menghentam PAS dan PKR, saya memohon berbanyak-banyak maaf. Maafkan saya kerana menyamakan pasukan polis sama dengan seekur anjing. Anjing pada kebiasaannya akan mengkut apa sahaja kemahuan tuannya. Gelar-mengelar ini bukan asing dalam budaya orang Melayu. Ia telah dibudayakan dan etikanya sepertimana Abdullah selaku Imam Besar Islam Hadhari pernah mengelar Dr.Mahathir sebagai ‘IBLIS’ dan menantunya suka mengelar orang atau golongan yang menentang kerajaan sebagai monyet.


Sebagaimana yang kita semua sedia maklum selama bahawa pasukan polis kita bolehlah dianggap sebagai segerombolan anjing-anjing gila peliharaan UMNO dulu, kini dan selama-lamanya. Oleh kerana mereka binatang, maka cara mereka bertindak bukan berasaskan fikiran, tetapi berasaskan arahan tuannya. Atas sifatnya sebagai binatang, mereka akan bertindak membuta-tuli seperti yang diarahkan oleh tuannya itu. Keberanian anda semua bangkit menentang kerakusan anjing-anjing ini amat mengkagumkan. Selama ini kita hanya membiarkan [sedikit penentangan mulai berlaku sebelum ini] anjing-anjing ini menganas semahu-mahunya, kita selalu mengalah dan lari lintang-pukang apabila dikejar anjing-anjing ini. Keberanian anda itu telah membakar semangat kami yang berada berselerak di seluruh negara supaya bangun secara bersama dan berkerjasama menentang golongan anjing-anjing ini yang menjadi alat UMNO untuk mempertahankan diri dan mengekalkan kuasa bagi memudahkan golongan laknatullah ini memfaraidkan khazanah Negara sesama mereka.


Anggaplah pasukan polis kita sekarang ini adalah sebahagaian daripada musuh-musuh Allah kerana mereka ini bersusah payah dan berusaha mempertahankan sebuah kerajaan haram [mengekalkan kuasa secara menipu, menyalahgunaan kuasa dan mengamalkan rasuah] yang dipenuhi dengan para pemimpin yang korup. Sebuah kerajaan yang memaksa rakyatnya menganut ajaran Islam Hadhari yang sesat lagi menyesatkan dari ajaran Islam sebenar. Kerajaan kurop ini berusaha membawa rakyatnya ke lubang api neraka dengan mengalakkan rakyatnya bergelumang dengan maksiat dan gejala hiburan yang melampau seperti yang ditunjukkan dalam program menyambut perayaan 50 tahun negara merdeka. Untuk berhibur sahaja kerajaan haprak ini membelanjakan sebanyak lebih daripada RM100 juta, membazir duit rakyat.


Episod hitam ini telah memberikan implikasi negatif terhadap integriti, kredibiliti dan profesionalisme institusi kepolisan kita. Apakah kewajaran pasukan polis kita pencegah rusuhan dengan menimbulkan suasana 'huru-hara' dalam menyuraikan perhimpunan ceramah politik yang memerlukan mereka mencegah rusuhan bertindak keras, menembak menggunakan peluru hidup dan bertindak di luar batas-batas kemanusiaan. Alasan membela diri yang didakwa Ketua Polis Terangganu memerlukan satu justifikasi undang-undang apakah kewajarannya pihak polis yang lengkap bersenjata perlu menggunakannya ketika berhadapan dengan rakyat yang tidak bersenjata.


Peristewa ini bukan sekadar kelakuan ganas dan gila pihak polis yang seringkali kita lihat bertindak ‘brutal’ terhadap activist PAS dan PKR yang berdemontrasi menentang dasar-dasar kerajaan yang dianggap merugikan rakyat seperti demontrasi menentang kenaikan harga minyak, tol, tariff elektrik, air dan sebagainya, tetapi peristewa ini lebih merupakan satu rangkaian konspirasi pemimpin UMNO. Tindakan ini terpaksa diambil bagi melindungi mereka [para pemimpin UMNO] daripada kebangkitan rakyat. Mereka akan selamat daripada dituduh terlibat kerana pihak polis berada dihadapan bagi membantu menyelamatkan UMNO dan para pemimpinya, maka sebagaimana selalu mereka lakukan adalah dengan memperalatkan pasukan polis menjalankan peranan bagi pihak UMNO bagi mencetuskan keadaan yang cemas, ketakutan dan mengujudkan suasana yang boleh dianggap mengancam ketidaktenteraman awam dicampakkannya ke tengah-tengah masyarakat yang ghairah menanti bila akan tibanya pilihanraya umum ke-12. Harapan mereka ialah rakyat menjadi panic dan menuding jari ke arah PAS dan PKR. Harapan mereka lagi semoga peristewa hitam ini terpahat kukuh dalam fikiran rakyat bahawa PAS dan PKR adalah parti jahat dan UMNO parti yang tersangat suci lagi mengsucikan.


Merujuk kenyataan dalam sidang akhbar, Pesuruhjaya PAS Terangganu, Dato’ Mustaffa Ali menyebut PAS mempunyai bukti yang cukup untuk mengaitkan Setiausaha Politik Menteri Keselamatan Dalam Negeri [Menterinya Abdullah Ahmad Badawi] dan rapat dengan kaki samseng Naib Pemuda UMNO, yang juga menantu Abdullah, Khairy Jamaluddin, dajal Senator Wan Ahmad Farid Wan Salleh bersekongkol dengan pihak polis untuk menggagalkan ceramah anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu.


Wan Farid adalah Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu dan bakal MB mengantikan Idris Jusoh. Farid adalah adik kepada Exco Kerajaan Negeri Terengganu Wan Hisham yang haprak. Wan Farid dikatakan telah mengarahkan pihak polis mengambil tindakan membatalkan ceramah tersebut yang dihadiri oleh beberapa pemimpin politik pembangkang, iaitu Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Triang, Leong Ngah Ngah.


Mereka [pasukan polis dan UMNO] yang bertanggungjawab mercetuskan suasana kekecuhan tersebut, tetapi media massa milik UMNO tidak mengenengahkan isu ini secara adil dan saksama, hanya menuding jari ke arah PAS. Setelah 43 hari berlalu, pada 21 Oktober lepas, UMNO Terangganu melalui Timbalan Pengerusi UMNO Negeri dan Setiausahanya, Tengku Putera Tengku Awang dan Rasol wahid telah membuat laporan polis. Pihak polis telah mengambil kenyataan daripada Mustafa selaku Pesuruhanjaya PAS Negeri.


Tengku Putera menyatakan bahawa laporan polis terpaksa dibuat kerana PAS telah melemparkan berbagai tuduhan dan fitnah terhadap UMNO berhubung dengan tragedy Pantai Batu Buruk. Sebenarnya UMNOlah yang menjadi dalangnya. Politik baling batu sembunyi tangan, bukan asing buat UMNO laknatullah ini. Sebagai contoh di Kedah berlaku satu peristewa yang amat melucukan di mana pihak polis membakar trak polis sendiri [di Pantai Batu Buruk, pihak polis atau agen-agennya telah membakar jalur gemilang dan merosakkan harta awam bernilai jutaan ringgit] bagi menunjukkan kepada masyarakat bahawa PAS itu ganas. Peristewa ini berlaku di Kampung Kubang Bok, Kuala Ketil pada 10 Febuari 2002. Polis pelbagai unit Unit Simpanan Persekutuan (FRU), Pasukan Gerak AM (PGA), Cawangan Khas, polis trafik mengepung kawasan kebun getah dan ladang kelapa sawit di sekeliling kawasan ceramah, mengempor kawasan itu dengan melepaskan gas pemedih mata, mengejar, menangkap dan memukul hadirin yang bertempiaran lari menyelamatkan diri akibat gas pemedih mata. Dato’ Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan terpaksa di bawa lari dari kepungan polis dalam kesujukan dinihari meredah belukar dan anak sungai.


OCPD Baling ketika itu, Supt.Hassan Ismail mendakwa dia dilempar dengan palastik yang diisi dengan cuka getah yang menyebabkan badannya gatal-gatal dan Hassan juga menghalang Taulan Rasul sebagai peguambela menemui orang yang ditahan. Pas Kedah yang diketuai oleh mantan Presiden PAS, Allahyarham Dato’ Fadzil Mohd. Noor telah membuat laporan polis Di Ibu Pejabat Polis Alor Setar dan Allahyaryam ketika itu sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia telah membawa isu ini ke Parlimen untuk dibincangkan. sehingga kini siasatan belum selesai-selesai lagi seperti kes Memali sudah 14 kali perbicaraan ditangguhkan. Kita tidak tahu bila kes ini akan diselesaikan.


Segala tindak tanduk PDRM mendapat perhatian SUHAKAM. SUHAKAM mendapati PDRM telah mencabuli Perlembagaan dan melanggar Hak Asasi Manusia. Contohnya dalam kes perhimpunan aman di lebuh Raya Kesas-Jalan Kebun pada November 2000, SUHAKAM mendapati pihak polis melanggar Perlembgaan dan Hak Asasi Manusia dan begitu juga dalam kes demontrasi menentang kenaikan harga minyak dan tariff elektrik pada 28 Mei 2006 yang lebih dikenali sebagai ‘Sunday bloody’. Suhakam mendapati polis mencabuli perlembagan berikutan 'kekasaran berlebihan' ketika menyuraikan perhimpunan tersebut. PERLU diambil ingatan : Perhimpunan yang dianjurkan oleh BERSIH yang akan diadakan pada 10 November ini bakal menerima nasib yang sama seperti dua kes yang saya sebutkan di atas.


Sengaja saya tayangkan semula kes ini sebagai satu peringatan. Pasukan polis tidak akan berdiam diri kerana kepentingan UMNO akan tergugat, lebih-lebih lagi UMNO baharu sahaja selesai mengadakan perhimpunan agung tahunannya dan diambang PRU ke-12. Saya amat pasti ketika ini PDRM sedang merancang untuk membatalkan perhimpunan tersebut. Oleh itu, pihak BERSIH mesti ada plan A dan plan B untuk menentang UMNO melalui tindakan ganas pasukan polis pada hari itu.


Selamanya UMNO, atas kedudukannya sebagai sebuah parti politik, tidak mampu untuk berdepan dengan saingan parti-parti pembangkang, selain memperalatkan pelbagai institusi kerajaan, media dan juga membeli undi dengan rasuah, sogokan dan ugutan. Pembabitan pasukan polis bukan satu rahsia lagi khususnya Cawangan Khas, bagi menekan pembangkang dan melakukan gerak saraf memburuk-burukkan siapa saja seteru politik pemerintah.


Kerajaan UMNO yang dipimpin oleh Abdullah Ahmad Badawi kelihatan amat lemah, kaki tidur, kenaikan harga barangan dan perkhidmatan amat membebankan rakyat, kaki tidur, peningkatan secara drastic kegiatan jenayah berat, memuja budaya hiburan yang melampau, timbulnya berbagai gejala social dalam masyarakat, para pemimpinnya yang korup menyebabkan banyaknya kes-kes penyelewengan dan rasuah yang timbul di sana-sini memburukkan lagi masa depan Negara ini. Agama Islam dibawah pentadbiran Islam Hadhari dibiarkan dihina dan diperlecehkan oleh orang Islam sendiri dan bukan Islam. Islam berada dalam sangkar dan terkurung, tidak boleh berkembang sekiranya ia tidak selari dengan kehendak Islam Hadhari [sila rujuk kes yang Hj Nasrudin Hassan TantawiTimbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang tidak benarkan menyampai ilmu kepada penduduk Selangor
http://www.harakahdaily.net/bm/index.php/arkib-wilayah-persekutuan/kisah-jais-gagal-tangkap-ustaz-nasrudin-di-bulan-ramadan.html].


Islam Hadhari membawa kesesatan, mundur kebelakang dalam urusan Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Dalilnya, Imam besarnya sendiri mencampuradukan yang halal dan haram seperti yang ditunjukkan dalam majlis makan malam sempena pertandingan Monson Cup tahun lepas. Mengadaka konsert di kediaman rasminya, sebelum in tidak pernah ada PM-PM terdahulu mengadakannya.


Tidak cukup setakat itu sahaja, Abdullah mengamalkan ekonomi kroni, politik diktator, mengaplikasikan jungle law dalam system kehakiman negara, isu klip video Lingam mengelapkan lagi system keadilan Negara ini, tidak beramanah dalam membelanjakan khazanah Negara dan lebih malang lagi kerajaan Abdullah mengamalkan ‘amal-makrof’ tetapi tidak kepada ‘nahi mungkar’. Islam dalam tenat sekarang. Banyak orang Islam murtad di bawah pentadbiran Abdullah. Jadi,UMNO perlu mencari jalan bagi menangkis dan mematikan serangan dan ofensif daripada PAS.


Hasil kekejaman dan kezaliman yang tidak ada peri kemanusia dan dari doa serta munajat siang-malam daripada orang-orang dan keluarga yang kena dizalimani, maka PDRM pada hari telah menerima bala diturunkan oleh Allah s.w.t sebagai pengajaran. Lihat tajuk utama akhbar-akhbar tempatan pro UMNO laknatullah seperti yang disiarkan oleh Utusan Malaysia :


Dua maut: PM kecewa polis gagal guna strategi betul
KEPALA BATAS 26 Okt. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kecewa dengan kematian dua anggota polis yang ditembak oleh penjenayah dalam operasi membanteras dadah di Sungai Buloh malam tadi kerana kejadian itu sepatutnya dapat dielak jika pasukan polis menggunakan strategi yang betul.


Perdana Menteri berkata, daripada maklumat yang diterimanya daripada Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan, pasukan polis yang hendak membuat operasi itu sepatutnya memaklumkan kepada pasukan polis yang lain terlebih dahulu sebelum mereka bertindak.


“Apa yang dimaklumkan kepada saya oleh Musa ialah sepatutnya, sebelum mereka membuat serangan, mereka maklumkan kepada pihak-pihak polis sendiri supaya diadakan satu strategi mengepung dan cara-cara yang lain untuk mengelak apa yang berlaku.


“Tapi dia punya pendekatan tu tak kena. Kalau dibuat dengan betul dan dapatkan bantuan skuad-skuad tertentu, maka dapat kepung dan gunakan pembesar suara bagi tahu yang polis mengepung dan minta mereka keluar, maka tentulah pihak polis bersedia,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hospital Kepala Batas di sini hari ini.


Dalam kejadian di Jalan TS2 Taman Suria, Kampung Desa Aman, Sungai Buloh pada 7.30 malam tadi, dua anggota polis dari cawangan narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor ditembak mati, manakala dua lagi cedera parah.Bacaan seterusnya :
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1026&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_06.htm


Serbuan antidadah: Hanya dua anggota polis ditembak mati
KUALA LUMPUR 26 Okt. - Hanya dua anggota polis mati ditembak penjenayah dalam serbuan antidadah di sebuah rumah di Taman Suria, Kampung Desa Aman malam tadi, kata Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan hari ini.


Beliau berkata, dua anggota yang terbunuh — L/Kpl Jaya Balan Krishman dari Ibupejabat Polis Daerah Gombak dan L/Kpl Alageson Malappan dari Jabatan Siasatan Jenayah, Ibupejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur — dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.


Katanya, dua yang cedera — Cif Insp Rajakuma Laju dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman dan Cif Insp Helmi Zakaria dari Cawangan Narkotik Polis Gombak — dirawat di Hospital Selayang dan Hospital Sungai Buloh.Bacaan seterusnya :
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1026&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_05.htm


PM marah -- Insiden 2 anggota polis mati ditembak penjenayah di Sungai Buloh
Oleh: HAIRULAZIM MAHMUD dan ZULKIFLI MANZOR


KUALA LUMPUR 26 Okt. – Polis akan menjalankan siasatan dalaman bagi mengenal pasti sama ada serbuan antidadah di sebuah rumah di Sungai Buloh malam tadi yang menyebabkan dua anggotanya mati ditembak penjenayah, dibuat mengikut prosedur atau sebaliknya.


Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, antara perkara yang diteliti dalam siasatan itu termasuk aspek pemakaian baju kalis peluru dan siapa komandan yang memberi arahan.


“Saya kena jalankan pemeriksaan terlebih dahulu. Ini termasuk siapa komandan yang beri arahan dan banyak perkara lagi,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran Hari Masyarakat Bersama Polis 2007 di Balai Polis Sungai Besi di sini, hari ini. Bacaaan seterusnya :
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm


Kami akan tumpaskan mereka – Musa
KUALA LUMPUR 26 Okt. – Polis melahirkan kebimbangan mengenai kewujudan ‘kumpulan pembunuh’ yang semakin berani menjadikan anggota pasukan keselamatan sebagai sasaran mereka sejak kebelakangan ini.


Ini berdasarkan kejadian terbaru, dua anggota polis mati manakala dua lagi cedera parah ditembak penjenayah ketika serbuan ke atas sebuah rumah disyaki tempat menyimpan dadah di Jalan TS2, Taman Suria, Kampung Desa Aman, Sungai Buloh, pukul 7 malam tadi.


Sebelum ini, dua anggota polis cedera ditembak oleh sekumpulan penyamun yang diburu pihak berkuasa dalam kejadian di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Seremban arah utara, Lebuh Raya Utara Selatan, pukul 2.55 pagi, Selasa lalu.


Sehari sebelumnya, dua anggota polis cedera manakala seorang penjenayah terbunuh dalam kejadian tembak-menembak berhampiran premis menjual kenderaan terpakai di kawasan Kilometer 12 Jalan Ipoh, berhampiran Pasar Borong Selayang.


Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang mengulas mengenai trend penjenayah menjadikan anggota polis sebagai sasaran menegaskan, pihaknya tidak gentar malah sama sekali tidak akan berdiam diri. Bacaan seterusnya:
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm


Gerakan besar-besaran buru penjenayah tembak polis
SUNGAI BULOH 26 Okt. – Polis menemui cap jari dan bahan bukti lain termasuk gambar, peluru hidup, kelongsong peluru serta alat membungkus dadah di rumah teres tempat dua anggota polis maut ditembak sekumpulan penjenayah di Kampung Desa Aman di sini malam tadi. Bacaan seterusnya:
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm


PDRM beli 2,000 lagi baju kalis peluru
PUTRAJAYA 27 Okt. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan membeli 2,000 lagi baju kali peluru sebagai persediaan untuk menjalankan lebih banyak operasi membanteras jenayah, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.
Dengan itu, katanya, Jabatan Logistik PDRM diarah untuk mengkaji jenis baju kalis peluru yang diperlukan.
http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2007&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_03.htm


Kesimpulan yang boleh dibuat daripada penelitian saya terhadap isu yang dibangkitkan ialah pasukan polis kita sebenarnya gagal bertindak menegakkan keadilan kepada semua pihak [rakyat] yang menganut berbagai fahaman politik dan tindak-tanduk pasukan polis menyempang jauh daripada asas yang diletakkan oleh Perlembagaan Negara.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian, wassalam. Terima kasih. Wallahua'lam

1 comment:

Anonymous said...

suka - suka hati mendoakan orang yang dah meninggal dunia ke neraka...Tok Guru tak ajar semua ni tau...yang ajar ni iblis saja..
Tok Guru ajar anak buah bersabar kerana semua yang berlaku adalah kehendakNya...jangan merosakkan nama baik perjuangan Tok Guru..