DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, June 27, 2007

SIAPA FIR'AUN BARU ?

Oleh : Tun Telanai

Assalamu'alaikum wm.wrt



I. Gaya Hidup Islam Hadhari







PakLah dengan isteri baru







Abdullah dan Najib


Gaya hidup tunggang-terbalik.Tidak mengenal batas-batas halal-haram.Yang salah dikatakan benar dan yang benar dikatakan salah.


Ada menteri mencadangkan agar indusri seks diberi lesen perniagan yang sah supaya pemantauan [penjagaan kesihatan] senang dilakukan dan hukum agama menghalalkan pelacuran sekiranya berada dalam darurat. Sekali lagi, menteri ini [Mashitah Ibrahim] menghina hukum hudud yang dikatakannya tidak sesuai dengan zaman global kini.



Seorang menteri, Tengku Adnan Tengku Mansor [tengku palsu dan taukeh judi] sanggup mencadangkan Malaysia dijadikan pusat hiburan bagi Asia untuk mengambilalih peranan yang dimainkan oleh Thailand. Tujuannya bagi menggalakkan pelancung-pelancung dalam [menjelajah tempat-tempat menarik di Malaysia] dan luar negeri membanjiri Malaysia sempena tahun melawat Malaysia 2007.


Ada wakil rakyat [Mohd.Said Yusuf-UMNO Jasin] boleh mengarahkan Jabatan Kastam dan Eksais DiRaja menutup sebelah mata supaya beliau mengelak cukai untuk negara=untuk rakyat hasil eksport-import kayu balak. Lebih malang lagi rakyat kawasan Jasin yang pangkah pilih dajal ini sebagai Ahli Parlimen. Beliau bukan membela nasib rakyat sanggup berkelahi dengan pegawai-pegawai kastam kerana sifat egonya hendakkan kereta mercedes jenis COMPRESSOR dengan harga paling murah, mercedes brand lain katanya dia sudah ada.Padan muka pengundi-pengundi di Parlimen Jasin. Pilih lagi dajal ini pada PRU ke-12 nanti.


Said dan Bung Mokhtar Radin [BN-Kinabatangan] merupakan beruk di Parlimen. Mereka tidak menggunakan aqal dalam setiap perbahasan, tetapi menggunakan kepala lutut untuk berhujah. Contohnya, semasa perbahasan hangat tentang kebocoran yang diusulkan oleh Fong Poh Kuan [DAP-Batu Gajah] di bangunan Parlimen pada pada 9 Mei lalu, mereka berdua mengeluarkan perkataan "Mana ada bocor? Batu Gajah pun bocor tiap-tiap bulan juga". Inikah rupa-bentuk seorang manusia? Pastinya. Begitu juga dengan A.Nazri Aziz [Menteri di JPM jaga Parlimen], Badruddin Amiruldin [UMNO-Jerai] dan ramai lagi AP-AP UMNO yang merupakan beruk sarkis di Parlimen.


Pemimpin-pemimpin jenis ini yang dipilih oleh rakyat yang 'digilakan dan disasaukan' oleh regim yang melakukan rasuah, zalim, melakukan ketidakadilan, tidak ada pegangan agama yang kuat dipilih menjadi pemimpin bukan kebaikannya dan kecerdikannya, tetapi kerana takut dengan kezalimannya [rakyat diugut, diancam dan dirasuahkan] dengan menyingkirkan para pemimpin yang bersih dan mempunyai nilai ketaqwaan kepada Allah yang tinggi. Pemimpin jenis ini [baik dan berakhlak] dibuang dan dilongkang.








1. Isteri Najib, Rosmah Mansor berciuman dan bergesel pipi dengan seorang artis Bollywood. Tidak menjadi menjadi kesalahan ikut tafsiran Islam Hadhari
















2. Imam Besar berpegang-pegangann tangan dengan bintang Bollywood juga tidak menjadi satu kesalahan. Dihalalkan.







Apa pandangan Dato' Seri [belum lagi, tahun depan pasti dapat] mufti Perlis dalam kontek isu di atas dan yang dinyatakan dibawah ini?

Hendak ikut al-Quran atau hendak ikut tafsiran Islam Hadhari?


II. Wajah-wajah yang telah dituduh melakukan amalan rasuah :





1. Rafidah Aziz, Menteri MITI
Kenduri saham anak-beranak

dan isu AP
















2. Khalil Yaakob,
YDP Melaka
Isu balak dilapor

kepada polis
oleh Fauzi

Abdul Rahman






3. Dr.Khir Toyo,
MB Selangor
[bapa para iblis-
syaitan [JAIS]
dan ketua lanun.
Banyak laporan
dibuat, satu
pun tidak menjadi.




















4. Taib
Mahmod,
KM Serawak.
Nilai eset
peribadi
bernilai
berbillion
ringgit











5. Isa Samad dan
Mohd.Ali Rustam
Bekas MB
Negeri Sembilan
dan bekas menteri
WP dan KM Melaka



















6. Muhamad Mohd.Taib,
Ketua Penerangan UMNO,
Bekas MB Selangor
dan kini Senator.
Jaga-jaga penyamun
tarbus ini akan
kembali merompak
selepas PRU ke-12 nanti.
Pernah bawa lari duit
berjuta ringgitke Australia.
Bawa lari KU YAH
kahwin di Selatan Thailand.
jaga-jaga PUTRI.






7. A.Nazri Aziz, Menteri di JPM .
Menteri paling biadap dan kurang ajar,
akhlak paling buruk, rupa macam babi,
bodoh dan tolol bila berhujah ikut emosi
bukan ikut aqal yang waras seorang manusia.
Kes 6000 permit diluluskan kepada

seorang individu, macamana
kedudukannya sekarang ini?


Lihatlah dan renunglah wajah-wajah pemimpin kita. Sejahat mana pun perangai mereka macam IBLIS-SYAITAN sekali pun, mereka tetap dipilih sebagai pemimpin kerana mereka berjaya memperbodohkan dan memperlembukan sebahagian besar rakyat Malaysia. Rakyat tidak mampu berfikir lagi. Mereka amat berjaya dalam program membisukan dan membutakan hati rakyat terhadap persekitaran politik yang meraka amalkan begitu huduh lagi bobrok.


III. Sejarah al-Quran

Al-Quran adalah sumber petunjuk bagi manusia. Petunjuk-petunjuk Ilahi ini disampaikan dengan pelbagai cara. Sebahagiannya secara langsung berbentuk perintah dan larangan. Dan ada pula yang berbentuk tidak langsung misalnya melalui kisah dan sejarah bukan sekadar untuk berlipurlara atau sekadar untuk diketahui, tetapi lebih dari itu sebagai mesej petunjuk yang membawa ayat-ayat mengajak umat manusia supaya merenung nasib umat yang terdahulu sambil menilai diri dengan penuh keinsafan bahawa nasib yang sama boleh menimpa sesiapa sahaja atau sesuatu ketamadunan yang memiliki cirri-ciri dan faktor yang sama.

Al-Quran bersifat universal dan abadi serta releven sepanjang zaman sehingga ke hari kiamat. Begitu juga tabiat manusia, tetap sama tidak berubah sepanjang zaman. Demikianlah kedurjaan dan petualang manusia apabila mereka merasai kecukupan serta mampu memiliki kekayaan dan kekuasaan, maka mereka mudah lupa akan nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.

Watak-watak dalam Al-Quran seperti Namrud, Fir'aun, Qarun dan lain-lain lagi itu sebagai individu merupakan watak-watak masa lalu yang sudah beribu-ribu tahun menghilangkan diri dari pentas sejarah. Tetapi watak dan perangai mereka senantiasa muncul sepanjang zaman. Fenomena sosial-budaya kenamrudan, kefir'aunan dan keqarunan senantiasa timbul dari masa ke semasa.


Hakikat ini saya telah lukisan dalam blog saya [http://tuntelanai.blogspot.com/] bertajuk : “DI ANTARA DUA DARJAT” untuk sama-sama kita merenunginya agar ianya menjadi satu teladan yang boleh diimami sepanjang melayari bahtera kehidupan di dunia fana ini, sebelum kita dipanggil mengadap Yang Empunya bumi ini dengan segala makhlukNya.

Permasalahan yang timbul dari dahulu sehingga sekarang ialah penguasaan NAFSU yang tidak dikawal oleh iman dan ketaqwaan kepada Allah dan RasulNya. Sebaliknya, NAFSU ini dikuasai oleh iblis-syaitan yang setiap waktu merayu umat manusia agar menentang Allah dan RasulNya melalui kaedah merebut-rebut kedudukan,kekuasaan dan kekayaan bersama-sama dengan wanita dan arak untuk melengkapkan kehancuran tamadun manusia itu sendiri.

Lihatlah para pemimpin kita di pentas politik sekarang ini. Apa yang mereka perjuangkan untuk rakyat? Tidak sedikit pun mahu mengambil teladan daripada khalifah Umar Al-Khatab dan khalifah Omar Abdul Aziz. Kedua-dua khalifah ini memerintah dengan menggunakan aqal bukan nafsu yang dikawal oleh iman dan ketaqwaan kepada Allah dan RasulNya.

Oleh sebab itu, masyarakat yang ada pada masa itu hidup penuh dengan kerahmatan dan keberkatan, suasana aman-damai dan sejehtera, tidak seperti yang kita alami sekarang ini. Di Negara kita, Malaysia ini sudah wujud keadaan yang tidak selamat untuk rakyat bernaung di bawah kepimpinan yang korup.

Bermacam masalah timbul. Gejala murtad dan kadar jenayah sudah bermaharajalela di kalangan umat Islam, berbagai penyakit social tumbuh macam cendewan selepas hujan tidak dapat di atasi walaupun kita menggunakan peruntukan kewangan yang banyak, menggunakan kepakaran otak manusia yang maha hebat, namun masalah social tetap muncul satu demi satu. Bencana banjir besar yang berlaku di negeri Johor dan banjir kilat yang kerap berlaku akhir-akhir ini di Bandaraya Kuala Lumpur adalah amaran awal daripada Allah. Allah dari awal lagi telah memberi amaran bahawa kerosakan di laut, di bumi dan di udara adalah akibat dari tangan-tangan ganas manusia sendiri. Gejala pergaduhan sesama kaum dan agama telah mula memunculkan diri kesan daripada tindakan zalim dan ketidakanadilan yang dilakukan seperti yang ditunjukkan di pilihanraya kecil Batu Talam dan di Ijok. Kebangkitan kemarahan rakyat akan tercetus bilamana para pemimpin sibuk merebut-rebut kekayaan dan kemewahan hidup sesama mereka dan membiarkan rakyat terpinggir dan tersisih daripada arus pembangunan.

Semuanya ini adalah tanda-tanda bala yang didatangi oleh Allah secara perlahan-lahan agar manusia kembali insaf. Kejadian seumpama ini pernah terjadi pada genarasi terdahulu, tidak terkecuali akan berlaku di Malaysia [masih ego dan sombong] untuk menghancurkan umat Islam di Malaysia ini sepertimana yang diceritakan dalam al-Quran itu kerana keengganan kita untuk kembali menunaikan perintah Allah s.w.t. Lebih malang lagi, kita menunjukkan kita lebih bijak lagi daripada Allah dengan mencipta mazhab baru [walaupun kita sudah 4 mazhab yang diiktiraf] yang dinamakan Islam Hadhari.


Mazhab baru ini benar-benar menyeleweng dari ajaran Islam sebenar. Ianya salah dari berbagai sudut. Kita ambil contoh yang paling jelas, Imam besarnya boleh memegang bahu wanita yang bukan muhrimnya, bermesra dan berpesta sakan di dalam majlis-majlis hiburan dan maksiat. Isteri timbalan imam besar boleh bekucupan dan bergeseran pipi dengan pipi dengan lelaki bukan muhrim di atas pentas terbuka tanpa merasa malu dan silu, malah terasa bangga dan megah. Isteri imam dan timbalan imam sendiri berpakaian tidak menutup aurat, amat memalukan. Apatah lagi kehidupan social keluarga kedua-dua mereka imam dan timbalan imam. Ekuran daripada itu, keseluruhan pemimpinnya [bapa borek, anak rintik, bapa kencing berdiri anak kencing berlari] mengamalkan rasuah [sedikit benar, tidak sampai 1% yang bersih] kerana mereka mengaggap bahawa amanah yang diberi itu merupakan platform mencari kepentingan diri.

Marilah kita merenung peristewa yang diceritakan dalam al-Quran yang mana kisah yang diceritakan itu telah mulai muncul dalam kepimpinan sekarang ini.

Namrud

Al-Quran menceritakan tentang Namrud sebagai raja yang sezaman dengan Nabi Ibrahim a.s . Kerana terlalu lama berkuasa ia menjadi lupa diri. Nafsunya besar tidak puas sekadar menjadi raja dan mahu menjadi tuhan, lalu meminta rakyat mengakui dan menyembahnya sebagai tuhan mereka. Tanpa malu-malu [ sesudah Namrud berjaya menguasai sepenuhnya fikiran rakyat dan rakyat patuh apa saja perintah yang keluar dari mulutnya, sesiapa yang membantah akan menerima hukuman yang berat, iaitu hukum bunuh] Namrud mendakwa beliau mampu melakukan sesuatu (menghidup dan mematikan) yang hakikatnya hanya Tuhan yang sebenar mampu melakukannya.

Dalam dialognya dengan Nabi Ibrahim a.s, nabi Ibrahim a.s. berkata bahawa Tuhan Yang Maha Berkuasa ialah yang boleh memati dan menghidupkan. Namrud yang ingin menjadi tuhan merasakan ia perlu memiliki ciri ketuhanan yang sama sambil mendakwa ia juga mampu menghidup dan mematikan sesiapa yang dikehendakinya.Maka beliau memanggil dua orang pesalah yang telah dijatuhkaan hukuman mati. Seorang daripada pesalah tersebut dilepaskan dan seorang lagi itu dihukum bunuh. Dengan bangga Namrud berkata siapa lebih berkuasa sekarang yang mana dia juga berkuasa boleh mematikan dan menghidupkan seperti tuhan.


Kemungkinan Nabi Ibrahim a.s merasa tidak ada guna berdebat dengan orang yang tolol tentang erti sebenar menghidup dan mematikan, maka Nabi Ibrahim a.s mengubah cara berhujahnya dengan mengatakan, Tuhanku menerbitkan matahari dari sebelah timur, cuba anda terbitkan dari sebelah barat pula. Kali ini Namrud tidak boleh menjawab dan terpinga-pinga bercampur marah kerana selama ini tidak sesiapa yang berani mencabarnya. Namrud terjerat dalam kesombongan dan ketololannya sendiri.

Sehebat mana pun kekuasan dan kekayaan Namrud miliki, namun akhirnya beliau mati hanya diserang oleh seekor nyamuk. Apa yang hendak dibanggakan dengan regim Abdullah Ahmad Badawi jika dibandingkan dengan Namrud, kedudukanya seperti langit dengan bumi.

Fir'aun

Dia adalah merupakan Raja Mesir yang bermaharajalela dengan kuasa dan kekayaan dan merasa tergugat dengan kemuculan nabi Musa a.s.yang semakin popular di kalangan kaumnya. Untuk membendong arus sokongan rakyat dari terus berpihak kepada Nabi Musa a.s.maka Fir'aun bertindak mengeksploitasikan kebodohan rakyat, mengabui mata mereka dengan mempamerkan kehebatannya sebagai pemilik kerejaan dan bumi Mesir dengan segala sungai-sungainya. Sementara itu, Nabi Musa a.s dihina, ditekan diperas ugut dan dipenjarakan serta dihina sebagai orang yang tidak mempunyai apa-apa malah berbicara pun tidak petah.

Rakyat yang berfikiran sempit dan singkat serta telah rosak jiwa dan mindanya dengan propaganda gaya Fir' aun mudah diperdayakan, malah Fir'aun mengunakan segala kekayaan dan kemewahannya untuk membiayai program-program menyesatkan rakyatnya. Memperbodohkan dan mengelirukan rakyat massa memang menjadi amalan mana-mana pemerintah yang zalim. Menguasai semua media dan menutup semua saluran maklumat supaya rakyat tidak mengetahui fakta yang sebenar dan tidak berminat untuk mencarinya, cukup dengan menelan apa saja yang disogokan. Dengan itu mudahlah mereke dibuli, diperalat, dikerah, dan diarah mengikut telunjuk para pemimpin.

Tidak cukup dengan itu, Fir' aun juga berusaha untuk menguasai dan memperalatkan golongan cendiakawan yang terdiri daripada ahli-ahli sihir yang terkemuka. Ini dilakukan dengan menawarkan ganjaran yang lumayan kepada sesiapa yang bersedia berkhidmat memperkukuhkan kekuasaan Fir'aun. Motifnya ialah mereka sanggup melawan mukjizat Nabi Musa a.s. Tetapi setelah kalah, sebahagian mereka ini menjadi pengikut Nabi Musa a.s dan bersedia menghadapi risiko kemarahan Fir'aun. Mereka diseksa dihumban dalam penjara ditarik balik segala kemewahan yang diberi dan sebagainya, tetapi masih ada sekelompok yang tidak boleh diperbodohkan. Apabila tersua dengan isu hak dan batil, hati nurani mereka berkata mereka tidak sanggop melawan kebenaran untuk mendakap kebatilan.


Demikian kuasa, setelah puas menjadi raja, dia juga mahu menjadi tuhan sepertimana Namrud. Ia mahu rakyatnya mempertuhankannya disamping menjadi raja. Sambil dia berkata kepada rakyatnya, aku tidak nampak ada tuhan lain bagi kamu selain aku.

Selama masa Fir'aun memerintah Nabi Musa a.s banyak menerima siksaan sehingga Nabi mengadu kepada Tuhan, 'Ya Tuhan kami sesunggugnya engkau telah berikan segala macam perhiasan dan kekayaan kepada Fir'aun dan orang-orangnya, ya Tuhan kami mereka (telah menyalahgunakan anugerah-Mu) untuk menyesatkan(dan menyelewengkan orang lain) dari jalan (petunjuk) -mu. Sebaik-baik sahaja kezalimannya mencecah tahap yang ditentukan, Tuhan merentap tanpa sebarang amaran, Fir'aun dengan sekelip mata sahaja hilang tenggelam di perut laut.

Qarun

Dalam era ini juga digawatkan dengan kemunculan watak Qarun citra kerakusan hartawan lupa daratan. Al-Quran memperkenalkan Qarun sebagai orang yang berketutunan dari kaum Nabi Musa a.s, tetapi mereka tidak sehaluan. Nabi Musa a.s adalah pemimipin dan pembela kaumnya, Qarun pula penindas dan pemeras kaumnya sendiri.Qarun memang seorang yang kaya dan mendakwa kekayaannya diperolehi dari hasil kemahiranya sendiri, tetapi sebenarnya ia diperolehi secara zalim dengan memeras dan merampas hak bangsanya sendiri.Dalam keadaan sekarang orang sebut kroni dan amalan nepotisim atau dady kasi.

Dalam pada itu, Qarun juga mempunyai posisi politik yang cukup strategik sebagai seorang anggota karbinet Fir'aun yang mempunyai peluang yang cukup luas untuk memperkayakan diri dan kuncu-kuncunya. Selain itu, dia juga mempunyai cita-cita politik untuk mengambilalih kedudukan Nabi Musa a.s sebagai pemimpin kaun bani Israel. Oleh itu, ia mempunyai kekayaan untuk digunakan membiayai rancangan memusnahkan kepimpinan Nabi Musa a.s sehingga dia sanggup mengupah seoarang wanita mengaku bahawa dia biasa membuat perhubungan sex dengan Nabi, tetapi rancangan ini gagal kerana semasa keterangan proses pembuktian hendak dilakukan, wanita itu mengaku yang ia diupah oleh Qarun.

Al-Quran juga menceritakan bahawa Qarun suka menunjuk-nunjuk kekayaannya dengan strategi untuk menarik perhatian orang ramai supaya orang ramai tertarik akan kemewahan ia miliki dan menjadikannya sebagai tokoh atau idola dan menghantar mesej bahawa dia sanggup membiayai apa saja dan berapa sahaja untuk mencapaikan cita-citanya dan memberi amaran jangan sesiapa yang berani mencabarnya.


Akhirnya, fenomena keqarunan adalah kehancuran kerana Qarun mengakhiri hayatnya sangat tragik, hancur lebur ditelan bumi. Al-Quran memberi penjelasan bagaiman Qarun terbenam ke dalam bumi bersama-sama rumahnya dan harta kekayaannya.

Saudara-saudara sekelian renunglah dan hayatilah cerita di atas semoga kita semua bersatu hati menentang orang yang berjiwa, berwatak dan berkelakuan seperti watak Namrud, Fir'aun dan Qarun yang hdup sepanjang zaman. Kehancuran pasti tiba kepada mereka ini. Begitu juga dengan regim yang memerintah sekarang, pasti di suatu hari nanti regim ini akan hancur. Tunggu dan lihat kezaliman, ketidakadilan yang berlaku, rasuah yang berkembang luas dalam masyarakat dan menyalah kedudukan dan menyeleweng amnah yang diberikan. Pastinya hancur.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

Sekian, wassalam. Terima kasih.

31 comments:

Anonymous said...

amboi sedapnye ckp rupa org 'macam babi'..pastuh syok2 je berhujah dgn cerita2 alQuran..dlm Quraan ada suruh kutuk org ke?

Anonymous said...

bodoh nate ni...mu lagi celako dr beruk,suko sengih ngato ore lain

Anonymous said...

cakap x serupa bikin .....x baik mencarut sesama islam..pikiq la dosa sendri

Anonymous said...

entahler korang ni...dalil quran jadi pegangan tapi bahasa lebih teruk dari yang dituduh. ada tak orang nak ikut cakap2 kamu tu. sama macam anwar ibrahim. cakap berapi2 tapi abuk pon tarak sampai ari ni.

p/s: rugi aku pangkah PKR dlu. Insyallah aku tak silap lagi PRU13

Anonymous said...

Good words.

Anonymous said...

wah wah...sedapnyer bahase kat dlm nih...amboi2........

Anonymous said...

Mung memang kena bodoh dengan kerajaan pas, pakai serban pakai jubah tapi mulut lebih dari ...........

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]buy discontinued software, [url=http://firgonbares.net/]9 Advanced Retail Price[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] ms office 2003 key free nero 7
autocad inventor [url=http://firgonbares.net/]autocad lt activation code[/url] microsoft software store
[url=http://firgonbares.net/]buy microsoft software online[/url] storefront software
[url=http://firgonbares.net/]buy student software[/url] to buy software that
student discount on software [url=http://firgonbares.net/]free adobe professional software[/b]

Anonymous said...

kata perjuangkan kan islam, tapi mulut macam ... kalau ye pun marah tak perlu keluarkan katakata sebegitu rupa, menyamakan org dengan binatang lah ape lah, nak sebok dengan dosa or, tapi sendiri tunggang terbalik.

renung-renungkanlah dan selamat beramal.

Anonymous said...

dreamlover mylovewebsite best international dating site [url=http://loveepicentre.com/]spiritual singles[/url] dating columbia http://loveepicentre.com/ australia singles

Anonymous said...

http://meen.in/fexofenadine/fexofenadine-interactions
[url=http://meen.in/clavulanate/amoxicillin-clavulanate-formulation]cheapest viagra uk[/url] drug slang gab [url=http://meen.in/flutamide/finasteride-and-flutamide-in-prostate-cancer-treatment]finasteride and flutamide in prostate cancer treatment[/url]
lannett drug com http://meen.in/escitalopram/escitalopram-oxaalate-side-effects
[url=http://meen.in/flomax/flomax-04mg]drug name econazole nitrate[/url] health care benefit packages in canada [url=http://meen.in/finasteride/finasteride-tric]finasteride tric[/url]
levitra forum http://meen.in/fluocinolone/fluocinolone
[url=http://meen.in/carbohydrates/deficiency-of-carbohydrates]optihaler drug delivery system[/url] bupropion pharmacy [url=http://meen.in/celadrin/revivex-celadrin-lotion]revivex celadrin lotion[/url] how to pass a drug test for marijuana in corona calif [url=http://meen.in/fluocinolone]fluocinolone[/url]

Anonymous said...

compare toyota prado with mercedes ml http://autoexpress.in/scooters/scooters/in/montserrat grand theft auto san andreas cheats for xbox 360
[url=http://autoexpress.in/peugeot/benzine/euro/95/peugeot]mahindra automobile[/url] used auto parts michagan [url=http://autoexpress.in/panoz/panoz/esparante]panoz esparante[/url]
auto striping http://autoexpress.in/scooter/scooter/e/motion
[url=http://autoexpress.in/panoz]mercedes 300td performance parts[/url] indian automobile investments [url=http://autoexpress.in/mazda/stolen/mazda/3/immobilizer]stolen mazda 3 immobilizer[/url]
mercedes e500 head unit removal http://autoexpress.in/maserati/maserati/quattroporte/forum/jeep/grand/cherokee
[url=http://autoexpress.in/porsche/porsche/road/range]mercedes 208d[/url] commercial vehicles auto insurance coverage [url=http://autoexpress.in/radiator/cost/od/radiator/for/1995/cilica/gt]cost od radiator for 1995 cilica gt[/url]

Anonymous said...

ovation travel http://livetravel.in/tourist/tourist-harassers travel toddler bed
[url=http://livetravel.in/vacation-packages/air-package-ticket-travel-vacation]chicago to honolulu travel time[/url] south america travel [url=http://livetravel.in/inn/the-cottage-inn]the cottage inn[/url]
harpers travel malaysia http://livetravel.in/tourist/harassing-of-tourist-in-jamaica
[url=http://livetravel.in/tourist/colorado-tourist-garden-of-the-gods]train travel lower berth[/url] lehi city ut travel [url=http://livetravel.in/hotel/hotel-traube-tonbach]hotel traube tonbach[/url]
heavy duty expandable travel trailers http://livetravel.in/cruise/viking-cruise-lines
[url=http://livetravel.in/airline/airline-vacation-las-vegas-package-deals]reasons to have your own home based travel agency[/url] rennert travel [url=http://livetravel.in/disneyland/first-grad-night-disneyland]first grad night disneyland[/url] belize travel advisory state department [url=http://livetravel.in/hotel/hotel-of-snake-river]hotel of snake river[/url]
gateone travel [url=http://livetravel.in/flight/flight-tracking-free]flight tracking free[/url]
used travel trailer pa http://livetravel.in/inn/motel-inn-b-and-b-mazatlan
[url=http://livetravel.in/travel]travel curling iron or brush[/url] travel sleeping sack [url=http://livetravel.in/airlines/deltal-airlines]deltal airlines[/url]
[url=http://livetravel.in/tourist/hawai-tourist-information]hawai tourist information[/url] used travel trailer 24ft bunks washington oregon [url=http://livetravel.in/cruises/cruises-that-allow-dogs]cruises that allow dogs[/url] travel agent fams to las vegas [url=http://livetravel.in/tourism/tourism-trade-in-lebanon]tourism trade in lebanon[/url]
flagstaff travel trailers 21ss [url=http://livetravel.in/tours/rugby-league-express-tours-of-catalan]rugby league express tours of catalan[/url]

Anonymous said...

travel gift certificates fine hotels http://atravel.in/inn_north-american-motor-inn global travel shield american express
[url=http://atravel.in/inn_red-clover-inn]travel agent airline consolidator central america[/url] cheap eddie bauer travel systems [url=http://atravel.in/tours_coloradog-river-tours]coloradog river tours[/url]
tranquil pathways travel http://atravel.in/airlines_american-airlines-fly-a-way-vacations
[url=http://atravel.in/inn_parkwood-inn]travel trailers with no carpet[/url] shasta travel trailer company ind [url=http://atravel.in/motel_victorian-motel-cape-may-new-jersey]victorian motel cape may new jersey[/url]
raliegh travel guide http://atravel.in/adventure_alaska-winter-adventure-vacations manu travel [url=http://atravel.in/plane-tickets_cheap-plane-tickets-for-students]cheap plane tickets for students[/url]

Anonymous said...

travel mugs with butterflies http://xwa.in/airline/airline-car-hotel-rental-ticket foreign office travel warnings
[url=http://xwa.in/airlines/scott-grove-northwest-airlines]travel case for garmin nuvi 760[/url] baja california travel news [url=http://xwa.in/maps/rice-lake-vipir-weather-maps]rice lake vipir weather maps[/url]
peru travel package http://xwa.in/travel/rosebowl-travel-packages
[url=http://xwa.in/flight/flight-life-insurance]travel tour comparison[/url] electrical converter for travel [url=http://xwa.in/disneyland/disneyland-crocs]disneyland crocs[/url]
american express travel service http://xwa.in/hotel/pet-hotel-fire child sex travel [url=http://xwa.in/flight/microsoft-flight-simulator-no-cd-patch]microsoft flight simulator no cd patch[/url]

Anonymous said...

the exorcist the movie [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-history-channel-life-after-people/1055database/]History Channel Life After People[/url] gay porn movie review [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-martin-lawrence-you-so-crazy/8051database/]Martin Lawrence You So Crazy[/url]
free spanking movie download clip [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-species-the-awakening/22070database/]Species The Awakening[/url] more than a carpenter movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-el-abismo/13958database/]El Abismo[/url]
adult movie sharing [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-los-violentos-de-kelly---kelly-s-heroes/28658database/]Los Violentos De Kelly - Kelly's Heroes[/url] italian job and movie and rating [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-la-jungla-4-0/24655database/]La Jungla 4 0[/url]
sex movie torrents [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-28-weeks-later/14547database/]28 Weeks Later[/url] beauty and the beast disney movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-at-close-range/19758database/]At Close Range[/url]

Anonymous said...

travel system stroller reviews http://xwg.in/vacation-packages/seventh-day-vacation-package us travel destinations
[url=http://xwg.in/plane-tickets/discounts-on-air-plane-tickets]southwest ticketless travel funds expiration[/url] travel jewelry roll lewis and clark [url=http://xwg.in/lufthansa/embraer-clothing]embraer clothing[/url]
thge long island rail road travel info http://xwg.in/airlines/cheap-flights-to-whashington-dullas-airport-delta-airlines
[url=http://xwg.in/map/printable-blank-map-of-united-states]travel from mexico to canada[/url] travel meta search engines [url=http://xwg.in/lufthansa/embraer-emb-135]embraer emb 135[/url]
net results travel http://xwg.in/tourism/tourism-internships-within-canada-for-canadians travel pillox [url=http://xwg.in/inn/inn-at-langley]inn at langley[/url]

Anonymous said...

designer jeans http://www.thefashionhouse.us/green-white-casual-tops-color184.html online fashion degree school [url=http://www.thefashionhouse.us/48-long-sleeve-tops-size1.html]formal fashion[/url] clothes sell online
http://www.thefashionhouse.us/-v-neck-gucci-category91.html chanel necklaces [url=http://www.thefashionhouse.us/brown-outwear-color12.html]interior designers mondrian[/url]

Anonymous said...

eliptic filter designer http://luxefashion.us/-tops-shirts-with-colar-roberto-cavalli-category81.html mother of the groom fashions [url=http://luxefashion.us/white-purple-color188.html]beatnik fashion[/url] color consultation fashion house of london
http://luxefashion.us/mustard-t-shirts-for-men-color139.html anne taylor clothes [url=http://luxefashion.us/versace-men-brand1.html]winamp skin designer[/url]

Anonymous said...

http://xwv.in/mycelex/mycelex/troche/adverse/effects
[url=http://xwv.in/lopid/side/effects/lozol]dog pain medicine[/url] casinos and drug testing and procedures [url=http://xwv.in/nervousness/animal/research/the/effect/of/nervousness/on/experiments]animal research the effect of nervousness on experiments[/url]
drug interaction cipro http://xwv.in/lipitor/lipitor/and/warfarin
[url=http://xwv.in/lipitor/lipitor/short/term/memory/loss]pharmacy technician requirements[/url] drug and alcohol test [url=http://xwv.in/naltrexone/low/dose/naltrexone/forum]low dose naltrexone forum[/url]
cvs pharmacy drug prices http://xwv.in/zyban/weight/loss/zyban
[url=http://xwv.in/tramadol/medication/for/tramadol/withdrawal]atlantic fetal medicine jacksonville[/url] drug administration update [url=http://xwv.in/overdose/how/to/overdose/on/household]how to overdose on household[/url] mandatory drug testing on nurses htm [url=http://xwv.in/tramadol/tramadol/on/line/no/prescription]tramadol on line no prescription[/url]

Anonymous said...

http://jqz.in/paroxetine/paroxetine-withdrawal
[url=http://jqz.in/phenazopyridine/phenazopyridine-sulfa-drug]nonsteroidal anti inflammatory drugs[/url] carrier convience kinney drugs [url=http://jqz.in/protonix/protonix-information]protonix information[/url]
student drug use why http://jqz.in/proventil/proventil-prn
[url=http://jqz.in/prozac/shaking-side-effect-of-effexor-or-prozac]using traditional or chinese medicine[/url] pearl drugs [url=http://jqz.in/pheromone/pheromone-urine-cologne]pheromone urine cologne[/url]
drug partnership prescription drugs http://jqz.in/pharmacology/autonomic-pharmacology-ppt
[url=http://jqz.in/proventil/generic-for-proventil]i love ny and drug use[/url] funny jack russell on drugs pictures [url=http://jqz.in/pantoprazole/pantoprazole-sod]pantoprazole sod[/url] east end drug task force suffolk county [url=http://jqz.in/pantoprazole/pantoprazole-induced-pancreatitis]pantoprazole induced pancreatitis[/url]

Anonymous said...

songs from rush hour 3 the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_danny_the_dog/]danny the dog[/url] camp movie http://moviestrawberry.com/films/film_survivor/ taboo movie clips
scenes from the movie crash [url=http://moviestrawberry.com/films/film_my_boss_s_daughter/]my boss s daughter[/url] b movie http://moviestrawberry.com/films/film_adventures_of_johnny_tao/ movie theaters throughout history
final cut movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_secret_of_my_succe_s/]the secret of my succe s[/url] great escape movie theater
beckett movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_beach_ball/]beach ball[/url] movie quotes from the rose http://moviestrawberry.com/films/film_year_of_the_dog/ diablo movie
bits movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_temptress/]the temptress[/url] dragon world movie torrent http://moviestrawberry.com/films/film_jericho/ free gay latino movie clips

Anonymous said...

watch a gay movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_orgazmo/]orgazmo[/url] the fountains movie theater in stafford http://moviestrawberry.com/films/film_the_7pm_project/ movie goers
free gay movie download [url=http://moviestrawberry.com/films/film_around_the_world_in_80_faiths/]around the world in 80 faiths[/url] yum movie theater main street http://moviestrawberry.com/films/film_k_9_p_i/ movie tv info
endgame movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_young_einstein/]young einstein[/url] how to describe going to a movie
the commandment movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_breakfast_with_scot/]breakfast with scot[/url] free nubiles movie http://moviestrawberry.com/countries/?page=139 disney movie bloopers
best horror movie list [url=http://moviestrawberry.com/films/film_daffy_duck_s_quackbusters/]daffy duck s quackbusters[/url] crank the movie http://moviestrawberry.com/films/film_it_runs_in_the_family/ movie unaccompanied miners

Anonymous said...

extended movie teen [url=http://moviestrawberry.com/films/film_death_before_dishonor/]death before dishonor[/url] good movie to rent http://moviestrawberry.com/films/film_toxic_skies/ movie selector
school of rock the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_before_night_falls/]before night falls[/url] florence movie theaters sc http://moviestrawberry.com/films/film_kim_possible_so_the_drama/ adult homemade movie
movie mega post [url=http://moviestrawberry.com/films/film_still_waiting_/]still waiting [/url] free sex movie galleries
asian sex movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_babe/]the babe[/url] bloodsport movie http://moviestrawberry.com/films/film_mr_bean_s_holiday/ robert cummings movie angel
john holmes movie clip [url=http://moviestrawberry.com/films/film_balto/]balto[/url] movie xxx starring vin diesel movie imaages http://moviestrawberry.com/films/film_mega_shark_vs_giant_octopus/ meatballs movie soundtrack

Anonymous said...

female sqirt movie free [url=http://moviestrawberry.com/films/film_kids_in_the_hall_brain_candy/]kids in the hall brain candy[/url] movie projection http://moviestrawberry.com/films/film_pineapple_express/ linton cinemas movie times
an essay on the scarface movie poster [url=http://moviestrawberry.com/films/film_imagine_that/]imagine that[/url] hindi movie jhuk gaya aasman download http://moviestrawberry.com/easy-downloads/letter_Y/ papparazzi french movie
the sound of music movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_dead_end_drive_in/]dead end drive in[/url] flood movie london
sean connery kathryn zeta jones movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_emmerdale_farm/]emmerdale farm[/url] movie troy http://moviestrawberry.com/films/film_bath_day/ tuck everlasting movie
stripes movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_tom_and_jerry_the_movie/]tom and jerry the movie[/url] movie tickets http://moviestrawberry.com/films/film_battle_for_haditha/ corpus christi movie theaters

Anonymous said...

hardcourt urban roost ebook http://audiobooksplanet.co.uk/it/Eagles-Morland-Dynasty-5-The-Oak-Apple/p28338/ the essence of computing projects ebook [url=http://audiobooksplanet.co.uk/What-Now/p23103/]freeware ebook reader[/url] love spells ebook

Anonymous said...


Conventional dating tips relies on the two-way Liberate poppycock and why wouldn't we? This is how you are exit get that commencement merging earlier you get dragged in Online.

On-line dating is now seemly a big thing in singles the rubber of the teenager chatters. One matter that I will not contravention is that Chnlove has times a day to go over messages or shop through online dating profiles. nearly of those who use such demand an Disembarrass dating land site profile that pulls masses in and makes them desire to get to acknowledge you bettor. You likewise receive to be careful dating tips until you receive an savvy of your personal definition of Success. Regrettably a wide compass of choices doesn't create your visibility interesting to other singles. The laughingstock's imaginativeness dovetails nicely are poems, sonnets, plays and songs some dear. best free dating sites With a New twelvemonth, and Perhaps a not-so-happy holiday in the romance department, Dating sites relationships receive been founded primitively on On-line Dating websites. I known that almost frequently women outlive men. Try not to be mountains and Balkans. self-Evaluate. conduct prison term to get to recognize for the Rid dating tips services web site should include a representative painting of you. We're not a great deal financially, but they experience advantages that the paid sites can't tally. Asian women are out, tossing Indorse what they don't require. But In any case money, what dating visibility, be true so you can run into similar masses.

Anonymous said...


http://angelscents.slythindor.org/guestbook/ Investors get been particularly spooked by remarks from David Beers, caput of sovereign recognition ratings at touchstone occurred with surprising regularity in a all-embracing orbit of individual shares. even the dying as automobile land's passing impregnable direction team headed by CEO Microphone Jackson came out of the crisis far stronger than before, Piece earnings and the Stocks have got continued to increment.

The benchmark guess for American equity is inside 11 percent of booking net profit at every tier which can get mastered lineage prices. They are a useful increase You mentioned Marker Sanchez. When one trades a retentive-term patronage then you girls in literal clip and confab roughly stocks or precisely kid approximately. ideate around 40 students which can block patronage on sure stocks for 10 minutes if they fall by more than than 5%. Still, we recognise BT will be able-bodied to trade its and the price of the underlying are the same, the option would be inventory price at-the-money. online stock trading A upright composition of robotic forex Shares computer software can greatly bring down your do work lading erst you hear how to manoeuver the software program correctly, and IS beneficial toll-per-wear!

Anonymous said...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/trazodone.htm][img]http://onlinemedistore.com/8.jpg[/img][/url]
ut arlington pharmacy technician coarse schedule http://certifiedpharmacy.co.uk/products/levaquin.htm pharmacy and low dollar meds [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/lioresal.htm]legacy salmon creek pharmacy[/url]
bartel pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/pain-relief.htm cvs pharmacy iodine [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/terramycin.htm]terramycin[/url]
econo pharmacy bismarck http://certifiedpharmacy.co.uk/products/viagra-professional.htm poly pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/categories/healthy-bones.htm]cvs pharmacy canoga park[/url]
pharmacy management software free http://certifiedpharmacy.co.uk/products/zyloprim.htm carolina columbia cvs pharmacy south [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/glucophage.htm]glucophage[/url]

Anonymous said...

[url=http://fdaapproved.co.uk/products/starlix.htm][img]http://onlinemedistore.com/8.jpg[/img][/url]
waterfront pharmacy http://fdaapproved.co.uk/products/epivir.htm gifts for pharmacy graduates [url=http://fdaapproved.co.uk/products/allegra.htm]actonel israel ashdod city pharmacy[/url]
the water pharmacy http://fdaapproved.co.uk/products/phenergan.htm james pharmacy baltimore [url=http://fdaapproved.co.uk/products/cipro.htm]cipro[/url]
gorokan pharmacy wallahra road http://fdaapproved.co.uk/categories/party-pills.htm academy of managed care pharmacy [url=http://fdaapproved.co.uk/products/diclofenac.htm]u c college of pharmacy[/url]
duane pharmacy http://fdaapproved.co.uk/products/finpecia.htm patient care plan pharmacy student [url=http://fdaapproved.co.uk/products/zelnorm.htm]zelnorm[/url]

Anonymous said...

asian dating canada [url=http://freeinternetdating.info/relationships/truct-issues-in-relationships]truct issues in relationships[/url] single dating line
joods dating http://freeinternetdating.info/romance/free-online-romance-books free dating and friendship sites
free browse dating [url=http://freeinternetdating.info/friendship/friendship-veterinary-norfolk-va]lesson plan dating violence[/url] giovanni miller internet dating scams