DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, May 28, 2007

JASA UMNO 50 TAHUN MERDEKA

Dipetik daripada : http://n32.blogspot.com/


Oleh : Tun Telanai

Assalamu'alaikum wm.wrt,


Tahniah kakitangan awam yang bakal menikmati kenaikan gaji bermula bulan Julai ini. Sementara itu rakan-rakan disektor swasta samada para buruh di ladang, tenaga pekerja kilang, kerani, para pegawai dan eksekutif dan para pengurus menunggu-nunggu bila pula giliran mereka. Adakah pihak majikan akan faham akan isyarat yang cuba diberikan melalui kenaikan gaji sektor awam itu, atau adakah mereka akan terus terpinggir?




Gaji yang selesa kini penting memandangkan kenaikan kos hidup yang semakin mencengkam masing-masing diri dan keluarga. Kerana itu tuntutan sektor awam dan swasta memang semestinya dilayan kerana apa guna kita bermegah dengan kemajuan dan kemakmuran negara sedangkan rakyat jelata perit menderita.Dalam pada kita ribut memperkatakan darihal nasib yang dialami oleh para pekerja sektor awam dan swasta ini rupa-rupanya ada segelintir dari kita memiliki kekayaan lebih kaya dari kerajaan-kerajaan negeri di Malaysia!

Akhbar THE STAR hari ini menyiarkan senarai 40 individu yang terkaya dalam negara sebagaimana yang diterbitkan oleh majalah Forbes Asia keluaran terbarunya. Menurut laporannya jumlah kekayaan mereka ini mencecah USD43billion iaitu bersamaan RM145.77 billion!Tan Sri Robert Kuok tetap unggul sebagai individu yang terkaya dalam negara dengan aset bernilai USD7.6 billion (RM25.76 billion) diikuti Ananda Krishanan RM7.4 billion (RM25.08 billion) dan ketiga Jutawan Judi Tan Sri Lim Goh Tong USD4.3 billion (RM14.57 billion).


Kalau kita perhatikan kenaikan gaji kakitangan awam yag diumumkan baru-baru ini, menurut PM akan meningkatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM6.8 billion yang kalau contohnya dibiayai oleh Robert Kuok maka beliau masih akana da lebihan RM18.96 billion dalam kantungnya!Sekadar untuk renungan juga pada tahun 2006 pendapatan kerajaan dari pengeluaran minyak adalah sebanyak RM45.5 billion iaitu menyamai kurang sedikit dari aset Robert Kuok dan Annada Krishnan yang digabungkan.


Demikianlah betapa luasnya jurang antara masyarakat terkaya dalam negara dengan orang awam seperti kita. Kita tidak cemburu dan dengki dengan kekayaan mereka ini cumanya betapa kita perlu menerima hakikat bahawa sesudah 50 tahun meredeka ada kakitangan awam yang pendapatan pokonya adalah RM691 iaitu masih di bawah Paras Kemiskinan sedangkan manusia terkaya dalam negara memiliki aset yang begitu besar sehingga mampu membayar gaji sepekerja tadi selama lebih 3juta tahun.

Dalam pada itu dari 40 yang tersenari tadi saya cuma mengesan 9 orang Melayu/Bumiputera yang masuk dalam kategori ini, demikianlah rekod pencapaian Umno, parti Melayu terbesar dalam negara, yang berjuang untuk memartabatkan ketuanan Melayu, memajukan ekonomi Bumiputera dan lain-lain yang hebat-hebat belaka. Tetapi pencapaiannya setelah hampir 50 tahun berkuasa hanya 22peratus orang Melayu yang duduk dalam senarai rakyat Malaysia yang terkaya, mengapa tidak 50 peratus, mengapa tidak lebih dari itu?Tepuk dada tanya Umno!
“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

2 comments:

Anonymous said...

Money won't grow from tree!!!
They are rich because they rob from us?
We should learn from them, instead of red eyes on their wealth.

Anonymous said...

wow....yg kaya juga org melayu...nak tanya sikit..jutawan jutawan PAS tak di sebut ke..? tak adil leee...asyik UMNO jee..tulis lah sekali...penyagak penyagak PAS yg kaut untung hasil balak...dan lain lain lagi..baru adil..ok!