DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, October 11, 2008

LAYAKKAH NAJIB TUN RAZAK KE SERI PERDANA?-SIRI 1

Oleh : Tun Telanai
Assala’mualaikum wm.wrt,

SAH pada 8 Oktober lalu, Abdullah Ahmad Badawi [Abdullah], Presiden UMNO dan juga Perdana Menteri [PM] Malaysia ke-5 telah mengambil keputusan tidak akan mempertahankan jawatan presiden yang beliau menang tanpa bertanding pada tahun 2005. Beliau turut mengumumkan yang beliau juga akan melepaskan jawatan PM dan akan menyerahkan kuasa kepada timbalannya apabila Najib Tun Razak dipilih sebagai presiden baru parti itu [Rujuk :
http://www.malaysiakini.com/news/90860]


Sekiranya pelan kedua ini berjaya [pelan pertama peralihan kuasa pada Jun 2010 gagal] dan Najib ditabalkan sebagai PM ke-6, maka tunggu dan lihatlah sendiri bencana dan mala petaka amat dasyat akan melanda negara ini. Survival agama, bangsa dan negara akan musnah ditangan Najib dan isterinya Rosmah Mansor serta kuncu-kuncunya. Bak kata orang tua-tua : Keluar daripada mulut harimau masuk ke dalam mulut buaya. Najib adalah pelengkap kepada kemusnahan agama,bangsa dan negara. Percayalah.


Kita telah melalui pemerintahan di bawah 5 orang PM. PM pertama, Tunku Abdul Rahman Putra mempunyai personaliti yang baik dan dihormati oleh kawan dan lawan, walau pun sedikit sebanyak Tunku ada kelemahannya, majoriti rakyat dapat menerima pemerintahannya sehingga tercetusnya peristewa 13 Mei 1969. Diikuti oleh Tun Abdul Razak Dato’ Hussein, Tun Hussein Onn dan Tun Dr.Mahathir Mohamad. Mereka masing-masing membawa imej yang bersih tidak dikotori dengan berbagai tuduhan dan dakwaan yang mencemarkan nama baik agama, bangsa dan negara.


Mereka melangkah masuk dan duduk di kerusi PM tanpa ada sebarang isu kontroversi yang melibatkan moral dan akhlak apatah lagi untuk menuduh mereka mengamalkan rasuah jauh sekali. Mereka diterima oleh rakyat tanpa ada perasaan was-was, mereka yakin dan menaruh harapan yang tinggi agar nasib mereka akan lebih terbela. Malah, PM ke-5, Abdullah juga mempunyai personaliti dan imej yang baik daripada baka keturunan ulama sehinggakan ada setengah golongan memberi jolokan ‘Mr Clean’ kepadanya. Imej Abdullah menjadi buruk ketika ia mempunyai kuasa dan menggunakan kuasa tersebut untuk kepentingan keluarga dan kroni-kroninya.


Hal seumpama itu tidak wujud di dalam diri Najib. Persepsi rakyat terhadap Najib ialah beliau pembawa imej ‘kotor’ dalam sistem pentadbiran negara berlawanan dengan imej yang dibawa oleh Abdullah dan PM-PM yang lepas. Najib dilahirkan pada 23 Julai 1953 dan beliau muda 14 tahun daripada Abdullah, merupakan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang dilantik sejak 7 Januari 2004 dan beliau ialah Ahli Parlimen Pekan, Pahang. Najib adalah anak lelaki sulung kepada bekas PM ke-2, Tun Razak.


Personaliti dan imej yang dibawanya itu sukar untuk diperbaiki kerana beliau menghadapi banyak dakwaan sama ada palsu atau benar yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu yang sudah melekat kukuh di minda rakyat. Rakyat mahukan imej seorang PM yang bersih dan kelihatan bersih menandingi imej yang dibawa oleh Abdullah. Najib tidak memenuhi kriteria tersebut. Di muka Najib terdapat banyak tombok-tombok jerawat yang besar yang berkerutu seperti katak puru, tetapi mukanya kelihatan lincin dan cantik kerana dilindungi oleh alat make-up yang mahal-mahal. Tanpa alat make-up tersebut, kita akan dapat melihat wajah sebenar Najib. Huduh dan berkerutu.


Akhlak dan moral Najib bukanlah baik sangat. Ia bukan menjadi satu rahsia umum lagi. Semua rakyat tahu bahawa Najib perosak kehidupan rumahtangga orang. Najib merampas Rosmah daripada tangan orang yang bergelar suami. Skandal ini menyebabkan rumahtangga Najib dengan kerabat Di Raja Kelantan musnah. Rosmah sendiri sanggup memusnahkan mahligai yang dibina bersama suami pertamanya kerana tergila-gilakan Najib. Rosmah berazam mahu menjadi ‘wanita pertama’ Malaysia kerana beliau amat yakin bahawa Najib akan menjadi PM pada suatu hari nanti.


Perangai yang dibawa Rosmah ini sangat merbahaya jika diaplikasikan ke atas sistem pentadbiran negara lebih merbahaya daripada apa yang dilakukan oleh Abdullah sekarang ini. Rosmah suka berbelanja besar setiap kali ke luar negara dengan menggunakan wang rakyat. Rosmah sesuai diberi jolokan sebagai ‘Imelda Marcos jr’. Peribadi Rosmah bukan orang yang kuat beragama. Beliau pernah berpelukan dan berciuman dengan pemain hoki negara dan pelakon Bolleywood di hadapan Najib. Rosmah adalah ‘Queen controll’. Beliau mengawal segala tingkah laku Najib. Najib tunduk dan patuh kepada segala arahan yang Rosmah keluarkan. Takut kepada bini bukan cerita bohong atau fitnah, tanyalah orang-orang yang rapat dengan Najib, semua mereka tahu hal Najib takutkan bini ini.


Najib juga pernah dituduh ditangkap khalwat dengan seorang penyanyi bernama Ziana Zain di Port Dickson, Negeri sembilan, tetapi kes tersebut diselesai melalui pintu belakang kerana ia melibatkan pembesar UMNO. Walaupun berita ini tidak dapat disahkan kebenarannya, tetapi di minda rakyat tetap menilai tahap akhlak dan moral yang dibawanya amat tidak sesuai sebagai bakal PM.


Najib juga dikaitkan dengan pelantikan syarikat bekas Menteri Penerangan, Adib Adam sebagai broker pembelian jet pejuang Sukhoi Russia yang melibatkan pembayaran komisyen berjumlah RM400 juta. Najib juga dengan kuasa yang dimilikinya telah melantik syarikat milik Abdul Razak Baginda [Perimekar Sdn. Bhd dimiliki oleh Ombak Laut] sebagai agen menguruskan pembelian kapal selam daripada Perancis. Pembelian kapal selam Scorpene dan Agosta dari Perancis itu oleh kerajaan Malaysia bernilai RM4.6 bilion dengan komisyen berjumlah RM520 juta.


Persepsi rakyat terhadap Najib ialah pemimpin yang mengamalkan rasuah dan penyelewengan jika terus diberi berkuasa [walau pun dalam bentuk tuduhan tanpa bukti] akan memusnahkan negara dan sanggup menjual agama dan bangsa demi kepentingan peribadi.


Kes pembunuhan model berbangsa Mongolia, Altantuya Sharibuu akan tetap menghantui sepanjang tempoh pemerintahnya [jika diizinkan oleh Allah] sebagai PM ke-6 nanti. Walaupun secara konsisten dan sanggup bersumpah junjung al-Quran dalam kempen pilihan raya kecil di Permatang Pauh lalu, beliau menafikan penglibatan beliau dan isterinya dalam kes pembunuhan tersebut, namun majoriti rakyat tidak mempercayainya.


Persepsi rakyat kuat mengatakan beliau terlibat. Ini berlaku kerana beberapa faktor. Pertama, Abdul Razak Baginda yang diketahui umum sebagai ketua kumpulan pemikir adalah penasihat politik kepada Najib dihadapkan dengan pertuduhan bersubahat membunuh Altantuya Sharibuu. Andaian ramai bahawa Najib dan Razak pastinya merupakan kenalan rapat dan mesra. Kedua, pembabitan dua anggota Unit Tindakan Khas [UTK] yang bertugas di pejabat Timbalan Perdana Menteri. Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar dituduh membunuh Altantuya Sharibuu. Persepsi rakyat Najib pasti tahu perkara ini, kalau tidak masakan mereka bertiga ini berani bertindak sedemikian rupa. Lebih kejam daripada harimau lapar kerana terpaksa melaksanakan arahan daripada siapa [?]. Ketiga, penggunaan bahan letupan C4 yang memerlukan kelulusan peringkat tertinggi dan keempat pertukaran hakim serta merta dari Hakim K.N Segara kepada hakim yang kurang pengalaman iaitu, Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd Zaki Md Yasin. Tenguk dari sudut perbicaraannya sahaja sudah cukup memualkan dan memudahkan rakyat membuat kesimpulannya. Kes ini samalah apa yang yang dilakukan oleh sistem kehakiman kita terhadap kes Memali dan Kerpan sehingga kini kedua-dua kes itu tidak dapat diselesaikan, tersadai di mahkamah.


Ini diperkuatkan lagi dengan dakwaan melalui akuan berkanun yang dibuat oleh Raja Petra Kamruddin [kini ditahan di bawah ISA] pada 20 Jun dan oleh penyiasat persendirian, P Balasubramaniam pada 3 Julai lalu. Sungguh pun, P Balasubramaniam menarik balik akuan berkanunnya itu pada keesukan hari tidak sampai 24 jam, kemudian terus lenyap hilang entah ke mana menimbulkan pelbagai spekulasi , maka ini memperkuatkan persepsi rakyat bahawa Najib terlibat dalam komplot pembunuhan itu yang dilakukan oleh dua orang pegawai polis tadi dan Abdul Razak Baginda bersubahat dalam pembunuhan tersebut.


Berlatarbelakang itulah, laluan Najib ke Seri Perdana mesti disekat dengan apa cara sekali pun demi kepentingan agama, bangsa dan negara. Kita masih ada tempoh 6 bulan untuk tujuan tesebut. Dalam tempoh tersebut, nasib Najib untuk menjadi PM ke-6 masih samar-samar lagi.


Bagaimana caranya, bersambung pada siri ke-2 nanti. Insyaallah.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi: http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT SELAMATKAN NEGARA”
‘PROTES SAMPAI TURUN”

Sekian. Wallahu'alam dan terima kasih

Sunday, October 5, 2008

MENCARI PENGGANTI YANG LEBIH BERWIBAWA

Oleh : SS Dr Mohd Asri Zainal Abidin_Mufti Kerajaan Negeri Perlis
http://drmaza.com/home/?p=438#more-438

Membaca surat Abu Bakr al-Siddiq tentang siapakah pengganti selepas kewafatannya sepatutnya membawa seseorang pemerintah insaf bahawa soal mencari pengganti ini adalah perkara besar yang akan mengundang samada redha atau murka Allah di akhirat nanti. Ia bukan soal melepaskan bebanan semata.


Jawatan pemerintahan pula, bukanlah harta rampasan perang yang boleh dibahagi-bahagikan begitu sahaja.Abu Bakr al-Siddiq pada penghujung hayatnya, menulis surat mencadangkan penggantinya. Dalam surat tersebut beliau menyatakan seperti berikut:


“Bismillah al-Rahman al-Rahim. Inilah apa yang dipesan oleh Abu Bakr bin Abu Quhafah di waktu akhir hayat di dunia ini, sedang keluar darinya, dan permulaan tempoh di Akhirat, sedang masuk ke dalamnya. Di kala seperti ini, seseorang yang kafir akan beriman, seseorang pendusta akan bercakap benar. Maka aku –dalam keadaan begini- melantik pemerintah kamu selepasku ini ‘Umar bin al-Khattab. Maka dengar dan taatlah kepadanya. Aku tidak akan mengurangkan sedikit kebaikan pun buat Allah, rasulNya, agamaNya, diriku dan kamu. Sekiranya ‘Umar berlaku ‘adil, maka itu sangkaan dan pengetahuanku mengenainya. Jika dia sebaliknya, maka setiap individu berdasarkan apa yang dikerjakan. Sedangkan aku inginkan kebaikan dan tidak pula aku tahu perkara yang ghaib. “Nanti orang-orang zalim akan mengetahui di mana kesudahan mereka” Wa al-Salam ‘alaikum wa rahmatulLah”. (al-Sayuti, Tarikh al-Khulafa, 32, Beirut: Dar al-Fikr).


Surat ini menggambarkan betapa Abu Bakr al-Siddiq membuat cadangan penggantinya atas asas tanggungjawab di hadapan Allah tanpa sebarang kepentingan diri. Beliau juga memikirkan masa depan umat di bawah penggantinya, juga perasaan gerunnya kepada Allah tentang apa yang akan dilakukan oleh penggantinya.


Padahal pengganti yang dicadangkan itu ialah insan yang terbaik bagi umat ini selepas dirinya. Pun begitu, ayat amarannya jelas agar keadilan mestilah ditegakkan dan dia memilih pengganti atas keyakinan bahawa penggantinya dapat menjamin perlaksanaan keadilan yang dikehendaki Allah, bukan menjamin kepentingan dirinya atau kelompoknya.


Politik pada zaman pemerintahan Kerajaan Bani Umayyah agak mencabar. Khalifah terpaksa mencadangkan penggantinya yang dapat memastikan perjalanan kerajaan terus stabil. Walaupun kelihatannya ada unsur meminggirkan suara syura rakyat dalam pemilihan khalifah sehingga menyebabkan jawatan itu diwarisi secara dinasti bagi keturunan Bani Umayyah dan dinasti-dinasti selepas itu juga melakukan hal yang sama.


Namun risiko membuka jawatan khalifah untuk dibuat pemilihan terbuka juga adalah besar. Pertarungan merebut jawatan numbor satu dalam sesebuah kerajaan jika tidak dikawal dengan penuh sistematik dan kemas akan menatijahkan ketidakstabilan negara yang tiada kesudahannya.


Di samping, kelemahan sistem pewarisan takhta juga jelas. Apatah lagi ia bercanggah dengan ruh Islam. Sementara, membuka peluang syura kepada semua rakyat atau Ahl al-Hal wa al-‘Aqd memerlukan negara yang stabil sistemnya untuk mengawal perjalanan pemilihan agar tidak menimbulkan huru hara. Syura itu untuk kemaslahatan rakyat dan negara. Apabila ia dilaksanakan, hendaklah dipastikan natijahnya membawa kepada kebaikan dan kemaslahatan.


Jika hanya membawa kepada kerosakan, seperti jika suara ramai dijadikan ukuran dalam menentukan kepimpinan dalam sesuatu komuniti yang rosak agama dan akhlaknya, kemungkinan besar kesan pemberian hak memilih itu tidak membawa kemaslahatan. Mungkin akan dipilih pemimpin yang buruk nilai agama dan akhlaknya. Suara ramai dihormati, namun jika suara ramai itu mengundang keburukan, maka ia tidak patut diterima pakai.


Antara keistimewaan yang Allah kurniakan kepada Kerajaan Bani Umayyah adalah wujud penasihat-penasihat yang terdiri daripada kalangan para ulama yang luas keilmuannya dan tajam serta tangkas pemikirannya.


Tokoh yang paling menonjol ialah Rajak bin Haywah. Beliaulah tokoh yang sering mendamping ‘Umar bin Abd al-‘Aziz dan memberikan pandangan-pandangan yang tangkas, bijak dan diredhai Allah dalam bidang politik dan kehidupan.


Sulaiman bin ‘Abd al-Malik merupakan khalifah sebelum ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Sebelum Sulaiman meninggal, dia telah meminta nasihat daripada Rajak bin Haywah tentang siapakah yang wajar menjadi penggantinya. Rajak bin Haywah menjawab:


“Antara yang dapat memelihara khalifah dalam kuburnya adalah apabila dia melantik orang yang soleh memerintah kaum muslimin”. Sulaiman sendiri akhirnya mencadangkan seorang yang bukan saudara kandung, juga buka anaknya tapi sepupunya ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Apabila Sulaiman bertanya pendapat Rajak bin Haywah, jawabnya: “Saya berpendapat dia seorang yang baik, muslim yang mulia, sukakan kebaikan dan sukakan orang-orang yang baik. Cuma aku bimbang saudara-saudaramu tidak bersetuju dengannya”. Kata Sulaiman: “Nampaknya begitulah”. Lalu Sulaiman bin ‘Abd al-Malik mengambil langkah politik agar cadangan itu mendapat sokongan kaum keluarganya yang mencengkam pemerintah Bani Umayyah ketika itu dengan mencadangkan ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz sebagai khalifah, sementara adik Sulaiman iaitu Yazid bin ‘Abd Malik sebagai timbalan (Waliy al-‘Ahd). Dia menulis surat rasminya seperti berikut: “Bismillah al-Rahman al-Rahim, ini surat Sulaiman bin ‘Abd al-Malik untuk ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Aku telah melantiknya menjadi khalifah selepasku, dan selepasnya Yazid bin ‘Abd al-Malik. Kamu semua dengar dan taatlah kepadanya (‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz). Jangan kamu berselisih pendapat nanti musuh-musuh akan bertindak ke atas kamu” (lihat: Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 9/207, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).


Walaupun apa yang dipertikaikan, Sulaiman bin ‘Abd al-Malik tetap berjasa dalam sejarah kerena tindakan berani yang mengenepikan kebiasaan dan melantik calon yang agak jauh menjadi khalifah telah membawa rahmat kepada Dunia Islam.


‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz telah menjadi khlaifah yang sangat adil dan soleh. Dalam tempoh dua tahun memerintah, dia telah mencatatkan sejarah pemerintahnya dengan tinta emas bertatah berlian.


Sulaiman bin ‘Abd Malik walaupun tidak setanding ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz, namun sejarah akan mengenangnya kerena dia yang memberi laluan tersebut kepada khalifah yang adil itu. Ini semua kerana dia menerima nasihat Rajak bin Haywah bahawa melantik pengganti yang soleh merupakan amalan yang dapat memelihara seorang khalifah apabila dia menemui Allah nanti.


Seseorang bapa yang ingin meninggalkan rumahnya akan memastikan isteri atau anaknya boleh diharapkan agar harta benda dan keselamatan rumah terjamin. Rakyat dan negara tentu lebih berharga dari rumah individu dan kemusnahan sebuah negara tentu lebih besar kesannya daripada kemusnahan sebuah rumah.


Memastikan agar negara yang diwarisi dalam keadaan sejahtera dan selamat adalah tanggungjawab yang penting. Kemusnahan sesuatu kaum atau masyarakat yang dirahmati Allah adalah disebabkan jenerasi yang mewarisi bangsa berkenaan menyeleweng dari landasan yang diredhai Allah. Allah mengingatkan kita mengenai hal ini dalam al-Quran dengan firmanNya:


(maksudnya) “ Dan bacakanlah (Wahai Muhammad) dalam al-Kitab (Al-Quran) ini tentang (Nabi) Idris; sesungguhnya dia amat benar (tutur katanya dan imannya), serta seorang Nabi. Dan Kami telah mengangkatnya ke tempat yang tinggi darjatnya.Mereka itulah sebahagian daripada Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat kepada mereka daripada keturunan (Nabi) Adam, dan dari keturunan mereka yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama (Nabi) Nuh, dan daripada keturunan (Nabi) Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil (Nabi Ya’kub)- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis. Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan solat serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka),Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman serta beramal soleh, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak dikurangkan pahala sedikitpun”. (Surah Maryam, ayat 56-60).


Seperti yang sering saya sebutkan, dalam Siyasah Syar’iyyah (Politik Islami) dua asas penting diambil kira dalam memberikan amanah atau tugasan khususnya politik kepada seseorang individu. Asas itu adalah al-Quwwah dan al-Amanah atau Kemampuan dan Amanah.


Kata Syeikhul-Islam Ibn Taimiyyah dalam kitabnya Al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`iy wa al-Ra`iyyah:


“Hendak dipastikan orang yang terbaik baik setiap jawatan, kerana sesungguhnya kepimpinan itu mempunyai dua rukun iaitu al-Quwwah dan al-Amanah.” Ini seperti yang Allah firmankan (maksudnya: “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah” (Surah al-Qasas:26) Kata Raja Mesir kepada Yusuf a.s : (maksudnya: ”Sesungguhnya kamu hari ini menjadi orang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai (Surah Yusuf: 54). Firman Allah dalam menyifatkan Jibril: (maksudnya) “Sesungguhnya al-Quran itu benar-benar firman (Allah yang dibawa oleh) utusan yang mulia (Jibril). Yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi (Allah) yang mempunyai `arsy, yang ditaati lagi dipercayai (Surah al-Takwir ayat 19-21). Katanya Ibn Taimiyyah lagi: “Al-Quwwah dinilai pada setiap kepimpinan berdasarkan keadaannya. al-Quwwah dalam mengetuai peperangan merujuk kepada keberanian hati, pengalaman dalam peperangan, tipu daya peperangan kerana peperangan itu adalah tipu daya dan kepada kemampuan dalam berbagai jenis peperangan…al-Quwwah dalam kehakiman manusia merujuk kepada ilmu mengenai keadilan seperti yang ditunjukkan oleh al-Quran dan al-Sunnah dan kepada kemampuan melaksanakan hukum. Dan amanah pula merujuk kepada perasaan takutkan Allah, tidak menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang murah dan tidak takutkan manusia. Inilah tiga ciri amanah yang ditetapkan Allah bagi setiap yang memerintah manusia, firman Allah: (maksudnya): “Kerana itu janganlah kamu takutkan manusia (tetapi) takutlah Aku, jangan kamu membeli ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit. Barang siapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan Allah maka mereka itulah orang-orang kafir (Surah al-Maidah: ayat 44)”.


Krisis kepimpinan dalam masyarakat umat Islam hari ini adalah berpunca kerana ada pihak pihak yang hanya menumpukan di sudut al-Quwwah iaitu kemampuan atau kewibawaan atau karismatik seseorang tokoh dalam politik, tetapi melupakan sudut amanah yang membabit mengenai pegangan agama atau kesolehan seseorang pemimpin.


Sehingga akhirnya, ada yang memiliki kemampuan kepimpinan politik, tetapi kontang dari nilai-nilai takwa sehingga mudah terjerumus ke dalam kancah penyelewengan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa.


Sementara, ada pihak yang lain begitu memberikan perhatian kepada soal kekuatan pegangan agama sehingga mengabaikan soal kemampuan dalam kepimpinan politik.


Ini juga menyebabkan ramai orang yang atas kepercayaan orang ramai tentang pegangan agama mereka lalu diberikan jawatan politik, akhirnya mereka gagal menguruskannya. Bukan kerana tidak amanah, atau tidak takutkan Allah, tetapi kerena tidak mempunyai ciri al-Quwwah atau kemampuan dalam menguruskan kepimpinan yang diamanahkan kepadanya.


Sebab itu Rasulullah s.a.w tidak memberikan jawatan kepada sahabah-sahabat yang tidak berkemampuan sekalipun dia seorang yang soleh. Seperti sabda baginda kepada Abu Zar r.a.:


“Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya. (Riwayat Muslim).


Dalam riwayat al-Imam Muslim yang lain Rasulullah s.a.w bersabda:


“Wahai Abu Zar, sesungguhnya aku melihat engkau seorang yang lemah, sesungguhnya aku suka untuk engkau apa aku suka untuk diriku. Maka jangan engkau menjadi ketua ke atas dua orang dan jangan engkau uruskan harta anak yatim”.


Walaupun Abu Zar terkenal baik dan soleh, namun itu belum cukup untuk melayakkannya memimpin.
Tanggungjawab rakyat dan kepimpinan yang memiliki kuasa untuk memastikan bahawa jawatan yang menentukan hala tuju masyarakat dan umat itu tidak akan jatuh melainkan ke tangan mereka yang benar-benar layak. Jangan jatuh ke tangan yang berkemampuan dan wibawa, tapi tidak amanah. Jangan juga jatuh ke tangan yang amanah, tapi tidak berkemampuan melaksanakan bebanan tugas.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi:
http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wallahu'alam bishshawab

KERAJAAN BARU PAKATAN RAKYAT

Oleh : AlKundangi, 29.09.2008
Laman Marhaen : http://www.marhaendaily.net/v1/mar_a_alkundangi03.html


Antara yang menarik dalam lidah rasmi PAS, Harkah bil.1379 adalah ucapan TGH Hadi Awang bahawa PAS tidak akan menyertai kerajaan pakatan yang baru, sekiranya majoritinya adalah terdiri dari bukan Islam.Ini bermakna jika ahli-ahli parlimen yang beragama Islam mestilah lebih dari separuh bilangan ahli Parlimen, barulah PAS menyertai kerajaan baru yang bakal dibentuk itu,sesuai dengan hasrat dan impian DS Anwar Ibrahim dalam waktu terdekat ini. Sasaran DS Anwar supaya kerajaan baru itu dapat dibentuk pada 16 September berkecai apabila ahli-ahli Parlimen BN dibawa melawat ke Taiwan, di samping keengganan PM DS Abdullah Ahmad Badawi menemui Ketua Pembangkang itu serta mengadakan satu sidang khas Parlimen bagi mengusulkan undi tidak percaya kepadanya.


Tentu tiada siapa yang bersetuju terutama pemegang jawatan, mengadakan satu sidang khas untuk memecat dirinya sendiri. Ini adalah kebiasaan para pemimpin Asia. Pergolakan politik di Tahiland dan India misalnya memperlihatkan keadaan yang hampir serupa. Tidak ada orang yang suka dirinya dipecat. Begitulah juga PM. Lalu agenda selanjutnya, Anwar merancang untuk bertemu YDP Agong. Namun setakat ini belum ada berita tentang perkembangan ini sampai ke pengetahuan kita (penulis). Dan DS Anwar mensasarkan tarikh baru, pada bulan Oktober depan untuk membentuk kerajaan baru itu. Agak sukar untuk memperkatakan adakah DS Anwar berjaya atau sebaliknya. Walaupun Prof. Dr. Aziz ada memberikan pandangan bahawa jika DS Anwar telah mempunyai ahli parlimen yang cukup untuk membentuk kerajaan, DS Anwar boleh meminta YDP Agong menitahkan PM memanggil satu mensyuarat khas bagi proses peralihan kuasa itu. Bahkan selanjutnya Dr. Aziz Bari dalam satu temuramah menyatakan YDP Agong boleh memecat PM jika dakwaan DS Anwar itu betul dan melantik DS Anwar sebagai PM. Jika sekiranya ini tidak dapat dilaksanakan, tegas pakar perlembagaan itu lagi, kerajaan yang ada adalah tidak sah, kerana tidak mempunyai majoriti yang cukup untuk bertahan sebagai sebuah kerajaan.


Syarat kedua yang disebut oleh TGH Hadi Awang dalam satu ceramahnya di Surau Haji Zainal Abidin, Dungun baru-baru ini ialah kerajaan yang baru itu mestilah kukuh dan bukan kerajaan yang lemah.Kerajaan kukuh mestilah terdiri dari wakil-wakil rakyat yang konsisten dan bukan yang penakut.Jika wakil rakyat penakut, sebarang perubahan tidak akan dapat dilaksanakan.


Pendirian PAS ini bisa difahami kerana dasar PAS adalah Islam sepertimana yang disebut dalam perlembagaannya. Manakala seruan PAS adalah Allahu Akbar!. Ini bermaksud jika Islam tidak dijadikan asas pemerintahan negara, PAS tidak akan menyertai kerajaan baru itu. Kerajaan Malaysia pula adalah berasaskan sistem demokrasi, di mana suara majoriti menentukan sebarang keputusan. Jika ada keputusan atau cadangan pindaan undang-undang, PAS tidak akan dapat berbuat apa-apa jika majoriti ahli-ahli parlimen tidak menyokong pandangan dan pendapat PAS. Tentulah sukar bagi PAS untuk mendaulatkan Islam dan mencapai hasratnya untuk memenuhi seruan Allah sahaja yang lebih besar, samada secara rububiyah mahupun uluhiah. Dalam erti kata yang lain, tidak ada yang lebih besar dalam jiwa manusia,umpamanya pangkat dan harta, dan manusia tidak bertuhankan materialisme demi memenuhi idealisme PAS itu.


Bagi sikap ahli-ahli parlimen yang berani, tentu saja ini akan menjadi aset bagi PAS dan kerajaan baru itu untuk melaksanakan sebarang perubahan, khasnya yang menyalahi kebiasaan ,adat dan budaya yang diamalkan oleh rakyat Malaysia waktu ini. Dalam soal menutup aurat misalnya, rakyat bukan beragama Islam mestilah berpakaian sopan apabila keluar dari rumah, istimewa bagi kaum perempuan, dan tidaklah terjadi hal-hal yang dianggap kurang sopan, seperti apa yang terjadi terhadap ahli Parlimen Seputih yang memakai pakaian menjolok mata, walaupun majlis yang dihadirinya adalah majlis berbuka puasa dan tempatnya pula di sebuah masjid sebagaimana yang dilaporkan media. Hal-hal sebegini tidak harus berlaku,jika kita inginkan satu suasana dan iklim Islam mendasari gaya hidup dan kebudayaan yang sedang berlangsung. Walaupun ahli Parlimen Seputih itu mewakili kerajaan Pakatan Rakyat yang disertai PAS, dan dia dijangka memahami batas-batas yang digariskan Islam sepertimana yang diperjuangkan oleh PAS. Namun kegagalan mematuhi etika Islam tidak seharusnya berlaku, jika Islam ingin didaulatkan.


TGH Hadi Awang selanjutnya menegaskan bahawa beliau akan meneliti nama-nama ahli yang ingin melompat parti itu, samada majoritinya akan lebih ramai yang Islam dari bukan Islam. Ini penting sebagaimana yang disinggung di atas, bahawa keperluan majoriti akan menentukan sebarang keputusan negara dalam sistem demokrasi yang sedang diamalkan. Memang pernah dalam sejarah, orang-orang Islam yang minoriti memerintah bangsa yang majoritinya bukan Islam, bahkan mereka lebih suka Islam memerintah, melihat kepada keadilan sosial yang dilaksanakan oleh pemerintah Islam.
Tidak ada dalam sejarah, bangsa yang majoriti diperintah oleh mereka yang minoriti, kecuali ianya tercatat dalam sejarah Islam. Namun di sini sistem yang digunapakai adalah sitem Islam,bukan sistem demokrasi.


Untuk itu,TGH Hadi Awang menyatakan pendiriannya bahawa kerjasama dari UMNO adalah penting,seperti mana yang dilaporkan oleh lidah rasmi PAS itu, untuk mencapai jumlah majoriti yang lebih,suara yang lebih berkesan untuk menjadikan Islam sebagai dasar kepada satu sistem pemerintahan. Hal ini dapat difahami kerana ahli-ahli UMNO kesemuanya beragama Islam, kecuali sejak kebelakangan ini, dengan adanya penyertaan kaum bumiputra bukan Islam ke dalam UMNO, khasnya dari Sabah dan Sarawak.


Walau apa pun pendapat dan pandangan yang diberikan oleh ahli-ahli politik Malaysia, kita terpaksa menunggu usaha-usaha selanjutnya dari DS Anwar untuk menubuhkan kerajaan itu, dan yang terpenting, kerjasama YDP Agong dalam usaha untuk mencapai hasrat DS Anwar, hasrat PAS, bahkan hasrat rakyat seluruhnya yang mahukan perubahan politik berlaku di negara ini, setelah lebih 50 tahun di bawah UMNO-BN. Kita juga percaya UMNO-BN suatu hari akan lupus, dan hal ini tidak dapat dihindarkan oleh mana-mana organisasi, kerana itulah keputusan para pengkaji organisasi, bahawa setiap oraganisasi mempunyai jangka-hayat tertentu. Apabila jangka-hayat itu berakhir, organisasi itu akan mati dan berkubur tanpa nisan. Tanda-tanda itu jelas terlihat dalam pergolakan politik UMNO-BN sejak akhir-akhir ini. Jika usaha DS Anwar tidak berjaya, kita akan terus berusaha menjelang PRU yang ke 13 pada tahun 2012 atau 2013 di mana pertukaran kerajaan lebih mudah untuk dilaksanakan jika sekiranya mendapat sokongan padu dari rakyat marhaen terutama golongan muda, kerana jumlah pengundi muda yang berdaftar pada waktu itu akan melebihi satu juta orang, sebagaimana yang disebuut oleh Dato’ Mukhriz Mahathir dalam wawancaranya dengan Mingguan Malaysia semalam. Pakatan Rakyat juga harus mengambil tindakan yang serius untuk mendekati golongan ini, yang akan menentukan hala-tuju negara di masa hadapan.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi:
http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wallahu'alam bishshawab

WAWANCARA KHAS

UMMAHONLINE DENGAN YB SHAH ALAM
HAJI IR. KHALID SAMAD :
TIDAK SEBAB PAS TERANGGANU UNTUK KALAH .[ http://ummahonline.com/?p=1010]


Bahagian III


Ada yang keliru, bila khalayak ditontonkan dengan pemimpin PAS bangkang-membangkang secara terbuka. Tema 16 September gegeran Anwar Ibrahim memang berbisa. Tema ini bukan sahaja mengugat kestabilan Umno, malah turut dikatakan mengugah keharmonian PAS.

Ir. Hj. Khalid Abd Samad, selain Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah antara yang kental membela 16 September. Manakala Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu pula tampak begitu sinis dengan usaha tersebut. Sementara, Harakah pula menjadi medan seteru dialektik tersebut. Justeru, bagi mendapatkan keadaan sebenar dari satu sisi, Ummahonline.com berkesempatan mendapatkan penjelasan dari Ahli Parlimen Shah Alam tersebut.


Anda dan Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu dilihat ada konflik pendapat sepertimana yang umum ketahui baru-baru ini. Dalam konflik tersebut, anda ada menggunakan frasa “bawah tempurung” ketika mengambarkan lingkungan pemikirannya. Sebenarnya, apa masalah PAS Terengganu berbanding dengan PAS di negeri-negeri yang lain?


Saya tidak boleh bercakap banyak pasal PAS Terengganu ini. Tapi apa yang kita nampak terdapat kecederungan di kalangan pimpinan PAS Terengganu yang terlalu khuatir tentang kemampuan kita untuk mempengaruhi dasar-dasar PR apabila kita berkongsi kuasa kelak.


Di sini, saya rasa mereka tidak ada keutamaan, iaitu yang mana yang mahu diutamakan dahulu. Soal itu mereka maseh tidak begitu jelas. Apa yang kita dapati, mereka mahu mengharamkan konsert, mahu mengharamkan minuman keras, mahu mengharamkan judi, mahu mengharamkan cara pemakaian, mahu mengharamkan pertunjukan dan sebagainya. Bagi saya, apa yang kita mahu utamakan sekarang ialah bagaimana untuk membentuk suatu kerajaan dan pentaadbiran yang lebih amanah, lebih telus, dan lebih adil. Ini yang penting sebenarnya. Walaupun mungkin dari segi amalan-amalan maksiat yang disebutkan tadi maseh berlaku pada tahap yang sama pada peringkat permulaannya, tapi bagi saya ianya merupakan suatu proses yang kita terpaksa lalui. Hal-hal itu tetap berlaku, dulu berlaku dan sekarang pun di bawah PR pun ia berlaku. Hal-hal tersebut tidaklah lebih teruk. Mungkin juga tidak kurang, atau mungkin tidak dapat dikurangkan, ataupun barangkali juga dapat dikurangkan sedikit.


Tetapi yang harus diberikan keutamaan ialah tentang pemerintahan serta pengisian progam-program yang kita mahu jalankan. Ini boleh dilakukan melalui program masjid kita, surau kita, dan sebagainya—yang akhirnya akan mendatangkan hasil di mana masyarakat ini dengan sendirinya akan menolak amalan-amalan yang seperti itu. Ini maknanya, bagi saya, amalan soleh itu akan berlaku bila manusia bergerak ke arah kefahaman yang soleh dan sebagainya. Maka, perubahan-perubahan ini tak perlu dipercepatkan lebih daripada proses yang biasa.


Dalam hal ini, bagaimana pula dengan PAS Terengganu?


Tapi bagi PAS Terengganu, mentaliti keutamaan mereka ialah bila mereka berkuasa dan mreka mahu mengharamkannya. Dan bagi saya di Selangor, itu sukar kerana kita kini hidup di dalam suasana yang berbeza. Di Terengganu suasananya lain, di Selangor suasananya pula lain. Kalau kita lihat PAS peringkat pusat dan negeri pun berbeza. Jadi, apa yang perlu kita lakukan ialah proses perubahan yang bermula daripada menyediakan suasana di mana maaruf. Ini penting supaya maaruf tersebut boleh berkembang tanpa dihalang, iaitu tanpa menyekat sangat serta tidak bertindak menggunakan kekuasaan untuk memaksa masyarakat yang belum bersedia untuk menerima apa yang kita inginkan. Maka, proses untuk menyediakan masyarakat sudah tentu memakan masa. Inilah yang saya rasa dari satu segi PAS Terengganu punya uslub dakwah berbeza, manhaj berbeza, dan mereka mempunyai fikrah yang tersendiri tertentu kerana mereka hidup di Terengganu.


Bagaimana pula dengan PAS di Kelantan?


Ya. Dalam masa yang sama, PAS di Kelantan juga hidup dalam hampir 100% orang Islam. Tetapi atas sebab-sebab pengalaman mereka, mungkin PAS Kelantan menyedari bahawa kaedah sepertimana yang saya sebutkan tadi adalah yang lebih praktikal dan lebih berkesan. Jadi, kita perlu tegakkan satu kepimpinan yang bertanggungjawab, yang bertaqwa dan membawa masyarakat ke arah Islam mengikut kadar yang mampu dilaksanakan dan dihayati oleh masyarakat.


Saya punya tanggapan bahawa kita akan sampai kepada keadaan di mana masyarakat itu sendiri yang akan meminta perkara tersebut diharamkan. Itu yang dikatakan sebagai masyarakat sivil. Jadi, pemaksaaan tersebut bukannya datang dari peringkat kerajaan.


Fikiran dalam generasi muda waktu ini nyata berbeza dengan sebelumnya. Malah, sangat ketara perbezaannya. Mungkinkah kita boleh katakan bahawa pemimpin PAS Terengganu tidak begitu memahami zaman?


Saya tidak mahulah memburuk-burukkan, serta memperkecil-kecilkan PAS Terengganu. Saya pun dalam blog saya telah pun menyebut yang pada hakikatnya PAS Terengganu itu jauh lebih kuat dari Selangor. Tetapi mungkin diperlukan sesuatu dari segi kaedah dan pendekatan supaya lebih sesuai dengan naluri masyarakat.


Kita cuba perhatikan, dengan majoriti Melayu muslim yang ramai, PAS Terengganu maseh tidak dapat menang dalam pilihanraya umum ke-12 Mac lalu. Jadi, kita perlu lihat kembalilah mengenai kaedah kita, daya penarik kita dan sebagainya. Ini kerana, kita tidak boleh terlalu keras, kerana akhirnya orang tidak akan beri kita sokongan. Jadi, apa maknanya? Sedangkan kalau kita ada kekuasaan, kita boleh gunakan untuk menyemarakkan lagi kesedaran di kalangan umat Islam berhubung dengan apa yang kita sedang kita perjuangan.


Dari sini, saya rasa mereka mungkin tidak memahami dan maseh tidak mahu cuba untuk memikirkan uslub dakwah yang lebih berkesan.


Mustafa Ali, atau Cikgu Pa ada menggunakan beberapa istilah seperti “mustahil”, “janji kosong”, “gimik” dan lain-lain lagi bagi merujuk kepada 16 September. Hari ini sudah 16 September. Dan, memang pada hari ini kita lihat tidak ada perubahan struktur dalam kerajaan. Adakah ini menunjukkan pandangan Cikgu Pa benar?


Pokoknya beginilah. Bila dikatakan “janji kosong” atau “gimik” dan sebagainya itu, ia seolah-olah satu benda yang macam Anwar Ibrahim pula yang membohongi rakyat. Sebenarnya agenda ini sedang diusahakan dan saya memyatakan bahawa dalam apa-apa usaha bila ditetapkan tarikh akhir dan diusahakan supaya ianya tercapai pada tarikh akhir tersebut, maka ia merupakan satu kaedah yang biasa. Sekiranya tidak kena pada tarikh tersebut, tidak bererti itu satu pembohongan. Itu hanya bererti bahawa mungkin ada tindakan-tindakan di pihak lawan yang kita tidak jangka, malah yang kita tidak ambil kira di peringkat awalnya. Sebagai contoh tindakan menghantar ahli-ahli parlimen BN ke Taiwan dan sebagainya. Kita pun tidak terfikir mereka akan lakukan sampai ke tahap itu. Tapi itu tidak bererti kita berbohong. Tapi itu semua merupakan satu perkara yang dinamik yang ada faktor push-pull. Jadi, sepatutnya semua orang harus berkerjasama untuk menjadikannya usaha ini satu realiti. Ini orang sedang berusaha, kita duduk tepi dan buat komen. Ini tidak begitu menariklah. Lebih baik kita sama-sama turun dan kita sama-sama usahakan. Itu adalah lebih baik.


Kalau kita lihat, Cikgu Pa menyatakan bahawa tindakan penyeberangan ini merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral” dan “tidak demokratik.” Itu memang merupakan nada dan hujah yang lazim digunakan oleh banyak pihak, termasuk di kalangan pembangkang yang tidak senang sekalipun. Sebenarnya bagaimana kita nak letakkan hukum pada penyeberangan ini?


Bagi pandangan saya, kalau penyeberangan ini dilakukan atas ugutan, atas tawaran, dibeli, maka ianya boleh dikatakan sebagai sesuatu tindakan yang tidak bermoral, di mana sebahagian wakil rakyat tersebut menjual dirinya untuk mendapatkan imbuhan dan sebagainya.


Tetapi dalam kes ini, apa yang kita lihat mereka tidak minta apa-apa, dan tidak dibeli oleh mana-mana pihak. Tetapi, oleh kerana suasana politik yang telah berubah di mana pilihanraya umum Mac 2008 lalu, mereka beranggapan bahawa sememangnya tidak ada satu parti yang selain dari BN yang boleh memerintah dan mereka tidak sanggup untuk duduk sebagai pembangkang. Oleh kerana fikiran begitu, maka mereka telah bertanding sebagai calon BN, sebab pada masa itu mereka menganggap kalau mereka bertanding sebagai calon parti lain, sekiranya mereka menang sekalipun, mereka akan jadi pembangkang. Tapi, mereka tidak mahu jadi sebagai pembangkang. Inilah yang pernah dilalui oleh ahli-ahli politik di Sabah dan mereka sudah cukup serik dengan pengalaman itu.


Tapi, kali ini mereka lihat suasana telah berubah, dan demi kepentingan rakyat, mereka pun memahami kehendak rakyat Sabah yang nampaknya pun mahukan perubahan. Maka mereka pun ingin bersama dengan arus perubahan ini. Lalu, saya rasa dalam keadaan yang seperti ini, jika mereka berhijrah atas atas keinsafan dan atas kesedaran, maka kita tidak bolehlah dikatakan tidak bermoral. Malahan, adalah lebih tidak bermoral untuk mereka kekal di situ, dalam keadaan mereka menyedari bahawa mereka tidak lagi disokong oleh rakyat. Jadi, itu adalah lebih tidak bermoral dalam mereka duduk dan sedangkan mereka memahami bahawa rakyat tidak menyokong mereka tapi mereka terus bersama BN.
Bukankah lebih baik kuasa ahli-ahli parlimen BN ini dipulangkan kembali kepada rakyat, dan disahkan semula apakah sememangnya benar kehendak rakyat yang diwakilinya begitu?


Kita memang kalau boleh, apa yang kita ingin adalah pilihanraya sekali lagi bagi mendapatkan mandat. Tapi, pilihanraya yang kita mahukan itu mestilah dilakukan dalam keadaan dan suasana yang betul-betul telus. Kerana, selama ini kita semua telah sebutkan—dan ini bukan gimik ataupun sandiwara—bahawa pilihanraya di Malaysia adalah tidak adil. Dan, hakikat kita mencapai kemenangan Mac 2008 adalah kerana pihak BN tidak sangka kita akan mendapat sokongan yang seperti itu. Maka, mereka tidak meningkatkan tahap penipuan dalam pilihanraya Mac 2008 itu.


Sekiranya mereka sedar bahawa kita adalah sekuat sepertimana yang telah terbukti ini, maka sudah pasti mereka bertindak untuk memintas keadaan itu, sama ada dengan persempadanan baru, dengan daftar pemilih yang lebih tercemar, sama ada dengan pengeluaran kad pengenalan yang palsu, atau sebagainya.


Jadi bagi kita, dan perkara ini telah pun disebut oleh pimpinan PR sendiri, sekiranya kita menang dan membentuk kerajaan sekalipun, kita akan membubarkan parlimen antara enam bulan hingga setahun. Namun, kalau menurut padangan saya, sewajarnya antara setahun hingga dua tahun. Kerana dalam tempoh tersebut diperlukan untuk kita membersihkan SPR, daftar pengundi, membetulkan proses undi pos bagi menjamin pilihanraya yang lebih adil. Kalau kita nak buat sekarang ini, orang-orang yang letak jawatan tersebut tidak boleh bertanding balek, melainkan seluruh parlimen dibubarkan.


Jadi, sekiranya seluruh parlimen dibubarkan, dalam keadaan sekarang SPR boleh menentukan lagi keputusan dengan kerjasama radio, tv, surat khabar, dll. Maka sudah tentu pilihanraya tersebut adalah pilihanraya yang terkotor. Jadi, kenapa kita mahu pertahankan mereka (BN) sangat?


Difahamkan Cikgu Pa telah menggunakan kedudukannya sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah Harakah untuk memaksa Harakah menerbitkan pandangan peribadinya di muka surat hadapan dalam keluarannya baru-baru ini. Seperti yang kita sedia maklum, tindakan penyeberangan yang cuba dilakukan oleh PR telah dilihat oleh Cikgu Pa sebagai “tidak bermoral” dan “tidak demoktarik.” Tapi, apakah kita boleh juga katakan bahawa campur-tangan Cikgu Pa secara peribadi dalam Harakah ini juga merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral”, “tidak demoktarik”, malah barangkali seperti tampak seperti “diktator”?


Saya tidak mahulah menggunakan istilah-istilah itu. Tapi bagi saya ia tidak sepatutnya menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pandangan peribadinya disiarkan. Sama ada bermoral ataupun diktator, saya tidak mahu cakaplah. Tapi, memang tidak patutlah dia buat begitu. Dia sepatutnya menyedari bahawa Harakah sepatutnya digunakan untuk pandangan rasmi, ataupun untuk mana-mana pandangan-pandangan yang selari dengan pandangan yang rasmi.


Tapi, Cikgu Pa sendiri katakan itu pandangan peribadi. Masalahnya, kalau pandangan peribadi, kenapa siar di muka depan. Ini boleh menyebabkan satu gambaran seolah-olah itu pendirian PAS, kerana Harakah adalah lidah rasmi PAS. Itu yang tidak betul.


Saya rasa Cikgu Pas mungkin terlalu ghairah pada masa itu untuk melakukan apa yang dia sifatkan hendak menyelamatkan PAS. Tapi, saya rasa dari sudut setiakawannya, dari sudut kerjasamanya, dari sudut politiknya, maka saya rasa ia cukup merugikan.


Di Terengganu mungkin persepsinya berbeza. Dia mungkin akan turun dan berkata pada ahli-ahli PAS di Terengganu bahawa kita telah cakap benda ini, maka bila tidak berlaku 16 September, jadi kita pun selamatlah. Sepatutnya itu bukan mesejnya—untuk selamatkan diri kita seorang diri. Sepatutnya mesejnya ialah, memang kita sedang berusaha untuk mencapai matlamat 16 September, dan hampir tercapai pun. Tapi oleh kerana tindakan pihak lawan, ianya terganggu sedikit, namun itu tidak bererti gagal.


Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ada mengeluarkan kenyataan yang membidas balek pandangan Cikgu Pa ini. Sayangnya, tidak disiarkan secara sewajarnya. Jadi, apakah kesan yang wujud ekoran pertelingkahan secara terbuka di kalangan pimpinan utama PAS ini?


Ini bukan benda yang kita banggakan. Malah ia adalah seauatu yang malang apabila perkara ini berlaku. Tapi, kesalahannya saya letakkan pada bahu Cikgu Pa kerana dia yang siarkan pendirian peribadinya yang bercanggah dengan pimpinan parti di muka depan dalam akhbar parti. Bagi saya, dialah puncanya. Saya rasa dengan keadaan begini, dan nampak gaya masing-masing, khususnya Cikgu Pa maseh mempertahankan tindakannya, maka kita macam menghadapi masa depan yang kurang baik, nauzubillah.


Kita sewajarnya mesti mampu berbincang dengan orang yang tidak setuju dengan kita. Bila Cikgu Pa mahu buat kenyataan itu, maka dia jangan bincang dengan orang yang di Terengganu. Dia kena bincang dengan orang yang di Selangor dan di negeri-negeri lain. Dan, tengoklah dulu maklum balas dari kami. Kalau bincang dengan orang-orang di Teregganu yang memang dah sealiran pemikirannya dengannya, maka tidak gunalah. Kerana, dia mesti tahu bahawa tindakannya itu adalah satu tindakan yang agak kontroversi. Tapi malangnya, dia tidak bincang dengan kami, sebaleknya bincang sesama mereka.


Akhirnya sekali, kalau kita melihat faktor Terengganu tersebut, sejauh mana pula Cikgu Pa dapat mempengaruhi presiden parti, Ustadh Hadi dalam merumuskan sebarang keputusan parti? Sebab, kita sering mendengar banyak dakwaan yang menyatakan bahawa Ustadh Hadi ini terlalu dipengaruhi oleh Cikgu Pa?


Saya rasa sedikit sebanyak mesti ada kebenaran. Saya tahu bahawa Ustadh Hadi menghormati Cikgu Pa dari segi bacaan politiknya. Namun, hakikatnya mereka dalam keadan yang jauh lebih kuat dari kami di Selangor, tetapi mereka tidak berjaya untuk menjatuhkan kerajaan BN Terengganu. Kami di Selangor yang jauh lebih lemah dari mereka, tapi kami berjaya.


Lalu apa yang perlu difikirkan ialah mungkin ada strategi dan kaedah mereka yang perlu diperbaiki. Kerana tidka ada sebab mereka harus kalah, sedangkan negeri-negeri lain yang yang lebih sukar kita boleh menang.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi: http://demang.blogmas.com/

“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb