DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Thursday, August 19, 2010

RAJA TIKUS DEB

Raja Tikus bergelut dengan keadaan penjara yang cukup zalim. Penyalahgunaan dan kegagalan DEB sepertimana yang didakwa oleh Nazir Razak (gambar kanan) telah mencipta satu keadaan yang serupa dalam kisah Raja Tikus.


Pelaksanaan DEB oleh kerajaan telah memberikan kuasa yang besar kepada para pegawainya untuk meluluskan lesen, permit dan segala bentuk intervensi dalam akitiviti ekonomi.


Dengan memiliki kuasa sebesar itu, peluang itu digunakan oleh pegawai-pegawai untuk mendapatkan bayaran dari pemilik perniagaan besar sehinggalah peniaga jalanan untuk mendapatkan kelulusan permit dan lesen. Penjaja dan peniaga jalanaan membuat bayaran bawah kaunter untuk mendapatkan lesen.


Peniaga besar terpaksa membayar sejumlah wang besar untuk berniaga. Inilah yang timbulkan persepsi rasuah dan sebagainya. Bagaimana anda dapat mencari nafkah di negara yang berada pada tangga 56 dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparensi International (TI))?


Kebanyakan kontrak yang diberikan kepada Melayu telah disubkontrakkan kepada kontraktor Cina.


Kontrak Kelas F yang diberikan khasnya kepada Bumiputera dianugerahkan mengikut citarasa pegawai kerajaan ataupun Yang Dipertua Bandar dan bukan melalui cara bidaan terbuka. Sistem Ali Baba ini diwujudkan atas nama suci memberikan kontrak, lesen dan permit kepada peniaga Melayu untuk meningkatkan taraf ekonomi mereka.


Selepas 40 tahun dan berbilion ringgit dibelanjakan, 82% di luar bandar dan 62% di bandar yang miskin masih merupakan golongan Melayu. Selagi majoriti Melayu masih berada dalam keadaan miskin, PERKASA dan ekstremis akan menuntut bahawa DEB masih perlu diteruskan. DEB (NEP -New Economic Policy) kemudian akan digelar Never Ending Policy, ataupun dasar yang tidak ada penamatannya.


Seterusnya di
sini


KOMEN :


Kerajaan korup penuh dengan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa menjadi idola kepada seorang mufti. Mufti itu kini betul-betul gila kerana segala usahanya untuk menyatukan PAS dan UMNO menemui kegagalan.Macam-macam yang terbit dari mulutnya. Biarkan, otaknya sudah mereng. Orang gila macam beliau sahaja yang berusaha untuk menegakkan regim yang zalim menindas rakyat. Dogengannya demi untuk menyelamatlkan umat Islam dan bangsa Melayu adalah dusta dan pembohongan yang direka ciptanya sendiri untuk menyelamatkan UMNO dan membolehkan para pemimpin UMNO membaham khazanah Negara semahu-mahunya.


Nasib baik majority rakyat masih rasional. Menolak cadangan mufti gila ini.


UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA"

1 comment:

Tun Perak said...

UMNO TIADA, PAS PUN TIADA