DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, December 7, 2008

KFA: MENGADAKAN ROAD SHOW SELURUH DAERAH KEDAH

Oleh: Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Persatuan Bola Sepak Kedah [KFA] telah mencipta sejarah dalam perkembangan bola sepak dalam negara ini. KFA telah mencipta rekod menjadi juara dalam tiga kejohanan yang berprestej di negara ini. KFA menjadi juara dalam Liga Super, Piala FA dan Piala Malaysia bagi tahun 2007 dan 2008 berturut-turut.

KFA diasaskan oleh Tunku Yaakob Ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid pada tahun 1924 dan pada tahun 1985 kepimpinan persatuan ini diambilalih oleh Dato’ Paduka Ahmad Basri Akil. Di bawah kepimpinan Basri, Kedah menjadi terkenal dalam arena bola sepak. Dalam tempoh 1987 hingga 1993, Kedah berjaya melayak diri ke perlawanan akhir Piala Malaysia sebanyak enam kali. Dua kali menjadi juara Piala Malaysia, sekali menjadi juara Liga dan sekali menjadi juara dalam pertandingan Piala FA.


Kedah memenangi kejuaraan Kejohananan Liga Malaysia sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 1993,2007 dan 2008. Piala Malaysia empat kali pada tahun 1990, 1993, 2007 dan 2008 dan piala FA sebanyak tiga kali pada tahun 1996, 2007 dan 2008. Kejayaan yang dicapai ini kerana pengurusan yang cekap dan professional yang dibantu oleh pemain-main yang bermutu yang lebih mementingkan imej negeri daripada kepentingan peribadi.


Kedah akan terus cemerlang dalam arena bola sepak negara ini sekiranya pihak pengurusan dan para pemainnya tidak menjadikan ‘kebendaan dan kemewahan’ sebagai prioriti dalam kehidupan. Sekiranya mereka bermain dan menerima budaya kehidupan yang diamalkan oleh sebahagian besar para pemimpin UMNO, pasti Kedah akan kembali ke era kegelapan seperti mana yang pernah Kedah alami di era tahun-tahun 90an lalu.


Bagi menghargai sokongan para peminatnya, maka pihak KFA telah mengadakan program lawatan ke daerah-daerah seluruh Kedah. Setiap kali mereka turun ke daerah-daerah, mereka akan mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan daerah yang kebanyakannya terdiri daripada para belia yang meminat sukan bola sepak. Disamping itu, mereka juga akan menghulurkan sumbangan peribadi kepada golongan kurang upaya,ibu tunggal dan sebagainya.


Pada hari Sabtu, 22 November lalu, pasukan KFA telah singgah di daerah Padang Terap dan telah mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan daerah. Perlawanan persahabatan ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Beribu peminat tua-muda datang menonton untuk mengenali lebih dekat lagi dengan para pemainnya. Dalam pada itu, mereka juga berpeluang melihat piala Malaysia yang menjadi idaman setiap pasukan yang bertanding dan mereka juga berpeluang membeli cenderahati yang dijual dengan harga jimat.


Gambar : 1-Jurulatih KFA sdr mohd Azraai Khor Abdullah menyampaikan sumbangan
Gambar : 2-Seorang peminat yang berdiri disebelah piala-piala yang dimenangi
Gambar : 3-Sebahagian peminat-peminat pasukan hijau-kuning


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi: http://demang.blogmas.com/


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.WbWallahu'alam bishshawab.

No comments: