DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, December 7, 2008

AWAS PAKATAN RAKYAT DI KUALA TERANGGANU

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,

Kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Razali Ismail di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland pada 28 November lalu telah memberi laluan sebuah lagi pilihan raya kecil selepas Permatang Pauh Ogos lalu, kini ia bakal diadakan di P36 Kuala Terangganu. Dalam pilihan raya umum ke-12 Mac lalu, allahyarham Razali yang mewakili Barisan Nasional [UMNO] memperoleh 32,562 undi menewaskan Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu [31,562 undi] dan calon Bebas, Maimon Yusof [685 undi].


Kali ini, PAS [PKR telah pun memberi laluan] akan mewakili Pakatan Rakyat menentang UMNO [BN]. Kedudukan kekuatan kedua-dua parti ini berada 50:50 jika diukur daripada keputusan PRU ke-12 lalu. Kedua-duanya akan berhempas pulas untuk memenangi pilihan raya kecil tersebut. Bagi UMNO akan menggunakan pelbagai strategi bagi mengekalkan kemenangan lalu. Kemenangan tersebut akan mengembalikan imej UMNO yang kalah teruk dalam PRU lepas dan kini para pemimpinnya dilanda virus gilakan kuasa, kedudukan dan kekayaan menjelang Mac depan.


PAS juga sama akan mencuba berbagai resepi bagi menarik perhatian pengundi supaya mengundi PAS. Kemenangan PAS bererti UMNO belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan dan menanti masa untuk ditalqinkan selewat-lewatnya pada PRU ke-13 nanti. Kekalahan UMNO akan memberi satu penunjuk bahawa UMNO kini sudah tidak relevan lagi dan telah ditolak rakyat yang bencikan amalan rasuah yang sudah menjadi budaya dalam kehidupan para pemimpinnya. Manakala imej Pakatan Rakyat dapat ditingkatkan dan memulihkan kembali keyakinan rakyat terhadap kegagalan projek 169.


Kemenangan ini boleh membentuk satu pendapat awam bahawa Pakatan Rakyat pimpinan Anwar Ibrahim masih lagi mampu untuk terus berusaha mengambilalih kuasa daripada tangan UMNO seperti yang dicanang-canangkan seluruh dunia sebelum Mac ini. Selepas Mac, setelah Najib Tun Razak berjaya mengambilalih kuasa daripada tangan Abdullah Ahmad Badawi, masa depan Pakatan Rakyat berada dalam kedudukan yang genting. Najib akan menggunakan apa sahaja kaedah untuk memusnahkan kerjaya politik Anwar Ibrahim yang menjadi tunggak Pakatan ini. Hancur Anwar, hancurklah Pakatan Rakyat. Tidak ada seorang pemimpin pun dalam Pakatan yang berwibawa, berani, tabah dan bertenaga untuk menentang UMNO.


Pusingan pertama telah menyebelahi UMNO. SPR telah menetapkan pada 6 Januari ini adalah hari penamaan calon dan pengundian pula pada 17 Januari, dengan 11 hari berkempen. Tempoh yang agak lama ini memberi ruang kepada UMNO untuk merangka strategi untuk MENIPU dengan menggunakan kekuatan media, wang dan kuasa. Cuaca yang tidak menentu sekarang ini turut memberi saham kepada UMNO. Kita terima alasan yang diberi oleh Timbalan Pengurusi SPR.


Tempoh 41 hari [Perlembagaan membenarkan tempoh 60 hari untuk mengisi kekosongan yang wujud] memberi masa untuk UMNO bertindak mendaftar mengundi hantu untuk mengundi di Kuala Terangganu. Memberi peluang kepada UMNO membawa masuk seramai pengundi luar daripada utara-selatan dan timur-barat dengan menyewa bas-bas yang penuh sesak pada hari membuang undi nanti. Memberi masa kepada UMNO untuk mengumpulkan wang untuk ditaburkan kepada pengundai-pengundi. Memberi lebih banyak advantage kepada UMNO untuk menjalankan berbagai aktiviti sesi bertemu rakyat dalam pelbagai program, membuka dan menutup acara yang diaturkan dengan mengunakan platform tugas rasmi kerajaan sebelum sampai masa kempen yang dibenarkan. Tektik ini kita sudah mangli. Kita sudah tempuh di Indera Kayangan, Perlis, di Sanggang dan Batu Talam di Pahang, di Machap, Melaka dan di Ijok di Selanggor. Saya sebut kembali sebagai satu peringatan, supaya kita perlu bersiap sedia menghadapi suasana pasti akan berlaku.


Berbeza dengan pilihan raya kecil di Permatang Pauh. Anwar Ibrahim menang besar kerana UMNO ketidakcukupan masa untuk melakukan berbagai strategi MENIPU. Tempoh menjadi terhad kerana bulan Ogos adalah bulan kemerdekaan. UMNO dan kerajaan sibuk dengan persiapan untuk menyambut hari kemerdekan yang ke 51. Lagi pun SPR kena buat cepat kerana bulan September adalah bulan Ramadhan. Tidak munasabah pilihan raya dibuat dalam puasa. Oleh itu SPR perlu mempercepatkan proses pengundian supaya tidak melebihi 60 hari. Permatang Pauh mulai kosong pada 1 Ogos, 16 Ogos adalah hari penamaan calon dan pada 26 Ogos hari pembuangan undi. Tempoh masa 26 hari terlalu singkat bagi UMNO untuk mendaftar pengundi hantu, membawa masuk pengundi luar dan untuk mengumpul wang untuk ditaburkan kepada pengundi-pengundi di Permatang Pauh. Oleh sebab itulah daripada 58,459 pengundi, yang mengeluar mengundi hanya sebanyak 38,144 atau 65.25 peratus sahaja. Anwar Anwar, memperoleh 31,195 undi menewaskan calon Barisan Nasional [BN], Datuk Arif Shah Omar Shah, yang meraih 15,524 undi. calon, Hanafi Mamat dari Angkatan Keadilan Insan Malaysia [AKIM] hanya mendapat 92 undi. Anwar mendapat majoriti 15,671 undi berbanding isterinya, Dr.Wan Azizah Wan Ismail hanya 13,388 undi sahaja.


Satu lagi Pakatan Rakyat perlu awasi, sekiranya Wan Ahmad Farid sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri, yang tempoh lantikan senatornya hampir tamat. Kini, beliau sudah melangkau dua penggal menjadi senator dicalonkan menentang calon PAS, maka gerak kerja Pakatan menjadi bertambah sukar. Saya percaya bemula dari tarikh penamaan calon iaitu 6 Januari hingga hari pengundian 17 Janauri, negeri Terangganu khususnya di Kuala Terangganu yang mempunyai empat kerusi dewan undangan negeri [DUN Bandar-MCA, Wakaf Mempelam, Batu Buruk dan Ladang dikuasai oleh PAS]akan dibanjiri dengan pasukan polis yang berunifom dan yang tidak berunifom. Cawangan khas SB akan berada di sini sebelum penamaan calon lagi. Mereka akan bersepah-sepah di kawasan-kawasan yang saya sebut itu. Maka hampir pasti kekecuhan akan berlaku seperti yang berlaku di Machap dan di Ijok.


Semua ini adalah strategi dan tektik yang berulang kali dilakukan oleh UMNO dulu, kini dan selama-lamanya. Sesungguhnya, UMNO tidak mempunyai kekuatan, tetapi dengan kuasa yang dalam gengamannya, ia boleh menggunakan kuasa tersebut untuk memperalatkan pasukan polis [walaupun kerap kali dinafikan, tetapi persepsi rakyat terhadap pasukan polis begitulah], pegawai dan jentera-jentera kerajaan untuk kepentingan politiknya. Mereka adalah alat bagi UMNO untuk mengekalkan kuasa. Tiada mereka, UMNO akan rebah.


Selamat berjuang ke titisan darah terakhir.


Ada banyak bahan yang boleh dijadikan pengetahuan dan hiburan diblog saya satu lagi:
http://demang.blogmas.com/


SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.WbWallahu'alam bishshawab

No comments: