DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, September 22, 2012

SEBELUM KALAH, NAJIB GUNA HELAH GAMBAR UNTUK MENIPU RAKYAT DAN MUSUH UMNO?



Written by  Maria Begum, Malaysia Chronicle

Sejak akhir-akhir ini, sungguh ketara betapa goyahnya kedudukan PM Najib Razak di dalam partinya sendiri, UMNO. Penipuan terbarunya melibatkan gambar yang telah diubah untuk menampakkan dirinya mendapat sokongan yang begitu hebat dari apa yang sebenarnya.


Walaupun cepat tidak mengaku bahawa gambar itu telah diubah oleh Bernama, pengkritik percaya bahawa peristiwa ini akan meninggalkan kesan yang tidak diingini dan juga menaikkan kemarahan rakan-rakannya dalam Umno dengan cubaan terbaru untuk menyembunyikan hakikat sebenar.

“Kelemahan utama Najib adalah keangkuhannya. Malah ada yang berkata ini digalakkan oleh isterinya Rosmah Mansor dan atas sebab itu, semasa pentadbiran Najib, Pejabat Perdana Menteri telah membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk hubungan awam dan perunding imej untuk memberi gambaran imej yang palsu bagi diri mereka. Sama ada ia dilakukan untuk memberi semangat kepada diri mereka atau menunjuk-nunjuk kepada rakyat, saya rasa ada diantara perunding luar ini telah dikenalpasti, dikecam dan juga sedang disiasat di negara mereka sendiri,” Naib presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

“Sekarang, Najib dituduh menggunakan khidmat Bernama untuk mengubah gambar Raya dimana ia nampak seperti 100,000 orang telah berkunjung ke majlis rumah terbuka itu. Sudah tentu ini akan menjadikan panglima Umno marah tidak terhingga. Bagi saya sendiri, menggunakan taktik sebegini adalah perbuatan tidak masuk akal. Dia menjadikan dirinya seperti keluarga Kim di Korea Utara. Ketara palsu dan tersangat ‘Bolehland’”

Sejak menjawat jawatan tertinggi kerajaan pada April 2009, Najib telah membayar berates-ratus juta ringgit kepada syarikat media termasuk APCO yang ada kaitan dengan ShinBet dan juga FBC Media dari UK. Terbaru, PM Malaysia tersipu-sipu apabila kolumnis pro-Israel, Joshua Trevino telah dipecat daripada The Guardian kerana memetik kata Najib tanpa memaklumkan bahawa dia merupakan “seorang perunding bagi sebuah agensi tajaan Malaysia dan mengendalikan sebuah laman web Malaysian Matters”

Tercetusnya perang suadara dalam Umno

Sememangnya gambar itu begitu ketara seperti sudah diubah. Seorang pemimpim pembangkang telah menyedari hal ini sejurus selepas ia dikeluarkan di surat-surat khabar. Tambah pula, akhbar-akhbar ini turut melaporkan bahawa hanya 10,000 orang pengunjung menghadiri rumah terbuka timbalan Najib, Muhyiddin Yassin.

Ini membuktikan khabar angin yang menyatakan bahawa ada perebutan kuasa sedang berlaku dalam Umno, parti politik terbesar negara yang juga Boss pakatan BN, sedang meletus. Dan puncanya? Najib yang menagguh-nagguhkan PRU ke-13.

Kedua-dua Najib dan isterinya yang cukup berpengaruh, Rosmah seperti mahukan pilihanraya diadakan pada tahun hadapan apabila mandat 5 tahun BN akan berakhir.

Namun Muhyiddin, bekas pm, Mahathir Mohamad dan panglima UMNO yang lain sedang mendesak agar pilihanraya diadakan lebih awal, dan penyokong Muhyiddin telah dengan terang-terangan mendesak agar PRU ke-13 diadakan pada bulan ini juga. Spekulasi bahawa poster yabg digantung di beberapa tempat strategik di Johor, negeri kelahiran Muhyiddin, mendesak agar MP Pagoh itu untuk menggantikan Najib sebagai presiden Umno dan juga PM berlaku akibat ketidakpuasan hati mereka.

Poster-poster itu berlatar belakangkan bendera Malaysia dengan tulisan ‘Kami Mahu Tan Sri Muhyiddin Yassin Sebagai PM Sebelum PRU 13' dan juga ‘Selamatkan Barisan Nasional’ “Mereka menyalahkan Najib kerana menagguhkan pilihanraya sehingga sekarang apabila sudah jelas bahawa BN sudah kehilangan taringnya dn mereka semua terpaksa bergelut dan berjuang untuk mempertahankan kerusi,” kata Jui Meng lagi.


Tidak lagi dimahukan:Ujian Asid- adakah anda suka akan Najib?

Dalam pada itu, semasa menafikan bahawa gambar itu diubah, Ketua Pengarang Bernama, Yong Soo Heong mengaku bahawa jurugambar telah menggunakan kreativitinya dalam menampakkan bahawa orang ramai berpusu-pusu kearah pasangan pertama negara, yang populariti sebenarnya diragui walaupun banyak usaha telah dilakukan oleh media kawalan kerajaan untuk menggambarkan mereka sebagai pasangan yang disayangi oleh rakyat.

Masa merupakan sesuatu yang amat berharga bagi organisasi seperti Bernama dan kita tidak masa agak terhad bagi kami untuk melakukan sesuatu yang tidak rasional,” Bernama memetik Yong.

Mengikut Yong, bahagian gambar baru sahaja dibekalkan dengan kamera dan lensa yang canggih dan terkini tahun ini. Jurugambar tersebut, Harry Salzman Abu Bakar juga perdana mengambil gambar Ketua Setiausaha Pertubuhan Bangsat-bangsa Bersatu, Ban Ki-Moon, Perdana Menteri British, David Cameron dan Setiausaha Kerajaan AS, Hilary Clinton tanpa masalah.

Pada kali ini, Salzman telah menggunakan kreativitinya untuk mengambil gambar pengunjung yang ramai, tambah Yong.

Tidak boleh dinafikan bahawa Datuk Seri Najib menarik perhatian orang ramai, bukan sahaja pada rumah terbuka Aidilfitri, malah dimana-mana keramaian kerana di dalam mana-mana gambar dan video dari pelbagai organisasi surat khabar akan mengakuinya,” kata Yong lagi.

Sumber : Malaysia Chronicle

19 comments:

Anonymous said...

I loved as much as you'll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

Also visit my web page bethany college golf team scandal

Anonymous said...

For hottest information you have to go to see the web and on internet I found this web page as
a best web page for newest updates.

Feel free to surf to my blog golf galaxy roseville ca hours

Anonymous said...

We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your website offered us with helpful information to work on.
You've done a formidable process and our whole neighborhood will likely be grateful to you.

Feel free to visit my webpage ... micahmoney.com

Anonymous said...

Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an e-mail.

I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time.

my blog; www.locationary.com

Anonymous said...

It's truly very complex in this active life to listen news on Television, so I simply use internet for that reason, and obtain the most recent information.

my weblog: chiropractic tools techniques

Anonymous said...

Hey there, You've done an excellent job. I'll
definitely digg it and personally suggest to my friends.

I'm confident they will be benefited from this website.

Feel free to visit my web site ... golf club sets men's

Anonymous said...

Hi there, I enjoy reading all of your article.
I wanted to write a little comment to support you.


My blog - reviews4business.com

Anonymous said...

I was curious if you ever considered changing the page layout of your site?
Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people
could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 images.
Maybe you could space it out better?

My web-site sushi bar miami florida

Anonymous said...

I absolutely love your blog and find almost all of your post's to be exactly I'm looking for.
Does one offer guest writers to write content in your case?
I wouldn't mind composing a post or elaborating on some of the subjects you write about here. Again, awesome blog!

Feel free to surf to my site St Cloud Floral

Anonymous said...

I do consider all the concepts you've offered in your post. They are very convincing and can definitely work. Still, the posts are too quick for starters. May you please lengthen them a little from subsequent time? Thanks for the post.

My weblog www.manta.com

Anonymous said...

If you are going for best contents like me, just go to see this web
site daily for the reason that it gives feature contents, thanks

Also visit my weblog ... web md search

Anonymous said...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was wondering what all is needed to get set up? I'm assuming
having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% sure. Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
Appreciate it

Take a look at my page ... Orlando Chiropractor

Anonymous said...

Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your web site is
fantastic, as well as the content!

my website - fusion back surgery recovery

Anonymous said...

Hi there, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was
just wondering if you get a lot of spam responses?
If so how do you prevent it, any plugin or anything you
can suggest? I get so much lately it's driving me insane so any assistance is very much appreciated.

my weblog: interior design jobs san diego

Anonymous said...

Right here is the right site for anyone who wishes to understand this topic.

You realize a whole lot its almost tough to argue
with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a new spin on a
topic that's been discussed for a long time. Great stuff, just excellent!

My web blog: Nimphc.Com

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written
article. I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful info.

Thanks for the post. I will certainly comeback.

my web page: hottravelworld.com

Anonymous said...

Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide
credit and sources back to your weblog? My blog site is in the
very same area of interest as yours and my visitors would definitely benefit from some of the information you present here.
Please let me know if this alright with you. Thanks!


Here is my web-site: golf-mi.com

yanmaneee said...

yeezy
bape hoodie
kd 11
valentino
golden goose
nike air max 95
yeezy shoes
supreme outlet
supreme t shirt
yeezy boost

yanmaneee said...

birkin bag
supreme clothing
hermes birkin
kobe sneakers
nike off white
jordan 13
kyrie 6
yeezy boost 350
curry 7
off-white