DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, October 24, 2009

IBLIS TETAP IBLIS-SIRI 1

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


"Sesungguhnya, inilah bajet yang menelusuri keperluan dan meresapi denyut nadi rakyat. Sesungguhnya inilah satu persembahan yang tulus dan ikhlas daripada kerajaan yang menjiwai rakyat”. Petikan Ucapan Ketua Iblis, Najib Tun Razak mengakhiri pembentangan bajet 2010 pada Jumaat, 23 Oktober 2009.


Perkataan ‘Iblis’ yang saya gunakan itu bukanlah satu perkataan yang asing bagi golongan UMNO haprak. Ia digunakan secara meluas oleh para pemimpin dan media massa milik UMNO bagi mempertahankan kredibiliti Abdullah Ahmad Badawi selaku PM dan Presiden UMNO daripada serangan berterusan oleh Dr. Mahathir Mohamad. Malah, perkataan ‘iblis’ ini keluar dari mulut Abdullah sendiri di suatu majlis di Kuantan, Pahang pada tahun 2006.


Abdullah mengecam Dr.Mahathir yang menjadi pengkritik keras terhadap pentadbirannya ketika itu. Dalam pada masa yang sama, menantu Abdullah, Khairy Jamaluddin, kini Ketua Pemuda UMNO turut mengelar Mahathir sebagai ‘beruk’ kerana Mahathir dilihat sebagai ‘pengacau’ dalam pentadbiran Abdullah sebagai PM ke-5 mengantikan Mahathir.


Jadi, apabila saya menggunakan semula perkataan IBLIS ini dan ditujukan kepada Najib bermakna saya mengulangi apa yang Abdullah ucapkan itu. Saya adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia yang amat benci dan meluat melihat muka Najib @ Mat Monggol ini. Tentu sesetengah orang mengatakan saya ini kurang ajar, tetapi mereka juga perlu ingat bahawa budaya kurang ajar [termasuk budaya samseng] adalah sebahagian daripada budaya UMNO turun-temurun lagi.


Budaya mengeji, mengutuk, menghina, memperlekehkan dan memperlecehkan serta budaya tidak mengenang budi atau jasa orang-orang terdahulu atau orang yang tidak berkuasa lagi menjadi amalan UMNO dulu, kini dan selama-lamanya. Mahathir [dan kini Abdullah] telah merasai semuanya itu. Pada satu ketika, Mahathir pernah dihalang bertemu dan berucap dihadapan ahli-ahli UMNO seluruh negara, malah beliau pernah disembur dengan gas pemedih mata di Kelantan.


Nasib Mahathir pada waktu itu sama dengan nasib pembangkang di Negara ini [kini Pakatan Rakyat] yang dihalang mengecapi kebebasan sepenuhnya seperti yang diperuntukan oleh perkara 10, Bahagian 2, Perlembagaan Malaysia. PDRM dan institusi keadilan lainnya menjadi benteng atau tongkat kepada UMNO.


Begitu juga dengan budaya rasuah yang diangkat sebagai satu kebanggaan, mercu tanda atau simbol bagi golongan UMNO haprak bagi menentukan atau ukuran sesuatu pencapaian. Mereka juga berjaya memperkembangkan budaya rasuah ini ke seluruh ruang kehidupan rakyat sehingga rakyat lalai dengan peringatan daripada Allah swt-pemberi dan penerima rasuah akan dimasukkan ke dalam api neraka.


Berdasarkan fakta-fakta tersebut dan kegagalan Najib membawa sebarang pembaharuan terhadap system yang rosak itu, malah menjadi semakin buruk dan terkotor dalam sejarah, maka kebencian saya itu terasa meluap-luap terhadap pemerintahan di Negara ini yang diterajui oleh UMNO. Pemerintahan Najib baru masuk bulan ke-6, tetapi era pemerintahannya secara drastik menjurus ke arah pemerintahan diktator [kemungkinan besar Najib berguru dengan Dr.Mahathir Mohamad] yang diisi dengan unsur-unsur kezaliman, keganasan, samseng, ego, penipu-pembohong, memutar-belitkan fakta dan memanipulasikan maklumat yang benar.


Contoh: Amalan rasuah, menyalahgunaan kuasa, menyeleweng, pecah amanah, tidak beretika, tidak berakhlak, tidak beriman, melakukan diskriminasi di antara ras, di antara negeri-negeri dan di antara manusia yang perbezaan fahaman politik, penyiasatan dan pendakwaan terpilih, mengunakan kuasa dan kedudukan bagi kepentingan diri telah dimanipulasikan maklumat benar itu, dicari ruang, helah dan kaedah untuk menghalalkan perbuatan tersebut sehingga rakyat yang kedudukannya miskin [di luar Bandar], buta huruf [di luar dan di pinggir Bandar] dan kurang mengenal dan tidak mengamalkan ajaran agama dalam kehidupan, maka 100% golongan ini mempercayainya bahawa perbuatan-perbuatan tersebut adalah halal dan sah dari segi hukum dan undang-undang Negara.


Najib didapati telah, sedang dan akan memperalatkan seluruh institusi-institusi Negara secara terbuka [di era Mahathir, ia dilakukan tanpa disedari oleh rakyat jelata] untuk kepentingan beliau dan UMNO, bukan untuk kepentingan rakyat dan Negara. Kebencian ini juga memuncak apabila melihat tindakan-tindakan beliau dalam tempoh 6 bulan itu dilihat telah membelakangkan undang-undang dan perlembagaan Negara. Najib telah membuang dan membelakangkan segala undang-undang dan perlembagaan Negara yang pada pandangannya yang boleh menjejaskan kuasa kediktatornya dan yang akan menjejasakan survival UMNO ke dalam tong najis.


Oleh sebab itu, saya memulakan tulisan ini dengan memetik ayat akhir dalam ucapan pembentangan bajet 2010 bagi menunjukkan betapa munafiknya Najib dan regimnya penipu rakyat. Lain yang diucap, lain pula dilakukannya. Sebahagian rakyat sudah mulai sedar dari tidur yang panjang.


Bersambung siri ke-2, Kenapa rakyat mesti tanamkan semangat bencikan UMNO dan kerajaan pimpinan Najib wajar digulingkan?

“UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA”.


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

No comments: