DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Tuesday, September 29, 2009

ISA SAMAD CALON UMNO DI BAGAN PINANG

Oleh : Tun Telanai
Assalamu'alaikum wm.wrt,

Akhirnya Isa Samad dicalonkan bertanding di Bagan Pinang, Negeri Sembilan dalam pilihan raya kecil pada 11 Oktober nanti. Najib Tun Razak terpaksa akur dengan kehendak dan ugutan para penyokong Isa yang mahukan Isa kembali aktif dalam politik nasional khususnya di Negeri Sembilan yang kini dikuasai oleh kerajaan adik-beradik Mohamad Hassan selaku MB. Tindakan ini bermakna UMNO tidak peduli dengan nasihat Dr Mahathir Mohamad berharap agar Barisan Nasional tidak meletakkan Isa sebagai calon. Beliau berkata tindakan meletakkan calon yang telahpun didapati bersalah dalam rasuah politik hanya akan menyebabkan rakyat mnganggap UMNO tidak serius dalam memerangai politik wang.


"Tan Sri Isa sudah didapati bersalah, kalau Umno letak dia juga bermakna bahawa Umno tak ambil berat tentang kes-kes macam ini. Kalau pun dia boleh menang di situ, kena fikir seluruh Malaysia fikir apa terhadap Umno," kata Mahathir. Beliau turut menegaskan ianya bukan mewakili Teluk Kemang sahaja, malah rakyat akan melhat sebagai UMNO seluruh Negara”-kata Dr.Mahathir


Lembaga Disiplin Umno menggantung keahlian Isa selama tiga tahun [24 Jun 2005 hingga 23 Jun 2008] berhubung amalan politik wang dalam dalam perhimpunan agung UMNO tahun 2004 selepas menangi jawatan naib presiden. Lembaga Disiplin UMNO dipengerusikan ol
eh Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail. Beliau bersalah terhadap lima daripada sembilan pertuduhan politik wang.Antaranya membabitkan penganjuran pertemuan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi.


Salim Shariff yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jempol turut digantung keahlian selama sepenggal atau tiga tahun.Semua jawatannya dalam parti, termasuk sebagai ketua UMNO bahagian Teluk Kemang digantung. Pada 6 Julai 2005 , Majlis Tertinggi UMNO menolak rayuan Isa Samad tapi mengurangkan hukuman penggantungan dari 6 tahun kepada 3 tahun sahaja. Selepas bebas daripada hukuman, beliau kembali aktif berpolitik dan memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang sampai kini.


"Dua macam golongan manusia yang apabila keduanya baik maka akan baiklah masyarakat. Tetapi, apabila keduanya rosak maka akan rusaklah masyarakat itu. Kedua golongan manusia itu adalah ulama dan penguasa." [HR Abu Na’im]",

Akan datang penguasa-penguasa fasik dan zhalim. Barangsiapa percaya kepada kebohongannya dan membantu kezalimannya maka dia bukan dari golonganku dan aku bukan dari golongannya, dan dia tidak akan masuk syurga." [HR Tirmizi].

Dalam hadis di atas Rasulullah saw menerangkan bahawa penguasa itu ada yang baik dan ada pula yang buruk. Begitu pula ulama itu ada yang baik dan ada yang buruk (ulama su‘).

Lebih tegas lagi Nabi Sallallahu ‘alaihi wa Sallam menyatakan dan mengingatkan kita bahawa ulama su’ ini adalah seburuk-buruk manusia.

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam.; "Akan tiba suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah naungan langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali". [HR al-Baihaqi].


Umat Islam [malah pengundi bukan Islam] di Bagan Pinang wajar menilai sesuatu itu bukan atas dasar manfaat semata-mata. Mereka haruslah menyandarkan apa yang telah dilakukan oleh para pemimpin UMNO itu. Mereka sepatutnya pandai menilai mana intan dan mana kaca hanya dengan Al-Quran dan Sunnah sahaja penyelamat umat manusia di dunia ini. Jernihkanlah pemikiran dan buatlah keputusan berdasarkan nas, bukan hawa nafsu. Humbankan UMNO ke laut Cina Selatan


“UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA”


“SELAMATKAN RAKYAT SELAMATKAN NEGARA”
‘PROTES SAMPAI TURUN”

2 comments:

fahmi said...

kena terima dengan slogan diperjuangkan oleh org ramai..demokrasi.. brader Anuar bin Ibrahim yg dah kena penjara pon boleh jadi ahli parlimen sebab org ramai menyokong..kenapa kenapa ada double standard pada kamu..kenapa tidak keluar isu ini yg penuh di blog kamu semasa pemilihan di parlimen permatang pauh..

Anonymous said...

tunb telanai
berapa bintang kita nak bagi kat mahathir yang komen globalnya tentang isa samad?

-azizi abdullah