DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Monday, September 28, 2009

MAHFOZ : TINDAKAN SPRM TERHADAP NEGERI SELANOR TIDAK ADIL

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,



Pada hari Sabtu, 26 September lalu, saya berkesempatan menghadiri sebahagian temu bual YB Dato’ Haji Mahfoz bin Haji Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena dengan sekumpulan wartawan tempatan sempena rumah terbuka aidil fitri beliau di perkarangan masjid Al-Taqwa, di Alor Setar, Kedah. Rumah terbuka beliau dihadiri oleh rakyat dari pelbagai kaum dan berbagai peringkat umur. Majlis ini juga turut dihadiri staf kepimpinan negeri termasuk pemimpin PKR dan DAP.



Dalam temu bual tersebut, Mahfuz melahirkan kekesalannya terhadap sikap Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia [SPRM] yang bertindak tidak adil dan tidak konsisten dan ia merupakan satu bentuk diskiriminasi yang nyata terhadap kerajaan negeri Selangor berbanding dengan kes-kes yang berlaku di negeri-negeri lain di Malaysia pada masa yang sama.


Tindakan ini, tegas beliau adalah merupakan satu pencabulan kebebasan asasi atau kebebasan diri yang diperuntukan dalam perkara 5(1) Perlembagaan Persekutuan. Tindakan agresif SPRM ini tambah beliau, bertujuan melindungi UMNO daripada terbongkarnya segala bentuk penyelewengan, menyalahgunaan kuasa dan amalan rasuah yang yang berluasa ketika Selangor diperintah oleh Khir Toyo supaya segala kekotoran yang dilakukan oleh para pemimpin UMNO termasuk Khir sendiri tidak terdedah kepada rakyat yang semakin meluat terhadap UMNO.


Sebagai contoh, kata beliau, penyiasatan yang dijalankan oleh Selcat mendapati ada pegawai-pegawai kerajaan dipaksa meluluskan peruntukan kewangan bernilai jutaan ringgit dalam masa satu minit, yang biasanya diluluskan dalam masa 14 hari. Setiap kawasan di DUN Selangor akan menerima peruntukan sebanyak RM10 juta bagi pembinaan prasarana telah diselewengkan untuk digunakan dalam PRU 2008. Wakil rakyat UMNO/BN menghabiskan peruntukan RM10 juta tersebut dalam tempoh yang singkat bagi memenangi PRU ke-12 lalu.


Di samping itu, kata beliau, ia juga merupakan strategi dan taktik SPRM [Penulis : SPRM adalah barua UMNO] untuk mengulingkan kerajaan Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor sepertimana yang mereka telah berjaya lakukan di Perak. Cubaan mereka untuk membeli wakil-wakil rakyat [merasuahkan] di negeri Kedah setakat ini gagal [kecuali seorang yang berjaya dibeli oleh UMNO itu pun kerana ADUN ini mempunyai masalah peribadi yang teruk amat memerlukan wang untuk meneruskan hidup-Penulis] kerana hasil sokongan rakyat serta perpaduan yang erat dalam Pakatan Rakyat. Segala masalah yang timbul dapat diselesaikan secara baik menyebabkan UMNO kekeringan idea, tidak sempat mengambil kesempatan untuk melaga-lagakan pemimpinan Pakatan Rakyat.


Walau bagaimana pun, beliau percaya dan yakin, Tan Sri Khalid Khalid Ibrahim selaku MB akan berjaya mengatasi karenah dan tindak tanduk SPRM dan UMNO yang ketandusan idea untuk berjuang atas platform demokrasi yang sebenarnya.


Dalam majlis itu juga, Mahfoz melancarkan tabung kutipan derma untuk digunakan di pilihan raya kecil di Bagan Pinang, Negeri Sembilan.




II. PANDANGAN TUN TELANAI :


Apa yang disuarakan oleh Mahfoz itu adalah hakikatnya. SPRM tidak berupaya untuk menafikannya, walaupun Najib cuba mempertahankan tindakan ganas SPRM itu dengan berkata tindakan SPRM itu bukan bermotifkan politik. Persepsi rakyat terhadap tindakan rakus ala samseng [melebihi daripada tindakan yang dilakukan oleh regim Israel terhadap rakyat Palestain] terhadap wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat begitu dashat sekali sukar untuk menolak tidak adanya agenda politik UMNO dibelakang SPRM itu.


Mereka disiksa mental dan fizikal sehingga membawa kematian Teo Beng Hock, Setiausaha Politik kepada anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah [ADUN Seri Kembangan] Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram Kerajaan Negeri Selangor. Tidak sepadan kesalahan yang mereka lakukan berbanding dengan Khir Toyo dan gerombolannya yang melakukan berbagai jenayah penyelewengan dan amalan rasuah berlipat kali ganda besarnya, tetapi SPRM tidak mengambil kisah pun, kalau ambil tindakan pun ia dilakukan sambil lewa sahaja ibarat melepaskan batuk di tepi tangga sahaja.


Ada tuduhan mengatakan terdapat dajal-dajal yang ada dalam SPRM memperdagangan laporan rasuah yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu yang melibatkan pemimpim besar UMNO. Di Selangor, Khir Toyo dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan dajal-dajal ini. Salah seorang daripadanya ialah Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim. Khir Toyo "diselamatkan" oleh si celaka laknattullah ini daripada pelbagai tuduhan rasuah dan salahguna kuasa semenjak ia ditabalkan sebagai MB Selangor dalam usia paling muda seikitar 30an mengantikan Abu Hassan Omar yang dipaksda meletakkan jawatan kerana terlibat skandal seks dengan iparnya. Si dajal ini juga dituduh bersubahat dengan Khir Toyo untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Iblis ini juga didakwa menjadi aktor penting dalam proses soal siasat Beng Hock sehingga membawa kematiannya.


Ahmad Lutfi Othman sekitar bulan Oktober 2001 pernah beberapa kali membuat laporan rasuah Khir Toyo kepada BPR [kini SPRM] dan kepada pasukan polis, tetapi tidak ada tindakan yang diambil. Khir Toyo dibersihkan dan lepas-bebaskan.

Sila Rujuk link ini : http://detik.daily.tripod.com/khir.htm


Ini Lagi :
http://www.geocities.com/pas_bukitmahkota/isu_gugat_khir_toyo.htm


Ini pula :
http://wengsan.blogspot.com/2008/05/how-bn-finished-rm500k-in-less-than-60_12.html


Khir Toyo sebenarnya iblis menyamar merupakan manusia. Adalah wajar manusia berwatakan iblis seperti ini menerima surat yang mengandungi ugutan bunuh kerana manusia seperti Khir Toyo tidak boleh biar hidup lama di dunia kerana beliau seorang pengkianat dan merompak khazanah rakyat dengan dengan sewenang-wenangnya. Tindakan orang yang menulis surat itu adalah seorang pejuang bangsa, agama dan Negara. Dia bertindak begitu untuk membela rakyat dari kerakusan manusia-manusia berwatakan iblis yang banyak terdapat dalam UMNO.


Mari kita lihat lagi kejahatan Khir Toyo dalam meratah kekayaan khazanah Negara :


1.Sultan Selangor menegur amalan kerajaan negeri bawah pentadbiran UMNO [baca: Khir Toyo] kerana tidak mengamalkan perbelanjaan berhemah. Seorang wakil rakyat [ADUN Kampung Tunku] yang membelanjakan RM500,000 tidak sampai 60 hari hingga Februari 2008. Sebelum PRU ke-12, 8 Mac 2008, 54 ADUN UMNO/BN membelanjakan RM500,000 dalam tempoh 50 hari melibatkan wang sebanyak RM27 juta.


2. Membina rumah mewah ala Bali bernilai RM24 juta di atas seluas 50,000 kaki persegi atau 0.5 hektar bernilaim RM3.8. Rumah tersebut terletak di Jalan 1/7L di Seksyen 7, Shah Alam.


3. Khir Toyo terlibat dengan skandal membabitkan penerimaan bayaran RM17 juta daripada seorang individu hasil jualan tujuh unit hartanah Al Marwa Tower di Makkah, Arab Saudi .


4. Terlibat bersama isterinya, Zaharah Kechik memindahan dana sebanyak RM 9.9 juta oleh Badan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) ke akaun Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Menteri (Bakti) Kerajaan Pusat tanpa kebenaran kerajaan negeri.


5. Khir Toyo juga bertindak seperti Israel meroboh dan menutup masjid dan surau. Ketika beliau berkuasa dalam tempoh 8 tahun, beliau sempat meroboh 2 masjid dan 6 buah surau, manakala Israel dari tahun 1948 sebanyak 1,200 buah masjid berjaya dimusnahkan.


Saya rasa cukup setakat ini. Manusia bernama Khir Toyo mesti dinyahkan daripada arus politik Negara kerana penglibatabn beliau dalam politik tidak membawa sebarang kebaikan, malah rakyat semakin tertekan dan kekayaan khazanah habis dibolot oleh beliau dan kuncu-kuncunya.



“UMNO TIADA, RAKYAT SEJAHTERA”


"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”

1 comment:

fahmi said...

perbezaan pemimpin dan pengkritik..
pemimpin
akan mengunakan sejarah sebagai panduan dan sentiasa bergerak kehadapan..jika dipimpin maka ia akan menunjukkan sikap patuh..

pengkritik
akan mengunakan atau mencari ruang untuk mencari kelemahan,pekara remeh tetap akan diperbesarkan..gagal untuk menjadi pengikut yg baik..apabila diberi sebagai pemimpin tanggungjawab maka ia akan gagal dan sentiasa mencari pihak untuk diletakkan kesalahan..

apa pendapat kamu..